Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



vineri, 12 august 2022

Programul care a ajutat adolescentele de la sate să recunoască relaţiile abuzive

World Vision România: 88% dintre adolescente au înregistrat o creştere a stării de bine

Opt din zece minori abuzaţi sexual sunt fete, potrivit datelor Fundaţiei World Vision România. Pe parcursul anului şcolar 2021 - 2022, 50 de adolescente din 18 comunităţi rurale din judeţul Ialomiţa au beneficiat de un program integrat de servicii de consiliere psihologică şi juridică pentru a şti cum să recunoască semnele unui abuz, inclusiv cel psihologic, cât şi cum pot preveni sau ieşi dintr-o relaţie violentă. Totodată, pentru creşterea stimei de sine a fetelor, sesiunile au inclus o componentă vocaţională, de dezvoltare personală şi de educaţie.

"În rândul fetelor cu care am lucrat am întâlnit mai multe cazuri care se confruntă ori s-au confruntat cu violenţa în familie sau în cuplu. Am întâlnit fete care au crescut cu traume profunde şi nu aveau cu cine să vorbească în propria comunitate despre suferinţele lor. Unele au plâns la sfârşitul proiectului pentru că noi am fost singurii care le-am oferit un spaţiu în care să se simtă complet în siguranţă", a declarat Elena Sava, psiholog World Vision România.

Serviciile de consiliere şi de mentorat au fost susţinute în cadrul programului "Tinerele din mediul rural, agenţi ai schimbării" desfăşurat de World Vision România în parteneriat cu Alka Group.

Specialiştii care au susţinut sesiunile de informare cu fetele şi familiile lor au fost asistenţi sociali, psihologi, reprezentanţi ai asociaţiilor cu expertiză în promovarea şi apărarea drepturilor femeilor, cât şi experţi din Poliţia Română şi Agenţia Naţională Împotriva Traficului de Persoane. De asemenea, în cadrul proiectului a fost realizată şi campania "Poate te place", dedicată educării privind efectele violenţei asupra femeilor.

"Misiunea noastră a fost să mergem către adolescentele cu cea mai mare nevoie: care în comunităţile lor nu au persoane de încredere cu care să poată vorbi despre abuzurile prin care trec, despre problemele şi lipsurile de zi cu zi, despre visurile şi planurile lor de viitor. 76% dintre fetele din program ne-au mărturisit că au puţine relaţii de apropiere şi încredere cu ceilalţi. Toate fetele au nevoie de un spaţiu sigur, unde să fie consiliate şi încurajate să evolueze, indiferent de ce-ar putea spune alte persoane din jurul lor. Ne dorim să dezvoltăm în continuare parteneriate în vederea extinderii proiectului, pentru că am văzut cât de mare este nevoia adolescentelor", a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Înainte de derularea proiectului, 74% dintre fete spuneau că sunt nemulţumite de sine (de anumite trăsături personale, îşi doreau să fie diferite de ceea ce sunt). În acelaşi timp, 78% dintre fete aveau un scăzut de autonomie, fiind extrem de preocupate că ar putea fi judecate de ceilalţi.

După participarea la activităţile din program, 88% dintre adolescente au înregistrat o creştere a stării de bine psihologice.

"Am propus partenerilor noştri de la World Vision realizarea acestui proiect pilot plecând de la o nevoie pe care am identificat-o în cadrul Alka unde angajaţii noştri din zona productivă sunt preponderent femei care provin din mediul rural. Prin experienţa avută cu angajatele noastre, de la rutina de igienă care este obligatorie în industria alimentară, până la aspecte mai personale din viaţa acestora pe care am ajuns să le cunoaştem, am conştientizat cât de importantă este educaţia timpurie şi accesul la informaţii care să le deschidă perspectivele despre viaţă şi faptul că nu trebuie sa accepte nicio formă de violenţă. Am avut ocazia să le cunoaştem pe tinerele din cadrul programului şi a fost absolut impresionant să aflăm cât de mult le-a schimbat viaţa acest program. Dacă la începutul programului unele dintre ele refuzau chiar ideea de a participa la sesiuni de terapie psihologică, pe parcurs, discuţiile cu psihologii au reuşit nu doar să le stabilizeze emoţional ci să le facă mai puternice şi încrezătoare în forţele proprii.", a declarat Viorela Rădoi, responsabil CSR Alka Group.

"Am avut surpriza să vină la noi fete care să ne spună că au pus capăt unor relaţii abuzive datorită consilierii pe care au primit-o de la noi. Alte fete au recunoscut că nu ştiau ce este HPV sau ne-au povestit de fete din comunitatea lor care au ajuns să fie traficate. Ne-au spus că acum se simt mai sigure pe ele să recunoască situaţiile care le pot pune în acelaşi pericol", a mai explicat psihologul Elena Sava.

De ce au beneficiat fetele de la sate:

- 376 sesiuni de consiliere (psihologică şi educaţională);

- 151 sesiuni de mentorat pentru orientarea în carieră;

- 8 sesiuni lunare de dezvoltare personală;

- 3 vizite realizate cu adolescentele în afara oraşului (Academia de Studii Economice din Bucureşti, Fabrica Alka şi o vizită la un Escape Room - unde au avut activităţi de socializare);

- 169 sesiuni de meditaţii la discipline de Bacalaureat sau alte materii alese de fete.

"Pentru mine a fost una dintre cele mai bune sau chiar cea mai bună oportunitate din viaţa mea, mai ales pe partea de consiliere psihologică. M-am putut deschide. Am depăşit limitele pe care mi le impusesem singură. Am reuşit să ating nişte praguri la care nici eu nu mă aşteptam", ne-a mărturisit Cristina, o tânără de 18 ani dintr-un sat din Ialomiţa.

Despre World Vision România

World Vision România este o organizaţie care desfăşoară programe de educaţie, intervenţie umanitară, dezvoltare şi advocacy, punând în centrul activităţii sale bunăstarea copilului. Organizaţia se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile şi comunităţile, în scopul depăşirii sărăciei şi nedreptăţii. Fundaţia lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume. În 30 de ani de prezenţă în România, am ajutat peste 500.000 de copii şi adulţi, în aproape 500 de comunităţi din 18 judeţe.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu