Noile măsuri au scopul să asigure un
cadru coerent de dezvoltare a serviciilor medico-sociale orientate pe nevoile
comunității și profilul demografic al acesteia, pentru creșterea accesului la
servicii medicale, la programe, servicii și acțiuni de sănătate publică,
furnizate la nivelul comunităților, în special persoanelor ce aparțin
grupurilor vulnerabile.
Actul normativ preia reglementări
promovate prin proiectul de lege privind asistența medicală comunitară, adoptat
în ședința Guvernului din 26 octombrie 2016, dar clasat în conformitate cu
prevederile Hotărârii Biroului Permanent al Senatului din data de 27.12.2016 în
baza art. 63 alin. (5) din Constituția României.
De asemenea, măsurile
din actul normativ susținute în regim de urgență reprezintă
condiționalitate ex-ante pentru accesarea fondurilor europene. Mai exact, în
absența deciziei de astăzi a Guvernului României ar fi imposibilă
accesarea lansării apelurilor de proiecte
programate în cadrul POR și
POCU, care însumează aproximativ 355 milioane euro pentru
finanțarea intervențiilor din domeniul serviciilor comunitare integrate.
Ordonanța de Urgență reglementează
organizarea, funcționarea și finanțarea asistenței medicale comunitare la
nivelul comunelor, orașelor și sectoarelor municipiului București și prevede
înființarea, organizarea și funcționarea centrelor comunitare integrate.
Între activitățile desfășurate în
domeniul asistenței medicale comunitare menționăm:
Ø furnizarea de
servicii medicale de profilaxie către membrii comunității;
Ø servicii de
promovare a sănătății în comunitate prin educație pentru sănătate în legătură
cu cei mai importanți determinanți ai sănătății (stil de viață sănătos,
atitudine față de sănătate și față de de serviciile medicale, planificare
familială și sănătatea reproducerii, nutriție, asigurarea unui mediu sănătos);
Ø identificarea
riscurilor pentru sănătate și a persoanelor și grupurilor vulnerabile din punct
de vedere medical sau social;
Ø consilierea
medicală și socială, în limita competențelor profesionale;
Ø direcționarea și
monitorizarea accesului persoanelor vulnerabile către serviciile
medico-socio-educaționale;
Ø asistența la
domiciliu a gravidei, nou-născutului și mamei, a pacientului cronic și a
vârstnicului, complementar asistenței medicale primare, secundare și terțiare;
Ø asistența
medicală de urgență în limita competenței profesionale.
Beneficiarii acestor servicii sunt, cu
precădere, persoanele vulnerabile din punct de vedere medical sau social, cu
accent pe populația din mediul rural și grupurile vulnerabile (persoane cu
nivel economic sub pragul sărăciei, aflate în șomaj, cu afecțiuni cronice, cu
risc de excluziune socială etc).
În funcție de nevoile privind furnizarea
integrată de servicii medico-socio-educaționale, în subordinea autorităților
administrației publice locale şi în locaţiile puse la dispoziţie de acestea se
vor constitui centre comunitare
integrate, finanțate integral din
bugetele locale.
Finanțarea cheltuielilor de personal
pentru asistenții medicali comunitari și mediatorii sanitari, precum și
cheltuielile determinate de aplicarea standardelor minime de dotare se asigură
din transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale, prin bugetul
Ministerului Sănătății.
Autoritățile locale pot contribui din
surse proprii la finanțarea cheltuielilor de personal și pot angaja și alte
categorii de personal care furnizează servicii medicale, sociale sau
educaționale, cu asigurarea finanțării cheltuielilor acestora din surse proprii
și cu încadrarea în bugetul aprobat, dar sunt și responsabile de acoperirea
cheltuielilor pentru bunuri și servicii necesare întreținerii și funcționării
centrelor comunitare integrate.
Asistența medicală comunitară este
coordonată tehnic și metodologic de către Ministerul Sănătății, prin
structurile sale din teritoriu, respectiv direcțiile de sănătate publică
județene și a municipiului București, iar controlul activității se va exercita
de către Ministerul Sănătății.
Normele metodologice privind
organizarea, funcționarea și finanțarea activității de asistență medicală
comunitară se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la
intrarea în vigoare a ordonanței.
Informații
suplimentare:
În prezent, Ministerul
Sănătății asigură finanțarea a peste 1520 de asistenți medicali comunitari și
peste 482 de mediatori sanitari.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu