Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



miercuri, 10 mai 2017

Trei premii pentru Teatrul National din Timisoara la Gala UNITER

 Aseară, în cadrul Galei Premiilor UNITER, Teatrului Național din Timișoara i-a fost decernat Premiul special pentru proiecte inedite şi realizări remarcabile. Senatul UNITER a acordat această distincție Naționalului timișorean pentru unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură culturală din România ultimilor 25 de ani: Sala 2. Acest spațiu a marcat definitiv destinul Naționalului timișorean în conștiința publicului său. Din 2016, la opt ani după
transformarea fostului manej imperial într-o modernă sală de teatru, Teatrul Național a făcut un al doilea pas istoric, transformând Sala 2 în  primul său spațiu exclusiv, prin trecerea sa în patrimoniul Ministerului Culturii și administrarea teatrului. Primarul Timișoarei, Nicolae Robu a înmânat distincția managerului Ada Hausvater, aceasta mulțumind publicului care a validat prin prezența sa la spectacolele de la Sala 2 efortul echipei Naționalului.
”Felicit pentru acest premiu publicul, care a dovedit de șapte ani de când am renovat Sala 2, că este un loc important, în care se poate crea fascinant. Felicit echipa Teatrului Național din Timișoara, care în toți acești șapte ani a lucrat aici. Și nu în ultimul rând, felicit toate autoritățile care înțeleg și vor înțelege cât de important este să finanțezi cultura”, a spus managerul Teatrului Național din Timișoara.
Un al doilea premiu special acordat de Senatul UNITER a fost acordat actriței Irene Flamann Catalina „pentru o viaţă dedicată Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara”. Premiul i-a fost înmânat de actorul Ion Rizea, care în cuvântul său, a amintit „credința fermă a unei artiste în destinul ei, în imposibilitatea de a se concepe pe sine însăși în afara teatrului”, ca și de importanța actriței în istoria teatrului căruia i-a dedicat întreaga sa carieră și pasiune. De asemenea, Irene Flamann Catalina a mulțumit celor două familii ale ei – căci teatrul i-a fost mereu la fel de apropiat.
Un al treilea premiu cu rezonanță pentru Naționalul timișorean a fost Premiul pentru întreaga activitate – Critică și istorie teatrală. În alocuțiunea sa, actorul Victor Manovici a vorbit despre cariera Marianei Voicu, autoarea Istoriei Teatrului Național „Mihai Eminescu” – 1945-2005, dar și despre puterea ei și loialitatea față de teatrul în care și-a scris destinul profesional și uman, de asemenea.

Cele trei premii acordate în cadrul ediției aniversare a celor 25 de ani de Gală Uniter, evenimentul care aduce împreună lumea teatrală românească în fiecare an, confirmă încă o dată rolul Naționalului timișorean în construirea unei puternice comunități culturale, de anvergură europeană.
Mai multe detalii despre Premiile UNITER găsiți aici: http://www.uniter.ro.
Fotografii: Adrian Pîclișan / TNTm


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu