Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



vineri, 31 decembrie 2021

A fost adoptată Hotărârea privind aprobarea Programului Naţional pentru Reducerea Abandonului Şcolar (PNRAS), iniţiată de Ministerul Educaţiei

 
În şedinţa de Guvern de astăzi, 30 decembrie, a fost adoptată Hotărârea privind aprobarea Programului Naţional pentru Reducerea Abandonului Şcolar (PNRAS), iniţiată de Ministerul Educaţiei. PNRAS este cuprins în cadrul Proiectului Naţional de Reformă "România Educată", cu finanţare PNRR, în valoare de 543 milioane euro - componenta PNRR nerambursabilă.

Prin Programul Naţional pentru Reducerea Abandonului Şcolar vor fi acordate granturi în valoare de maximum 200.000 euro/şcoală pentru cel puţin 2.500 de unităţi de învăţământ de stat, de nivel primar şi gimnazial cu prioritate de intervenţie ridicată, din lista celor 3.235 de şcoli eligibile identificate prin utilizarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educaţie (MATE). Unităţile de învăţământ care vor beneficia de aceste granturi vor fi stabilite prin ordin al ministrului educaţiei în luna ianuarie a anului 2022. Pana la finalul lunii martie 2022, primele 750 de unităţi de învăţământ vor beneficia de finanţare.

Din perspectiva obligaţiilor asumate prin PNRR, prin adoptarea acestui act normativ este atins Jalonul 462, asumat prin Componenta 15 - Educaţie din PNRR, Reforma 3 - Reforma sistemului de învăţământ obligatoriu pentru prevenirea şi reducerea părăsirii timpurii a şcolii, Investiţia 4 - Sprijinirea unităţilor de învăţământ cu risc ridicat de abandon şcolar.

MATE este principalul instrument prin care vor fi realizate cele două obiective generale ale PNRAS: creşterea autonomiei şi a capacităţii unităţilor de învăţământ în utilizarea resurselor, respectiv monitorizarea elevilor în risc de abandon şcolar si părăsire timpurie a şcolii, precum şi sprijinirea unităţilor de învăţământ în colectarea de date relevante si realizarea planurilor de activităţi individualizate şi formare. Mai precis, MATE reprezintă un instrument pentru avertizare privind riscul de abandon şcolar şi de părăsire timpurie a şcolii, precum şi pentru intervenţia în vederea reducerii acestora. MATE conţine atât cadrul metodologic, procedurile operaţionale şi un set de instrumente necesare pentru identificarea riscului, cât şi un pachet de măsuri şi acţiuni care vor contribui într-o manieră integrată la avertizarea timpurie şi reducerea riscului, structurat pe trei componente: prevenire, intervenţie şi compensare a abandonului şcolar. MATE se bazează pe cinci piloni: abordare multidisciplinară, colaborare, măsuri de prevenire, intervenţii diferenţiate pe niveluri de gravitate a situaţiei şi pregătirea cadrelor didactice.

Tipurile de activităţi eligibile in PNRAS sunt foarte diversificate:
1.activităţi pedagogice şi de sprijin - cursuri remediale, activităţi de tip şcoală după şcoală, asigurarea consilierilor si mediatorilor şcolari în comunităţile roma, orientare şcolară, cursuri de educaţie parentală, metode de predare pentru elevii cu CES, sprijin pentru concursuri şcolare şi orice alte activităţi adaptate elevilor din grupuri vulnerabile (elevi romi, elevi cu nevoi educaţionale speciale, alţi elevi cu risc ridicat de abandon şcolar);
2.activităţi outdoor, recreative, cercuri şcolare, activităţi de sprijin individualizat, subvenţii, activităţi extracurriculare, vizite de documentare, excursii, tabere, festivaluri, activităţi nonformale, activităţi culturale comunitare, sportive, susţinerea unor parteneriate între şcoli şi alte entităţi, sprijin pentru participare la concursuri, activităţi de networking şcolar etc.
3.achiziţia de echipamente IT, software, echipamente sportive, birotică, amenajare spaţii de lectură, amenajarea curţii şcolii, abonamente internet, kituri ştiinţifice, abonamente la platforme educaţionale, cheltuieli cu mentenanţa.

Complementar cu granturile directe în suma totală de 500 milioane euro, PNRAS prevede suma de 43 milioane euro pentru formarea a 45.000 de angajaţi din învăţământul preuniversitar. Formarea implică metode şi tehnici de reducere a abandonului şcolar, identificarea nevoilor şi abilităţilor elevilor, abordări didactice centrate pe elev, competenţe interculturale şi evaluare formativă. Cele 7 module de formare disponibile sunt: utilizarea modulului MATE, programe remediale, comunităţi de practică, învăţarea fără limite, observare la clasă, coaching pentru diriginţi şi leadership pentru directori.

Sorin Mihai CÎMPEANU,
ministrul Educaţiei

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu