Peste 1.500 de participanți au fost împreună online, la sfârșitul săptămânii trecute, la cea de-a VI-a ediție a workshop-ului internațional dedicat competențelor digitale în cultură, educație și nu numai. Evenimentul a înregistrat un real succes, cu un număr record de 36 de speakeri din
Europa și SUA, experți europeni, cadre didactice din mediul universitar și preuniversitar, precum și studenți și elevi, dar și oameni de cultură și din domeniul industriilor creative.Workshop-ul internațional
online Competențe digitale pentru educație și cultură a fost organizat de
Centrul de ID/IFR și e-Learning și Centrul Multimedia - Universitatea
Politehnica Timișoara, în colaborare cu Asociația IEEE România și EDEN Digital
Learning Europe, ediția din acest an fiind concentrată pe concepte precum
competențe digitale, cultura digitală, realitate virtuală și augmentată, media
experimentală, blockchain, (Digital Competences, Digital Culture, Blockchain,
Augmented and Virtual Reality, Experimental Media) și a inclus studii de caz
despre impactul mediului digital asupra culturii și educației în ultimul an.
Prezentările au fost susținute de speakeri din țări precum: România, Germania,
Spania, Austria, Italia, Norvegia, Marea Britanie, SUA, Belgia sau Grecia.
Evenimentul a avut loc
online și a fost transmis live, simultan pe platformele Zoom, Facebook și
YouTube. Participarea a fost liberă, prezentările s-au desfășurat atât în
română, cât și în engleză iar participanții au primit certificate digitale de
participare. În premieră la ediția din acest an, participanții români au avut
opțiunea de a asculta prezentările în engleză dublate în limba română cu ajutorul
unui interpret live, asigurat de Centrul de ID/IFR și e-Learning UPT.
Tot în premieră, pentru un
plus de interactivitate cu participanții, fiecare speaker a transmis o
întrebare legată de subiectul prezentat participanților, care au putut răspunde
live în timpul prezentărilor, urmând ca la finalul fiecărei prezentări,
răspunsurile acestora să fie discutate și interpretate de către prezentatori.
Evenimentul a fost deschis
de către prof.univ.dr. Radu Vasiu,
președintele Senatului UPT și directorul Centrului Multimedia. Dr. Diana Andone, directorul Centrului de
e-Learning UPT a preluat cuvântul, prezentând viziunea pentru dezvoltarea competențelor
digitale pentru educație și cultură, prin inițiativele și proiectele
desfășurate de Universitatea Politehnica Timișoara în rândul cadrelor
didactice, al studenților,cât și pentru colaboratorii UPT.
Anna Krassa – Education
Adviser la Moodle Academy and DigCompEdu, Grecia împreună cu MFL Mary Cooch
– Education Manager la Moodle Academy, Marea Britanie, au prezentat programele
de certificare internațională oferite de Academia Moodle, dar și DigCompEdu.
Proiectul
european Erasmus+ MODE-IT și competențele pentru educația
universitară deschisă dezvoltate în cadrul acestuia au fost prezentate de
către dr. Diana Andone, urmând ca în continuarea evenimentului, Dr. Riina
Vuorikari (Sevilla, Spania) de la Comisia Europeană să prezinte
actualizările aduse competențelor digitale la nivelul competențelor digitale
pentru cetățenii europeni, în cadrul EU DigComp 2.2.
Ș.l.dr.ing. Andrei
Ternauciuc, Universitatea Politehnica Timișoara împreună cu dr. P.J.
Wall, Trinity College Dublin, Irlanda au prezentat în continuare progresele
realizate în cadrul primului stagiu de implementare a proiectului ACADIGIA – Instruire pentru Tehnologii Educaționale
în Universitățile Tehnice.
Despre rolul
asociațiilor internaționale în dezvoltarea competențelor pentru era
inteligenței artificiale și, în special, rolul IEEE a vorbit dr. Clara
Neppel, Senior Director, European Business Operations, IEEE Technology
Centre - Viena, Austria.
Proiectul TalkTech și realizările
care au rezultat în urma colaborării de 12 ani dintre studenții români și cei
americani, dar și instrumentele digitale care au permis aceste colaborări și
eficiența acestora au fost prezentate Dr. Mark Frydenberg, Director CIS
Learning and Technology Sandbox, Bentley University, SUA și Dr. Diana Andone
- Universitatea Politehnica Timișoara.
Conf.univ.dr. Andreea
Paul, președinte INACO – Inițiativa pentru Competitivitate, Facultatea de
Relaţii Economice Internaţionale, ASE, România, a prezentat apoi inițiativele
de amenajare a laboratoarelor de tip SmartLab din școlile române, subliniind
rolul SmartLab în Educație – de la ON-line la OM-line.
Cum au folosit
norvegienii realitatea virtuală în educație în timpul pandemiei și care
au fost activitățile cu impact în rândul studenților au fost subiectele
prezentării prof.dr. Ekaterina Prasolova-Førland, lider al IMTEL
research group and lab, Department of Education and Lifelong Learning,
Norwegian University of Science and Technology, Norvegia.
Drd. ing. Victor
Holotescu, Universitatea Politehnica Timișoara, împreună cu prof.dr.ing. Carmen
Holotescu, Universitatea Ioan Slavici, Timișoara și prof.dr.ing. Radu
Vasiu, Universitatea Politehnica Timișoara au prezentat inițiativele din
România pentru integrarea Blockchain în educație: Proiectul EBSI4RO.
Dr. Helen
Caldwell, Associate Professor – Education, FHEA, Apple Distinguished
Educator, University of Northampton împreună cu dr. Emma Whewell,
Lecturer , University of Northampton, Marea Britanie au prezentat proiectul
transnațional menit să formeze ambasadori ai schimbării în educația școlară în Educația
digitală fără limite: cei care produc schimbarea.
Cum se poate
creea și îmbunătăți arta cu ajutorul tehnologiei, dar și experiențele artistice
transdisciplinare care au rezultat în urma conceptului de Media
Experimentală și a educației contemporane în domeniul tehnologiei au
fost prezentate de către FH-prof. mag. Markus Wintersberger, Deputy
Academic Director of Digital Design, Department of Media and Digital
Technologies, University of Applied Sciences in St. Louis. Pölten, Austria.
Cum și-au
adaptat muzeele europene și americane activitatea în timpul pandemiei și ce
proiecte au fost dezvoltate pentru a urmări și îmbunătăți activitatea acestora
pe viitor- au fost subiecte abordate de dr. Chiara Zuanni, assistant
professor, Centre for Information Modelling, University of Graz, Austria în
cadrul prezentării Competențe digitale în muzee după pandemie – proiectele DigiCulture
și ReInHerit.
Cum putem dota
laboratoarele din universitățile europene cu tehnologii de realitate
augmentată, virtuală și haptică la costuri accesibile și ce rezultate ar avea
aceste îmbunătățiri în rândul experiențelor pentru studenți - au reprezentat
subiectele prezentării lui ș.l.dr.ing. Silviu Vert, Universitatea
Politehnica Timișoara și assoc.prof. Filippo Sanfilippo, Dept. of
Engineering Sciences, University of Agder, Prof. II, OsloMet, Norvegia care au
prezentat proiectul Augmented Wear Edu – Integrarea realității virtuale și
augmentate cu tehnologia purtabilă în educația inginerească.
Dr. Sanaz
Fallahkhair, Principal Lecturer in Human Computer Interaction, University
of Brighton, Marea Britanie, a descris inițiativele de evaluare a dispozitivelor
purtabile pentru sport precum și rezultatele obținute în urma acestor evaluări
iar în continuarea workshop-ului, curricula și structura workshopului din
cadrul proiectului Erasmus+ TraCCE au fost prezentate de către ș.l.dr.
ing. Vlad Mihăescu, Universitatea Politehnica Timișoara, România.
Cum se pot
îmbina Online-ul și virtual-ul în cultură, precum și Muzeul Jecza și
impactul realității augmentate în literatură „De la Neacșu la AR” au fost
subiectele cu care Dr. Sorina Jecza, preşedintele Fundaţiei TRIADE din
Timişoara a fascinat publicul.
Care este
procesul și călătoria parcursă pentru a evolua ca savant digital și ce
competențe digitale sunt necesare pentru predare și cercetare într-o
lume digitală au fost întrebări la care Prof. Dr. Ir. Wim Van Petegem,
Katholieke Universiteit Leuven, Belga le-a răspuns celor prezenți online.
Privim video
acum sau nu? Care este importanța video în educație? - au fost
întrebările la care a răspuns conf. dr. Gabriela Grosseck, Universitatea
de Vest din Timișoara iar prof. dr. Anca Drăghici, președinte ErgoWork
România, profesor la Universitatea Politehnica Timișoara a prezentat competențele
multimedia necesare pentru personalul universitar.
Fondatorul
platformei VBoard, Marius Mazilu a prezentat una din cele mai folosite
platforme educaționale din România în timpul pandemiei iar Laura Chirilă,
elevă la Colegiul Carmen Sylva, Timișoara, România a vorbit despre Târgul
Liceelor Timișene – Ediția Online – 2021.
Proiectul Spotlight Heritage Timișoara ( https://spotlight-timisoara.eu/ ) și
inițiativele digitale din anul 2021 de a promova cartierul Fabric și istoria
Timișoarei cu ajutorul tehnologiilor de ultimă generație au fost prezentate de
dr. Diana Andone, director CeL și ș.l. dr. ing. Silviu Vert -
Universitatea Politehnica Timișoara, împreună cu Marius Cornea,
muzeograf la Muzeul Național al Banatului, Timișoara în timp ce studenții Marius
Tătaru și Silviu Berzescu de la Universitatea Politehnica Timișoara
au arătat cum au colaborat studenții din UPT cu cei din Italia și Danemarca
pentru a dezvolta povestiri digitale și o experiență deosebită în a descoperi
patrimoniul local în AR și VR în cadrul aceluiași proiect.
Aceeași temă a
studenților co-creatori a fost abordată și de studenții UPT, Salomea Strava
și Antonică Felicia care au povestit despre proiectele web dezvoltate
pentru comunitate de către studenții UPT.
Proiectul EUDRES
i-Living labs și formare pentru antreprenori educaționali a fost prezentat
de către ș.l.dr. ing. Vlad Mihăescu, ș.l.dr.ing. Răzvan Bogdan și
dr. Alexandru Iovanovici - Universitatea Politehnica Timișoara iar în
încheierea serii, studenții masteranzi Antonia Nemeș și Andrei Graure
au împărtășit din experiența lor de co-creatori în cadrul aceluiași proiect.
După un maraton
de mai bine de 7 ore de prezentări, dr. Diana Andone împreună cu
prof.dr.ing. Radu Vasiu au încheiat evenimentul oferind concluziile
finale unui public la fel de entuziasmat, care la rândul său, a transmis sute
de mesaje de felicitări și mulțumiri organizatorilor.
Ajuns la cea
de-a șasea ediție, workshop-ul internațional dedicat competențelor digitale a
adunat peste 5.000 de participanți de la prima ediție din 2016,
fiind organizat anual, în lunile noiembrie sau decembrie. Primele patru ediții
au avut loc, hibrid și în Centrul de Conferințe UPT iar începând cu ediția din
2020 workshop-ul a fost transpus în online, oportunitate care a permis un număr
record de participanți și prezentatori din toate colțurile lumii.
Toate
workshopurile sunt integrate, cu activități și teste în platforma de cursuri
oline gratuite UniCampus la https://unicampus.ro/ și pot fi
urmate de către oricine, la final fiind acordat un certificat de absolvire.
Înregistrarea
evenimentului precum și detalii suplimentare sunt disponibile accesând: https://elearning.upt.ro/ro/comunitate/digital-skills-for-education-culture-workshopworkshop-competente-digitale-pentru-educatie-si-cultura/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu