Furnizorii de platforme online foarte mari si de motoare de cautare online foarte mari au obligatia de a evalua si atenua riscurile sistemice identificate, in conformitate cu art. 34 si 35 din Regulamentul privind serviciile digitale. Aceasta obligatie deriva din amploarea serviciilor lor (peste 45 de milioane de utilizatori activi lunar in Uniunea Europeana).
Riscurile sistemice sunt diseminarea de continut ilegal, efectele negative asupra exercitarii drepturilor fundamentale, efectele negative asupra discursului civic, proceselor electorale si a sigurantei publice, efectele negative in ceea ce priveste violenta bazata pe gen, protectia sanatatii publice si a minorilor si consecintele negative grave asupra bunastarii fizice si mentale a persoanei.
Masurile de atenuare a riscurilor sistemice identificate trebuie sa fie rezonabile, proportionale si eficace, iar furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de cautare online foarte mari trebuie sa acorde o atentie deosebita impactului masurilor respective asupra drepturilor fundamentale.
Pentru a sprijini furnizorii de platforme online foarte mari si de motoare de cautare foarte mari in gestionarea riscurilor asociate proceselor electorale, in vederea respectarii obligatiilor prevazute de Regulamentul privind serviciile digitale, Comisia Europeana a publicat Orientarile catre furnizorii de platforme online foarte mari si de motoare de cautare online foarte mari privind atenuarea riscurilor sistemice la adresa proceselor electorale.
Orientarile privind atenuarea riscurilor sistemice la adresa proceselor electorale
Orientarile recomanda adoptarea unor masuri de atenuare a riscurilor si a unor bune practici de catre platformele online foarte mari si motoarele de cautare online foarte mari inainte, in timpul si dupa desfasurarea alegerilor, precum:
consolidarea proceselor interne, inclusiv prin instituirea unor echipe interne cu resurse adecvate, care sa analizeze informatiile disponibile cu privire la riscurile specifice contextului local si la modul in care serviciile lor sunt utilizate pentru a cauta si a obtine informatii inainte, in timpul si dupa alegeri;
implementarea de masuri specifice alegerilor, adaptate fiecarei perioade electorale si fiecarui context local. Printre acestea se numara promovarea informatiilor oficiale privind procesele electorale, initiativele de educatie media si adaptarea algoritmilor de recomandare pentru a responsabiliza utilizatorii si a reduce monetizarea continutului care ameninta integritatea proceselor electorale, cat si viralizarea acestuia. In plus, publicitatea politica trebuie etichetata clar, in perspectiva noului regulament privind transparenta si vizarea unui public-tinta in publicitatea politica;
adoptarea unor masuri specifice de atenuare a riscurilor legate de inteligenta artificiala generativa: platformele online foarte mari si motoarele de cautare online foarte mari ale caror servicii ar putea fi utilizate pentru a crea sau disemina continut generat de IA ar trebui sa evalueze si sa atenueze riscurile aferente, prin etichetarea clara a continutului generat de IA (cum ar fi deepfake-urile), prin ajustarea termenilor si conditiilor de utilizare si prin asigurarea aplicarii lor;
cooperarea cu autoritatile, expertii independenti si societatea civila, la nivel national si european, pentru a facilita schimbul eficient de informatii si aplicarea de masuri de atenuare a riscurilor adecvate, inclusiv in domeniul actiunilor straine de manipulare a informatiilor si al ingerintelor straine, al dezinformarii si al securitatii cibernetice;
adoptarea unor masuri specifice de atenuare a riscurilor, inclusiv un mecanism de raspuns la incidente, in perioada electorala, pentru a limita impactul evenimentelor care ar putea influenta semnificativ rezultatul alegerilor sau prezenta la vot;
evaluarea eficacitatii masurilor de atenuare a riscurilor prin revizuiri postelectorale. Platformele online foarte mari si motoarele de cautare online foarte mari ar trebui sa publice o versiune neconfidentiala a acestor evaluari pentru a permite feedback-ul public privind masurile luate.
Platformele online foarte mari si motoarele de cautare online foarte mari care nu aplica recomandarile prevazute in aceste orientari trebuie sa demonstreze Comisiei Europene ca masurile adoptate sunt la fel de eficace in atenuarea riscurilor. In cazul in care primeste informatii care pun la indoiala caracterul adecvat al unor astfel de masuri, Comisia Europeana poate solicita informatii suplimentare sau poate initia proceduri oficiale in temeiul Regulamentului privind serviciile digitale.
Comisia Europeana are competenta exclusiva de a supraveghea si de a asigura respectarea de catre furnizorii de platforme online foarte mari si de motoare de cautare online foarte mari a obligatiilor prevazute la art. 34 si 35 (evaluarea si atenuarea riscurilor) din Regulamentul privind serviciile digitale.
Pentru elaborarea orientarilor, Comisia a cooperat, de asemenea, cu coordonatorii serviciilor digitale in cadrul Comitetului european pentru servicii digitale.
ANCOM in calitate de Coordonator al serviciilor digitale (DSC)
Rolul Autoritatii este de a supraveghea furnizorii de servicii intermediare stabiliti in Romania si de a asigura respectarea Regulamentului privind serviciile digitale. In cazul nerespectarii de catre furnizorii de servicii intermediare stabiliti in Romania a prevederilor Regulamentului privind serviciile digitale, pot fi aplicate sanctiuni, inclusiv amenzi semnificative.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu