„Situaţia de urgenţă este un eveniment excepţional, cu
caracter nonmilitar, care ameninţă viaţa sau sănătatea persoanei, mediul
înconjurător, valorile materiale şi culturale, iar pentru restabilirea stării
de normalitate sunt necesare adoptarea de măsuri şi acţiuni urgente, alocarea
de resurse specializate şi managementul unitar al forţelor şi mijloacelor implicate”,
aceasta este definiţia situaţiei de urgenţă stabilită prin Ordonanţa de Urgenţă
nr. 1 din 2014.
Activitatea Comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă se
desfăşoară având în vedere următoarele atribuţii principale: evaluarea situaţiilor de urgenţă produse în unităţile administrativ-teritoriale, stabilirea de măsuri şi acţiuni specifice pentru gestionarea acestora şi urmăresc îndeplinirea lor. De asemenea, declară, cu acordul ministrului administraţiei şi internelor, starea de alertă la nivel judeţean sau în mai multe localităţi ale judeţului şi propune instituirea stării de urgenţă. Nu în ultimul rând, analizează şi avizează planurile judeţene pentru asigurarea resurselor umane, materiale şi financiare necesare gestionării situaţiilor de urgenţă. Toate acestea având ca scop coordonare unitară, de natură a asigura funcţionalitatea optimă şi eficientă a elementelor de dispozitiv şi a capabilităţilor. Gestionarea operaţională a situaţiilor de urgenţă la nivel judeţean se realizează prin Centrul judeţean de coordonare şi conducere a intervenţiei, constituit la nivelul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă compus din personal din cadrul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă, precum şi experţi şi specialişti din cadrul instituţiilor şi operatorilor economici de interes local care asigură funcţii de sprijin.
desfăşoară având în vedere următoarele atribuţii principale: evaluarea situaţiilor de urgenţă produse în unităţile administrativ-teritoriale, stabilirea de măsuri şi acţiuni specifice pentru gestionarea acestora şi urmăresc îndeplinirea lor. De asemenea, declară, cu acordul ministrului administraţiei şi internelor, starea de alertă la nivel judeţean sau în mai multe localităţi ale judeţului şi propune instituirea stării de urgenţă. Nu în ultimul rând, analizează şi avizează planurile judeţene pentru asigurarea resurselor umane, materiale şi financiare necesare gestionării situaţiilor de urgenţă. Toate acestea având ca scop coordonare unitară, de natură a asigura funcţionalitatea optimă şi eficientă a elementelor de dispozitiv şi a capabilităţilor. Gestionarea operaţională a situaţiilor de urgenţă la nivel judeţean se realizează prin Centrul judeţean de coordonare şi conducere a intervenţiei, constituit la nivelul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă compus din personal din cadrul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă, precum şi experţi şi specialişti din cadrul instituţiilor şi operatorilor economici de interes local care asigură funcţii de sprijin.
Mangementul
situaţiilor de urgenţă
Anul 2015
a fost unul care a debutat, din punct de vedere al
situaţiilor de urgenţă, cu evenimente produse ca urmare a manifestării unor
riscuri din categoria fenomenelor meteorologice periculoase, respectiv
inundaţii, îngheţ şi vânt cu aspect de viscol. Din cauza acestor feneomene
meteorologice au fost înregistrate întreruperi ale aliementării cu energie
electrică a unor localităţi şi a unor zone turistice, a fost afectată atât circulaţia pe unele
drumuri publice, cât şi cea feroviară şi navală.
Lunile de vară au fost caracterizate de perioade îndelungate
cu temperaturi caniculare urmate de secetă pedologică. Situaţia a favorizat
dezvoltarea atât a incendiilor de vegetaţie/pădure, cât şi pe cele din
gospodăriile oamenilor. Eforturile depuse pentru stingerea acestora au fost
îngreunate de lipsa surselor de apă. Pe fondul temperaturilor extreme, a
crescut şi numărul solicitărilor adresate serviciilor de ambulanţă, iar o serie
de localităţi au raportat pagube însemnate produse de secetă.
Pe parcursul anului au fost înregistrate o serie de alte
evenimente pentru gestionarea cărora a fost nevoie de cooperarea mai multor
structuri din cadrul CJSU şi adoptarea unor măsuri eficiente. „Planul roşu de
intervenţie” a fost pus în aplicare în două situaţii. În ambele cazuri fiind
vorba despre accidente rutiere în care au fost implicate autocare cu număr mare
de pasageri. De asemenea tot despre cooperare vorbim şi în cazurile de
căutare/salvare a persoanelor rătăcite sau dispărute în medii ostile vieţii.
Cele mai multe dintre evenimentele produse s-au manifestat
pe timpul unor informări sau atenţionări şi avertizări hidrometeorologice.
Astfel, teritoriul judeţului nostru a fost vizat de 179 de astfel de informări:
160 meteorologice (16 avertizări cod portocaliu, 97 atenţionări cod galben şi
47 informări fără cod) şi 19 hidrologice (3 cod portocaliu, 15 atenţionări cod
galben şi o informare fără cod). Toate aceste date, însoţite de măsuri adaptate
pe tipuri de riscuri posibile, au fost transmise către responsabilii de la
nivelul localităţilor, pentru asigurarea avertizării populaţiei şi pregătirea
mijloacelor de primă intervenţie.
Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Caraş-Severin,
pe parcursul anului trecut, s-a întrunit în 14 şedinţe (din care doar două
ordinare) şi a adoptat 9 hotărâri privind:
registrul de riscuri şi capabilităţi de la nivleul judeţului
caraş-severin;
barja scufundată în raza portului moldova veche, încărcată
cu 847 t îngrăşământ agricol;
pagubele produse în urma manifestării unor fenomene
hidrometeorologice în diferite perioade ale anului (4 hotărâri);
situaţia cu efectele secetei la nivelul judeţului;
planul de măsuri al comitetului pentru iarna 2015-2016;
măsurile necesare pentru gestionarea situaţiei produse ca
urmare a problemei ridicate de gestionarea deşeurilor în judeţ.
Evenimente deosebite:
10 ianuarie - cod galben hidrologic; au fost semnalate
inundaţii în mai multe gospodării din Caransebeş, Caraşova, Oraviţa, Sicheviţa,
Bocşa, Oţelu Roşu; de asemenea pe două pâraie, la Caransebeş (Zlăgniţa) şi Pârvova (Globu) s-au format
zăpoare. În ultimul caz, fiind inundat şi DN 57 B. Au fost mobilizate echipaje
şi echipe de intervenţie din cadrul Insepctoratului pentru situaţii de urgenşă,
servicii voluntare şi de la
Secţia Drumuri Naţionale Orşova. Echipa pirotehnică a ISU a
fost pregătită să acţioneze pentru distrugerea zăpoarelor. Pe timpul nopţii s-a
cerut ajutor pentru 4 adulţi şi un copil înzăpeziţi cu un autoturism pe drumul
ce duce spre Semenic. Situaţia a fost rezolvată fără alte incidente. DJ 582E
Prislop-Semenic şi DJ608A Borlova-Muntele Mic au fost închise. Drumul spre
Muntele Mic a fost redeschis în data de 14 ianuarie.
11 ianuarie – cod portocaliu hidrologic; sunt semnalate
unele creşteri de debite în bazinele Caraş, Nera şi Pogăniş fără să se producă
inundaţii semenificative; angajaţi ai Sistemului de Gospodărire a Apelor
Caraş-Severin au acţionat pentru evacuarea apei dintr-o anexă gospodărească din
Remetea Pogăniş, com. Fârliug. Pompierii miliatri au acţionat pentru evacuarea
apei dintr-un beci din Caransebeş. DC 45 Bârz-Ravensca a fost blocat câteva ore
din cauza unei alunecări de teren. La Moceriş , com. Lăpuşnicu Mare, 900 de oi au fost
surprinse de revărsarea râului Nera. Au acţionat localnicii care au reuşit
salvarea animalelor.
12 ianuarie – inundaţii la Zăvoi , iar comuna Văliug şi Staţiunea Semenic au
fost nealimentate cu energie electrică timp de câteva ore. La Tincova , com. Sacu, s-a
asigurat alimentarea cu energie electrică cu ajutorul unui grup electrogen.
15 ianuarie – alunecare de teren în municipiul Reşiţa.
Situaţia a fost gestionată şi remediată de către administraţia locală.
30 ianuarie - cod galben meteorologic (vânt); în municipiul
Reşiţa s-au înregistrat o serie de evenimente: acoprişuri distruse, copaci şi
stâlpi căzuţi, inclusiv autoturisme avariate. Vântul a produs pagube şi la Greoni , com. Grădinari, afectând
acoperişul unei case. Drumul spre Staţiunea Semenic a fost închis din cauza
viscolului. 15 localităţi, 2 cartiere ale Reşiţei (Câlnic şi Moniom), Staţiunea
Muntele Mic şi zona Râul Alb au fost nealimentate cu energie electrică.
01 februarie – traficul feroviar pe ruta Reşiţa-Caransebeş a
fost întrerupt din cauza unui copac căzut pe liniile de curent între Ezeriş şi
Bănila. Un tren cu 10 călători a fost oprit controlat în gara Brebu.
11 februarie – o barjă încărcată cu îngrăşământ agricol este
scufundată în zona Moldova Nouă.
Situaţia nu este rezolvată nici în prezent. Au fost făcute monitorizări privind
gradul de afectare a mediului acvatic de către specialişti.
15 februarie – o navă a eşuat în zona Coronini din cauza
vântului puternic. Situaţia a fost remediată de către echipaj fără să fie
înregsitrate alte evenimente.
23 februarie – DN57 a fost blocat, între localităţile
Berzasca şi Cozla, din cauză căderii de ebulment şi blocuri de stâncă; pentru
detonarea acestora a fost solicitat sprijinul unei echipe pirotehnice din
cadrul Unităţii Speciale de Intervenţie în Situaţii de Urgenţă Ciolpani, care a
intervenit în luna august, după ce au fost întrunite cerinţele esenţiale.
24 mai – inundaţii Moldova Nouă, Oraviţa. Circulaţia rutieră
pe DN 57 (Coronini, Nicolinţ, Pojejena) a fost îngreunată din cauza unei
viituri formate pe versanţi.
21 iunie – incendiu care a cuprins 4 case în localitatea Verendin;
printre factorii favorizanţi propagării incendiului a fost cantitatea mare de
materiale combustibile şi tipul de construire a caselor, cu acoprişuri comune. Distanţa
mare faţă de subunitatea de pompieri şi lipsa surselor de alimentare cu apă,
fiind de asemenea factori de risc semnificativi.
07 septembrie – tren de marfă încărcat cu motorină a deraiat,
la Valea Timişului ,
com. Buchin. 2 vagoane au fost răsturnate, determinâd scurgeri importante de
combustibil.
15 octombrie – accident rutier, în municipiul Caransebeş, în
care este implicat un autocar ce transport muncitori; în urma accidentului 26
de persoane au avut nevoie de îngrijiri medicale.
22 noiembrie – accident rutier pe DN6, în apropiere de Băile
Herculane în care din nou a fost implicat un autocar; 14 persoane au necesitat
îngrijiri medicale; intervenţia a fost asigurată în cooperare cu servicii
specializarte din judeţul Mehedinţi.
Activităţi de
pregătire
În vederea pregătirii pentru situaţii de urgenţă au fost
organizate şi desfăşurate o serie de activităţi aât pentru factorii de decizie
de la nivel local, cât şi pentru cei judeţeni.
Astfel, în conformitate cu Planul anual de pregătire în
domeniul situaţiilor pentru anul 2015, 97 de reprezentanţi ai administraţiei
publice au fost planificaţi să participe la cursurile pregătire şi instruire
organizate la nivelul centrelor de la Craiova şi Ciolpani, din care s-au prezentat 34.
La nivel judeţean, au fost organizate astfel de activităţi de pregătire
dedicate primarilor de comune. Din cei 59 planificaţi, au participat doar 35.
Prin dispeceratul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă
„SEMENIC” Caraş-Severin s-au desfăşurat 9 antrenamente de înştiinţare /alarmare
care au vizat 44 de primării. Prin aceste antrenamente se urmăreşte verificarea
fluxului informaţional, modul de reacţie al autorităţilor, precum şi măsurile
adoptate la situaţia de urgenţă dată.
Pentru pregătirea structurilor de intevenţie şi a mebrilor CJSU au fost desfăşurate, în
organizarea ISU „SEMENIC”, 4 exerciţii de cooperare cu forţe şi mijloace în
teren având ca teme intervenţia în cazul producerii unui seism, la Reşiţa , incendiul de pădure,
Borlova com. Turnu Ruieni, incendiu spaţiu comercial cu aglomerare de persoane la Moldova Nouă şi
depozite rezerve de stat, Păltiniş.
Concluzii
În final, se poate spune că activitatea comitetului judeţean
pentru situaţii de urgenţă s-a desfăşurat în condiţii bune, reuşindu-se
gestionarea corectă a tuturor situaţiilor manifestate pe teritoriul judeţului
nostru. Probleme au fost întâmpinate în relaţionarea cu unele comitete locale
pentru situaţii de urgenţă, respectiv preşedinţii acestora, care în anumite
sitaţii nu acordă atenţia cuvenită măsurilor şi acţiunilor de protecţie a
comunităţilor. Lipsa mijloacelor de primă-intervenţie, lipsa surselor artificiale
sau naturale de apă sunt factori care pot afecta în mod negativ gestionarea situaţiilor
de urgenţă care se manifestă în mod frecvent.
COMUNICAT DE PRESA
COMUNICAT DE PRESA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu