Astfel, se propune actualizarea Legii 321/2006, în sensul adaptării acesteia la contextul actual al realităților cu care se confruntă românii în afara granițelor țării, pentru a îmbunătăți şi flexibiliza sistemul de finanţare a acțiunilor, proiectelor și programelor dedicate sprijinirii românilor de pretutindeni.
Principalele modificări şi completări aduse actului normativ se referă la:
- Introducerea posibilității de finanțare a unor proiecte care vizează menținerea legăturii românilor din străinătate cu țara, suplimentar față de tematicile finanțate până în prezent, circumscrise identității culturale, etnice, lingvistice şi religioase, dreptului la liberă întrunire și asociere;
- Completarea definiției beneficiarilor de finanțări nerambursabile, conform necesităților rezultate din practica de până în prezent. Astfel, pot beneficia de finanţări nerambursabile asociațiile, fundațiile, unitățile de cult, alte categorii de organizații neguvernamentale ale românilor de pretutindeni și organizațiile internaționale și alte persoane fizice autorizate sau juridice de drept public sau privat din România sau din străinătate;
- Posibilitatea stabilirii de priorităţi geografice şi tematice multianuale pentru acordarea de finanțări nerambursabile în sprijinul românilor de pretutindeni, prin Strategia națională pentru românii de pretutindeni, în scopul asigurării implementării politicilor publice privind românii de pretutindeni.
Proiectul de act normativ stabileşte trei tipuri de acordare de finanțare, și anume: pentru proiecte cu implementare directă, ce vizează acțiunile proprii întreprinse de către Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, pentru proiecte cu implementare indirectă, derulate de către beneficiarii de finanțări, precum și prin acordarea de granturi.
Proiectele proprii, realizate prin implementare directă, se desfășoară prin:
a) achiziţii publice de bunuri, lucrări şi servicii necesare pentru implementarea proiectelor, programelor sau acțiunilor proprii, în condiţiile prevăzute de legislaţia privind achiziţiile publice;
b) donaţii – ex. cărți pentru comunități;
c) acordare de burse de studiu şi cercetare.
Evaluarea propunerilor privind finanțarea indirectă se realizează de către o Comisie MRP, la care pot participa în calitate de invitaţi, în funcție de domeniul de competență, şi reprezentanţi ai Grupului interministerial pentru românii de pretutindeni.
Granturile:
a) oferă posibilitatea implementării unor priorități tematice și geografice prin apeluri competitive de acordare de finanțări, care să susțină rezolvarea problemelor prioritare ale comunităților din afara granițelor.
b) oferă posibilitatea ca fondurile alocate să fie justificate pe baza atingerii rezultatelor urmărite;
c) oferă MRP un instrument eficient și flexibil de implementare a politicilor publice aprobate în Guvern, în condițiile în care, în prezent, acțiunile MRP sunt condiționate de existența unor inițiative ale asociațiilor.
Pot fi beneficiari eligibili pentru granturi:
a) organizaţiile internaţionale şi agenţii ale acestora;
b) organizaţiile neguvernamentale din România şi din alte state;
c) întreprinderi cu scop lucrativ din România şi din alte state, fără a fi posibilă finanțarea de activități economice (ex. mass-media înregistrate ca societăți comerciale);
d) autorităţi publice locale și centrale din alte state (ex. Ministerul Culturii, pentru a dota cu fond de carte biblioteci pentru comunitățile românești);
f) unități și instituţii de învăţământ din România și din alte state;
g) unități de cult.
Actul normativ face parte din demersul MRP de a promova interesele românilor de pretutindeni, de a răspunde așteptărilor acestora, prin păstrarea legaturilor cu comunitățile românești din afara granițelor țării, în acord cu Programul de guvernare.
Biroul de presă al Guvernului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu