Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



sâmbătă, 28 iunie 2014

DREPTURILE PACIENTILOR CU CANCER


Asociaţia Europeană a Ligilor de Cancer a adoptat în 2004 o declaraţie a drepturilor şi îndatoririlor pacienţilor cu cancer.
Asociaţia Europeană a Ligilor de Cancer este o federaţie a ligilor naţionale şi regionale constituite de pacienţi.
Diagnosticul de cancer aduce schimbări profunde atât în viaţa pacientului, cât şi a familiei sale. Cancerul poate fi considerat o boală cronică asociată cu probleme speciale şi nevoi. De aceea Asociaţia Europeană a Ligilor de Cancer recunoaşte că este necesar să recunoască anumite drepturi şi servicii speciale pentru pacienţi şi familiile lor.


1. Dreptul la depistare timpurie, diagnostic şi tratament
Aceste drepturi trebuie promovate pentru a îmbunătăţi starea de sănătate şi a creşte speranţa de viaţă, pentru a micşora insecuritatea şi suferinţa pacienţilor şi pentru a evita risipirea resurselor.
Toţi pacienţii cu cancer, indiferent de vârstă, sex sau situaţie socială sau materiale au dreptul la cea mai timpurie depistare, diagnostic şi tratament.
Acest drept înseamnă că trebuie să existe standarde de calitate, echipe calificate şi multidisciplinare, o bună comunicare a informaţiilor către pacient, dreptul de a primi de la medic răspunsuri deschise, accesul la tehnică de ultimă generaţie, dreptul la a doua opinie, scăderea timpului de aşteptare pentru apobarea tratamentului, acces la studiile clinice ori de câte ori este posibil, suport pentru a lua o decizie informată.

2. Calitatea tratamentului
Calitatea îngrijirilor medicale trebuie să fie rezultatul unei abordări care să răspundă nevoilor pacienţilor şi familiilor lor.
Pacienţii trebuie să aibă dreptul de a participa direct la luarea deciziilor în legătură cu starea lor de sănătate. De asemenea, pacienţii trebuie să aibă de ales între o gamă largă de servicii (de exemplu îngrijiri la domiciliu), să beneficieze de suport pentru familii, îngrijiri paliative, acces la o echipă pluridisciplinară.
3. Relaţia între pacienţi şi personalul medical
Relaţia dintre cele două părţi trebuie să se bazeze pe respect şi confidenţialitate şi trebuie să conţină:
  • - Timp adecvat pentru consultaţie şi comunicare;
  • - Dreptul la servicii medicale de cea mai bună calitate;
  • - Dreptul de a alege singur;
  • - Dreptul de a avea informaţii complete despre diagnostic, tratament, pronoză, inclusive dreptul de a alege să nu fii informat;
  • - Dreptul la intimitate;
  • - Dreptul de a implica familie dacă doreşte pacientul;
4. Pacientul informat
Accesul la informaţii pentru pacienţi şi familiilor lor trebuie promovată pentru a asigura o mai bună înţelegere şi a reduce teama. Pacienţii se pot informa atât direct de la specialişti cât şi din alte surse (internet, reviste, TV, etc.) dar şi de la asociaţiile de pacienţi.
5. Suportul psihologic
Suportul psihologic este esenţial pentru nevoile emoţionale ale pacienţilor şi familiilor acestora pe parcursul stabilirii diagnosticului, tratamentului şi după încheierea tratamentului.
6. Suportul social şi financiar
Pentru a susţine pacientul în privinţa acestor aspecte, este nevoie de consiliere pentru obţinerea unor ajutoare financiare, ajutor în completarea formularelor necesare, protecţie specială la locul de muncă, ajutor pentru grupurile vulnerabile.
7. Reabilitarea
De reabilitare trebuie să beneficieze pacienţii în timpul şi după tratament. Reabilitarea socilită o abordare complexă (fizică, socială, psihologică, ocupaţională).
8. Îngrijirile paliative
Asigurarea îngrijirilor paliative trebuie promovată pentru a îmbunătăţi calitatea vieţii în fazele avansate ale bolii.
Pacientul poate alege unde să primească acest tip de îngrijiri – acasă sau în unităţi medicale specializate. Dreptul la îngrijiri paliative presupune şi controlul eficient al simtomelor, asistenţa socială a familiei pacientului, accesul la o echipă de specialişti în paliaţie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu