I.
INTRODUCERE
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „SEMENIC” al
Judeţului Caraş-Severin are ca zonă de competenţă întreg teritoriul judeţului
Caraş-Severin. Activitatea planificată şi desfăşurată a vizat atingerea obiectivului fundamental de eficientizare a acţiunilor de prevenire şi
gestionare a situaţiilor de urgenţă,
în conformitate cu cadrul normativ, legislaţia specifică
domeniilor de competenţă şi responsabilitate şi cu prevederile Planului strategic al Ministerului
Afacerilor Interne, Planului cu
principalele obiective, măsuri şi acţiuni ale Inspectoratului General pentru
Situaţii de Urgenţă.
-
executarea periodică de exerciţii de cooperare cu forţe
şi mijloace în teren cu toate componentele structurilor cu atribuţii în
domeniul managementului situaţiilor de urgenţă, constituite la nivel judeţean,
pentru ridicarea gradului de interoperabilitate;
-
îmbunătăţirea dotării cu mijloace tehnice de
intervenţie în situaţii de urgenţă;
-
clarificarea situaţiei juridice a imobilelor în care
îşi desfăşoară activitatea unele din structurile inspectoratului;
-
atragerea fondurilor europene necesare asigurării
creşterii capacităţii de răspuns serviciilor de urgenţă profesioniste, cu
sprijinul autorităţilor locale şi judeţene;
-
continuarea procesului de evaluare a riscurilor la
nivel judeţean prin implicarea autorităţilor abilitate în gestionarea tipurilor
de risc;
-
integrarea acţiunilor preventive în ansamblul global al
eforturilor pentru reducerea riscului la dezastre;
-
promovarea conceptului de voluntariat la nivelul
comunităţilor;
-
creşterea nivelului de pregătire şi educare,
dezvoltarea culturii de securitate şi a comportamentului preventiv în rândul
societăţii civile, în domeniul situaţiilor de urgenţă.
III.
MANAGEMENTUL
RESURSELOR INSTITUŢIONALE
În anul 2016 au intrat în dotarea unităţii noastre, prin repartizare de
la Inspectoratul General Pentru Situaţii de Urgenţă, 6
autospeciale, din care 1 autospecială pentru munca operativă, 2 autospeciale de
lucru cu apă şi spumă de capacitate mărită (MAN şi SCANIA), 1 autocamion
transport materiale la intervenţie (IVECO), 1 microbuz (VW Crafter) şi 1
autospecială transport scafandri (MERCEDES Sprinter).
Cu fondurile alocate de la Consiliul Judeţean Caraş-Severin,
pentru sprijinirea desfăşurării în bune condiţii a activităţii şi pentru
asigurarea intervenţiei operative la nivelul judeţului, au fost achiziţionate o
serie de bunuri de natura obiectelor de inventar, în valoare totală de 17.230
lei.
IV.
REALIZĂRI ÎN
DOMENIUL DE COMPETENŢĂ
La nivelul Centrului Operaţional au fost
organizate şi desfăşurate 70 exerciţii
cu forţe şi mijloace în teren la nivelul subunităţilor de intervenţie şi 4 exerciţii de cooperare, pentru
tipurile de risc manifestate la nivel judeţean.
În 2016 s-au transmis către
C.L.S.U. şi structurile cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă un
număr de 379 de notificări
hidrometeorologice, cu 200 mai multe decât anul precedent din care: 318 meteorologice şi 61 hidrologice.
De asemenea, s-au monitorizat 224
transporturi de deşeuri/substanţe periculoase şi 660 transporturi speciale care au tranzitat judeţul.
Au fost dispecerizate 6757
cazuri, prin SNAU, de către operatorii inspectoratului, realizându-se alertarea
în timp operativ a subunităţilor şi echipajelor în raioanele cărora s-au produs
evenimentele.
În anul 2016, la nivelul judeţului Caraş-Severin au fost înregistrate 3716 intervenţii în situaţii de urgenţă, cu 351 mai puţine decât în anul 2015 (scădere cu
8,6%). Serviciile voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă au
intervenit singure în 149 de
situaţii, iar în cooperare cu forţele de intervenţie ale inspectoratului nostru
au participat la 182 intervenţii.
Au mai fost desfăşurate 1276
recunoaşteri în teren/educare şi instruire în domeniul situaţiilor de urgenţă
şi 74 exerciţii cu forţe şi mijloace
în teren, 18 misiuni de
asigurare/supraveghere zonă, 117 deplasări fără intervenţie, 57 întoarceri de pe traseu şi s-au înregistrat 28 alerte
false.
Rata intervenţiilor a fost de
1257 la 100.000 de locuitori şi de 436 la 1.000 km2.
Au fost înregistrate un total de 406
intervenţii pentru stingerea incendiilor,
din care 194 incendii de vegetaţie
uscată şi altele. Majoritatea au avut ca principale cauze
coşurile/burlanele de fum defecte sau necurăţate şi instalaţiile/echipamentele
electrice defecte sau improvizate, urmate de mijloacele de încălzire
defecte/improvizate/ nesupravegheate şi acţiunea intenţionată, iar în cazul
celor de vegetaţie uscată focul deschis în spaţii deschise. Cele mai multe s-au
manifestat la gospodăriile cetăţeneşti, iar în cazul incendiilor de vegetaţie
la terenurile primăriilor. Timpul mediu de răspuns la incendii pentru serviciile profesioniste
a fost de 16 min faţă de 18 min în anul 2015, iar timpul mediu de intervenţie a fost
de 91 min faţă de 119 min în 2015.
Echipajele de descarcerare şi prim ajutor medical (SMURD) din cadrul subunităţilor au intervenit, la un număr de 2509 cazuri, astfel: 2251 misiuni de asistenţă medicală de
urgenţă, 156 asistenţă persoane şi 102 de intervenţii pentru descarcerare,
în special în urma accidentelor rutiere, cu 661 mai puţine decât în anul
precedent. Serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă au participat la 17 cazuri (SVSU Bocşa-11 situaţii,
Băile Herculane-5, Caraşova-1). Timpul
mediu de răspuns al S.M.U.R.D.
a fost de 13 min, faţă de 12 min în
anul 2015, iar timpul mediu de
intervenţie a fost de 39 min,
faţă de 37 min în 2015 din cauză că majoritatea intervenţiilor au fost în
mediul rural, pe drumuri neamenajate corespunzător, dar şi în zone situate la distanţe mari față de subunităţile
noastre de intervenţie.
Au mai fost înregistrate 693
intervenţii la alte situaţii de urgenţă. S-au asigurat 108 misiuni
de protecţia comunităţilor
Pe timpul intervenţiilor SMURD au
fost asistate 2543 persoane (din care 334 copii), iar
din incendii au fost salvate 30 persoane
(din care 1 copil). 4 persoane au fost rănite şi 1
persoană a decedat în incendii.
Au fost salvate 929 de animale şi păsări şi au fost protejate bunuri în valoare
estimativă de aproape 26,5 milioane lei.
Pentru asigurarea intervenţiei optime în
zona de competenţă, au fost înregistrate 53 situaţii în care a fost
crescută, la nivelul subunităţilor de intervenţie, capacitatea operaţională
pentru gestionarea unor situaţii de urgenţă.
Intervenţii/evenimente
deosebite/cu risc, în 2016:
·
12.01.2016 – explozie apartament într-un bloc de
locuinţe din municipiul Reşiţa, Al. Tineretului; proprietarul, un bărbat în
vârstă de circa 70 de ani, a suferit arsuri grave;
·
08.02.2016 – incendiu în localitatea Ocna de
Fier, în urma căruia au fost afectate 3 locuinţe; cauza probabilă de producere
a incendiului fiind un coş de fum neprotejat termic. Proprietara a avut nevoie
de îngrijiri medicale;
- 08.03.2016 – incendiu la un gater în Poiana Mărului (cauza probabilă de producere a incendiului fiind un coş de fum neprotejat termic) – intervenţia a fost dificilă din cauza distanţei mari faţă de subunitatea de pompieri militari (aprox. 47 km) şi a cantităţii însemnate de materiale combustibile;
- 27.04.2016 – accident rutier cu 6 victime, E70 (DN6), în care au fost implicate 3 autoturisme, în acest caz fiind necesară activarea Planului Roşu de Intervenţie;
·
14.05.2016
– vânt puternic cu aspect de tornadă în localitatea Căvăran, com. Constantin
Daicoviciu - 5 case au avut acoperişurile grav avariate;
·
01-26.06.2016
– au fost înregistrate precipitaţii abundente în întreg judeţul, rezultând
creşteri ale debitelor cursurilor de apă/scurgeri de versanţi. Au fost afectate
de inundaţii 17 unităţi administrativ teritoriale, respectiv 29 de localităţi;
·
24.06.2016
– vânt puternic la Oţelu Roşu: 12 blocuri de locuinţe, 4 case, 1 policlinică şi
1 liceu – au avut acoperişurile grav avariate;
·
27-30.06.2016
– precipitaţii abundente şi creşteri debite/scurgeri de versanţi,
înregistrându-se inundaţii la nivelul a 22 de unităţi administrativ
teritoriale, respectiv 36 de localităţi. Cel mai grav afectate au fost cele din
bazinul hidrografic Bârzava, la Bocşa, Ramna şi Reşiţa înregistrându-se cele
mai grave inundaţii din ultimii 10 ani. În acest interval au fost afectate,
potrivit evaluărilor realizate de către comisiile mixte judeţene, 623 de case
şi 77 anexe gospodăreşti, au fost distruse aproximativ 4.500 hectare culturi
agricole, au murit circa 200 oi şi 188 stupi albine, iar patrimoniul public a
suferit pagube deosebit de mari.
Amploarea şi evoluţia evenimentelor din luna iunie a
impus activarea Centrului Judeţean de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei
(CJCCI) de la sediul inspectoratului.
·
06 august 2016 – 9 autoturisme au fost blocate
de aluviuni pe DJ 608A, Borlova (Telescaun) - Staţiunea Muntele Mic;
·
20.09.2016
- accident rutier cu 6 victime, în apropiere de localitatea Slatina Timiş pe
E70 (DN6), în care au fost implicate 2 autoturisme, în acest caz fiind necesar
activarea Planului Roşu de Intervenţie;
·
18.10.2016
- incendiu în localitatea Gărâna, la o pensiune/restaurant, produs din cauze
electrice (aparate sub tensiune lăsate nesupravegheate). Problemele întâmpinate
au fost legate de distanţa relativ mare şi drumul în pantă cu numeroase
serpentine;
- 28.10.2016 – incendiu extins pe 800 mp la 5 locuinţe, anexe şi bunuri, din localitatea Mehadica; cauza probabilă de producere a incendiului: instalaţie electrică defectă, 2 persoane au avut nevoie de îngrijiri medicale.
Personalul inspecţiei judeţene de prevenire a efectuat, în medie, 3,5
controale pe zi în anul 2016, la nivel judeţean fiind efectuate un număr total
de 1272 de controale de prevenire în domeniul situaţiilor de urgenţă. Aceste
controale au condus la identificarea a peste 4770 deficienţe, din care 374 au
fost înlăturate operativ, pe timpul controalelor. Pentru încălcarea normelor
specifice s-au aplicat 246 amenzi, în cuantum total de 659.900 lei şi 3004
avertismente.
În ceea ce priveşte activitatea de
avizare şi autorizare, au fost emise 42 avize de securitate la incendiu şi 1
aviz de protecţie civilă, 46 autorizaţii de securitate la incendiu, precum şi
36 avize pentru transport deşeuri periculoase. Din totalul documentaţiilor
depuse pentru obţinerea avizului şi autorizaţiei de securitate la incendiu şi
protecţie civilă, un număr de 113 au fost respinse.
Au fost efectuate 4 controale de
verificare a respectării reglementărilor la cele 2 obiective din judeţ care
utilizează, stochează sau vehiculează substanţe periculoase, în urma cărora a
fost aplicat un avertisment. Două acţiuni au fost executate în comun cu
autorităţile care au atribuţii pe linia implementării Directivelor SEVESO,
respectiv cu reprezentanţi ai Comisariatului Judeţean al Gărzii Naţionale de
Mediu şi ai Agenţiei Judeţene de Protecţia Mediului.
Totodată, au fost executate un număr
de 80 de controale la cele 77 servicii voluntare pentru situaţii de urgenţă din
judeţ, respectiv 14 controale la cele 13 servicii private pentru situaţii de
urgenţă existente.
Pe parcursul anului trecut au fost
executate la nivelul instituţiilor publice, operatorilor economici şi
localităţilor de pe teritoriul judeţului un număr de 942 exerciţii privind
modul de acţionare în cazul incendiilor, 59 exerciţii de alarmare publică şi 5
exerciţii de evacuare.
Referitor la pregătirea personalului
din cadrul autorităţilor administraţiei publice locale cu atribuţii în domeniul
managementului situaţiilor de urgenţă, în cadrul cursurilor organizate în
Centrul Zonal Craiova au fost instruiţi 33 cursanţi din cei 84 planificaţi (un
procent 39.3 %).
Pe linia pregătirii, la nivel judeţean au avut loc 2
convocări de pregătire cu şefii serviciilor voluntare pentru situaţii de
urgenţă, 2 cu şefii serviciilor private pentru situaţii de urgenţă, 1 convocare
cu şefii celulelor de urgenţă de la operatorii sursă de risc, 1 instruire de
pregătire cu conducătorii unităţilor de învăţământ, 8 instruiri cu preşedinţii
secţiilor de votare şi concursurile profesionale specifice serviciilor
voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă.
În domeniul
activităţilor de informare preventivă:
·
s-au
diseminat mesajele campaniilor naţionale de informare şi educare preventivă
„Vreau să fiu voluntar” şi RISC – ”Siguranţa nu este un joc de noroc;
·
au
fost promovate mesajele campaniei naţionale ,,Nu tremur la cutremur”;
·
s-a
organizat a VI-a ediţie a concursului de pictură dedicat elevilor din ciclul gimnazial, liceal şi a celor din învăţământul
special ,,Învăţăm să ne salvăm”, cu ocazia Zilei de 28 februarie - Ziua
Protecţiei Civile în România
·
s-au desfăşurat activităţi informativ educative în zilele de 28
februarie - Ziua Protecţiei Civile, 13 Septembrie – Ziua Pompierilor, Marţi 13
– în lunile septembrie şi decembrie şi 13 Octombrie – Ziua Internaţională
pentru Reducerea Riscului Dezastrelor Naturale, ,,Săptămâna altfel”, 1
iunie-Ziua Copilului.
·
s-au susţinut lecţii, s-au desfăşurat exerciţii
pe linia situaţiilor de urgenţă şi alte activităţi în colaborare cu SVSU-urile
de pe teritoriul judeţului.
·
s-au
desfăşurat activităţi de informare preventivă prin diseminare directă de
materiale din campaniile naţionale împreună cu Serviciile Voluntare pentru
Situaţii de Urgenţă din Oţelu Roşu, Reşiţa, Băile Herculane, Răcăjdia şi Grădinari.
S-a acordat o atenţie deosebită
îndrumării celor 122 de cercuri de elevi „Prietenii pompierilor” (7 echipaje)
şi „Cu viaţa mea apăr viaţa” (participanţi 10 echipaje de gimnaziu şi 5 de
liceu), pentru care inspectoratul a organizat concursuri cu tematică specifică
în luna mai.
V.
SUPORT
DECIZIONAL
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Semenic” al
judeţului Caraş-Severin dispune de un sistem de control intern/managerial ale
cărui concepere şi aplicare permit conducerii inspectoratului să declare că fondurile
publice gestionate în scopul îndeplinirii obiectivelor generale şi specifice au
fost utilizate în condiţii de legalitate, regularitate, eficacitate, eficienţă
şi economicitate.
În ceea ce priveşte situaţia numerică a litigiilor,
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Semenic” al judeţului Caraş-Severin a
avut calitate procesuală, în anul 2016, în 33
cauze.
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „SEMENIC” al Judeţului
Caraş-Severin şi-a desfăşurat activitatea în condiţii de transparenţă, în limitele
impuse de legislaţia în vigoare, fiind primite şi soluţionate 512 petiţii.
Pe parcursul
anului, la nivelul inspectoratului s-au înregistrat un număr de 243 de
solicitări în baza Legii 544/2001 privind
liberul acces la informaţii de interes public, din care 11 scrise şi 232
verbale. Din totalul solicitărilor, 236 au fost soluţionate favorabil, iar
şapte au fost respinse deoarece informaţiile solicitate erau fie inexistente,
fie neconfirmate ori s-au solicitat informaţii exceptate de la liberul acces la
informaţii de interes public.
VI.
COOPERARE INTERINSTITUŢIONALĂ ŞI
INTERNAŢIONALĂ
Pentru îndeplinirea atribuţiilor stabilite prin legislaţia în
vigoare, inspectoratul a colaborat şi cooperat în permanenţă cu toate
structurile cu atribuţii în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă de
la nivelul judeţului.
Pentru verificarea şi îmbunătăţirea modului de cooperare
interinstituţională au fost efectuate 4
exerciţii de cooperare cu forţe şi mijloace în teren, pentru gestionarea mai
multor tipuri de situaţii de urgenţă, în funcţie de riscurile manifestate la
nivel judeţean. Pe timpul exerciţiilor de
cooperare s-a urmărit şi respectarea timpilor de reacţie de către structurile
participante care au forţe şi mijloace prevăzute în Registrul judeţean de
riscuri şi capabilităţi
În anul 2016, Comitetul Judeţean
pentru Situaţii de Urgenţă Caraş-Severin s-a întrunit în 21 de şedinţe, din
care 2 cu caracter ordinar. În cadrul
acestor şedinţe au fost adoptate 18 hotărâri, care au fost transmise prin grija
Secretariatului Tehnic Permanent, asigurat de inspectoratul nostru, tuturor
structurilor cu responsabilități.
VII.
ACCESAREA
FONDURILOR EXTERNE NERAMBURSABILE
În anul 2016, ca urmare a implementării proiectului ,,Achiziţionare
echipamente specifice pentru îmbunătăţirea capacităţii şi calităţii sistemului
de intervenţie în situaţii de urgenţă şi pentru acordarea asistenţei medicale
de urgenţă şi a primului ajutor calificat, în Regiunea 5 Vest”, prin Programul Operaţional Regional, cu sprijinul
Consiliului Judeţean Caraş-Severin, a intrat în dotarea unităţii noastre o
autospecială complexă de intervenţie, descarcerare şi acordare a asistenţei
medicale de urgenţă minimală (IVECO).
VIII.
MANAGEMENTUL
COMUNICĂRII
Activitatea de informare şi relaţii publice a
urmărit menţinerea unei imagini favorabile a
Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă “SEMENIC” al Judeţului
Caraş-Severin, informarea opiniei publice asupra atribuţiilor legale,
misiunilor, măsurilor de prevenire şi conduitei de urmat pe timpul situaţiilor
de urgenţă.
În anul 2016, au
fost remise 76 de comunicate de presă şi buletine informative, dublu faţă de
anul 2015.
Imaginea
inspectoratului reflectată în presă este una preponderent favorabilă, din
totalul de 1250 de materialele apărute (faţă de 653 în anul 2015), 59,68% se
situează în zona pozitivă, 40% sunt relatări neutre, şi doar 0,32% negative.
IX.
RISCURI 2017
Tipurile de
riscuri care se pot manifesta în zona de competenţă a judeţului nostru sunt:
1. riscurile naturale;
2. riscurile tehnologice;
3. riscurile biologice;
4. riscul de incendiu;
5. riscurile sociale.
Din istoricul evenimentelor produse în judeţul nostru,
rezultă faptul că riscurile care se manifestă cu preponderenţă sunt: incendiile
la gospodării şi incendiile de vegetaţie uscată, inundaţiile şi fenomenele
meteorologice periculoase, precum şi accidentele pe căile de transport.
Dificultăți preconizate privind desfășurarea activității:
-lipsa resurselor financiare pentru dotarea şi dezvoltarea
bazei tehnico-materiale,
-distanţe mari de parcurs până la locul intervenţiei, drumuri
anevoioase - specifice reliefului preponderent muntos al judeţului, trafic
aglomerat,
- persoane recalcitrante sau nemulţumite, care pot recurge la
fapte de violenţă,
- deficitul
de personal,
- neîncadrarea
posturilor de scafandri,
- transmiterea de către apelanţii numărului unic 112 de date
eronate, insuficiente sau cu întârziere,
- lipsa poligoanelor şi bazelor de pregătire pentru
personalul operativ.
X.
OBIECTIVE
2017
Principalele direcţii de acţiune pentru
anul 2017:
Ø
creşterea rolului de autoritate de stat al
instituţiei şi sporirea nivelului de securitate al cetăţeanului;
Ø
continuarea procesului de integrare a acţiunilor
preventive în ansamblul global al eforturilor pentru reducerea riscului la
dezastre;
Ø
continuarea demersurilor către autorităţile
publice locale pentru înfiinţarea de noi puncte de lucru, în vederea reducerii
timpului de răspuns;
Ø
creşterea nivelului de pregătire şi educare a
populaţiei în domeniul situaţiilor de urgenţă;
Ø
implementarea criteriilor de performanţă ale
serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă, după corelarea
acestora cu condiţiile socio-economice existente la nivel naţional;
Ø
reducerea numărului de incendii la
locuinţe/gospodării cetăţeneşti şi de victime rezultate din acestea;
Ø
reducerea obiectivelor puse în funcţiune fără
autorizaţie de securitate la incendiu şi a utilizării mijloacelor tehnice de
apărare împotriva incendiilor neconforme;
Ø
pregătirea populaţiei şi autorităţilor privind
responsabilităţile şi modul de acţiune în situaţii de urgenţă şi optimizarea
capacităţii de autoprotecţie;
Ø
îmbunătăţirea încadrării, dotării şi pregătirii
serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă;
Ø
crearea unei culturi de securitate în rândul
cetăţenilor;
Ø
încadrarea posturilor vacante, aspect ce ar duce
la desfăşurarea în condiţii optime a activităţii specifice unităţii noastre şi
recrutarea unui număr cât mai mare de candidaţi pentru şcolile militare;
Ø
creşterea, până la 100% a procentului de achiziţii
realizate prin utilizarea mijloacelor electronice.
XI.
CONCLUZII
Anul 2016 a fost un an încărcat de evenimente, atât din punct
de vedere al situaţiei operative, şi aici amintim episodul inundaţiilor din
luna iunie, cât şi în plan intern.
Pe parcursul anului au trecut în rezervă cadre cu experienţă
şi vechime în muncă din colectivul managerial al unităţii, în luna noiembrie a
avut loc predarea-primirea comenzii inspectoratului, iar la sfârşitul anului
s-au organizat două sesiuni de concursuri pentru ocuparea unor posturi vacante,
cu personal din sursă externă, nerealizându-se însă încadrarea tuturor
posturilor scoase la concurs.
În data de 31 decembrie 2016, inspectoratul nostru a trecut
printr-un amplu proces de reorganizare, în acest moment fiind într-o etapă de
adaptare la noile modificări.
Deşi nu a fost un an uşor, inclusiv din prisma deficitului de
personal cu funcţii decizionale, eforturile instituţionale s-au concentrat în
permanenţă către creşterea capacităţii operaţionale şi de răspuns şi către
îmbunătăţirea calităţii intervenţiilor, pentru a ne ridica la nivelul aşteptărilor
populaţiei şi pentru a confirma încă o dată gradul ridicat de încredere acordat
de cetăţeni.
Considerăm că am avut o evoluţie bună şi nu am dezamăgit
aşteptările celor care s-au bazat pe sprijinul, devotamentul şi
profesionalismul nostru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu