ANCOM realizează în această perioadă o analiză a
situației existente pe piața serviciilor poștale pentru a evalua condițiile în
care se realizează accesul furnizorilor alternativi la rețeaua Companiei
Naționale Poșta Română și pentru a stabili dacă este nevoie de intervenția
reglementatorului pentru a corecta eventualele probleme concurențiale de pe această
piață.
În urma analizei
accesului la rețeaua și serviciile poștale în statele europene, a cadrului
legal și regimului de acces în România și a pieței serviciilor poștale din
România, precum și a unui studiu realizat în rândul tuturor furnizorilor de
servicii poștaleautorizați pentru prestarea de servicii poștale din România,Autoritatea
a publicat astăzi un set de concluziipreliminare și îi invită pe cei interesați
să contribuie la demersul său destabilire a condițiilor necesare pentru accesul
altor furnizori de servicii poștale la rețeaua poștală publică, la serviciile
poștale care intră în sfera serviciului universal pe care Compania Națională
Poșta Română (CNPR) are obligația să le presteze și la elementele de
infrastructură a rețelei poștale publice pe care aceasta o operează.
Acest demers este
realizat în contextul atribuțiilor ANCOM privind asigurarea dreptului de acces
la serviciul universal și promovarea intereselor utilizatorilor. De asemenea,
obiectivele specifice urmăriteîn acest caz sunt promovarea eficienței economice
a furnizorilor de servicii poștale și asigurarea sustenabilității economice a
activităților efectuate de furnizorii de servicii poștale.
Concluzii preliminare
Analiza pieței serviciilor poștale din România, precum și
a răspunsurilor primite de la respondenții studiului derulat de ANCOM în anul
2016 (furnizori de servicii poștale) a relevat că există un interes redus
pentru accesul la elementele de infrastructură a reţelei poştale publice, iar
acolo unde se manifestă, acesta este în mod special pentru accesul la elemente
de infrastructură non-fizice (coduri poștale, baza de date cu adrese, rapoarte
privind livrarea trimiterilor poștale și eventuale reclamații), dar și la
elemente de infrastructură fizică (puncte de lucru și oficii poștale).
Mare parte a furnizorilor de servicii poștale care au în
portofoliu inclusiv servicii din sfera serviciului universal dețin propria
rețea poștală cu acoperire naţională, existând un număr relativ restrâns de
furnizori care au solicitat până în prezent acces la rețeaua poștală publică
operată de CNPR.
Un număr limitat de respondenți consideră oportună
intervenția de tip „ex-ante” a autorității de reglementare asupra condițiilor
tehnico-economice de acces, piața fiind considerată de respondenți suficient de
concurențială.
Plecând de la concluziile acestui studiu și având în vedere prevederile
legislative, ANCOM consideră justificatăintervenția, prin impunerea condițiilor
în care furnizorul de serviciu universal asigură accesul la serviciile poștale
care intră în sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze
și la elementele de infrastructură a rețelei poștale publice pe care o
operează, doar în situațiile în care, în urma solicitării accesului de către un
alt furnizor de servicii poștale nu se poate ajunge la un acord cu CNPR privind
condițiile de acces în termenul prevăzut de lege.
Totodată, ANCOM poate stabili „ex-ante”
condiții tehnice și economice, inclusiv de preț, în care se realizează accesul
utilizatorilor, integratorilor sau al furnizorilor de servicii poștale la
rețeaua poștală publică a furnizorului de serviciu universal, în măsura
necesară promovării eficienței economice și a concurenței efective pe piața
serviciilor poștale, precum și în vederea maximizării beneficiilor
utilizatorilor.
Procesul
de consultare publică
Documentul privind identificarea
condițiilor în care este necesar accesul altor furnizori de servicii poștale la
rețeaua poștală publică și răspunsurile furnizorilor chestionațipoate fi consultat aici, persoanele interesate fiind invitate să formuleze şi să
transmită observaţii şi propuneri și răspunsuri la cele 5 întrebări din cadrul
documentului până la data de 7.03.2017,
pe adresa sediului central al ANCOM (Str. Delea Nouă nr.2, sector 3,
Bucureşti), direct la Registratură sau prin intermediul direcţiilor regionale
ale Autorităţii. Observaţiile pot fi transmise şi prin fax la numărul +40 372
845 402 sau prin e-mail pe adresa consultare@ancom.org.ro.
Informații suplimentare
Serviciile de acces la rețeaua poștală publică a furnizorului de serviciu
universal, la elemente de infrastructură și la serviciile poștale care intră în
sfera serviciului universal reprezintă servicii de gros pe care furnizorul de
serviciu universal desemnat le poate oferi, pe baze comerciale sau ca urmare a
unei reglementări, altor furnizori de servicii poștale care ar putea folosi
astfel elemente ale rețelei/infrastructurii furnizorului de serviciu universal
pentru furnizarea propriilor servicii. Accesul ca instrument de reglementare poate
fi utilizat cu scopul de a remedia probleme concurențiale sau de a stimulaconcurența
în sectorul poștal și dezvoltarea eficientă a pieței.
ANCOM a desemnat CNPR drept furnizor de serviciu universal în domeniul
serviciilor poștale din România pentru perioada 1 ianuarie 2014 - 31 decembrie
2018.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare
în Comunicații (ANCOM) este instituția care protejează interesele utilizatorilor de comunicaţii
din România, prin promovarea concurenței
pe piața de comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajareainvestițiilor
eficiente în infrastructurăși a inovației. Pentru mai multe detalii despre
activitatea ANCOM vizitațiwww.ancom.org.ro,www.portabilitate.roși www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de acces
la internet, accesațiwww.netograf.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu