Rectorul Universității Politehnica Timișoara, Florin Drăgan, a stat de vorbă cu reprezentanții mai multor companii din IT&C și automotive pentru o privire de ansamblu asupra provocărilor de anul viitor. În urma analizei, sunt trei direcții în care companiile vor întâmpina dificultăți. Acestea sunt de fapt accentuări ale problemelor actuale. Este vorba de criza forței de muncă, care va
încurca planurile de extindere și dezoltare, problemele din lanțul de aprovizionare și prețurile la energie care nu mai oferă niciun fel de predictibilitate.Anul 2021 a fost unul foarte bun în ceea ce privește
planurile de dezvoltare a companiilor din vestul țării. Numai în vară au fost
anunțate investiții pentru următorii ani ce depășesc un miliard de euro, lucru
ce va face din regiune un pol șimai important decât în prezent pe domeniile IT&C
și automotive. Instabilitatea generală, din ultimele șase luni, prezentă în
atâtea domenii de interes îndeamnă acum la mult mai multă prudență.
„Problema resursei
de muncă este una globală, însă în România devine deja mult prea accentuată în
ultima vreme. Planurile de dezvoltare ale companiilor sunt mult prea ambițioase
câteodată, iar în momentul în care vor ajunge la recrutare vor vedea că apar
multe dificultăți. Costurile cu forța de muncă au crescut multla noi, bazinul de
selecție este tot mai mic și există o competivitate cu țările din jur, care
încep să se dezvolte și ele în zona de IT&C și inginerie. O companie care
are, să zicem, un punct de lucru în România și alte două în țările învecinate,
acum este mai tentată să redistribuie planurile de dezvoltare către locurile
unde poate găsi mai ușor oameni. Pe lângă investițiile deja anunțate, mai sunt
și altele în expectativă. Companiile fac calcule și cel mai probabil în al
doilea trimestru de anul viitor vor anunța către ce zone se îndreaptă”,
susține Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.
O altă provocare ce ține de resursa umană este păstrarea
actualilor angajați din IT&C. Companiile din străinătate deja au început să
recruteze oameni care să lucreze din România direct pentru ele, iar acest lucru
va accentua problemele. Același fenomen este întâlnit și pe plan intern:
companii cu sediul central în București sau în alte orașe mari angajează oameni
din alte regiuni fără a mai fi nevoie de relocarea lor. Universitățile din România nu pot produce
atâția specialiști comparativ cu cât are nevoie piața, astfel că păstrarea
specialiștilor existenți este primordială.
„Pandemia de
coronavirus a schimbat complet modul de lucru. Acum dorința angajaților este să
lucreze de acasă, chiar dacă unele companii doresc să îi aducă una sau două
zile pe săptămână la birou, pentru a menține cultura organizațională. În vestul
Europei, în schimb, work from home era des întâlnit și înainte de pandemie, așa
că sunt mult mai deschise acestui beneficiu pentru angajați. Cel mai probabil
și la noi, o parte din oamenii din IT&C vor rămâne exclusiv acasă, tocmai
pentru că firmele nu doresc să îi piardă. Acest lucru influențează foarte mult
piața de birouri, care de doi ani este într-o zonă de așteptare. La unele
proiecte s-a renunțat iar altele sunt într-o derulare mai lentă”, a continuat
Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.
În automotivesau telecom vor persista problemele de aprovizionare
În prezent există numeroase întârzieri pe lanțul de
aprovizionare al companiilor din zona automotivesau de telecomunicații. Impactul
este unul important, trebuie făcute predicții către fabricile de componente
electronice despre ce nevoi vor avea peste nouă luni, de exemplu, dar acest
lucru a devenit foarte complicat din cauza instabilității din piață. Operatorii
din telecom sau clienții din automotive nu pot momentan să își facă planuri pe
termen lung. Criza microcipurilor de la nivel global se va accentua, iar
reprezentanții companiilor prezente în vestul țării se tem că situația va
deveni problematică și în România. Inclusiv piața criptomonedelor are un rol
important în această situație.
„Se minează mult, iar asta înseamnă consum
mare de energie și un număr crescut de plăci electronice. În momentul în care
din această zonă este o cerere foarte mare, piața este afectată și
aprovizionarea cu materie este mai lentă.Mai este o problemă majoră legată de
echipamentele auxiliare cum sunt laptop-urile: termenele de livrare au crescut
si aici foarte mult, între trei și șase luni, chiar nouă luni pentru anumite
echipamente mai de nișă, aici fiind vorba de criza de semiconductori din cauza
pandemiei. Suntem implicați în proiecte cum sunt IPCEI Microelectronica prin
PNRR, dar acest lucru poate rezolva anumite probleme în viitor, nu în 2022. De
asemenea, pandemia de coronavirus a făcut ca în domeniul automotive să se
lucreze mult mai puțin pe stoc. Au scăzut vânzările multor producători de
automobile, așa că principalii furnizori au redus din producție pentru a nu
rămâne cu marfa nevândută”, susține rectorul Florin Drăgan.
Din perspectiva comunicațiilor fixe si mobile, pandemia
COVID-19 a adus schimbări majore. Presiunea pe infrastructura de
telecomunicații a crescut exponențial de la declanșarea pandemiei fiind nevoie
de investiții substanțiale si rapide din partea operatorilor astfel încât
rețelele lor sa poată gestiona creșterile foarte mari de trafic de voce si
data.
„Anul 2021 a adus în
Romania tehnologia 5G live însă penetrarea acestei tehnologii este încă la
început si se observă o întârziere față de țările din Europa de Vest. România
s-a angajat în cadrul PNRR să adopte și Codul Comunicațiilor Electronice și
abia după adoptarea acestui cod poate sa organizeze licitația de spectru de
frecvențe. Acest act normativ care va simplifica viața operatorilor de telecom
atunci când își extind rețelele, dar care oferă și drepturi noi pentru
utilizatorii finali, va fi adoptat în 2022 după ce va primi avizele comisiilor
de specialitate”, a mai precizat rectorul Florin Drăgan.
Pe de altă parte, creșterea prețurilor la gaz și energie
electrică a creat oinstabilitate și în domeniul automotive așa cum aduce
incertitudini în toată zona de producție. Fabricile sunt mari consumatoare de
energie, iar în momentul în care au construit bugetul pe anul 2021, nu a fost
luată în calcul o triplare a prețului. Din acest motiv unele planuri au fost
redimensionate, iar anul 2022 va fi dominat de prudență și responsabilitate în
cheltuieli.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu