Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



marți, 25 ianuarie 2022

COVID-19: Nivelul pierderilor de învăţare este ‘aproape insurmontabil', avertizează UNICEF


Peste 635 de milioane de elevi sunt în continuare afectaţi de închiderea totală sau parţială a şcolilor. Cu ocazia Zilei Internaţionale a Educaţiei şi în contextul a aproape doi ani de pandemie de COVID-19, UNICEF publică cele mai recente date disponibile cu privire la impactul pandemiei asupra educaţiei copiilor.

"În luna martie se vor împlini doi ani de când pandemia de COVID-19 a început să perturbe educaţia la nivel mondial. Pur şi simplu asistăm la un nivel aproape insurmontabil al pierderilor legate de şcolarizarea copiilor", a afirmat Robert Jenkins, Şeful Departamentului pentru Educaţiei al UNICEF . "Deşi este necesar să punem capăt perturbărilor sistemelor de educaţie, simpla redeschidere a şcolilor nu este suficientă. Elevii au nevoie de sprijin intens pentru a recupera pierderile de învăţare. De asemenea, şcolile trebuie să-şi depăşească rolul de bază şi să contribuie la reclădirea sănătăţii mintale şi fizice, la dezvoltarea socială şi la alimentaţia copiilor".

Copiii au pierdut competenţe de bază de citire şi de aritmetică. La nivel mondial, perturbarea sistemelor de învăţământ, a dus la înregistrarea unui număr de milioane de copiii care au pierdut acumularea unor cunoştinţe semnificative pe care le-ar fi deprins dacă ar fi fost prezenţi în sala de clasă, copiii cei mai vulnerabili şi de vârste mici înregistrând cele mai mari pierderi.

- În statele cu venituri mici şi medii, pierderile de învăţare ale copiilor cauzate de închiderea şcolilor au făcut ca 70% dintre copiii de 10 ani să nu poată citi sau înţelege un text simplu, o creştere de la 53%, procent înregistrat înainte de pandemie.

- În Etiopia, se estimează că elevii de şcoală primară au acumulat între 30 şi 40% din cunoştinţele de aritmetică pe care le-ar fi deprins într-un an şcolar normal.

- În SUA, s-au înregistrat pierderi de învăţare în multe state, printre care Texas, California, Colorado, Tennessee, Carolina de Nord, Ohio, Virginia şi Maryland. De exemplu, în Texas, două treimi dintre copiii din clasa a treia au înregistrat în 2021 rezultate mai slabe la matematică faţă de nivelul anului lor, în comparaţie cu anul 2019, când jumătate dintre copii au avut aceleaşi pierderi.

- În mai multe state din Brazilia aproximativ trei din patru copii din clasa a doua nu pot citi, în creştere de la unu din doi copii înregistraţi înainte de pandemie. În întreaga ţară, unu din zece elevi cu vârste cuprinse între 10 şi 15 ani a afirmat că nu intenţionează să revină la şcoală odată ce şcoala sa se va redeschide.

- În Africa de Sud elevii sunt în urmă faţă de nivelul la care ar trebui să fie cu 75% până la 100% dintr-un an şcolar. Se estimează că între 400.000 şi 500.000 de elevi au abandonat şcoala în totalitate în intervalul martie 2020 şi iulie 2021.

Consecinţele închiderii şcolilor sunt în creştere. Pe lângă pierderile de învăţare, închiderea şcolilor a avut efecte negative asupra sănătăţii mintale a copiilor, le-a redus accesul la o sursă regulată de alimentaţie şi a condus la sporirea riscului de abuz la care copiii sunt supuşi.

- Din ce în ce mai multe dovezi arată că pandemia de COVID-19 a generat niveluri crescute de anxietate şi depresie în rândul copiilor şi tinerilor, unele studii arătând că fetele, adolescenţii şi cei care trăiesc în mediul rural au şanse mai mari să se confrunte cu astfel de probleme.

- În intervalul în care şcolile au fost închise, peste 370 de milioane de copii din întreaga lume nu au beneficiat de mesele oferite la şcoală ceea ce pentru unii copii a însemnat pierderea singurei surse sigure de alimente şi nutriţie zilnică.

Surse:

State of the Global Education Crisis report
National Income Dynamics Study (NIDS) - Coronavirus Rapid Mobile Survey (CRAM) Wave 5 and Department of Basic Education.

Despre UNICEF

UNICEF este prezent în România şi în alte 190 de ţări şi teritorii pentru a promova supravieţuirea şi dezvoltarea copiilor din perioada copilăriei mici până la adolescenţă. În România, UNICEF lucrează împreună cu actori cheie precum Guvernul, Parlamentul, autorităţi locale, societatea civilă, sectorul privat, parteneri naţionali şi internaţionali şi mass media pentru a asigura accesul tuturor copiilor la educaţie timpurie de calitate şi la şcoală, pentru protejarea adolescenţilor şi monitorizarea drepturilor copilului, pentru protecţie socială şi pentru mobilizarea de resurse în beneficiul copiilor. Pentru mai multe informaţii despre UNICEF şi activitatea sa, vizitaţi https://www.unicef.org/romania/ro.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu