Actul normativ relaxează anumite
condiții de eligibilitate pentru plățile directe în agricultură din fonduri
europene, având în vedere că se apropie perioada de depunere a cererilor unice
de plată, respectiv 1 martie -15 mai 2017, și aduce clarificări în ceea ce
privește anumite prevederi, condiții și documente care însoțesc cererea unică
de plată.
Totodată, se creează cadrul legal
în vederea implementării rapide a prevederilor unor normative europene
existente sau în curs de a fi adoptate și se asigură compatibilitatea cu
legislația UE.
Cele mai importante prevederi în
ceea ce privește schemele de plăți directe pentru fermieri sunt următoarele:
·
Crește gradul de claritate si informare
corectă a fermierilor privind cuantumul plăților directe calculate conform art.
12 din Regulamentul nr. 639/2014 și este simplificat numărul de formulare pe
care fermierul trebuie să le prezinte la APIA pentru dovedirea calității de
fermier activ;
·
Pentru reducerea ratei de eroare în ceea
ce privește localizarea parcelelor, declararea
suprafețelor utilizate se face la momentul digitizării terenului în
aplicația GIS pusă la dispoziție de către APIA (Agenția de Plăți și Intervenție
pentru Agricultură), în cadrul blocului
fizic, iar detalierea pe culturi, structură de culturi și parcele se realizează
în cererea unică prin completarea declarației
pe suprafață;
·
În cazul beneficiarilor de tipul
formelor asociative de proprietate, vor fi considerați eligibili și cei care nu
dețin titlu de proprietate, dar dețin alte acte cu forță juridică egală
doveditoare ale dreptului de proprietate;
·
În cazul în care beneficiarul plăților
este formă asociativă de proprietate asupra terenurilor cu vegetaţie
forestieră, păşunilor şi fâneţelor, obşti de moşneni în devălmăşie, obşti
răzeşeşti nedivizate, composesorate, obşti de cumpărare, păduri grănicereşti,
păduri urbariale, cooperative, alte comunităţi şi forme asociative cu diferite
denumiri, menţionate în Legea nr. 1/2000 sau membrii acesteia, se creează
posibilitatea de a depune copia titlului de proprietate asupra terenurilor
aparținând formei asociative sau a altor acte cu forță juridică egală
doveditoare ale dreptului de proprietate;
·
Pentru accesarea schemelor de sprijin
cuplat de către marea majoritate a fermierilor care cultivă legume în spații
protejate, în cazul serelor şi solariilor, suprafața minimă a parcelei a fost
redusă de la 0,1 ha la 0,03 ha;
·
Terenul agricol, inclusiv zonele de
interes ecologic, se vor afla la dispoziția fermierului;
·
În cazul schemei pentru micii fermieri,
se creează cadrul legal pentru a se oferi acestora posibilitatea să opteze
pentru rămânerea în schemă, chiar dacă valoarea cuantumului depășește 1250 euro. De asemenea, beneficiarii care decid să se
retragă din schema pentru micii fermieri în ceea ce priveşte un an ulterior
anului 2015, trebuie să informeze autoritatea competentă cu privire la
retragerea lor în conformitate cu modalităţile stabilite de statele membre.
·
Se exclude de la plată doar schema/
schemele pentru care a fost constatată crearea de condiții artificiale, fără a
afecta celelalte scheme de sprijin solicitate prin cerere unică de plată;
·
Fermierii care deţin parcele agricole cu
o suprafaţă de până la 0,1 ha nesolicitate la plată pot să nu le declare, cu
condiţia ca suprafaţa însumată a acestor parcele să nu depăşească un hectar;
·
Sunt actualizate definițiile transferului unei exploatații, culturilor
permanente și zonelor cu strat
vegetal (ex.: prin transferul de
exploatație din sectorul zootehnic se înțelege transferul unei/unor exploatații
cu cod ANSVSA);
În ceea ce privește raportarea la
legislația europeană, prin Ordonanța aprobată astăzi se crează cadrul legal în
vederea implementării rapide a prevederilor unui potențial act legislativ al
Parlamentului European și al Consiliului Uniunii Europene, prin care
procentajul de 5% referitor la zonele de interes ecologic ar crește la 7%.
De asemenea, se creează cadrul
legal necesar implementării alin. (6) al art.53 a Regulamentului nr. 639/2014,
care prevede că “Autoritatea competentă a
statului membru care intenționează să ia o decizie de a transfera fonduri între
măsurile de sprijin informează fermierii cu privire la un posibil transfer
înainte de data de deschidere a perioadei de depunere a cererilor.”
Informații
suplimentare
România beneficiază, în perioada
2014-2020, de importante alocări financiare de la Uniunea Europeană, fapt care
impune necesitatea creării unui cadru naţional adecvat şi eficient pentru
managementul şi implementarea tehnică şi financiară a fondurilor comunitare
acordate României.
Țara noastră, ca şi alte state
membre, a întâmpinat dificultăţi în implementarea noilor scheme de plăţi, datorită
complexității acestora, iar situaţia creată afectează posibilitatea fermierilor
de a beneficia de aceste plăți.
Ordonanța de Urgență de astăzi a
fost aprobată de Guvern în ideea de fi preîntâmpinate atât reducerea numărului
de beneficiari eligibili pentru plățile directe în agricultură din fonduri
europene, cât și scăderea capacităţii de absorbţie a fondurilor alocate
României în actualul exercițiu financiar, cu impact negativ asupra sectorului
agricol național.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu