Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 7 februarie 2016

ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ DE CĂTRE CĂMINELE PENTRU PERSOANE VÂRSTNICE ANINA ŞI BOCŞA DE LA ÎNFIINŢARE ŞI PÂNĂ ÎN PREZENT



                  Potrivit prevederilor H.G. nr. 212/2011 pentru aprobarea Programului de interes naţional „Dezvoltarea reţelei de cămine pentru persoanele vârstnice”, la nivelul  judeţului Caraş-Severin, de la bugetul de stat, au beneficiat de finanţare în perioada 2011 – 31 octombrie 2015, două unităţi: Căminul pentru Persoane Vârstnice  Anina şi Căminul pentru Persoane Vârstnice Bocşa.

       
                  DERULAREA PROGRAMULUI DE INTERES NAŢIONAL „Dezvoltarea reţelei de cămine pentru persoanele vârstnice”, la nivelul  judeţului Caraş-Severin

                  I. CĂMINUL PENTRU PERSOANE VÂRSTNICE ANINA:

                  În baza Hotărârii Consiliului Local Anina nr. 36 din 12.04.2011, completată de Hotărârea Consiliului Local Anian nr. 38 / 27.04.2011, se aprobă desfiinţarea Spitalului Orăşenesc Anina şi înfiinţarea Căminului pentru Persoane Vârstnice Anina,in subordinea Consiliului Local Anina, cu o capacitate de 50 de locuri.
                  De asemenea, tot prin HCL nr.36/2011 consiliul Local Anina isi asuma urmatoarele obligatii:
-      indeplinirea in termen de 90 de zile de la data incheierii contractului de finantare, a obligatiilor referitoare la acreditarea caminului;
-            organizarea acestuia in conformitate cu cerintele prevazute in Ordinul nr.1156/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind evaluarea, aprobarea si acordarea finantarii prin programul de interes national „Dezvoltarea retelei nationale de camine pentru persoanele varstnice”: organizarea caminului cu respectarea standardelor minime specifice de calitate pentru centrele rezidentiale pentru persoanele varstnice (respectarea conditiilor de gazduire, amenajare spatii igienico-sanitare, amenajare dormitoare, respectarea standardelor de cost pentru serviciile sociale)
-       asigurarea functionarii efective a caminului;
-      asigurarea cofinantarii functionarii caminului pe perioada derularii programului;
-      asumarea costurilor de capital;
                  Totodată, se solicită aprobarea finanţării pentru Căminul pentru Persoane Vârstnice Anina, în baza Programului de interes naţional „Dezvoltarea reţelei de cămine pentru persoanele vârstnice”, iar de la bugetul de stat se solicită de către Consiliul Local Anina suma de 2.257.600 lei RON.
                  Prin Ordinul Ministrului Muncii nr. 1969 din 11.08.2011, pentru aprobarea listei cuprinzând solicitanţii, căminele pentru care se aprobă finanţarea şi capacitatea acestora, valoarea finanţării şi perioada acordării acesteia, s-a aprobat de la bugetul de stat, suma de 2.045.950 lei, pentru cheltuielile de funcţionare ale Căminului pentru Persoane Vârstnice ANINA, pentru un număr 50 de beneficiari / lună, iar perioada de finanţare a fost cuprinsă între 01 august 2011 – 31 decembrie 2013.
                  Potrivit prevederilor din Ordinul Ministrului Muncii nr. 1156 din 17.03.2011 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare, aprobare si acordare de finanţare prin programul de interes naţional „Dezvoltarea reţelei naţionale de cămine pentru persoanele vârstnice”, republicat cu modificările și completările ulterioare, a fost încheiat Contractul de finanţare nr. 2 din 11 august 2011, între M.M.F.P.S., în calitate de autoritate finanţatoare prin A.J.P.I.S.CARAŞ-SEVERIN  şi Consiliul Local Anina, prin Primar, în calitate de contractor.
                  În baza acestui contract de finanţare s-a derulat plata sumelor necesare pentru cheltuielile de funcţionare pentru Căminul pentru Persoane Vârstnice Anina.
                  Deoarece contractul de finantare s-a incheiat in data de 11.08.2011, valoarea acestuia a fost stabilită la suma de 2.023.192 lei, iar durata contractului fiind de la data de 11.08.2011 până la data de 31 decembrie 2013 (28 luni şi 21 zile).
                  După expirarea termenului iniţial de implementare a Programului de interes naţional „Dezvoltarea reţelei naţionale de cămine pentru persoanele vârstnice”, respectiv 31 decembrie 2013, potrivit Ordinului Ministrului Muncii nr. 90 din 22.01.2014, pentru stabilirea unor măsuri tranzitorii în aplicarea prevederilor art. 5, alin. (2) din H.G. nr. 212/2011 şi ţinând cont de solicitarea scrisă a contractorului, de prelungire a perioadei de finanţare a Căminului pentru Persoane Vârstnice Anina, la Contractul de finanţare nr. 2 / 11 august 2011, au fost încheiate două acte adiţionale, prin care a fost prelungită perioada de execuţie a proiectului, de la 28 luni şi 21 zile la 50 luni şi 21 zile (termen final al proiectului fiind 31 octombrie 2015), precum şi pentru modificarea valorii contractului de finanţare nr. 2, de la suma de 2.023.192 lei la suma de 3.092.845 lei ( suma aprobata prin Ordinul Ministrului Muncii nr.325/28.02.2014).
                 
        DATE PRIVIND MODUL DE ORGANIZARE ŞI MODUL DE ACORDARE AL SERVICIILOR SOCIALE:

                  Căminul pentru Persoane Vârstnice Anina are o capacitate aprobata de 50 beneficiari şi a început activitatea efectivă de acordare a serviciilor sociale în luna noiembrie 2011, cînd au fost  luaţi în evidenţă primii beneficiari. 
          C.P.V. Anina asigură servicii de găzduire pe perioadă nederminată, servicii de hrană, îngrijiri medicale, recuperare şi readaptare, activităţi de socializare şi de petrecere a timpului liber, asistenţă socială şi psihologică.
C.P.V. Anina asigură găzduirea beneficiarilor, persoane vârstnice, pentru 3 categorii de beneficiari:
a) pentru persoane dependente;
b) pentru persoane semidependente;
c) pentru persoane care nu sunt dependente.
 Rezidenţa beneficiarilor se asigura în camere compartimentate astfel: 4 camere cu un pat, 14 camere cu doua paturi şi două camera cu trei paturi.
          Îngrijirea persoanelor vârstnice, în cadrul C.P.V. Anina, respectiv acordarea serviciilor, se face pentru persoanele care se găsesc în una dintre următoarele situaţii:
a) nu au familie sau nu se află în întreţinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
b) nu au locuinţă şi nici posibilitatea de a-şi asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii;
c) nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare;
d) nu se pot gospodări singure sau necesită îngrijire specializată;
e) se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile socio-medicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice.
Accesul unei persoane vârstnice în cămin, se face pe baza următoarele criterii de prioritate:
a) necesită îngrijire medicală permanentă deosebită, care nu poate fi asigurată la domiciliu;
b) nu se poate gospodări singură;
c) este lipsită de susţinători legali sau aceştia nu pot să îşi îndeplinească obligaţiile datorită stării de sănătate sau situaţiei economice şi a sarcinilor familiale;
d) nu are locuinţă şi nu realizează venituri proprii.

Serviciile comunitare asigurate persoanelor vârstnice în cadrul C.P.V. Anina sunt:
a) servicii sociale, care constau în:
          - modalităţi de prevenire a marginalizării sociale şi de reintegrare socială în raport cu    capacitatea psihoafectivă;
 b) servicii sociomedicale, care constau în:
- ajutor pentru menţinerea sau readaptarea capacităţilor fizice ori intelectuale;
- asigurarea unor programe de recuperare;
- sprijin pentru realizarea igienei corporale;
c) servicii medicale, care constau în:
- consultaţii şi tratamente la cabinetul medical, în instituţii medicale de profil, la cabinetul propriu al caminului sau la patul persoanei, dacă aceasta este imobilizată;
- servicii de îngrijire-infirmerie;
- asigurarea medicamentelor.

          Serviciile pentru asigurarea hranei: se asigură prin prepararea hranei în bucătăria căminului aflată la subsolul clădirii din corpul principal al C.P.V., iar masa se serveste in sala de mese, sala a carei amenajare s-a finalizat pe parcursul programului de finantare, in urma masurilor de control lasate de Inspectia Sociala.
Tot in urma controalelor efectuate in cadrul caminului pe parcursul perioadei de finanatre a fost regandit meniul zilnic de hrana astfel incat in  momentul de fata se asigură o alimentaţie corespunzatoare, la nivelul alocatieie zilnice de hrana de 16,60 lei/beneficiar/zi.
          Serviciile de îngrijiri medicale sunt acordate de personalul specializat: un medic specialist, 6 asistenţi medicali, 4 infirmiere si 3 ingrijitoare. Supravegherea şi îngrijirea medicală necesară se realizează potrivit reglementărilor privind asigurările sociale de sănătate.
          Serviciile de asistenţă socială şi psihologică: se acordă de către un asistent social, angajat al căminului şi de către un psiholog, care furnizează serviciile de asistenţă psihologică, în baza unui contract de prestări servicii.
          C.P.V. Anina a întocmit pentru fiecare beneficiar un Plan individualizat de asistenţă şi îngrijire pe baza evaluării complexe făcute la internarea acestuia. Prin decizia directorului a fost numită echipa multidisciplinară, care verifică dosarul beneficiarului şi întocmeşte Planul individualizat de asistenţă şi îngrijire. Echipa multidisciplinară este compusă din medic, asistent social, asistent medical. Planul individualizat este revizuit ori de câte ori este necesar, în funcţie de nevoile individuale ale beneficiarilor, sau, cel puţin odată la 6 luni.



          PERSONAL ANGAJAT:
          C.P.V. Anina are 25 de angajaţi, în concordanţă cu prevederile legale în vigoare, în care este stipulat un raport beneficiar/angajat de 2 la 1.
          Conform organigramei căminului, personalul este format din director, contabil şef şi 23 de posturi de execuţie:
          Personal specializat:
- Medic specialist – 1
- Asistent medical principal – 5
- Asistent medical – 1
- Infirmieră – 3
- Îngrijitoare – 4
          Compartiment social
- Asistent social - 1
          Compartiment administrativ
 - Referent resurse umane - 1
 - Magazioner – 1
 - Muncitor calificat – 6 (bucătar, ajutor bucatar, muncitor spalatorie,electrician, 2 fochisti)

EVOLUŢIA NUMĂRULUI DE BENEFICIARI ASISTAŢI ÎN CĂMINUL PENTRU PERSOANE VÂRSTNICE ANINA ÎN PERIOADA AUGUST 2011 - OCTOMBRIE 2015



Nr. crt.
PERIOADA DERULĂRII FINANŢĂRII / Nr. PERSOANE ASISTATE

2011
Nr. persoane asistate
în cămin
2012
Nr. persoane asistate
în cămin
2013
Nr. persoane asistate
în cămin
2014
Nr. persoane asistate
în cămin
2015
Nr. persoane asistate
în cămin
1

IANUARIE

0
IANUARIE
25
IANUARIE
48
IANUARIE
46
IANUARIE
49
2

FEBRUARIE

0
FEBRUARIE
33
FEBRUARIE
50
FEBRUARIE
45
FEBRUARIE
47
3

MARTIE

0
MARTIE
37
MARTIE
48
MARTIE
45
MARTIE
46
4

APRILIE

0
APRILIE
38
APRILIE
49
APRILIE
45
APRILIE
46
5

MAI

0
MAI
35
MAI
49
MAI
44
MAI
46
6

IUNIE

0
IUNIE
35
IUNIE
51
IUNIE
43
IUNIE
48
7

IULIE

0
IULIE
36
IULIE
49
IULIE
42
IULIE
48
8

AUGUST

0
AUGUST
37
AUGUST
46
AUGUST
44
AUGUST
50
9

SEPTEMBRIE

0
SEPTEMBRIE
44
SEPTEMBRIE
47
SEPTEMBRIE
46
SEPTEMBRIE
51
10

OCTOMBRIE

0
OCTOMBRIE
42
OCTOMBRIE
47
OCTOMBRIE
48
OCTOMBRIE
49
11

NOIEMBRIE

12
NOIEMBRIE
46
NOIEMBRIE
46
NOIEMBRIE
49


12

DECEMBRIE

19
DECEMBRIE
46
DECEMBRIE
43
DECEMBRIE
49


Nr. mediu de
 persoane asistate 

16

38

48

46

48

Modul de finanţare a cheltuielilor de funcţionare ale Căminului pentru Persoane Vârstnice Anina

Finanţarea căminului a fost asigurată din următoarele surse:
a) Finanţare de la bugetul de stat prin fondurile Ministerului Muncii, Familiei Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, în cuantum de 1.411 lei/beneficiar/luna.
b)Sume încasate din contribuţia beneficiarilor: beneficiarii plătesc o contributie de 60% din pensie, conform Legii nr. 17/2000, fără să depăşească cuantumul contribuţiei lunare de întreţinere stabilită prin H.C.L. nr. 57/2014;
c)Sume alocate de la bugetul local Anina (AN 2011- 33.404 lei si AN 2012 – 7.385 lei)

                  Pentru perioada august 2011 – octombrie 2015, A.J.P.I.S. Caraş-Severin a achitat, din bugetul de stat, pentru cheltuielile de funcţionare ale Căminului pentru Persoane Vârstnice Anina, următoarele sume:

Nr. crt.
ANUL
SUMA PLĂTITĂ DE LA BUGETUL DE STAT
1
2011
146.209 LEI
2
2012
567.191 LEI
3
2013
826.981 LEI
4
2014
655.907 LEI
5
2015
710.395 LEI
6
TOTAL
2.906.683 LEI

        De la bugetul local Anina, pe parcursul derularii programului de finantare a fost alocata suma totala de 40.789 lei impartita pe ani astfel:
-      In anul 2011 s-a alocat suma de:  33.404 lei
-      In anul 2012 s-a alocat suma de:   7.385 lei
-      In anul 2013 s-a alocat suma de:          0 lei
-      In anul 2014 s-a alocat suma de:          0 lei
-      In anul 2015 s-a alocat suma de:          0 lei.
          Dupa finalizarea programului de finantare, prin HG nr.995 din 23.12.2015, a fost alocata suma de 130.000 lei din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, pentru finantarea cheltuielilor de intretinere si functionare ale caminului.

                  Din sumele prezentate mai sus se poate observa ca, finantarea de la bugetul de stat pentru sustinerea cheltuielilor de intretinere si functionare ale caminului, pe parcursul derularii programului de finantare, a fost de aproximativ 74 ori mai mare decat fondurile alocate de la bugetul local, altfel spus comparativ cu alocarile din bugetul de stat, din bugetul local au fost alocate fonduri in procent de 1.34%.


COSTUL MEDIU LUNAR DE INTRETINERE A PERSOANELOR VARSTNICE IN CAMIN
-      Costul a fost aprobat anual, prin Hotararea Consiliului Local

                                                                                        LEI/LUNA
GRAD DE DEPENDENTA
2011
2012
2013
2014
2015
Dependent
805
805
805
805,90
818,63
Semidependent
637
637
637
717,95
710,62
Independent
568
568
568
684,28
674,15

         
          Finanţarea programului s-a realizat în baza solicitărilor lunare, înaintate de către autoritatea publică locală, însoţită de documente justificative: lista cu beneficiarii existenţi în cămin în perioada pentru care se solicita finanţarea, borderoul privind cheltuielile de funcţionare şi facturile aferente tipului de cheltuieli (facturile emise de furnizorii de servicii pentru cheltuielile curente de funcţionare, facturile de achiziţie alimente, obiecte de inventar, cazarmament, etc).
          Pentru cheltuielile de personal a fost anexat statul de plată cu fondul de salarii şi recapitulaţia contribuţiilor aferente.
          A.J.P.I.S. Caraş-Severin a verificat la fiecare solicitare, documentele depuse în vederea acordării de la bugetul de stat a sumei reprezentând cheltuielile de funcţionare aferente perioadei pentru care se solicita acea sumă. Totodată, A.J.P.I.S. Caraş-Severin a verificat ca suma solicitată să fie în funcţie de numărul de beneficiari rezidenţi în cămin pentru perioada pentru care se solicita finanţarea şi calculată pe beneficiar proporţional cu numărul de zile pentru care au fost acordate servicii sociale.
Lunar reprezentantii AJPIS au  examinat in teren, acordarea serviciilor sociale,astfel incat sa se asigure standardele minime de calitate in acordarea acestor servicii, iar cheltuirea banilor publici sa se realizeze in conformitate cu prevederile legale in vigoare.


Probleme identificate. Masuri luate

Pe parcursul perioadei de derulare a programului de finantare au fost identificate urmatoarele probleme:
-              in structura de personal CPV Anina nu a avut prevazut post de psiholog, personal obligatoriu in caminele de persoane varstnice, ulterior acest aspect a fost remediat prin incheierea unui contract de prestari servicii cu o persoana calificata;
-              caminul nu a avut  un spatiu special de servit masa, de asemenea nici spatii comune unde beneficiarii sa isi petreaca timpul liber, unde sa primesca vizite din partea familiei si a prietenilor. Masura dispusa a fost de amenajarea acestor categorii de spatii iar in prezent beneficiarii servesc masa in sala de mese si au amenajat si un spatiu unde sa-si petreaca timpul liber (vizionare TV, desfasurarea unor jocuri recreative- sah, remi, carti etc.). Masura dispusa a fost indeplinita.
-              la nivelul caminului nu a fost respectat nivelul alocatiei zilnice de hrana stabilit conform prevederilor HG. Nr.903/2014, iar din documentele prezentate nu s-a putut stabili cantitatea de hrana alocata/beneficiar/zi, precum nici asigurarea necesarului zilnic de nutrienti. Masura dispusa a fost de realizare a unui meniu zilnic de hrana astfel incat sa se respecte alocatia zilnica de hrana, precum si stabilirea meniului specific pentru beneficiarii diabetici. Mentionam faptul ca masura dispusa a fost realizata.
-              In ceea ce priveste mobilierul  utilizat, o parte din acesta a fost din fier, uzat, invechit, preluat din patrimoniul spitalului, s-a dispus inlocuirea acestuia cu mobilier nou (paturi, noptiere, saltele de pat). Masura dispusa a fost indeplinita.
Dupa cum se poate observa si din datele prezentate anterior, nu putem sa nu subliniem lipsa totala a participarii Consiliului Local Anina la cofinantarea functionarii caminului in ultimii 3 ani  (2013, 2014,2015), desi s-a angajat prin hotarari de consiliu la a cofinanta si a continua activitatea caminului, atat in perioada de derulare a programului de finantare, cat si dupa finalizarea acestuia.
Mai mult decat atat , conform Legii nr.292/2011 a asistentei sociale, art.42 alin (3)” serviciile sociale de interes local pot deservi beneficiari din mai multe comune, orase si municipii din cadrul aceluiasi judet” prin incheierea unor contracte de parteneriat, aprobate prin hotararile consiliilor locale partenere – prin urmare desi in randul beneficiarilor se regasesc si persoane din alte comune si orase de pe raza judetului Caras-Severin, Consiliul Local Anina nu a aprobat astfel de contracte de parteneriat, astfel incat autoritatile administratiilor publice locale de pe raza carora sunt beneficiari gazduiti in caminul Anina, sa poata contribui financiar la desfasurarea activitatii de acordare a serviciilor sociale.
La nivelul caminului, din cei 49 de beneficiari, in momentul de fata doar 29 sunt cu domiciliul in orasul Anina, 18 sunt din afara orasului, dar de pe raza judetului Caras-Severin, iar 2 sunt din alte judete.

       


                  II.FINANŢAREA CHELTUIELILOR DE FUNCŢIONARE PENTRU CĂMINUL PENTRU PERSOANE VÂRSTNICE BOCŞA



                  În baza Hotărârii Consiliului Local Bocşa nr. 57 din 24.03.2011, se aprobă înfiinţarea Căminului pentru Persoane Vârstnice Bocşa, cu o capacitate de 50 de locuri, prin reorganizarea  Spitalului de boli cronice Bocşa.
                  De asemenea, tot prin HCL nr.57/2011 consiliul Local Bocsa isi asuma urmatoarele obligatii:
-      indeplinirea in termen de 90 de zile de la data incheierii contractului de finantare, a obligatiilor referitoare la acreditarea caminului;
-            organizarea acestuia in conformitate cu cerintele prevazute in Ordinul nr.1156/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind evaluarea, aprobarea si acordarea finantarii prin programul de interes national „Dezvoltarea retelei nationale de camine pentru persoanele varstnice”: organizarea caminului cu respectarea standardelor minime specifice de calitate pentru centrele rezidentiale pentru persoanele varstnice (respectarea conditiilor de gazduire, amenajare spatii igienico-sanitare, amenajare dormitoare, respectarea standardelor de cost pentru serviciile sociale)
-       asigurarea functionarii efective a caminului;
-      asigurarea cofinantarii functionarii caminului pe perioada derularii programului;
-      asumarea costurilor de capital;
                  Totodată, se solicită aprobarea finanţării pentru Căminul pentru Persoane Vârstnice Bocşa, în baza Programului de interes naţional „Dezvoltarea reţelei de cămine pentru persoanele vârstnice”, iar de la bugetul de stat se solicită de către Consiliul Local Bocşa, suma de 2.328.150 lei RON.
                  Prin Ordinul Ministrului Muncii nr. 1227 din 31.03.2011, pentru aprobarea listei cuprinzând solicitanţii, căminele pentru care se aprobă finanţarea şi capacitatea acestora, valoarea finanţării şi perioada acordării acesteia, s-a aprobat de la bugetul de stat, suma de 2.328.150 lei, pentru cheltuielile de funcţionare ale Căminului pentru Persoane Vârstnice Bocşa, pentru un număr 50 de beneficiari / lună, iar   perioada de finanţare a fost cuprinsă între 01aprilie 2011 – 31 decembrie 2013.
                  Potrivit prevederilor din Ordinul Ministrului Muncii nr. 1156 din 17.03.2011 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare, aprobare si acordare de finanţare prin programul de interes naţional „Dezvoltarea reţelei naţionale de cămine pentru persoanele vârstnice”, republicat cu modificările și completările ulterioare, a fost încheiat Contractul de finanţare nr. 1 din 31 martie 2011, între M.M.F.P.S., în calitate de autoritate finanţatoare prin A.J.P.I.S.CARAŞ-SEVERIN  şi Consiliul Local Bocşa, prin Primar, în calitate de contractor.
                  În baza acestui contract de finanţare s-a derulat plata sumelor necesare pentru cheltuielile de funcţionare, pentru Căminul pentru Persoane Vârstnice Bocşa.
                  Valoarea contractului de finanţare a fost stabilită la suma de 2.328.150 lei, durata contractului fiind de la data de 01.04.2011 până la data de 31 decembrie 2013 (33 luni).
                  După expirarea termenului iniţial de implementare a Programului interes naţional „Dezvoltarea reţelei naţionale de cămine pentru persoanele vârstnice”, respectiv 31 decembrie 2013, potrivit Ordinului Ministrului Muncii nr. 90 din 22.01.2014, pentru stabilirea unor măsuri tranzitorii în aplicarea prevederilor art. 5, alin. (2) din H.G. nr. 212/2011 şi ţinând cont de solicitarea scrisă a contractorului de prelungire a perioadei de finanţare a cheltuielilor de funcţionare pentru Căminul pentru Persoane Vârstnice Bocşa, la Contractul de finanţare nr. 1 din 31.03.2011, au fost încheiate două acte adiţionale, prin care a fost prelungită perioada de execuţie a proiectului, de la 33 luni la 55 luni (termen final al proiectului fiind 31 octombrie 2015), precum şi pentru modificarea valorii contractului de finanţare nr. 2, la suma de 3.449.692 lei ( suma aprobata prin Ordinul Ministrului Muncii nr.325/28.02.2014). 
                 

                  DATE PRIVIND MODUL DE ORGANIZARE ŞI MODUL DE ACORDARE AL SERVICIILOR SOCIALE:
          C.P.V. Bocşa are o capacitate aprobata de 50 beneficiari şi a început activitatea efectivă de acordare a serviciilor sociale la 01.07.2011, dată la care au fost luate în evidenţă primele persoane vârstnice. 
          C.P.V. Bocşa asigură servicii de găzduire pe perioadă nederminată, servicii de hrană, îngrijiri medicale, recuperare şi readaptare activităţi de socializare şi de petrecere a timpului liber, asistenţă socială şi psihologică.
C.P.V. Bocşa asigură găzduirea beneficiarilor, persoane vârstnice, pentru trei categorii de beneficiari:
a) pentru persoane dependente;
b) pentru persoane semidependente;
c) pentru persoane care nu sunt dependente.
          Beneficiarii independenţi sunt găzduiţi în camere cu un pat sau cu două paturi, iar vârstnicii dependenţi sunt găzduiţi în camere cu doua paturi. Majoritatea beneficiarilor sunt persoane independente şi semi-dependente.
          Îngrijirea persoanelor vârstnice, în cadrul C.P.V. Bocşa, respectiv acordarea serviciilor, se face pentru persoanele care se regăsesc în una dintre următoarele situaţii:
a) nu au familie sau nu se află în întreţinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
b) nu au locuinţă şi nici posibilitatea de a-şi asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii;
c) nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare;
d) nu se pot gospodări singure sau necesită îngrijire specializată;
e) se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile socio-medicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice.
          Accesul unei persoane vârstnice în cămin, se face pe baza următoarele criterii de prioritate:
a) necesită îngrijire medicală permanentă deosebită, care nu poate fi asigurată la domiciliu;
b) nu se poate gospodări singură;
c) este lipsită de susţinători legali sau aceştia nu pot să îşi îndeplinească obligaţiile datorită stării de sănătate sau situaţiei economice şi a sarcinilor familiale;
d) nu are locuinţă şi nu realizează venituri proprii.

          Serviciile comunitare asigurate persoanelor vârstnice în cadrul C.P.V. Bocşa sunt:
a) servicii sociale, care constau în:
          - ajutor pentru menaj;
          - modalităţi de prevenire a marginalizării sociale şi de reintegrare socială în raport cu capacitatea psihoafectivă;
 b) servicii sociomedicale, care constau în:
- ajutor pentru menţinerea sau readaptarea capacităţilor fizice ori intelectuale;
- asigurarea unor programe de recuperare;
- sprijin pentru realizarea igienei corporale;
c) servicii medicale, care constau în:
- consultaţii şi tratamente la cabinetul medical, în instituţii medicale de profil, la cabinetul propriu al căminului sau la patul persoanei, dacă aceasta este imobilizată;
- servicii de îngrijire-infirmerie;
- asigurarea medicamentelor;

          Serviciile pentru asigurarea hranei: alimentele sunt preparate în bucătăria căminului, aflată într-o clădire separată, exterioară corpului principal, iar servirea mesei se face într-o sală, amenajată special. Pentru persoanele semidependente dacă este cazul se serveşte hrana direct în salonul lor. Se asigură o alimentaţie corespunzatoare, iar dacă este cazul conform prescripţiilor şi recomandărilor medicale, se asigură un meniu de regim.
          Serviciile de îngrijiri medicale sunt acordate de personalul specializat: un medic primar, 5 asistenţi medicali şi infirmiere. Supravegherea şi îngrijirea medicală necesară se realizează potrivit reglementărilor privind asigurările sociale de sănătate.
          Serviciile de asistenţă socială se acordă de către un asistent social, angajat ai Serviciului Public de Asistenţă Socială din cadrul Primăriei Bocşa, conform Protocolului de colaborare încheiat în data de 01.07.2011.
          C.P.V. Bocşa a întocmit pentru fiecare beneficiar un Plan individualizat de asistenţă şi îngrijire pe baza evaluării complexe facute la internarea acestuia. Prin decizia directorului unităţii, a fost numită echipa multidisciplinară care verifică dosarul beneficiarului şi întocmeşte Planul individualizat de asistenţă şi îngrijire. Echipa multidisciplinară este compusă din medic, asistent social, asistent medical. Planul individualizat este revizuit ori de câte ori este necesar, în funcţie de nevoile individuale ale beneficiarilor, sau, cel puţin odată la 6 luni.
         


PERSONAL ANGAJAT:
          C.P.V. Bocşa are 25 de angajaţi, în concordanţă cu prevederile H.G. nr. 23/2010 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale, în care este stipulat un raport beneficiar/angajat de 2/1.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Conform organigramei căminului, personalul este format din director,  şef serviciu financiar contabilitate şi 23 de posturi de execuţie:
          Personal specializat:
- Medic primar interne – 1
- Asistenti medicali - 6
- Infirmiere – 5
- supraveghetor de noapte  – 1
          Compartiment administrative
 - Inspector – 1
 - Economist  – 1
 - Casier – 1
 - Muncitori calificati –7 (bucătar,bufetier,2lacatuşi,spălatoreasă,portar,ingrijitor curatenie)




             


EVOLUŢIA NUMĂRULUI DE BENEFICIARI ASISTAŢI ÎN CĂMINUL PENTRU PERSOANE VÂRSTNICE BOCŞA ÎN PERIOADA APRILIE 2011 - OCTOMBRIE 2015




Nr. crt.
PERIOADA DERULĂRII FINANŢĂRII / Nr. PERSOANE ASISTATE

2011
Nr. persoane asistate
în cămin
2012
Nr. persoane asistate
în cămin
2013
Nr. persoane asistate
în cămin
2014
Nr. persoane asistate
în cămin
2015
Nr. persoane asistate
în cămin
1

IANUARIE

0
IANUARIE
37
IANUARIE
47
IANUARIE
49
IANUARIE
48
2

FEBRUARIE

0
FEBRUARIE
37
FEBRUARIE
47
FEBRUARIE
50
FEBRUARIE
49
3

MARTIE

0
MARTIE
41
MARTIE
47
MARTIE
50
MARTIE
50
4

APRILIE

0
APRILIE
47
APRILIE
49
APRILIE
50
APRILIE
50
5

MAI

0
MAI
50
MAI
48
MAI
46
MAI
50
6

IUNIE

0
IUNIE
50
IUNIE
48
IUNIE
46
IUNIE
50
7

IULIE

29
IULIE
49
IULIE
46
IULIE
46
IULIE
50
8

AUGUST

33
AUGUST
46
AUGUST
45
AUGUST
46
AUGUST
47
9

SEPTEMBRIE

38
SEPTEMBRIE
48
SEPTEMBRIE
45
SEPTEMBRIE
45
SEPTEMBRIE
48
10

OCTOMBRIE

41
OCTOMBRIE
46
OCTOMBRIE
48
OCTOMBRIE
49
OCTOMBRIE
48
11

NOIEMBRIE

38
NOIEMBRIE
46
NOIEMBRIE
49
NOIEMBRIE
48


12

DECEMBRIE

39
DECEMBRIE
47
DECEMBRIE
50
DECEMBRIE
48


Nr. mediu de
 persoane asistate 


36

45

47

48

49


Modul de finanţare a cheltuielilor de funcţionare ale Căminului pentru Persoane Vârstnice Bocşa
Finanţarea căminului a fost asigurată din următoarele surse:
         a) Finanţare de la bugetul de stat prin fondurile Ministerului Muncii, Familiei Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, în cuantum de 1.411 lei/beneficiar/luna.
         b) Sume încasate din contribuţia beneficiarilor: beneficiarii plătesc o contributie de 60% din pensie, conform Legii nr. 17/2000, fără să depăşească cuantumul contribuţiei lunare de întreţinere stabilită prin H.C.L. nr. 57/2014;
          c)  Sume alocate de la bugetul local Bocşa.


Pentru perioada aprilie 2011 – octombrie 2015, A.J.P.I.S. Caraş-Severin a achitat, din bugetul de stat, pentru cheltuielile de funcţionare ale Căminului pentru Persoane Vârstnice Bocşa, următoarele sume:


Nr. crt.
ANUL
SUMA PLĂTITĂ DE LA BUGETUL DE STAT
1
2011
362.375 LEI
2
2012
696.057 LEI
3
2013
839.160 LEI
4
2014
711.079 LEI
5
2015
740.061 LEI
6
TOTAL
3.348.732 LEI


De la bugetul local Bocşa, pe parcursul derularii programului de finantare a fost alocata suma totala de 452.693 lei impartita pe ani astfel:
-      In anul 2011 s-a alocat suma de: 228.118 lei
-      In anul 2012 s-a alocat suma de: 134.751 lei
-      In anul 2013 s-a alocat suma de:   44.904 lei
-      In anul 2014 s-a alocat suma de:   44.920 lei
-      In anul 2015 s-a alocat suma de:           0 lei

Dupa finalizarea programului de finantare, prin HG nr.995 din 23.12.2015, a fost alocata suma de 135.000 lei din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, pentru finantarea cheltuielilor de intretinere si functionare ale caminului.
        Din sumele prezentate mai sus se poate observa ca, finantarea de la bugetul de stat pentru sustinerea cheltuielilor de intretinere si functionare ale caminului, pe parcursul derularii programului de finantare, a fost de aproximativ 7 ori mai mare decat fondurile alocate de la bugetul local, altfel spus comparativ cu alocarile din bugetul de stat, din bugetul local au fost alocate fonduri in procent de 13%.

COSTUL MEDIU LUNAR DE INTRETINERE A PERSOANELOR VARSTNICE IN CAMIN
-            Costul a fost aprobat nual, prin Hotararea Consiliului Local, in functie de gradul de dependenta astfel:

-pentru persoana dependenta:               805 lei/luna
-pentru persoana semidependenta:         691 lei/luna
-pentru persoana independenta:             568 lei/luna.

Costul mediu lanar de intretinere nu s-a modificat pe parcursul perioadei de derulare a programului de finanatre.

Pana la momentul majorarii alocatiei zilnice de hrana de la 8,30 lei/zi/beneficiar la 16,60 lei/zi/beneficiar, conform HG nr.903/2014, prin care  incepand cu ianuarie 2015 se majoreaza alocatia zilnica de hrana, CPV Bocsa a acordat hrana beneficiarilor in cuntum de 11 lei/zi/beneficiar, in baza HCL nr.192/26.11.2011, diferenta suportandu-se din fonduri alocate de la bugetul local.
        
          Finanţarea programului s-a realizat în baza solicitărilor lunare, înaintate de către autoritatea publică locală, însoţită de documente justificative: lista cu beneficiarii existenţi în cămin în perioada pentru care se solicita finanţarea, borderoul privind cheltuielile de funcţionare şi facturile aferente tipului de cheltuieli (facturile emise de furnizorii de servicii pentru cheltuielile curente de funcţionare, facturile de achiziţie alimente, obiecte de inventar, cazarmament, etc).
          Pentru cheltuielile de personal a fost anexat statul de plată cu fondul de salarii şi recapitulaţia contribuţiilor aferente.
          A.J.P.I.S. Caraş-Severin a verificat la fiecare solicitare, documentele depuse în vederea acordării de la bugetul de stat a sumei reprezentând cheltuielile de funcţionare aferente perioadei pentru care se solicita acea sumă. Totodată, A.J.P.I.S. Caraş-Severin a verificat ca suma solicitată să fie în funcţie de numărul de beneficiari rezidenţi în cămin pentru perioada pentru care se solicita finanţarea şi calculată pe beneficiar proporţional cu numărul de zile pentru care au fost acordate servicii sociale.
Lunar reprezentantii AJPIS au  examinat in teren, acordarea serviciilor sociale,astfel incat sa se asigure standardele minime de calitate in acordarea acestor servicii, iar cheltuirea banilor publici sa se realizeze in conformitate cu prevederilor legale in vigoare.


Probleme identificate. Masuri luate


Pe parcursul perioadei de derulare a programului de finantare au fost identificate  urmatoarele probleme:
-              la nivelul caminului nu a fost respectat nivelul alocatiei zilnice de hrana stabilit conform prevederilor HG. Nr.903/2014, iar din documentele prezentate nu s-a putut stabili cantitatea de hrana alocata/beneficiar/zi, precum nici asigurarea necesarului zilnic de nutrienti. Masura dispusa a fost de realizare a unui meniu zilnic de hrana astfel incat sa se respecte alocatia zilnica de hrana, precum si stabilirea meniului specific pentru beneficiarii diabetici. Mentionam faptul ca masura dispusa a fost indeplinita.
De asemenea, si in cazul Consiliului Local Bocsa, nu au fost incheiate contracte de perteneriate cu administratiile publice locale de pe raza judetului Caras-Severin, pentru beneficiarii gazduiti la caminul Bocsa si care au domiciliul in alte comune sau orase din judet, astfel incat autoritatile administratiilor publice locale, sa poata contribui financiar la desfasurarea activitatii de acordare a serviciilor sociale.
 La nivelul caminului, din cei 48 de beneficiari, in momentul de fata doar 22 sunt cu domiciliul in orasul Bocsa, 22 sunt din afara orasului, dar de pe raza judetului Caras-Severin, iar 4 sunt din alte judete.

Concluzie –In ceea ce privesc sumele alocate prin Programul de interes naţional „Dezvoltarea reţelei de cămine pentru persoanele vârstnice”, la nivelul  judeţului Caraş-Severin, de la bugetul de stat, finantare de care au beneficiat în perioada 2011 – 31 octombrie 2015, cele doua camine pentru persoane varstnice  Caminul Anina respectiv Caminul Bocsa, putem observa urmatoarele:

Pentru Caminul Pentru Persoane Varstnice Anina – prin  Contractul de finanţare nr. 2 din 31 martie 2011, inclusiv prin actele aditionale existente la contract (de prelungire a programului si de suplimentare a sumelor), a fost alocata suma de 3.092.845 lei din care pana la finalizarea programului de finantare si anume, pana la data de 31.10.2015, CPV Anina a cheltuit suma de 2.906.683 lei,ramanand un disponibil neutilizat la nivelul contractului de 186.162 lei

Pentru Caminul Pentru Persoane Varstnice Bocsa – prin  Contractul de finanţare nr. 1 din 01 aprilie 2011, inclusiv prin actele aditionale existente la contract (de prelungire a programului si de suplimentare a sumelor), a fost alocata suma de 3.449.692 lei din care pana la finalizarea programului de finantare, si anume pana la data de 31.10.2015, CPV Bocsa a cheltuit suma de 3.348.732 lei, ramanand un disponibil neutilizat la nivelul contractului de 100.960 lei.

In concluzie, fondurile alocate de la bugetul de stat prin programul de interes national, au fost suficiente, proportional cu numarul de beneficiari gazduiti in camine pe perioada de derulare a programului.

                                                                                                                       
                                                                                         

DIRECTOR EXECUTIV,
Jr. Elena Solomonesc

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu