1. PROGRAME NAȚIONALE DE SĂNĂTATE
I. PROGRAME NATIONALE PRIVIND BOLILE TRANSMISIBILE
1.PN de imunizare a populației
1.PN de imunizare a populației
In general au fost realizate activitatile propuse, mai putin atingerea unor acoperiri vaccinale optime pe diferite tipuri de vaccinuri.
A fost asigurat transportul, depozitarea şi distribuţia vaccinurilor către furnizorii de servicii medicale în condiţiile de respectare a lanţului de frig.
În desfăsurarea microcampaniilor lunare de vaccinare sau a campaniilor suplimentare de vaccinare sunt implicaţi şi mediatorii sanitari care sunt instruiţi cu privire la modul de realizare si raportare a vaccinărilor.
Au fost verificate condiţiile de păstrare, înregistrare si raportare a vaccinurilor,precum si modul de administrare în condiţii de siguranţă maximă la nivelul cabinetelor medicilor de familie sau cabinetelor scolare.
S-au întocmit catagrafii şi s-a realizat estimarea necesarului de vaccinuri a solicitarea Centrului pentru Prevenirea şi Controlul Bolilor Transmisibile.
Au fost identificate comunităţile cu acoperire vaccinală suboptimală, s-au organizat campanii suplimentare de vaccinare pentru recuperarea restanţierilor, atât prin intermediul medicilor de familie şi de medicină şcolară, cât şi cu sprijinul asistenţilor comunitari şi al mediatorilor sanitari.
S-a asigurat funcţionarea sistemului de supraveghere a reacţiilor adverse postvaccinale indezirabile (RAPI) în teritoriul de responsabilitate.Au fost verificate înregistrarile corecte şi complete a vaccinărilor în RENV.
2.PN de supraveghere şi control al bolilor transmisibile prioritare
1. Supraveghează bolile transmisibile prevăzute în reglementările legale în vigoare (culegerea, validarea, analiza, interpretarea şi raportarea datelor epidemiologice) şi metodologiile specifice de supraveghere avizate de DSPCSP din MS.
2.Realizează vaccinarea antitetanică a gravidelor, conform reglementărilor în vigoare
3. Efectuează doza de rapel diftero-tetanic la intervale de 10 ani,începând cu vârsta de 24 de ani, în funcţie de resursele financiare existente
4. Achiziţionează testele şi reactivii pentru diagnosticul bolilor transmisibile prioritare
5. Asigură funcţionarea optimă a sistemului de alertă precoce şi răspuns rapid
6. Supraveghează şi participă la implementarea măsurilor de sănătate în porturi, aeroporturi internaţionale şi puncte de frontieră, în conformitate cu prevederile Regulamentului Sanitar Internaţional .
7. Asigură schimbul de informaţii specifice şi colaborare interjudeţeană în probleme de epidemiologie
8.Organizează şi participă la derularea unor activităţi antiepidemice solicitate de CNSCBT sau dispuse de către MS-DSPCSP
3.PN de supraveghere şi control al infecţiei HIV
Obiective:
a) reducerea morbidităţii asociate cu infecţia HIV;
b) reducerea transmiterii verticale a infecţiei HIV;
c) reducerea transmiterii pe cale sexuală de la pacient HIV pozitiv la persoana neinfectată HIV prin utilizarea tratamentului antiretroviral;
d) prelungirea duratei de supravieţuire pentru persoanele infectate HIV.
1) Prevenirea și supravegherea infecției HIV la nivel national
Activităţi:
a) efectuarea testelor specifice de screening;
b) confirmarea cazurilor de infecție HIV;
c) luarea în evidență a persoanelor cu infecție HIV la nivelul unităților de boli infecțioase teritoriale.
Activităţi implementate la nivelul Ministerului Sănătăţii:
a) achiziţia de teste rapide şi teste ELISA pentru diagnosticul infecţiei HIV/SIDA pe baza propunerilor Institutului Național de Boli Infecțioase "Prof.Dr.Matei Balş";
b) realizarea ordinelor de distribuire către direcțiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti pe baza propunerilor Institutului Național de Boli Infecțioase"Prof.Dr.Matei Balş".
2)Tratamentul și monitorizarea persoanelor cu infecție HIV/SIDA
Activităţi:
a) asigurarea în spital şi în ambulatoriu a medicamentelor antiretrovirale şi pentru infecţiile asociate, necesare tratamentului bolnavilor HIV/SIDA şi postexpunere (profesională şi verticală);
b) managementul pacientului infectat HIV;
c) creșterea aderenței la tratament prin toate mijloacele existente(inclusiv legislative).
Activităţi implementate la nivelul Ministerului Sănătăţii:
a) organizează activitățile de achiziționare a testelor CD4, RNA-HIV și a testelor de genotipare, precum și a medicamentelor antiretrovirale, a medicamentelor pentru profilaxia infecțiilor oportuniste și a medicației hipolipemiante.
Până la finalizarea achizițiilor centralizate la nivel național prin semnarea contractelor subsecvente cu ofertanții desemnați câștigători, medicamentele, materialele sanitare și altele asemenea, care se acordă bolnavilor incluși în programele naționale de sănătate, se achiziționează de unitățile sanitare cu paturi prin care se derulează programul, cu respectarea legislației în domeniul achiziției publice, la prețul de achiziție, care, în cazul medicamentelor nu poate depăși prețul de decontare aprobat în condițiile legii.
4. PN de prevenire, supraveghere şi control al tuberculozei
Obiective:
a) reducerea prevalenţei şi a mortalităţii TB;
b) menţinerea unei rate de depistare a cazurilor noi de TB pulmonară pozitivă la microscopie;
c) tratamentul bolnavilor cu tuberculoză;
d) menţinerea ratei de succes terapeutic la cazurile noi pozitive de TB pulmonară.
1) Supravegherea și controlul tuberculozei
Activităţi:
Activităţi derulate la nivelul Institutului Naţional de Sănătate
Publică prin CNSCBT şi structurile sale regionale:
1) participă la instruirea personalului medical pentru aplicarea prevederilor programului în colaborare cu Institutul Național de Pneumoftiziologie "Prof. Dr. Marius Nasta" şi direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
2) monitorizează şi evaluează tendinţa de evoluţie a tuberculozei la nivel naţional pe baza indicatorilor epidemiometrici trimestriali şi anuali transmişi de către Institutul Național de Pneumoftiziologie"Prof. Dr. Marius Nasta" şi transmite Ministerului Sănătăţii propuneri de îmbunătăţire a activităţilor desfăşurate de către DSPCSP şi dispensarele de pneumoftiziologie;
3) evaluează periodic calitatea sistemului informaţional şi informatic de raportare a morbidităţii/mortalităţii prin infecţia tuberculoasă şi contribuie la menţinerea/dezvoltarea unui sistem informaţional eficient pentru supraveghere şi control.
2) Tratamentul bolnavilor cu tuberculoză
Activități:
Activităţi implementate la nivelul Ministerului Sănătăţii:
Organizează activitățile de achiziționare a medicamentelor specifice pentru tratamentul bolnavilor TBC.
Până la finalizarea achiziţiilor centralizate la nivel naţional prin semnarea contractelor subsecvente cu ofertanţii desemnaţi câştigători, medicamentele, materialele sanitare şi altele asemenea, care se acordă bolnavilor incluşi în programele naţionale de sănătate, se achiziţionează de unităţile sanitare cu paturi prin care se derulează programul, cu respectarea legislaţiei în domeniul achiziţiei publice, la preţul de achiziţie, care, în cazul medicamentelor, nu poate depăşi preţul de decontare aprobat în condiţiile legii.
II. PROGRAMUL NATIONAL DE MONITORIZARE A FACTORILOR DETERMINANTI DIN MEDIU DE VIATA SI MUNCA
Obiectiv: Protejarea sănătăţii publice prin prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc determinanţi din mediul de viaţă şi muncă.
Obiectivul 1: Protejarea sănătăţii şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc din mediul de viaţă
a) Supravegherea calităţii apei potabile - s-a efectuat monitorizarea de audit a surselor şi reţelelor centralizate de aprovizionare cu apă în sistem urban şi rural, încercând să se respecte legea nr. 458/2002;
b) Evaluarea calităţii apei de îmbăiere
c) Supravegherea cazurilor de methemoglobinemie acută infantilă, generate de apa de fântână - nu au fost înregistrate cazuri de intoxicaţie.
d) Evaluarea impactului asupra sănătăţii a poluanţilor atmosferici si adaptarea la schimbările
e) Înregistrarea efectelor adverse asupra populaţiei datorate utilizării produselor cosmetice; monitorizarea ingredientelor, a contaminanţilor chimici şi microbiologici din produsele cosmetice; inspecţia şi controlul informaţiilor despre produsele cosmetice
f) Monitorizarea intoxicaţiilor acute neprofesionale cu pesticide - nu au fost înregistrate cazuri de intoxicaţie.
g) Monitorizarea şi inspecţia sistemului de gestionare a deşeurilor rezultate din activitatea medicală - s-a efectuat prin controale şi investigaţii sondaj conform Ord. 219/ 2002.
h) Prestaţii şi servicii de sănătate publică în domeniul sănatatii în relaţie cu mediul .
i) Asigurarea şi controlul calităţii în laboratoarele de analiză.
Obiectivul 2: Protejarea sănătăţii şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate radiaţiilor ionizante (derulat prin Laboratoarele de Igiena Radiaţiilor Ionizante)
a) Supravegherea radioactivităţii apei si alimentului conform cerinţelor Euratom.
b) Monitorizarea radioactivităţii apei potabile conform Legii 458/2002
c) Supravegherea expunerii personalului medical la radiaţii ionizante.
d) Expunerea profesionala la radiaţii ionizante –
e) Supravegherea stării de sănătate a populaţiei din jurul obiectivelor nucleare –.
f) Protecţia radiologică a pacientului în utilizarea medicală a radiaţiilor
Obiectivul 3: Activităţi de protejarea sănătăţii şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc ocupaţionali
a)Monitorizarea incidenţei bolilor profesionale şi a absenteismului
medical prin boală profesională la nivel naţional
b)Supravegherea respectării cerinţelor minime legislative
c) Acţiuni de evaluare, promovare a sănătăţii la locul de muncă (comunicarea riscului profesional, informare asupra riscului profesional);
d) Implementarea legislaţiei de sănătate în muncă la nivel teritorial;
Obiectiv: Protejarea sănătăţii şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc alimentari.
a)monitorizarea calităţii suplimentelor alimentare
IV. PROGRAMUL NAŢIONAL PRIVIND BOLILE NETRANSMISIBILE
1. PROGRAMUL NAȚIONAL DE DEPISTARE ACTIVĂ PRECOCE A CANCERULUI DE COL UTERIN
Obiectiv: Depistarea precoce activă a cancerului de col uterin prin efectuarea testării Babeş – Papanicolaou la populaţia feminină eligibilă în regim de screening.
Obiective specifice:
a) depistarea cancerului de col uterin în stadii precoce;
b) îndrumarea pacientei or cu leziuni precursoare sau incipiente către servicii medicale specializate de diagnostic şi tratament;
c) creşterea gradului de informare a populaţiei pentru utilizarea serviciilor de screening ca metodă de depistare precoce a cancerului de col uterin la persoane asimptomatice.
Beneficiari:
1. Populația feminină în vârstă de 25-64 ani care îndeplinește următoarele condiții:
1.1 indiferent de statutul de asigurat al femeii;
1.2 care nu au un diagnostic confirmat de cancer de col uterin;
1.3 asimptomatice;
1.4 fără antecedente sugestive pentru patologia de cancer de col uterin.
2. Nu sunt eligibile femeile care:
2.1 prezintă absenţa congenitală a colului uterin;
2.2 prezintă histerectomie totală pentru afecţiuni benigne;
2.3 au diagnostic stabilit de cancer de col uterin;
2.4 au diagnostic stabilit pentru alte forme de cancer genital.
3. PROGRAMUL NAŢIONAL DE TRANSPLANT DE ORGANE, ŢESUTURI ŞI CELULE DE ORIGINE UMANĂ
A. Obiective:
a) creşterea numărului de donatori vii, donatori aflaţi în moarte cerebrală, precum şi de donatori fără activitate cardiacă;
b) coordonarea activităţilor de transplant;
c) asigurarea testării imunologice şi virusologice a potenţialilor donatori, precum şi a receptorilor;
d) asigurarea supleerii fiziologice a organelor aflate în insuficienţă cronică ireversibilă şi/sau înlocuirea ţesuturilor nefuncţionale prin transplant de organe, ţesuturi şi/sau celule;
e) evaluarea periodică a pacienţilor transplantaţi;
f) crearea şi gestionarea unei baze de date informatice pe teritoriul României privind persoanele fizice care şi-au dat acceptul pentru a dona celule stem hematopoietice;
g) tratamentul infertilităţii cuplului.
1) Subprogramul de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană
Activităţi:
a) realizarea testărilor imunologice şi virusologice a potenţialilor donatori, inclusiv a donatorilor aflaţi în moarte cerebrală menţinuţi în condiţii fiziologice, precum şi a receptorilor (inclusiv cross - match);
b) menţinerea în condiţii fiziologice a donatorilor aflaţi în moarte cerebrală, inclusiv realizarea testărilor acestora;
c) coordonarea activităţii de transplant care constă în coordonarea prelevării organelor şi/sau ţesuturilor şi/sau celulelor de la donator, organizarea acţiunilor de instruire a coordonatorilor locali, precum şi acordarea sprijinului logistic pentru crearea reţelei naţionale de coordonare;
d) realizarea procedurilor de transplant;
e) evaluarea periodică a pacienţilor transplantaţi.
V. P N DE PROMOVAREA SANATATII SI EDUCATIE PENTRU SANATATE
3) Subprogramul de supraveghere a stării de sănătate a populaţiei
Activităţi:
a) evaluarea stării de sănătate a copiilor şi tinerilor;
b) evaluarea stării de sănătate a populaţiei generale.
VI. PROGRAMUL NAŢIONAL DE SĂNĂTATE A FEMEII ŞI COPILULUI
Obiective:
a) creşterea accesului şi a calităţii serviciilor specifice de sănătate a reproducerii pentru prevenirea sarcinilor nedorite, morbidităţii şi mortalităţii materne;
b) regionalizarea îngrijirilor perinatale pentru copiii cu greutate mică la naştere sau alte patologii grave în perioada perinatală;
c) realizarea screeningului la naştere al unor afecţiuni cu un potenţial invalidant şi posibilităţi de prevenţie a handicapului;
d) ameliorarea stării de nutriţie a gravidei şi a copilului;
e) prevenţia morbidităţii asociate şi a complicaţiilor, prin diagnostic precoce, precum şi monitorizarea unor afecţiuni cronice la copil.
1. Subprogramul pentru ameliorarea stării de nutriţie a gravidei şi copilului
1.3.Profilaxia distrofiei la copiii cu vârstă cuprinsă între 0 - 12 luni, care nu beneficiază de lapte matern prin administrare de lapte praf
Activităţi:
a) procurarea şi distribuţia de lapte praf la copiii cu vârstă cuprinsă între 0 - 12 luni, care nu beneficiază de lapte matern prin administrare de lapte praf, conform prevederilor legale în vigoare*
*Laptele praf se distribuie în condiţiile prevăzute de Legea nr. 321/2001 privind acordarea gratuită de lapte praf pentru copiii cu vârste cuprinse între 0 - 12 luni şi Ordinul ministrului sănătăţii şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 267/1.253/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 321/2001 privind acordarea gratuită de lapte praf pentru copiii cu vârste cuprinse între 0 - 12 luni, care nu beneficiază de lapte matern, cu completările şi modificările ulterioare.
1.4. Profilaxia malnutriţiei la copiii cu greutate mică la naştere
Activităţi:
a) administrarea de soluţii pentru alimentaţie parenterală şi alimente cu destinaţie medicală specială, pentru copilul cu greutate mică la naştere în scopul recuperării nutriţionale a acestuia şi prevenirii malnutriţiei protein- calorice; administrare în timpul spitalizării sau în regim ambulatoriu, dupa caz.
3. Subprogramul de sănătate a femeii
3.4. Profilaxia sindromului de izoimunizare Rh
Activităţi:
a) efectuarea determinărilor specifice;
b) vaccinarea antiD a lăuzelor Rh negative eligibile şi a femeilor Rh negative eligibile, care au suferit un avort, care au avut sarcini ectopice sau la care s-au efectuat proceduri invazive în scop terapeutic şi diagnostic.
I. PROGRAME NATIONALE PRIVIND BOLILE TRANSMISIBILE
1.PN de imunizare a populatiei
mii lei
BUGET ALOCAT 2015
|
SUME FINANTATE 2015
|
179
|
146
|
Numar persoane vaccinate in anul 2015 - 18.272
2.PN de supraveghere şi control al bolilor transmisibile prioritare
mii lei
BUGET ALOCAT 2015
|
SUME FINANTATE 2015
|
34
|
23
|
3.PN de supraveghere şi control al infecţiei HIV
mii lei
BUGET ALOCAT 2015
|
SUME FINANTATE 2015
|
5389
|
5386
|
Număr de persoane infectate HIV/SIDA aflate in tratament - 190
4. PN de prevenire, supraveghere şi control al tuberculozei
mii lei
BUGET ALOCAT 2015
|
SUME FINANTATE 2015
|
337
|
313
|
Număr bolnavi TBC aflati in tratament in anul 2014 - 285
II. PROGRAMUL NATIONAL DE MONITORIZARE A FACTORILOR DETERMINANTI DIN MEDIU DE VIATA SI MUNCA
mii lei
BUGET ALOCAT 2015
|
SUME FINANTATE 2015
|
30
|
25
|
IV. PROGRAMUL NAŢIONAL PRIVIND BOLILE NETRANSMISIBILE
1. PROGRAMUL NAȚIONAL DE DEPISTARE ACTIVĂ PRECOCE A CANCERULUI DE COL UTERIN
mii lei
BUGET ALOCAT 2015
|
SUME FINANTATE 2015
|
72
|
24
|
Numar femei testate - 337
IV. PROGRAMUL NAŢIONAL PRIVIND BOLILE NETRANSMISIBILE
3. PROGRAMUL NAŢIONAL DE TRANSPLANT DE ORGANE, ŢESUTURI ŞI CELULE DE ORIGINE UMANĂ
mii lei
BUGET ALOCAT 2015
|
SUME FINANTATE 2015
|
29
|
26
|
V. P N DE PROMOVAREA SANATATII SI EDUCATIE PENTRU SANATATE
3) Subprogramul de supraveghere a stării de sănătate a populaţiei
mii lei
BUGET ALOCAT 2015
|
SUME FINANTATE 2015
|
7
|
7
|
VI. PROGRAMUL NAŢIONAL DE SĂNĂTATE A FEMEII ŞI COPILULUI
1. Subprogramul pentru ameliorarea stării de nutriţie a gravidei şi copilului
1.3.Profilaxia distrofiei la copiii cu vârstă cuprinsă între 0 - 12 luni, care nu beneficiază de lapte matern prin administrare de lapte praf
mii lei
BUGET ALOCAT 2015
|
SUME FINANTATE 2015
|
274
|
274
|
Numar copii care beneficiaza de lapte praf – 694
1.4. Profilaxia malnutriţiei la copiii cu greutate mică la naştere
mii lei
BUGET ALOCAT 2015
|
SUME FINANTATE 2015
|
6
|
6
|
Numar copii cu greutate mica la nastere care beneficiaza de administrarea solutiilor pentru alimentatie parenterala si alimente cu destinatie speciala cu scopul recuperarii nutritionale - 310
3. Subprogramul de sănătate a femeii
3.4. Profilaxia sindromului de izoimunizare Rh
mii lei
BUGET ALOCAT 2015
|
SUME FINANTATE 2015
|
15
|
15
|
Numar gravide izoimunizare Rh – 39
2. COMPARTIMENT SUPRAVEGHEREA ȘI CONTROLUL BOLILOR TRANSMISIBILE
În anul 2015 s-au efectuat 39 de activităţi cu un cost mediu/activitate de 374.67 lei , iar în total un cost de 14612,45 lei .
Activităţi derulate
Supravegherea bolilor transmisibile prevăzute în reglementările legale în vigoare prin culegerea, validarea, analiza, interpretarea şi raportarea datelor epidemiologice în conformitate cu prevederile Hotărârii nr.589/2007 privind stabilirea metodologiei de raportare şi de colectare a datelor pentru supravegherea bolilor transmisibile, ale Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1466/2008 pentru aprobarea circuitului informaţional al fişei unice de raportare a bolilor transmisibile şi metodologiile specifice de supraveghere elaborate de CNSCBT;
S-au raportat 85 cazuri de boli transmisibile conform ORD. nr. 1466 din 2008 s-au confirmat 55 de cazuri după cum urmează:
- 3 cazuri de hepatită virală tip A
- 2 cazuri de alte hepatite virale
- 2 cazuri de meningită virală
- 1 caz de meningită bacteriană
- 1 caz de listerioza
- 3 cazuri de salmoneloză
- 3 cazuri de sifilis
- 2 cazuri pertussis
- 1 caz de botulism
- 18 caz de scarlatină
- 13 cazuri de parotidita epidemica
- 1 caz de angina streptococica
- 2 cazuri encefalita virala
- 2 cazuri de toxiinfectii alimentare
- 1 caz de gripa
Au fost raportate 24595 cazuri de infecţii acute respiratorii şi 9533 de pneumonii, 534 cazuri de boală diareică acută şi 432 cazuri de varicelă.
Instituirea şi aplicarea măsurilor de prevenire şi control a focarului de boală transmisibilă, inclusiv focare de tuberculoza cu mai mult de 3 cazuri: efectuarea anchetei epidemiologice, depistarea contacţilor / populaţiei la risc, recoltarea probelor biologice, efectuarea tratamentului profilactic, conform metodologiilor specifice de supraveghere, notificarea şi raportarea, efectuarea dezinfecţiei în colaborare cu reţeaua de asistenţă primară;
In luna martie s-a înregistrat un focar de tip familial de tuse convulsivă cu 5 cazuri. Pentru confirmarea focarului au fost trimise serurile la Institutul Cantacuzino, Bucureşti cu un cost total de 400 lei.
În trimestrul I 2015 s-au efectuat 120 de verificări la medicii de familie pentru monitorizarea acoperirii vaccinale la copii născuţi în iulie 2013 cu următoarele rezultate.
Copii născuţi iulie 2013 – 174 de copii
Vaccin
|
Acoperire vacinala
| |
Urban
|
Rural
| |
Vaccin BCG
|
98,3
|
90,7
|
Vaccin hepatitic B (Hep B)
|
97,5
|
94,4
|
Vaccin DTP a
|
94,1
|
90,7
|
vaccinHib
|
94,1
|
90,7
|
Vaccin poliomielitic (VPI)
|
94,1
|
90,7
|
Vaccin ROR
|
91,6
|
80,8
|
În trimestrul III 2015 s-au efectuat 120 de verificari la medicii de familie pentru monitorizarea acoperirii vaccinale la copii născuţi în iulie 2014 şi iulie 2013 cu urmatoarele rezultate.
Copii născuţi iulie 2014- 160 de copii
Vaccin
|
Acoperire vacinala
| |
Urban
|
Rural
| |
Vaccin BCG
|
91,1
|
91,4
|
Vaccin hepatitic B (Hep B)
|
77,8
|
72,3
|
Vaccin DTP a
|
83,1
|
72,3
|
vaccinHib
|
83,1
|
72,3
|
Vaccin poliomielitic (VPI)
|
83,1
|
72,3
|
Vaccin ROR
|
54,8
|
53
|
Copii născuţi iulie 2013 – 175 de copii
Vaccin
|
Acoperire vacinala
| |
Urban
|
Rural
| |
Vaccin BCG
|
96,7
|
90,5
|
Vaccin hepatitic B (Hep B)
|
97,5
|
94,3
|
Vaccin DTP a
|
95
|
92,4
|
vaccinHib
|
95
|
92,4
|
Vaccin poliomielitic (VPI)
|
95
|
92,4
|
Vaccin ROR
|
92,6
|
92,4
|
Încheierea contractelor de prestări de servicii pentru diagnostic de laborator cu laboratoarele care îndeplinesc condiţiile minime de referinţă stabilite de ECDC pentru bolile transmisibile prioritare pentru care există supraveghere epidemiologică, dar pentru care nu există capacitate locală/regională de diagnostic şi pentru asigurarea cost- eficienţei.
In trimestrul II 2015 s-a incheiat un nou contract cu Institutul Cantacuzino pentru anul 2015.
Achiziţionarea testelor şi reactivilor necesari pentru diagnosticul bolilor transmisibile prioritare;
-82 teste ELISA HAV IgM
- 26 teste ELISA HBc IgM
Rezultate ale activitatii de laborator in trim de raportat (teste efectuate in cadrul supravegherii unor BT.
-VDRL = 69 cu 5 pozitivi
-TPHA =18 cu 14 pozitivi
-99 exudate faringiene in suspiciune de focare de scarlatina cu 7 pozitivi pt. streptococcus pyogenes, focare s-au infirmat
: -15 teste pentru eficienta sterilizare centrala cu 2 necorespunzatoare
-In focar suspiciune Toxi infectie Alimentara s-au efectuat:
:Ex.microbiologice pentru 6 probe alimente ,din care 4 necorespunzatoare ( nr enterobacteriaceae peste limite admise
:Ex.microbiologic pentru 2 probe apa (10 parametri din care 7 parametri necorespunzatori)
La personal angajat :
:7 ex. Faringiene cu 1 pozitiv pt. Staf. Aureus,
: 9 ex. Nazale cu 1 pozitiv pt. Staf. Aureus;
:3 coproculturi din care 1 pozitiv pt. Staf. Aureus si 3 antibiograme
: 4 teste pentru determinarea incarcaturii microbiene pe maini cu 1 necorespunzator
In cadrul unitatilor investigate
:10 teste salubritate pentru determinarea incarcaturii microbiene pe suprafete din care 6 au fost necorespunzatoare
Focarul de TIA a fost infirmat .
Asigurarea/continuarea activităţilor în vederea /menţinerii acreditării laboratoarelor de microbiologie şi participarea la realizarea indicatorilor de evaluare a performanţelor de laborator în materie de supraveghere a bolilor transmisibile;
-20 probe de la teste comparare interlaboratoare BIO-DEV
- 4 antibiograme de la teste comparare interlaboratoare BIO-DEV
Asigurarea schimbului de informaţii specific şi colaborarea interjudeţeană în probleme de epidemiologie;
In trimestrul I DSP Timis ne-au raportat 1 caz de gripa, 1 caz de listerioza , 1 caz de hepatita virala tip A si 1 caz encefalita virala.
In trimestrul II DSP Timis ne-a raportat 1 caz de pertussis.
In trimestrul III DSP Timis ne-a raportat 1 caz de hepatita virala tip A.
In trimestrul IV DSP Timis ne-a raportat 1 caz de SARI si 1 caz botulism.
Participarea la realizarea de studii organizate de INSP prin CNSCBT şi/sau CRSP conform metodologiilor de derulare a studiilor;
In trimestrul IV 2015 s-a desfasurat in colaborare cu CRSP Timisoara studiul de seroprevalenta a infectiei cu virusul hepatitei A, in cadrul caruia s-au recoltat 32 de seruri care au fost trimise la CRSP Timisoara.
Achiziţionarea medicamentelor, vaccinurilor, dezinfectanţilor, materialelor sanitare, echipamentelor de protecţie necesare pentru intervenţie în caz de focar/epidemie de boală transmisibilă sau situaţii de risc epidemiologic în scopul constituirii şi întreţinerii rezervei antiepidemice
S-au achizitionat urmatoarele produse ( conform Ordinul MS 1254/2005 ):
Medicamente:
- tetraciclinum, cps. a 250 mg - 50 cutii x 20 cps - valoare: 238.71 lei,
- furazolidonum, cpr. a 100 mg - 20 cutii x 20 cpr - valoare: 279.48 lei,
- loperamidum cps. a 2 mg - 6 cutii x 10 cps - valoare: 56.11 lei,
- loperamidum sol. orala 1 mg/ml - 10 flacoane x 100 ml - valoare: 83.17 lei,
- smecta - 30 cutii x 10 plicuri - valoare371.15 lei.
Materiale sanitare:
- manusi examinare de unica folosinta - 3000 bucati- valoare: 621.3 lei.
Dezinfectante:
- tablete clorigene - 5900 bucati - valoare:804.76.
Insecticide:
- insecticide : Parainsect Plus CE - 5 litri - valoare: 495.94 lei.
Medicamentele se vor utiliza in cazuri de diaree de diverse etiologii, manusile de examinare se vor folosi in focare pentru protectia personalului care efectueaza ancheta epidemiologica si eventual recoltarea de probe, tabletele clorigene pentru dezinfectia apelor potabile in diverse situatii in care s-a produs impurificarea acestora ( inundatii), iar insecticidele pentru combaterea vectorilor transmitatori de boli infectioase.
În cadrul Programului Naţional de Imunizări s-au achiziţionat 27753 doze de vaccinuri şi care au fost distribuite medicilor de familie.
În cursul anului 2015 s-au efectuat 18272 de vaccinări conform Programului National de Imunizari dintre care 11770 vaccinari la varstele populatiei prevazute in Calendarul national de vaccinare cu un cost mediu/vaccinare de 48,36 lei şi un cost total de 103.650 lei şi 6502 vaccinari la grupele populationale la risc cu un cost mediu/vaccinare de 22,95 lei şi un cost total de 74300 lei.
Activitati desfasurate:
La nivelul Directiei de Sanatate Publica prin Compartimentul Epidemiologie se desfasoara activitatea de control, verificare si indrumare in ce priveste vaccinarea atat pentru cabinetele medicale ale medicilor de familie, cat si a sectiilor spitalicesti care efectueaza vaccinari.
Intre DSP si medicii vaccinatori s-au inchiat cotracte pentru activitatea de vaccinare.
Centralizarea catagrafiilor se face la nivel judeţean unde se elaboreaza necesarul de vaccinuri pe varste si pentru fiecare tip de vaccin, se au in vedere si stocurile de vaccin existente la nivelul judetului (DSP +teritoriu ). Rezultatul este un necesar estimat care se transmite la CNSCBT ( Centrul National de Supraveghere si Control al Bolilor Transmisibile). S-a efectuat necesarul de vaccin estimat pentru anul 2016 .
Inregistrarea vaccinarilor efectuate se face in: registrele unice de vaccinare, fisele medicale ale copiilor, carnetele de vaccinari si in registrul electronic de vaccinari. Lunar se verifica administrarea vaccinurilor efectuate in luna precedenta si inscrierea corecta a acestora in registrul electronic de vaccinari.
Pentru anul 2015 s-au preluat si s-au efectuat transporturile de la depozitul central "Unifarm" pentru cantitatile de vaccin care sunt achizitionate centralizat la nivelul Ministerului Sanatatii:
- 4400 doze vaccin BCG,
- 1080 doze vaccin hepatitic B pediatric,
- 814 doze vaccin tetravalent,
- 7490 doze vaccin ROR,
- 3000 doze vaccin diftero-tetanic.
S-a preluat cantitatea de 2486 doze vaccin hexavalent, transportul fiind asigurat de catre SC Polisano SRL.
Depozitarea vaccinurilor se face la depozitul DSP urmand ca repartizarea si distribuirea acestora sa se faca in raport de catagrafiile elaborate de cabinetele medicale si functie de stocurile detinute de acestea.
Periodic si prin sondaj se verifica la nivelul furnizorilor de servicii medicale condiţiile de păstrare a vaccinurilor si administrarea a acestora în condiţii de siguranţă maxima.
Compartimentul Epidemiologie efectueaza raportarea lunara a consumului si stocurilor de vaccinuri la INSP, detaliat pe fiecare tip de vaccin, conform metodologiei elaborate de DGAMSP si ANPS.
2. Vaccinarea grupelor populationale la risc
Activitatile derulate la nivelul Compartimentului de Epidemiologie din DSP in ce priveste vaccinarea grupelor populationale la risc este asemanatoare cu cea de la vaccinarea la varstele populatiei prevazute in Calendarul national de vaccinare:
- supervizarea realizarii catagrafiilor, estimarea cantităţilor de vaccinuri necesare şi utilizarea eficientă a vaccinurilor solicitate şi repartizate;
-preluarea şi, după caz, transportul vaccinurilor de la nivelul depozitului central:
- in anul 2015 s-au preluat si s-au efectuat transporturile de la depozitul Unifarm pentru trei transe de vaccin gripal in total de- 8260 doze;
-depozitarea, distribuirea catre furnizorii de servicii medicale;
-centralizarea la nivel judeţean a necesarului de vaccinuri pe varste si, dupa caz, grupe la risc, pentru fiecare tip de vaccin şi transmiterea acestuia la CNSCBT;
-verificarea condiţiilor de păstrare a vaccinurilor, modului de administrare a acestora în condiţii de siguranţă maximă la nivelul furnizorilor de servicii medicale;
- instruirea medicilor vaccinatori asupra modului de raportare a RAPI ( reactii adverse indesirabile).
In plus identifica grupele populationale la risc, intervine in situatii epidemiologice deosebite si/sau in urgente de sanatate publica de importanta de importanta internationala si organizeaza campanii suplimentare de vaccinare prin intermediul medicilor de familie si cu sprijinul asistentilor comunitari si al mediatorilor sanitari.
3. SERVICIUL DE CONTROL ÎN SĂNĂTATE PUBLICĂ
Activitatea Serviciului de Control în Sănătate Publică s-a desfăşurat potrivit Ordinului MS 824/2006, actualizat, pentru aprobarea Normelor privind organizarea si functionarea Inspectiei Sanitare de Stat coroborat cu Ordinul 1078/2010 privind aprobarea regulamentului de organizare si functionare si a structurii organizatorice ale directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti.
Activitatea s-a desfăsurat cu un numar de 7 inspectori sanitari şi 2 asistenti inspectori, conform, următorului plan :
I.Realizarea acţiunilor tematice de control dispuse de Ministerul Sănătăţii - 32 acţiuni realizate :
Nr.crt
|
Denumirea acţiunii
|
1
|
Acţiune tematică de control în școli speciale și creșe
|
2
|
Acţiune tematică privind controlul suplimentelor alimentare şi al produselor cu adaus de vitamine şi minerale și conformitatea alimentelor cu destinaţie nutriţională specială
|
3
|
Acţiune tematică de control privind activităţile de îngrijire la domiciliu
|
4
|
Acţiune tematică de control privind verificarea cabinetelor de înfrumusețare, tatuaje și piercing
|
5
|
Acţiune tematică de control în unitățile sanitare cu paturi și în UPU/CPU
|
6
|
Acţiune tematică de control privind materialele în contact cu alimentul (producători și importatori)
|
7
|
Acţiune tematică de control privind condiţiile de aprovizionare cu apă potabilă a localităţilor din mediul urban
|
8
|
Acțiune tematică de control pentru verificarea laboratoarelor de analize
|
9
|
Acţiune tematică pentru verificarea aditivilor alimentari destinati consumului uman
|
10
|
Acţiune tematică de control privind verificarea respectării legislatiei în vigoare privind apele minerale naturale îmbuteliate şi a apelor potabile imbuteliate (apă de masă îmbuteliată)
|
11
|
Acţiune tematică de control privind verificarea cabinetelor de medicină de familie
|
12
|
Acţiune tematică de control privind condiţiile de aprovizionare cu apă potabilă a localităţilor din mediul rural
|
13
|
Acţiune de control în unităţile de învăţământ preuniversitar
|
14
|
Acţiune tematică de control pentru verificarea dosarelor produselor cosmetice și a conformităţii cremelor bio fără conservanţi
|
15
|
Acţiune tematică de control în unităţile sanitare cu paturi
|
16
|
Acţiune tematică de control privind asistența medicală de urgență prespitalicească
|
17
|
Acţiune tematică de control pentru verificarea conformităţii apelor de îmbăiere
|
18
|
Acţiune tematică de control în taberele şcolare şi unităţile de turism cu activităţi similare
|
19
|
Acţiune tematică de control privind verificarea ambulatoriilor și a cabinetelor de specialitate
|
20
|
Acţiune tematică de control la unităţile de transfuzii din spitale
|
21
|
Acţiune tematică de control privind verificarea cabinetelor de medicină dentară
|
22
|
Acţiune tematică de control privind menţiunile nutriţionale şi menţiunile de sănătate
|
23
|
Acţiune de control în unităţille de catering care asigură masa în unităţile de învăţământ
|
24
|
Acţiune de control în unităţile de învăţământ universitar
|
25
|
Acţiune tematică de control pentru verificarea produselor biocide (producători și importatori)
|
26
|
Acţiune tematică de control pentru verificarea unităţilor acreditate în domeniul transplantului
|
27
|
Acţiune de control privind respectarea prevederilor Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun
|
28
|
Acțiune de control privind gestionarea deșeurilor periculoase
|
29
|
Acţiune de control privind „Laptele şi cornul”
|
30
|
Acţiune de control privind combaterea evaziunii fiscale la pâine
|
31
|
Acţiune de control pentru verificarea produselor biocide (utilizatori)
|
32
|
Acţiune de control la proiectele finanţate din POP şi PNDP, finalizate
|
II.Realizarea acţiunilor tematice de control stabilite de serviciul judeţean de control în sanătate publică :
1-2.Verificarea respectării normelor sanitare in vigoare la instalațiile centrale de tratare și distribuție a apei potabile în zonele rurale.
3.Verificarea respectării normelor igienico-sanitare privind unitățile de turism.
4. Verificarea respectării normelor igienico-sanitare legale privind apele de îmbăiere la deschiderea sezonului.
5.Unități sanitare -Verificarea condițiilor de funcționare din unitățile de dializă.
III.Realizarea controalelor tematice, curente şi recontroalelor , pe următoarele domenii de activitate:
1.apa potabilă – instalaţii centrale (producători, distribuitori, verificarea monitorizării de audit şi control) - 277 controle cu 36 probe recoltate;
2.turism – unităţi cazare 59 controale, ape imbăiere - 28 cu 9 probe recoltate;
3.mediu de viaţă - 87 controale;
4.tutun - 817 controale;
5.mediu de munca -1 controal ;
6.cosmetice – magazine desfacere, unităţi înfrumuseţare, controale pe produse cosmetice -124 controale în unităţi, 13 controale pe produse cosmetice, 1 probă recoltate;
7.biocide – unităţi desfacere, utilizatori, unităţi DDD - 721 controale pe unitaţi , controale pe produse biocide - 27 (TP1- igienă umană, TP2- zone de sănătate publică, TP3- igienă veterinară, TP4-aaliment, TP14- rodenticide , TP 18 – insecticide, acaricide);
8.învaţământ – unităţi antepreşcolare, preşcolare, şcolare, internate, cantine, tabere, unităţi ocrotire minori,- 374 controale şi 61 controale pe produs şi meniu – Legea 123/2008;
9.unităţi sanitare – asistenţă medicală primară, dentară, ambulatorie, asistenţă prespitalicească , laboratoare- 232 controale; - asistenţă spitalicească - 10 controale integrale, 17 controale pe diferite comp. : deșeuri periculoase, sterilizare, spălătorie, bloc alimentar;
10.unităţi de transfuzii - 3 ( unităţi transfuzii din spitale) ;
11. unitate transplant (prelevare ) -1;
12.deşeuri medicale periculoase – 288 controale;
13.aliment – 504 controale cu 34 recoltări de probe , 5 probe necoforme;
14.alerte rapide –10 alerte ( SRAAF 10 - aliment);
IV. Realizarea acţiunilor de control comune cu alte instituţii : 20
Domeniul:
1-4. Invatamant
Verificarea respectării OUG 96/2002
(Prefectura Jud. Caras-Severin, OJPC, Inspectoratul Judetean de Politie, ANSVSA ).
5-14. Habitat- Sesizari
Verificarea respectării prevederilor ORD MS 119/2014
( administrațiile publice locale – Obreja, Prigor, Bozovici, Fîrliug, Brebu +/- Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean CS, Agenția pentru Protecția Mediului Caraș-Severin,+/- DSVSA CS).
15.Turism
Verificarea respectării Ord. MS 119/2014
( CJPC, ).
16- 17.Ape imbaiere
Verificarea respectării prevederilor ORD MS 119/2014 și HG 1136 din 2007 ( CJPC, DSVSA, ITM ).
18. Farmacii -Verificarea respectării prevederilor legale ce se impun unităților farmaceutice (CAS CS ).
19-20. Sector Servicii
Verificarea condițiilor de funcționare din cluburi, discoteci și restaurante de pe raza municipiului Reșița ( Primăria Reșița, OJPC CS, ISU SEMENIC CS, SC ENEL DISTRIBUȚIE BANAT SA Reșița, SC E ON DISTRIBUȚIE ROMÂNIA, POLIȚIA LOCALĂ Reșița ).
VI. Rezolvarea reclamaţiilor şi petiţiilor - 92.
VII Sancțiuni:
Număr avertismente aplicate – 182.
Număr amenzi aplicate: 59, în valoare totală de lei 152.400 lei .
Alimente scoase din consum – 3 l băuturi răcoritoare ( chioșc incintă școală), 394 pachete biscuiți Cosmetice:- retrase de la comercializare 3.
4. BIROUL AUTORIZAȚII SANITARE
În anul 2015 prin intermediul biroului Avize/Autorizaţii Sanitare s-au eliberat următoarele documente:
Notificări conf. Ord MS 1030/2009 59
Autorizaţii Sanitare de Funcţionare conf. Ord. MS 1030/2009 218
Din care: ASF unităţi de invăţământ 65
ASF unităţi sociale 43
ASF alimentare cu apă 24
ASF unităţi medicale 77
ASF mijloace de transport 9
PUG/PUZ 8
Certificarea Conformităţii conf Ord.MS 1030/2009 21
Certificate de absolvire conf. Ord MS 1225/2003 1088
Negaţii pentru diverse proiecte şi activităţi necesare la accesare fonduri europene 195
5. COMPARTIMENT IGIENA ALIMENTULUI
Activitatea desfăşurată în cadrul compartimentului de Igiena Alimentului a vizat în principal următoarele acţiuni:
- Activitati de control privind conditiile igienico sanitare din obiective alimentare in vederea eliberarii de ,,notificari de specialitate ,,sau ,,certificarea conformitatii,, la solicitare.
- Activităţi derulate în cadrul programului naţional de sănătate II. Programul naţional de monitorizare a factorilor determinanţi din mediul de viaţă şi muncă, Domeniu: ,,Protejarea sănătăţii publice şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc alimentari si de nutritie"prin:
1 evaluarea factorilor de risc din materiale care vin în contact cu alimentele - au fost efectuate 4 controale si s-a recoltat 1 proba compusa din 5 cani cilindrice (250 ml) din ceramica si 2 probe mase plastice ce vin in contact cu alimentul, pentru determinari de laborator
2 monitorizarea nivelului de iod din sarea iodată pentru consum uman – s-au efectuat 7 actiuni si au fost recoltate 12 probe sare iodata din unitati de desfacere , en-gross si de productie pentru determinarea concentratiei de iod (laborator Tg Jiu)
3 rolul alimentului în izbucnirile de toxiinfecţii alimentare din România –nu au fost semnalate focare de toxiinfectii alimentare;
4 monitorizarea calităţii suplimentelor alimentare – s-au recoltat 2 probe suplimente alimentare care au fost trimise la lab.CRSP Timisoara pentru analize fizico – chimice de laborator.
5 monitorizarea apelor minerale naturale îmbuteliate- s-au recoltat 5 probe ape minerale( 2 probe sursa si 3 probe sortimente) de la 2 unitatii de productie Calina si Baile Herculane si au fost trimise pentru analize de laborator la CRSP Tirgu Mures.
6 Controale privind condiţiile igienico-sanitare în vederea amenajarii spatiilor comerciale - s-au efectuat un numar de 54 controale privind eliberarea de Notificari s-au ASF.
7 monitorizarea alimentelor cu adaos de vitamine, minerale şi alte substanţe- s-a efectuat catagrafierea produselor .
8 Evaluarea riscului chimic si bacteriologic al alimentelor cu destinatie nutritionala speciala –s-au recoltat 8 probe din alimente cu destinatie nutritionala speciala pentru analize la CRSP Cluj si Iasi
9 Evaluarea continutului de zaharuri in unele produse alimentare de larg consum –s-au recoltat 3 probe pentru determinarea concentratiei de zahar in produsele alimentare care au fost trimise spre analiza la DSP Ialomita
Probele recoltate si trimise spre laboratoare autorizate din tara corespund normelor sanitare in vigoare ,iar rezultatele au fost trimise spre Institutele coordonatoare de Sinteze 2015 .
6. COMPARTIMENT IGIENA MEDIULUI
Activitatea desfăşurată în cadrul compartimentului de Igiena Mediului a vizat în principal următoarele acţiuni:
- Activităţi derulate în cadrul programului naţional de sănătate II. Programul naţional de monitorizare a factorilor determinanţi din mediul de viaţă şi muncă, DOMENIUL 1: ,,Protejarea sănătăţii şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc din mediul de viaţă" prin :
1) Supravegherea calităţii apei potabile - s-a efectuat monitorizarea de audit a surselor şi reţelelor centralizate de aprovizionare cu apă în sistem urban şi rural, încercând să se respecte legea nr. 458/2002 republicată;
În total au fost: - 139 de acţiuni şi s-au recoltat 298 probe de apă cu 848 determinări fizico-chimice şi microbiologice, dintre care 23 probe necorespunzătoare.
- S-au mai recoltat 405 probe de apă pentru controlul clorului rezidual liber.
2) Supravegherea calităţii apei potabile distribuite în sistem centralizat în zonele de aprovizionare mici – 2 acţiuni la o sursă de apă, conform metodologiei din cadrul PN II, probe ce au fost trimise la CRSP Timişoara
3) Supravegherea cazurilor de methemoglobinemie acută infantilă, generate de apa de fântână - nu au fost înregistrate cazuri.
4) Monitorizarea intoxicaţiilor acute neprofesionale cu produse chimice - au fost înregistrate 14 cazuri.
5) Monitorizarea epidemiilor hidrice - nu au fost înregistrate epidemii hidrice.
6) Impactul schimbărilor climatice asupra sănătăţii populaţiei – a fost efectuată 1 acţiune, conform metodologiei.
7) Monitorizarea sistemului de gestionare a deşeurilor rezultate din activitatea medicală – au fost efectuate 28 acţiuni.
8) Evaluarea efectelor induse de expunerea organismului la alergeni, prezenţi în mediul de viaţă şi muncă – a fost efectuată 1 acţiune de raportare a datelor de morbiditate şi demografice şi au fost completate 50 de chestionare.
9) Prestaţii şi servicii de sănătate publică în domeniul sănatatii în relaţie cu mediul - s-au efectuat 41 notificări, asistenţă de specialitate, ASF şi 2 respingeri ASF.
7. COMPARTIMENT MEDICINA MUNCII
LABORATOR TOXICOLOGIE INDUSTRIALA
Activitatea desfăşurată în cadrul Compartimentului de Medicina Muncii şi Laborator toxicologie industrială a vizat în principal următoarele acţiuni:
u Activităţii derulate în cadrul programului naţional de sănătate II. Programul naţional de monitorizare a factorilor determinanţi din mediul de viaţă şi muncă, Domeniul 3 ‘’Privind protejarea sănătăţii şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc din mediul de muncă”( conf. HG. nr. 206/2015) prin:
1. Supravegherea efectelor asupra sănătății asociate expunerii profesionale la agenții cancerigeni ; – Pe raza județului Caraș-Severin între 2006-2015 nu au fost cazuri semnalate/declarate de cancer profesional.
2. Bolile musculoscheletale în expunerea la efort fizic ridicat și manipularea de greutăți;
- S-au colectat formularele de raportare a datelor de la agenţii economici şi au fost transmise către CRSP Bucureşti, pentru prelucrare şi analiză conform metodologiei. Număr de obiective economice investigate- 11.
3. Evaluarea expunerilor profesionale la solvenți cu efect neuropatic (n-hexan);- Pe raza județului Caraș-Severin nu există expunere la n-hexan.
4. Cuantificarea nivelului de stress ocupațional și influența acestuia asupra comportamentului socio-profesional, la personalul expus la solvențí cu efect neuropatic; - Pe raza județului Caraș-Severin nu există expunere la n-hexan.
5. Monitorizarea incidentei bolilor profesionale si a absenteismului medical prin boala profesională ; - Au fost efectuate 15 anchete de boală profesională, care s-au finalizat cu declararea a 15 cazuri noi de boală profesională. Documentația aferentă cazurilor declarate s-a expediat lunar la instituțiile care se ocupă cu supravegherea bolilor profesionale. Număr de fișe BP2 completate și transmise la CNMRMC – 15.
¨ Evaluarea factorilor de risc ocupaţionali prin supravegherea respectării condiţiilor de muncă şi a normelor igienico-sanitare în vigoare, cercetarea dinamicii noxelor profesionale în cursul proceselor tehnologice, comunicare,informare asupra riscului profesional în unităţi cu profil industrial. - S-au efectuat 62 acţiuni. În cadrul acestor acţiuni au fost efectuate determinări ale factorilor de risc fizico - chimici după cum urmează: - determinări ale nivelului de zgomot 123 din care 29 depăşesc LMA, determinări ale nivelului de iluminat 19, determinări toxicologice 615 din care 93 depăşesc LMA.
u Controale igienico-sanitare privind condiţiile de funcţionare a unităţilor, în vederea autorizării sanitare de funcţionare, notificări, asistenţă de specialitate. – S-a efectuat 1 control cu eliberare de Notificare asistență de specialitate.
u Expertizarea locurilor de muncă cu condiţii deosebite, nocive şi vătămătoare în vederea acordării drepturilor legale, la solicitarea beneficiarilor. - S-au efectuat un număr de 28 expertizări locuri de muncă în vederea încadrării acestora la condiții de muncă deosebit de periculoase sau vătămătoare, și s-au întocmit buletine de determinare prin expertizare pentru fiecare loc de muncă conform expunerii profesionale.
u Monitorizarea noxelor profesionale la locurile de muncă în timpul proceselor tehnologice( la solicitare contra cost)- S-au efectuat 55 acţiuni la solicitare contra cost efectuându-se 93 determinări de zgomot, 12 determinări de iluminat şi 536 determinări toxicologice.
8. COMPARTIMENT IGIENA COLECTIVITĂȚILOR
DE COPII ȘI TINERI
Activitatea desfășurată în cadrul compartimentului de Igienă Școlară a vizat în principal următoarele acțiuni :
- Activități derulate în cadrul programului național de sănătate V.- Programul național de promovare a sănătății și educație pentru sănătate, Domeniul 3-Subprogramul de supraveghere a stării de sănătate a populației.
- Evaluarea nivelului de dezvoltare fizică şi a stării de sănătate pe baza examenelor medicale de bilanţ la copiii şi tinerii din colectivitățile şcolare din mediul urban şi rural- activități desfășurate-1- raportată în Trimestrul III 2015;
- Evaluarea morbidităţii cronice prin dispensarizare în colectivităţile de copii şi tineri-activitati desfășurate – 1- raportată în Trimestrul III 2015
Supravegherea starii de sanatate a copiilor şi adolescenţilor din colectivităţi prin efectuarea Triajului Epidemiologic după vacanţe-activități desfașurate – 3 cu un total de 121566 examinări -raportate în Trimestrul I, II și III- 2015
- Identificarea, cuantificarea şi monitorizarea riscului specific pentru sănătate generat de comportamentele cu risc- Sinteză Națională -activități desfășurate- 2 ( din care una raportată 2015)-și 1 acțiune în derulare cu 220 chestionare distribuite- se va raportare în Trimestrul III.2016
- Utilizarea modelului ecologic pentru intervenţiile de prevenire a violenţei la elevi- activiăți desfășurate -2 ( din care una raportată 2015)-și 1 acțiune în derulare – cu 20 chestionare pentru elevi distribuite la Școala Răcășdia- raportare în Trimestrul II 2016.
- Evaluarea profilului de risc psiho-social în comunităţi şcolare-activități desfășurate-2- ( din care una raportată 2015)-și 1 acțiune în derulare cu 60 chestionare pentru elevi și 76 chestionare pentru cadre didactice-raportare în Trimestrul II 2016.
- S-au efectuar 34 controale igienico-sanitare cu întocmire proces-verbal de constatare cu recomandări și 7 controale igienico-sanitare cu întocmire de Referat de evaluare-pentru obținere Notificare.
9. LABORATOR DIAGNOSTIC ȘI INVESTIGARE ÎN SĂNĂTATE PUBLICĂ
EXAMENE MICROBIOLOGICE-PRODUSE BIOLOGICE:
-COPROCULTURI : 9 probe cu 18 determinari
-EX. COPROPARAZITOLOGICE : 12 probe
-EX. FARINGIENE : 127 probe cu 7 pozitivi din care 99 exudate faringiene cu 7 pozitivi au fost effectuate in focare de scarlatina in cadrul PN I.2
- DIVERSE- 22 probe cu 17 pozitivi
CONTROLUL INFECTIILOR INTRASPITALICESTI :
-AMF - 142 probe cu 1 pozitiv
-SUPRAFETE SI TEGUMENTE- 1045 probe cu 48 pozitivi
-STERILITATI- 84 probe cu 24 necorespunzatoare din care 15 probe cu 2 pozitivi au fost effectuate in cadrul PN I.2
-CONTROL STERILIZARE ( centrala si ambulatorie ) 73 probe cu 9 probe necorespunzatoare
-PRODUSE PATOLOGICE din focar suspiciune toxi infectie alimentara 35 cu 14 necorespunzatoare
TESTE SEROLOGICE pentru:
- HEPATITE effectuate in cadrul PN I.2
- 82 testari Elisa pentru HAV IgM cu 0 teste pozitive
- 26 testari Elisa pentru HBc IgM cu 0 teste positive
- HIV : effectuate in cadrul PN I.3
439 testari Elisa cu 5 seruri positive
- LUES :
-VDRL 81probe cu 6 teste pozitive din care 69/5pozitivi executate in cadrul PN I.2
TPHA 21 probe cu 12 teste positive din care 18/14pozitivi executate in cadrul PN I.2
TOTAL ANALIZE SEROBACTERIOLOGICE= 2220 cu 151 pozitivi pentru
2151 probe
EXAMENE MICROBIOLOGICE APA:
APA POTABILA 733 probe din care 315 necorespunzatoare; cu 2381 determinari din care 906 pozitive
ALTE APE 196 probe din care 9 necorespunzatoare cu 288 determinari din care 14 pozitive
TOTAL ANALIZE MICROBIOLOGICE APA= 2669 pentru 929 probe apa din care 323 necorespunzatoare
EXAMENE MICROBIOLOGICE ALIMENTE
Probe alimentare = 28 cu 2 necorespunzatoare.cu 131 parametri microbiologicic din care3 pozitivi
Probe alimentare executate in cadrul PN II = 7 cu 4 necorespunzatoare, cu 23 parametri microbiologici din care 7 pozitivi
TOTAL ANALIZE MICROBIOLOGICE ALIMENTE = 154 pentru 35 probe alimentare, din care 6 necorespunzatoare
TOTAL ANALIZE MICROBIOLOGICE = 5043 cu 1078 pozitivi pentru 3115 probe
10. COMPARTIMENT IGIENA RADIAȚIILOR
1. Efectueaza determinari privind radioactivitatea factorilor de mediu:
- aer comunal 104 probe cu 104 determinări,
- aerosoli 52 probe cu 104 determinări,
- depuneri atmosferice 24 probe cu 48 determinări.
2. Avizeaza si autorizeaza sanitar obiectivele radiologice de pe teritoriul judetelor Caras-Severin si Hunedoara – 92 avize şi autorizaţii sanitare.
3.Supravegheaza personalul expus profesional la radiatii ionizante atat din mediu industrial si
din unitatiile medicale cât şi modul de respectare al normelor de radioprotectie atat pentru personalul expus profesional cat si pentru populatie – 64 controale.
4. Monitorizează starea de sanatate a populaţiei din zona Ciudanoviţa-Lişava- Brădişorul de Jos, zonă cu fond radioactiv natural ridicat modificat tehnologic (Fostele mine uranifere din cadrul E.M.B.Oravita) – 2 controale.
5. Efectueaza masuratori de arie privind eficienta ecranelor de radioprotectie din unitatiile radiologice – 182 buletine dozimetrice.
6. Determina continutul radioactiv al factorilor de mediu (aer comunal, ape suprafata, ape reziduale , ape potabile, sol si vegetatie spontana din zona de influenta a E.M.B.Oravita):
- aer communal 20 probe cu 20 determinări,
- apă suprafaţă 12 probe cu 60 determinări,
- apă reziduală 8 probe cu 40 determinări,
- vegetaţie spontană 3 probe cu 6 determinări,
- sol necultivat 3 probe cu 6 determinări,
- apă fântănă 19 probe cu 38 determinări,
- apă izvor 1 probă cu 2 determinări.
7. Participă la programele nationale de sanatate ale M.S. (radioactivitatea apei potabile si alimentelor, monitorizarea radioactivitatii surselor de apa conform L 458/2004)
- apă potabilă reţea 36 probe cu 84 determinări
- meniu şcolar complet 4 probe cu 17 determinări,
-lapte consum 4 probe cu 17 determinări.
8.Intervine si participă la orice acţiune în caz de incident sau accident nuclear sau alte acţiuni soliciate de M.S.;
11. COMPARTIMENT RELAȚII CU PUBLICUL
Pe parcursul perioadei februarie-decembrie 2015, Compartimentul de Relaâii publice și Comunicare a statuat și derulat o legătură permanentă, atât cu publicul, cât și cu reprezentanții entităților mass-media. De asemenea, compartimentul a funcționat și ca o interfață interinstituțională. Cererile și sesizările cetățenilor au fost rezolvate cu maxim de celeritate, fiecare solicitare primind, acolo, unde a fost cazul, răspuns în scris.
Mass-media a fost informată periodic și frecvent printr-o serie de 36 de comunicate de presă ce au vizat aspecte legate de sănătatea publică dar și probleme ori situații ce privesc societatea în ansamblu, din această perspectivă. În același timp, au existat peste 150 de declarații și informații oferite presei audio-vizuale dar și celei scrise (pe print sau online). Compartimentul a avut numeroase intervenții pe posturile de radio și TV, participări la emisiuni în direct, pe teme de sănătate publică, informări către media. În baza informațiilor oferite au apărut câteva zeci de articole în presa scrisă. A fost updatată și aprofundată baza de date ce privește instituțiile de presă din Caraș-Severin dar și cele naționale, s-a participat la ședințele ori videoconferințele organizate de Instituția Prefectului și de Consiliul județean. De asemenea, a fost actualizat site-ul propriu al instituției, care, de altfel, se află într-o perioadă de transformări. Pe ansamblu, considerăm că activitatea specifică a Compartimentului a fost eficientă, dovadă reflectările pozitive în presă dar și faptul că sesizările au vizat în general aspecte din afara instituției, nefiind îndreptate asupra personalului.
12. COMPARTIMENT AUDIT INTERN
Compartimentele de audit public intern sunt structuri functionale in domeniul auditului public intern infiintate in baza Legii nr.672/2002 la nivelul fiecarei institutii publice, in subordinea directa a conducatorului acesteia, prin care se exercita efectiv functia de audit public intern in conformitate cu normele metodologice generale de organizare si exercitare a audituli public intern aprobate prin H.G.nr.1.086/2013 pentru aprobarea Normelor generale privind exercitarea activităţii de audit public intern si cele proprii aprobate prin O.M.S nr.683/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice specifice privind exercitarea auditului public intern si a Cartei auditului intern in cadrul Ministerului Sanatatii.
La nivelul D.S.P. Caras- Severin , auditul intern este organizat sub forma unui compartiment alcatuit din doua posturi de functionari publici cu salarizare de nivel superior, potrivit vechimii in functie si reglementarilor legale in domeniu.
1.2 Scopul raportului - evaluarea şi monitorizarea de către managementul instituţiei şi structura de audit intern ierarhic superioară a eficientizării funcţiei de audit intern în cadrul instituţiilor publice sub aspectul atingerii obiectivelor şi a plus valorii adăugate în managementul structurilor auditate.
1.3 Perioada de raportare –anul 2015
1.4 Persoanele care au întocmit raportul şi calitatea acestora:
ec. Stangu Cezarina- auditor intern
1.5. Documentele analizate sau evaluate:
- documente referitoare la organizarea funcţiei de audit intern : organigrama DSP, in conformitate cu OMS nr. 1078/ 2010 si statul de functii cu valabilitate in anul 2015.
- documente referitoare la misiunile de audit intern: rapoarte de audit si de consiliere
- documente referitoare la activităţi desfăşurate : raport de control cu rezultatele verificarilor efectuate in urma solicitarii scrise a altei institutii publice de nivel superior si raporte de consiliere informala a structurii cu atributii de monotorizare,coordonare si indrumare metodologica a dezvoltarii sistemului de control intern/managerial.
2 ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA COMPARTIMENTULUI DE AUDIT PUBLIC INTERN
2.1. Structura organizatorica – sub forma unui compartiment constituit la nivelul entitatii publice, din doua posturi de auditori superiori cu functii de executie, fiind in subordinea conducatorului institutiei si avand relatii ierarhice cu Directia de Audit din cadrul Ministerului Sanatatii.
Incepand cu luna noiembrie 2015, numarul s-a redus la un singur post de auditor ca urmare solicitarii Ministerului Sanatatii de reducere a postului ce era vacant.
2.2 Independenta organizatorica a compartimentului de audit public intern - potrivit
organigramei unitatii, compartimentul este o structura organizatorica distincta, aflata in subordinea directorului executiv.
2.3 Independenţa functionala a compartimentului de audit public intern - este asigurata in conformitate cu normele de organizare si exercitare a auditului public intern
2.4 Independenta si obiectivitatea auditorilor interni - se aplica prin respectarea de catre toti factorii implicati a normelor si procedurilor de audit, fara ingerinte de orice fel in modul de derulare a misiunilor de audit.
3. PLANIFICAREA ŞI DERULAREA MISIUNILOR DE AUDIT INTERN
3.1 Planificarea activităţii de audit intern
Activitatea de audit se desfasoara pe baza normelor si procedurilor din cadrul normativ de reglementare, incepand de la planificarea misiunilor de audit pana la cea de urmarire a modului de implementare a recomandarilor formulate in raportul de audit.
3.2 Planificarea anuală
In etapa de planificare a activitatii pe anul 2015 s-au avut in vedere elementele din norme, evaluarea riscurilor asociate diferitelor structuri, procese si activitati, criterii- semnal privind deficientele constatate in anii precedenti si solicitarile transmise de la nivelul Ministerului Sanatatii privind includerea unei misiuni ad-hoc in planul anual.
Misiunile de audit pentru anul 2015 au fost selectate în baza rezultatelor analizei riscurilor iar planul anual a fost înaintat spre aprobare la data de 30.11.2014 insotit de referatul justificativ, conform normelor.
Astfel, pentru anul 2015 au fost selectate un numar de 3 misiuni de asigurare, toate de regularitate si 1 misiune de consiliere, dupa cum urmeaza :
a ) gestiune patrimoniala – 1 misune
b) administrarea fondurilor: - 1 misiune
c) sistemul de conducere si control - 2 misiuni, din care una de consiliere.
4. Realizarea misiunilor de audit intern
Au fost finalizate toate cele patru misiuni planificate, dupa cum urmeaza:
a) Gestiune patrimoniala: „ Analiza si evaluarea activitatii juridice” - perioada auditata 01.01.2014- 31.03.2015, fata de care au fost consemnate ca neregularitati ale activitatii urmatoarele: - lipsa evidentei dosarelor in registrul cauzelor, registrele de intrare-iesire corespondenta documente si registrul termenelor de instanta, lipsa rapoartelor periodice de activitate si analizei stadiului de judecata a actiunilor, dosare fata opis documente, inexistenta clasificarii dosarelor pe feluri de actiuni formulate aflate pe rolul instantelor si a evidentei privind stadiul de judecata, precum si a documentelor si angajamentelor legale care au fost vizate de legalitate in cadrul atributiilor compartimentul juridic.
Intreaga activitate se desfasoara fara asigurarea etapelor de implementare si de dezvoltare a sistemului de control intern managerial, fiind una dintre putinele structuri in care nu au fost stabilite obiective specifice, indicatori asociati standardelor si nu au fost elaborate proceduri operationale pe activitati.
b) Administrarea fondurilor: „ Respectarea normelor legale in derularea P.N.1.3 – HIV”, la 31.12.2014 si perioada ian-iunie 2015 la Spitalul Judetean de Urgenta Resita,
printre constatarile care consemneaza aspecte negative fiind urmatoarele:
- neorganizarea evidentei informatice de tip gestiune si la nivelul cabinetului unde se intocmesc doar documentele de natura medicala care reflecta administrarea tratamentului pentru bolnavi, crearea stocurilor de medicamente de la nivelul farmaciei pentru perioade mai mari de 2 luni si unele cazuri de nerespectare a preturilor maximale de achizitie stabilite prin OMS nr.1125/2011 privind aprobarea listelor si preturilor de decontare ale medicamentelor care se acorda bolnavilor in cadrul programelor nationale de sanatate si a metodologiei de calcul al acestora, cu modificarile si completarile ulterioare.
c) Sistemul de conducere si control: „Verificarea si analiza implementarii sistemului de control intern/managerial”, la DSP Caras-Severin, pentru perioada ian.- noiembrie 2015, in urma careia au rezultat urmatoarele constatari negative:- parcurgerea partiala si incompleta sau nerealizarea unui numar de 7 din cele 10 etape de implementare a SCIM elaborarea documentelor si procedurilor operationale pe activitati in mod neorganizat si fara coordonarea comisiei cu atributii in acest sens, lipsa activitatii de autoevaluare si de elaborare a raportului anual de catre comisie si conducerea institutiei.
In vederea remedierii disfunctionalitatilor identificate in cadrul celor 3 misiuni de asigurare, s-au formulat recomandari a caror implementare se urmareste in etapa care este prevazuta in normele de audit ca finalitate a misiunii.
d) Misiunea de consiliere : „ Monitorizarea si indrumarea metodologica a stadiului de
implementare a sistemului de control intern/managerial”, s-a realizat in perioada apr.- august 2015, in mod informal si formalizat, cu referire la etapele si documentele care se elaboreaza pe fiecare standard de control, concomitent cu indrumarea metodologica in organizarea si functionarea comisiei si prin supravegherea elaborarii documentelor la nivelul fiecarui compartiment.
4.1 Alte activitati
In cursul anului 2015, compartimentul de audit a desfasurat activitatile specifice sistemului de control intern managerial concretizate in actualizarea programului propriu de dezvoltare, obiectivelor de audit, registrului riscurilor, fisei postului, procedurilor operationale si autoevalurii gradului de implementare a standardului 16„ Auditul intern” conform OSGG nr.400/2015, armonizate cu prevederile OMS nr.683/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice specifice de exercitare a auditului public intern si a Cartei auditului intern in cadrul Ministerului Sanatatii.
Urmare solicitarii MS-Agentia Nationala pentru Programe de sanatate, Adresa nr.NB 6.4641/06.07.2015, s-a efectuat controlul tematic privind modul de organizare a evidentei contabile si gestionare a bunurilor achizitionate in cadrul P.N 1.4 „ Programul national de prevenire, supraveghere si control al tuberculozei”, la Spitalul Judetean de Urgenta Resita, Spitalul Municipal de Urgenta Caransebes si spitalele orasenesti din Oravita si Otelu-Rosu, pentru perioada 01.-30.09.2015
Rezultatele verificarilor au relevat abateri de legalitate privind evidenta tehnico operativa la nivelul cabinetelor medicale TBC, neintocmirea corecta si cu regularitate a anexelor 13-14 la normele tehnice, nerespectarea in totalitate a regulilor de inregistrare contabila si in executia bugetara, pe fiecare gestiune, articol, aliniat si sursa de finantare precum si achizitii neechilibrate de produse si materiale consumabile fiind create astfel stocuri supradimensionate in raport cu nivelul consumurilor inregistrate.
Au fost stabilite masurile de aplicat pentru fiecare unitate sanitara iar P.N.1-4 a fost luat in calcul, ca un criteriu semnal in planificarea misiunilor de audit pe 2016
5. Rolul si contributia auditului public intern in cadrul institutiilor publice
5.1. Contributia auditului la adaugare de valoare in cadrul entitatii publice –se poate exprima prin rezultatele obtinute in procesul de administrare a fondurilor de catre managementul institutiilor auditate, in organizarea si buna functionare a sistemului de control intern, schimbarea mentalitatii structurilor auditate cu privire la asigurarea conformitatii si regularitatii activitatilor si operatiunilor pe care trebuie sa le adapteze in mod rapid si eficient la schimbarile legislative si sa le transpuna in noi aplicatii informatice, precum si in imbunatatirea sistemului de management in ceea ce priveste utilizarea fondurilor alocate in conditii de regularitate si eficienta .
5.2 Contributia auditului la procesul de management al riscurilor- in acest sens, rolul compartimentului se este acela de identificare a riscurilor semnificative cu ocazia misiunilor de audit si formularea recomandarile in vederea reducerii sau eliminarii lor.
5.3 Contributia auditului la procesul de guvernanta sau de conducere- raspunde principiului guvernantei corporatiste de a asigura transparenta activitatilor/ operatiunilor
Incepand cu anul 2015, rolul auditului in domeniul sistemului de control intern / managerial a crescut odata cu intrarea in vigoare OSGG nr.400/2015, pe baza caruia s-a procedat la reorganizarea si actualizarea procesului de implementare a SCIM in cadul DSP Caras-Severin, cu indrumarea metodologica si monitorizarea lui de catre auditor.
12. COMPARTIMENT BUGET FINANCIAR CONTABILITATE
Activitatea financiara a Direcţiei de Sănătate Publică Caraş-Severin se desfasoara pe baza bugetului de venituri si cheltuieli aprobat de Ministerul Sănătăţii, in conditiile legii. (OMS nr. 1078/2010 privind aprobarea regulamentului de organizare si functionare si a structurii organizatorice ale directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti). Sursele de finantare a activitatii financiare a Direcţiei de Sănătate Publică Caraş-Severin se constituie din:
- Buget de stat;
- Venituri proprii conform HGR nr. 59/2003 privind infiintarea de catre Ministerul Sănătăţii si Familiei a unei activitati finantate integral din venituri proprii;
- Venituri proprii ale MS (accize) conform Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.
Sursa de finanțare : Buget de stat
- mii lei -
Denumirea indicatorilor
|
Clasificatia bugetara
|
Rand
|
Credite de angajament
|
Credite bugetare
|
Angajamente
|
Plati efectuate
|
Angajamente legale de platit
|
Cheltuieli efective
| ||
initiale
|
definitive
|
bugetare
|
legale
| |||||||
A
|
B
|
C
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7(5-6)
|
8
|
TOTAL CHELTUIELI (01+70+79+83+84)
|
1
|
0
|
15.373
|
21.737
|
21.601
|
21.601
|
21.601
|
0
|
21.546
| |
Cheltuieli curente (10+20+30+40+50+51+55+56+57+58+59+65)
|
1
|
2
|
0
|
15.373
|
21.737
|
21.618
|
21.618
|
21.618
|
0
|
21.546
|
Titlul I Chelt. de personal
|
10
|
3
|
0
|
2.036
|
2.436
|
2.431
|
2.431
|
2.431
|
0
|
2.486
|
Titlul II Bunuri si servicii
|
20
|
38
|
0
|
13.253
|
17.812
|
17.735
|
17.735
|
17.735
|
0
|
17.608
|
Titlul VI Transferuri intre unitati ale administratiei publice
|
51
|
151
|
0
|
84
|
1489
|
1452
|
1452
|
1452
|
0
|
1452
|
Cheltuieli de capital
|
70
|
473
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Plati efectuate in anii precedenti si recuperate in anul curent
|
84
|
515
|
0
|
0
|
0
|
-17
|
-17
|
-17
|
0
|
0
|
Până la data de 31 decembrie 2015 au fost alocate credite din bugetul de stat în sumă de 21.737.000 lei. Plăţile nete de casă în sumă de 21.618.035,00 lei s-au efectuat în limita creditelor bugetare aprobate şi potrivit destinaţiei stabilite prin buget. Angajarea cheltuielilor şi efectuarea plăţilor s-a făcut pe baza documentelor justificative întocmite potrivit prevederilor legale.
Creditele bugetare au fost utilizate în proporţie de 99,45 % la 31 decembrie 2015.
Execuţia cheltuielilor în structura prevăzută în clasificaţia economică:
A. CHELTUIELI DE PERSONAL
Fondul de salarii utilizat în sumă de 2.431.393 lei (art.10) corespunde numărului de posturi repartizate şi salarii prevăzute în statele de funcţii legal aprobate.
Reţinerile din salarii reprezentând: impozit pe salarii, contribuţie la bugetul asigurarilor sociale de stat 10,5% şi ajutorul de şomaj (0,5%) au fost virate la termen şi pe destinaţii legale.
Obligaţiile către celelalte bugete reprezintă:
13. C.A.S. în sumă de 307.770 lei;
14. cheltuieli pentru constituirea fondului pentru plata ajutorului de şomaj în sumă de 9.587 lei;
15. contribuţii pentru constituirea fondului de asigurări sociale pentru sănătate în sumă de 105.602 lei au fost stabilite potrivit prevederilor legale şi virate pe destinaţii;
16. contribuţii pentru asigurările de accidente de muncă şi boli profesionale în sumă de 4.350 lei;
17. contributii aferente concediilor medicale în sumă de: 17.767 lei.
Cheltuielile cu diurna în sumă de 3.163 lei s-au efectuat pe baza ordinelor de deplasare legal aprobate şi vizate.
Cheltuielile efective la 31 decembrie 2015 sunt în sumă de 2.485.494 lei.
B. CHELTUIELI MATERIALE ŞI SERVICII
Pentru cheltuieli materiale şi servicii au fost repartizate credite bugetare în sumă de 845.000 lei, până la finele trimestrului IV 2015 utilizându-se suma de 827.380,10 lei.
Achiziţionarea materialelor s-a făcut în strictă concordanţă cu stocurile existente şi necesarul de consum. Aprovizionarea s-a făcut cu respectarea legislaţiei în vigoare privind achiziţiile de bunuri.
C. TRANSFERURI
Până la finele trimestrului IV anul 2015 au fost alocate din bugetul de stat transferuri în suma de 18.456.000 lei pentru asigurarea cheltuielilor de personal aferente medicilor, medicilor dentisti, asistentilor medicali si a cheltuielilor pentru baremul de dotare cu medicamente si materiale sanitare din cabinetele de medicina generala si dentara, din unitatile de invatamant, precum si dotarea cu echipamente medicale.
De asemenea, a fost asigurata finantarea programelor de sanatate in scop curativ derulate in unitatile sanitare.
D. CHELTUIELI DE CAPITAL
Cheltuielile efective la 31 decembrie 2015 sunt în sumă de 23 lei şi reprezintă valoarea de amortizare aferentă trimestrului IV 2015 pentru activele fixe corporale şi necorporale existente în patrimoniul Direcţiei de Sănătate Publică a Judeţului Caraş – Severin.
Sursa de finanțare: Venituri proprii
- mii lei -
Denumirea indicatorilor
|
Clasificatia bugetara
|
Rand
|
Credite de angajament
|
Credite bugetare
|
Angajamente
|
Plati efectuate
|
Angajamente legale de platit
|
Cheltuieli efective
| ||
initiale
|
definitive
|
bugetare
|
legale
| |||||||
A
|
B
|
C
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7(5-6)
|
8
|
TOTAL CHELTUIELI (01+70+79+83+84)
|
001
|
0
|
3.544
|
6.693
|
6.237
|
6.237
|
6.204
|
32
|
6.123
| |
Cheltuieli curente (10+20+30+40+50+51+55+56+57+58+59+65)
|
1
|
002
|
0
|
3.333
|
6.482
|
6.035
|
6.035
|
6.002
|
32
|
6.003
|
Titlul I Chelt. de personal
|
10
|
003
|
0
|
31
|
111
|
71
|
71
|
71
|
0
|
71
|
Titlul II Bunuri si servicii
|
20
|
038
|
0
|
3.302
|
5.939
|
5.565
|
5.565
|
5.532
|
32
|
5.533
|
Titlul VI Transferuri intre unitati ale administratiei publice
|
51
|
151
|
0
|
0
|
432
|
399
|
399
|
399
|
0
|
399
|
Cheltuieli de capital
|
70
|
473
|
0
|
211
|
211
|
202
|
202
|
202
|
0
|
120
|
Din venituri proprii se finanteaza integral cheltuielile curente si de capital care se efectueaza pentru realizarea activitatii Direcţiei de Sănătate Publică Caraş-Severin, iar din Venituri proprii ale M.S. (accize) se finanteaza programele de sanatate derulate in cadrul Direcţiei de Sănătate Publică Caraş-Severin in scop profilactic si unitati sanitare in scop curativ, precum si efectuarea unor reparatii capitale la unitatile sanitare (lucrari de reparatii acoperis la Spitalul Orasenesc Otelu Rosu si inlocuire ascensor la Spitalul Municipal de Urgenta Caransebes).
13. COMPARTIMENT ACHIZIȚII PUBLICE
In anul 2015, Compartimentul Achizitii Publice din cadrul D.S.P. Caras-Severin a intreprins toate masurile necesare pentru buna desfasurare a activitatii unitatii, inregistrand rezultatele scontate prin respectarea scopului si a principiilor care stau la baza procesului de achizitie publica, respectiv:
a) promovarea concurentei intre operatorii economici;
b) garantarea tratamentului egal si nediscriminarea operatorilor economici;
c) asigurarea transparentei si integritatii procesului de achizitie publica;
d) asigurarea utilizarii eficiente a fondurilor publice,
g) recunoasterea reciproca;
i) proportionalitatea;
k) asumarea raspunderii.
Pe parcursul anului 2015, Compartimentul de Achizitii Publice si-a desfasurat activitatea avand ca scop realizarea urmatoarelor sarcini:
a) elaborarea şi actualizarea, pe baza necesităţilor transmise de celelalte compartimente, a Programului anual al achiziţiilor publice, ca instrument managerial pe baza căruia s-a planificat procesul de achiziţie a produselor si serviciilor si lucrarilor cu finantare din Bugetul de Stat si Venituri Proprii ale DSP-CS, pentru activitatea curenta a institutiei si din Accize si Buget de Stat pentru realizarea Programelor Nationale de Sanatate;
b) coordonarea activităţii de elaborare a documentaţiei de atribuire pentru procedurile de achizitie publica initiate de unitatile sanitare din teritoriu;
c) constituirea şi păstrarea dosarului achiziţiei publice;
Activitatea Compartimentului de Achizitii Publice in cursul anului 2015, s-a concretizat in urmatoarele:
1. Achizitii de bunuri si servicii cu respectarea plafonului valoric stabilit prin OUG 34/2006 , offline si prin utilizarea catalogului electronic al SEAP;
2. Incheierea si urmarirea contractelor de servicii functionale diferite care au asigurat buna desfasurare a activitatii institutiei;
3. Incheierea si urmarirea realizarii contractului subsecvent cu furnizorul de lapte praf declarat castigator in urma finalizarii licitatiei nationale organizate de Ministerul Sanatatii in cadrul Programului National de Sanatate a femeii si copilului-Interventia 1.3-Profilaxia distrofiei la copiii cu varsta cuprinsa intre 0-12 luni care nu beneficiaza de lapte matern, prin administrare de lapte praf;
4. Asigurarea cu materiale sanitare, medicamente, reactivi, materiale de laborator, dezinfectanti, alte materiale consumabile, furnituri de birou, obiecte de inventar si alte bunuri si servicii functionale a tuturor compartimentelor care deruleaza activitati in cadrul Programelor Nationale de Sanatate cu rol de preventie si profilaxie, respectiv Boli transmisibile prioritare, TBC, HIV-SIDA,Factori de mediu, Supravegherea Starii de sanatate;
5. Asigurarea indeplinirii Ordinelor emise de Ministrul Sanatatii care dispun repartitia vaccinurilor, medicamentelor si a materialelor sanitare rezultate in urma finalizarii licitatiilor nationale organizate de Ministerul Sanatatii sau disponibilizate din Rezerva de Stat si derulate prin baza de depozit din Bucuresti, respectiv C.N. Unifarm;
6. Pe linia cheltuielilor de capital – din venituri proprii, pe baza prioritizarii necesarelor au fost achizitionate cu respectarea plafonului valoric stabilit prin OUG 34/2006, diverse echipamente din grupa “Dotari independente”, astfel:
Titlul 71.01.02 – Masini, echipamente si mijloace de transport:
a) Numarator de circulatie de gaz alfa si beta global de fond scazut = 1 buc
Necesitatea: Aparatura medicala existenta este uzata din punct de vedere fizic si depasita din punct de vedere moral, determinand cheltuieli privind repararea si intretinerea lor cat si pentru achizitionarea de piese de schimb care, de cele mai multe ori, nu se mai comercializeaza, datorita vechimii aparatelor.
Oportunitatea: Solicitarea acestui echipament vizeaza activitatea si responsabilitatile specifice laboratorului de igiena radiatiilor
b) Nisa chimica cu exhaustare = 1 buc
Necesitatea: Aparatura de laborator existenta este uzata din punct de vedere fizic si depasita din punct de vedere moral, determinand cheltuieli privind repararea si intretinerea lor cat si pentru achizitionarea de piese de schimb care, de cele mai multe ori, nu se mai comercializeaza, datorita vechimii aparatelor.
Oportunitatea: Solicitarea acestui echipament vizeaza activitatea si responsabilitatile specifice Laboratorului de Chimie Sanitara si toxicologie
c) Distilator apa cu rezervor = 1 buc.
Necesitatea: Aparatul medical existent este uzat din punct de vedere fizic si depasit din punct de vedere moral, a cle carui piese de schimb nu se mai comercializeaza, aparatul fiind achizitionat in anul 1992 .
Oportunitatea: Solicitarea acestui echipament vizeaza activitatea si responsabilitatile specifice laboratorului de igiena radiatiilor si anume:
- producerea apei distilate , de inalta calitate cu conductivitate 2 µS / cm ... 1 µS / cm, conform cerinţelor farmacopeei internaţionale, lipsită de bacterii şi germeni pirogeni, necesara pentru efectuarea de analize profunde si de cercetare in Laboratorul de Igiena Radiatiilor unde se folosesc spectrofotometre si aparate de inalta performanta.
Titlul 71.03- Reparaţii capitale aferente activelor fixe
a) Proiectare pentru RK acoperis si amenajare de pod la cladire sediu DSP CS
Necesitatea: O urgenta deosebita o constituie in acest moment efectuarea reparatiei capitale la acoperisul cladirii care este un acoperis cu sarpanta si invelitoare de tigla ceramica
Oportunitatea: Solicitarea acestor lucrari de reparatii capitale vizeaza buna desfasurare a activitatii specifice din cadrul DSP-CS fiind determinata de factorul timp si de conditiile meteorologice, acoperisul incepand sa se degradeze prin spargerea si caderea tiglelor, mucegairea si putrezirea scandurilor din structura lemnoasa din cauza infiltratiilor de apa in urma ploilor si a zapezii, pierzandu-si din functionalitate, in felul acesta cladirea nemaifiind protejata nici din punct de vedere tehnic impotriva intemperiilor (prin izolatiile incorporate care dau si confortul termic al cladirii) si nici din punct de vedere estetic.
Totodata amenajarea podului reprezinta o opotunitate in reamenajarea unor birouri cu scopul de a realoca spatii destinate arhivei si gestiunii de materiale consumabile si lapte praf la parterul cladirii, locatie unde pot fi protejate in conditii de depozitare corespunzatoare prevederilor legale in domeniu.
b) Racord-bransament al instalatiei de utilizare gaze naturale la sistemul de distributie a gazelor naturale pentru laboratoarele de microbiologie si chimie sanitara
Necesitatea: Laboratoarele de microbiologie si chimie sanitara isi desfasoara activitatea la etajul IV al cladirii Policlinicii nr.1, respectiv penultimul etaj al acesteia. In prezent, din cauza inchiderii coloanei principale de alimentare cu gaz a Policlinicii de catre reprezentantii E-ON Energie in urma scurgerilor de gaze constatate la verificarea anuala, laboratoarele DSP CS nu mai sunt racordate la sistemul de distribuţie gaze naturale, operatiunile din laborator care necesita consum de gaz natural fiind efectuate cu ajutorul unor butelii (de mana) mici de gaz, a caror utilizare conduce la eliminare de fum si gaze toxice.
Oportunitatea: Solicitarea acestor lucrari de reparatii capitale vizeaza buna desfasurare a activitatii specifice celor doua laboratoare fiind determinata de necesitatea efectuarii de urgenta a acestei lucrari care va duce la rezistenta si stabilitate, siguranta in exploatare, si siguranta la foc , conform Normelor tehnice pentru proiectarea, executarea si exploatarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale (NTPEE-2008) cat si a Normelor de protectia muncii in laboratoarele de analize.
7. Pe linia supravegherii si indrumarii unitatilor sanitare din subordine in domeniul achizitiilor publice, compartimentul de specialitate din cadrul DSP Caras-Severin a urmarit si sprijinit in ducerea la bun sfarsit a urmatoarelor:
- Indrumare la monitorizarea desfasurarii unor acorduri-cadru incheiate pentru furnizarea de medicamente si reactivi pentru analize de sange la Spitalul Judetean de Urgenta Resita
- In baza prevederilor OUG Nr. 71 din 20 noiembrie 2012 privind desemnarea Ministerului Sănătăţii ca unitate de achiziţii publice centralizată si care vizeaza implementarea unui sistem centralizat la nivel naţional de achiziţionare de medicamente, materiale sanitare, echipamente medicale, echipamente de protecţie, servicii, combustibili şi lubrifianţi pentru parcul auto, DSP Caras-Severin prin compartimentul de achizitii publice:
- a incheiat contractul subsecvent de furnizare combustibil auto cu OMV PETROM Romania,
- a incheiat contracte subsecvente de furnizare lapte praf cu BARTS DISTRIBUTIE SRL in cadrul PNVI-Interventia 1.3
9. Alte activitati specifice compartimentului administrativ-aprovizionare-mentenanta, asa cum acestea decurg din prevederile Ordinului Nr. 1078 din 27 iulie 2010 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare şi a structurii organizatorice ale direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
In continuare, ca obiective permanente ale activitatii Compartimentului de achizitii publice din cadrul DSP Caras-Severin raman urmatoarele:
- Cresterea procentului de achizitii publice realizate prin intermediul SEAP. Pana in prezent , institutia noastra a desfasurat 2028 de proceduri de achizitie online iar procentul de achizitii de acest tip reprezinta 48,44% pana la 65,08% din totalul achizitiilor efectuate, conform datelor raportate .
- Imbunatatirea continua a relatiilor cu alte departamente pentru sprijinirea mai activa a compartimentului de achiziţii publice, în funcţie de specificul documentaţiei de atribuire şi de complexitatea problemelor care urmează sa fie rezolvate în contextul aplicării procedurii de achizitie in vederea aplicarii cat mai eficiente a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publica.
Director executiv,
Dr. LUCA DRAGOȘ AURELIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu