Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



luni, 19 octombrie 2015

Cât veți mai continua să ignorați diaspora? Nu aveți capacitatea să faceți o țară ca afară, dar nici nu lăsați pe alții să vă învețe

Doresc să menționez că rândurile acestea nu se adresează unei anumite culori politice și nici nu are drept țintă un anumit personaj. Nemulțumirea mea se îndreptă spre decidentul român care în 25 de ani nu a făcut decât să încălzească un scaun și să fie plătit pentru a răspunde la telefon cu „Da, șefu’…”. Vă recunoașteți voi, aceia la care mă refer, în aceste rânduri.
            Ne aflăm la aproape un an din momentul în care diaspora românească a făcut o nouă revoluție, una prin care ne-a arătat drumul pe care trebuie să-l urmăm. Însă, mai important decât orice, ne-a arătat că trăiește, este activă și îi pasă de ceea ce se întâmplă în țară. Acela era momentul în care decidentul de care vorbeam mai sus trebuia să sară din scaun și să inițieze proiecte prin care statul român să beneficieze de o bogăție imensă aflată dincolo de granițe, diaspora noastră.
            Zilele trecute am organizat, la Bruxelles, o reuniune de relaționare între reprezentanții Universității de Vest din Timișoara și absolvenții săi care lucrează în instituțiile europene, cu scopul de a ne întări prezența în mijlocul forurilor de nivel comunitar, prima inițiativă de acest fel în rândul universităților românești. De asemenea, Universitatea a fost prima instituție de învățământ superior din România care a instituit o reprezentare permanentă la Parlamentul European, la începutul acestui an. Aș fi preferat să nu fim primii sau singurii din țară cu o asemenea strategie. Spun asta în contextul în care ar trebui să trecem peste acea concepție care îi pune gând rău „caprei vecinului”. Suntem mai câștigați dacă vecinul nostru este unul puternic și poate dezvolta întreaga comunitate în jurul lui. Ne-ar fi tuturor mai bine și am activa într-un sistem mai sănătos dacă importanța diasporei ar fi conștientizată la scară largă.
            Am aflat de la absolvenții noștri din inima Europei că se simt uitați de țară, că ideile lor nu răzbat mai departe de cercurile obișnuite. Nici nu ar avea cum, din moment ce mulți dintre decidenții noștri sunt blocați într-o gândire învechită, cum că pe ei nu-i învață nimeni să-și facă meseria. O gândire mai nocivă, greu de crezut că există. Avem mereu ceva nou de învățat sau de corectat. Statele occidentale au realizat acest lucru și recunosc resursa imensă a cetățenilor de peste graniță. Este greșit să considerăm diaspora doar ca pe o sursă imediată de echilibrare a bugetului. Beneficiile pe termen lung se văd numai dacă reușim să o implicăm activ în proiectele noastre.
            Aflăm despre români că sunt aleși în parlamente ale țărilor UE, în consilii regionale și locale sau în instituții naționale și internaționale de importanță majoră. Aceștia trebuie implicați direct în jurul unor proiecte comune, fiecare pe domeniile de competență. Un prim pas înainte ar fi formarea de compartimente specializate, în toate ministerele, consiliile județene și locale, care să aibă ca scop identificarea românilor de peste graniță, pozițiile lor în diferite foruri decizionale și modul în care aceștia ar putea contribui la crearea unor noi proiecte comune sau la îndeplinirea obiectivelor noastre ca țară, fie că vorbim de educație, infrastructură, sănătate, justiție sau alte domenii.
Putem spune cu o oarecare siguranță că nu îi vom repatria prea curând, iar țara nu are momentan capacitatea să-și mențină tinerii acasă. Propun ca statul să valorifice această resursă de acolo de unde ea se află, dar pentru un asemenea demers trebuie să știm și să ne dorim mai mult decât „Da, șefu’…”.


Prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea
Rectorul Universității de Vest din Timișoara
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu