Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



sâmbătă, 25 noiembrie 2023

11.500 de persoane testate şi 33 de cazuri de cancer diagnosticate în caravana "Nu am făcut destul!"


11.500 oameni din mediul rural au beneficiat de controale gratuite la ei în sate şi 33 dintre ei au aflat că au cancer în cei 10 ani ai caravanei "Nu am făcut destul!", organizată de Federaţia Asociaţiilor Bolnavilor de Cancer (FABC). În 8 weekenduri pe teren, ediţia de anul acesta a depăşit 1.200 de persoane testate şi a descoperit 5 cancere.
Caravana "Nu am făcut destul" s-a desfăşurat în perioada septembrie-noiembrie în opt localităţi rurale aflate la mai mult de 20 de km de cel mai apropiat spital (Braşov: Teliu, Galaţi: Suhurlui, Cuza Vodă, Vaslui: Olteneşti, Gârceni, Vrancea: Câmpuri, Tulnici, Dolj: Măceşu de Sus).

O echipă de medici specialişti şi rezidenţi, asistente medicale, studenţi la facultăţi de medicină şi elevi la şcoli postliceale sanitare au mers în aceste comune şi au făcut testări medicale cu scopul de a depista boli oncologice: analize de sânge (hemogramă, profil lipidic, PSA, electroforeza proteinelor serice), analize de urină (urocultură şi sumar de urină), măsurarea glicemiei (instant şi din sânge venos), tensiunii, greutăţii, înălţimii, ecografii mamare, consult urologic cu ecografie, consult dermatologic şi dermatoscopie, evaluare pentru riscul de cancer pulmonar.

Echipa a ajuns în fiecare localitate de două ori: în primul weekend s-au recoltat probele de sânge şi urină (o zi), iar în al doilea weekend (două zile), după venirea rezultatelor de la analize, a fost caravana propriu-zisă, cu echipa de medici.

Persoanele găsite cu suspiciuni au primit recomandări de control suplimentar (mamografii pentru cancerul mamar, consult dermatologic şi dermatoscopii pentru cancerele de piele, consult urologic cu ecografie pentru cancerul renal, urotelial şi de prostată), dar şi programări gratuite la clinicile cele mai apropiate.

"Dacă o persoană şi-ar fi făcut aceste controale şi ar fi plătit pentru ele, ar fi dat 2760 lei pentru toate. Este inutil să spunem că mulţi oameni de la sate nu au aceşti bani. De multe ori nu au nici specialişti în judeţ sau mijloace de transport. Nu mai spun de faptul că noi am creat ocazia de a face toate aceste analize într-un timp atât de scurt şi am asigurat chiar şi navigarea pacienţilor, acolo unde a fost cazul." spune Cezar Irimia, preşedintele FABC.

Caravana "Nu am făcut destul" ediţia a X-a, în cifre:

În cele 24 zile ale caravanei au fost testate 1.204 de persoane. Dintre acestea,

- 72% sunt femei, 28% bărbaţi

- 55% au vârste de peste 50 de ani

- 76% suferă de obezitate sau au exces ponderal

- 44% şi-au făcut analizele de sânge anul acesta

- 31 suferă sau au suferit de o formă de cancer

- 228 au rude care suferă sau au suferit de cancer

De asemenea, 26% dintre femeile prezente la testări au făcut un test HPV sau Papanicolau cu mai mult de 3 ani în urmă, iar 41% nu l-au făcut niciodată.

Cancer mamar:

2 cazuri de cancer mamar depistat (o pacientă a fost deja operată, cealaltă a primit diagnosticul ieri)

700 ecografii efectuate

37 recomandări de mamografii

28 mamografii efectuate

4 suspiciuni mari, cu recomandare de biopsie, dintre care: o biopsie efectuată şi una în aşteptare, o pacientă refuză să meargă la biopsie, o pacientă va merge în străinătate

3 recomandări de control la 3 şi 6 luni

2 recomandări de RMN.

Dintre femeile prezente, 72% nu şi-au făcut niciodată o ecografie mamară sau mamografie şi doar 12.4% şi-au făcut o ecografie sau mamografie în ultimii 3 ani.

Cancer renal, urotelial şi prostată

1 cancer de prostată confirmat

667 bărbaţi au fost văzuţi de medicii urologi

22 recomandări de control urologic suplimentar

17 controale suplimentare efectuate

3 suspiciuni de cancer

1 biopsie (rezultat în aşteptare), încă una programată pentru decembrie

5 recomandări de RMN, dintre care 3 au fost făcute.

251 teste PSA. 7% au valori modificate PSA, ceea ce sugerează afecţiuni ce necesită investigaţii suplimentare. 3.7% dintre pacienţi au afectare renală, valori crescute ale creatininei şi ureei.

Cancere de piele

2 cazuri de carcinom bazocelular confirmate

948 controale dermatologice efectuate

41 recomandări de control dermatologic suplimentar

21 controale suplimentare efectuate, 3 pacienţi în curs de programare

12 suspiciuni de cancer de piele, dintre care 10 pentru carcinom bazocelular şi 2 carcinom spinocelular

3 examene histopatologice, cu rezultat în aşteptare.

Analize de sânge şi urină:

39% dintre cei testaţi au valoarea glicemiei modificată, ceea ce sugerează că fie au fost diagnosticaţi pacienţi noi cu diabet, fie cei care au diabet nu îşi controlează eficient valorile glicemice.

25-32% dintre cei testaţi au fie infecţie urinară, fie afectarea barierei de ultrafiltrare (afectare renală, confirmată prin valori crescute de uree şi creatinine, dar şi valori crescute ale glucozei, ceea ce arată complicaţii ale diabetului).

Aproximativ 40% au distribuţie anormală a tipurilor de proteine în sânge - afectare renală sau complicaţii ale diabetului.

182 persoane au cel puţin o valoare în afara parametrilor normali la electroforeza proteinelor serice.

Modificările hemogramei sugerează:

- infecţii (confirmate în unele cazuri de rezultatele pozitive de la urocultură),

- alergii sau infecţii parazitare (4.3%)

- 6-10% dintre pacienţi cu anemie sau modificări premergătoare (scăderi ale unor parametri, scăderi ce apar înainte de scăderea hemoglobinei).

Pe lângă testările medicale gratuite, caravana a avut şi o importantă componentă educaţională. Medicii au discutat cu cei 1200 de pacienţi prezenţi despre importanţa vaccinării antigripale, prevenţiei şi investigaţiilor medicale şi le-au oferit pliante şi broşuri informative. De asemenea, în sălile de aşteptare au fost proiectate video-uri educative, iar cu ajutorul unor mulaje care reproduc sâni sănătoşi şi sâni cu tumori maligne şi benigne, femeile au învăţat cum să îşi palpeze sânii.

Pe parcursul celor zece ediţii, caravana "Nu am făcut destul" a testat peste 11.500 de persoane din localităţi rurale din toată ţara, cu implicarea a peste 600 de medici, asistente, studenţi, voluntari.

"Acum 8 ani am fost operată. Mi-au pus diagnostic de tumoră uterină. De atunci nu prea am avut timp de mine. A trebuit să muncesc. Pe mama am pierdut-o când avea 82 de ani, de cancer la sân. Tatăl meu a murit de cancer de piele şi sora mea a murit la 44 de ani, de cancer de stomac. A lăsat 6 copii. Acum, domnul doctor a spus că la sânul drept e o problemă. Încă sper la Dumnezeu să fie bine să-mi văd nepoţii. Şi sper să mai am şi eu timp de trăit aici mult, mult." spune Mihaela Mihai, care a fost diagnosticată cu cancer de sân în caravană şi care acum se recuperează după mastectomie.

"Nu am crezut că o să mi se întâmple mie şi chiar şi azi, la aproape 5 ani de la vizita în caravana "Nu am făcut destul", cred cu tărie că a-ţi asculta vocea interioară şi a mai cere şi a doua şi a treia părere despre ceva ce te supără, e cea mai bună decizie. În 10 noiembrie 2018 am aflat de caravană şi am decis să merg, aşa, pe nepusă masă. Vocea interioară spunea că fac bine, că îmi fac un cadou de ziua mea (11 noiembrie). Şi, uite ce cadou frumos mi-am făcut! Încă mulţi ani împreună cu cei dragi." spune Carmen Mihalca, diagnosticată cu cancer mamar în caravana din 2018.

"Dacă noi am descoperit în 16 zile de controale 5 cazuri de cancer, vă daţi seama că este mare nevoie de astfel de caravane! Şi mai este nevoie, de asemenea, de acces facil la servicii medicale. Până şi nouă, care cunoaştem cum funcţionează sistemul şi cunoaştem medici în toată ţara, ne-a fost greu uneori să găsim soluţii pentru mamografii şi biopsii, chiar şi în oraşe mari. De asemenea, o altă mare lipsă o reprezintă navigarea pacienţilor şi comunicarea cu ei. Mulţi pacienţi pe care i-am programat la clinici private pentru investigaţii suplimentare ne-au spus că nu li se explică rezultatul şi nu li se oferă informaţii despre paşii următori." spune Cezar Irimia, preşedintele FABC.

Caravana "Nu am făcut destul" este organizată de FABC şi este susţinută de Janssen, Synevo, Pfizer, Roche, iCredit, Novartis, Merck, Bristol Myers Squibb, Servier, Sanofi, Farmaciile Alphega, MSD, Caravana cu medici, Medist Imaging. Parteneri media: Click Sănătate, Radio Trinitas, Radio România Antena Satelor, Viaţa liberă.

Detalii despre campanie pot fi găsite şi pe: www.invingemcancerul.ro.

Despre Federaţia Asociaţiilor Bolnavilor de Cancer

FABC a fost înfiinţată în anul 2005 din necesitatea ca toţi cei care luptă împotriva cancerului să devină o forţă cu o voce puternică. FABC este interfaţa între organizaţiile membre şi instituţiile statului, instituţiile europene din domeniul sănătăţii, precum şi organizaţiile europene şi internaţionale similare. FABC numără peste 75.000 de membri, pacienţi, supravieţuitori şi voluntari. FABC este o federaţie formată din 26 asociaţii care activează la nivelul judeţelor. Misiunea FABC este de a face advocacy activ pentru promovarea, respectarea şi garantarea drepturilor pacienţilor cu cancer, ca şi pentru implementarea măsurilor necesare pentru reducerea impactului acestei maladii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu