Prezintă: Administrația Județeană a Finanțelor Publice
Caraș-Severin.
I. Prezentarea generală a Activităţii de Inspecţie Fiscală
1.1. Cadrul instituţional şi strategic
Inspecţia fiscală se realizează
de către organele de specialitate ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
care exercită inspecţii fiscale în baza legilor în vigoare, a hotărârilor şi
ordonanţelor de guvern sau ordinelor ministrului finanţelor
publice/preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală date în
aplicarea acestora, a sarcinilor Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi
a limitelor de competenţă stabilite.
Administraţia Judeţeană a
Finanţelor Publice Caraş-Severin funcţionează, ca structură fără personalitate
juridică , în cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice
Timişoara care şi-a început activitatea ca instituţie publică cu personalitate
juridică cu data de 1 august 2013 şi îşi desfăşoară activitatea în baza HG
nr.520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
Structura organizatorică a
Activităţii de Inspecţie Fiscală din cadrul Administraţiei Judeţeane a
Finanţelor Publice Caraş-Severin cuprinde:
-
3 servicii de inspecţie
fiscală pentru persoane juridice;
-
1 serviciu inspecţie
fiscală pentru persoane fizice;
-
1 birou selectare,
programare şi analiză pentru activitatea de inspecţie fiscală .
Din
punct de vedere metodologic, al organizării şi efectuării controlului,
Activitatea de Inspecţie Fiscală se subordonează Direcţiei de Inspecţie Fiscală
din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice
Timişoara care se subordonează Direcţiei
Generale Coordonare Inspecţie Fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
1.2. Menţionarea cadrului legal
relevant
Legea nr.207/2015
privind Codul de procedură fiscală asigură cadrul legal conform căruia se
desfăşoară inspecţia fiscală.
1.3. Atribuţiile organului de
inspecţie fiscală
În scopul efectuării inspecţiei fiscale, organul de inspecţie fiscală
procedează la :
a) examinarea documentelor aflate în dosarul fiscal al contribuabilului;
b) verificarea concordanţei dintre datele din declaraţiile fiscale cu cele
din evidenţa contabilă şi fiscală a contribuabilului;
c) analiza şi evaluarea informaţiilor fiscale, în vederea confruntării
declaraţiilor fiscale cu informaţiile proprii sau din alte surse şi, după caz,
a descoperirii de elemente noi relevante pentru aplicarea legislaţiei fiscale;
d) verificarea, constatarea şi investigarea fiscală a actelor şi faptelor rezultând din activitatea
contribuabilului supus inspecţiei sau altor persoane privind legalitatea şi
conformitatea declaraţiilor fiscale, corectitudinea şi exactitatea îndeplinirii
obligaţiilor prevăzute de jegislaţia fiscală şi contabilă;
e) solicitarea de informaţii de la terţi;
f) verificarea locurilor unde se realizează activităţi generatoare de
venituri impozabile ori unde se află bunurile impozabile;
g) solicitarea de explicaţii scrise de la reprezentantul legal al
contribuabilului sau împuternicitul acestuia ori de câte ori acestea sunt
necesare în timpul inspecţiei fiscale, pentru clarificarea şi definitivarea
constatărilor;
h) informarea reprezentantului legal al contribuabilului sau al
împuternicitului acestuia, după caz, cu privirea la constatările inspecţiei
fiscale, precum şi discutarea acestora;
i) stabilirea corectă a bazei de impunere, a diferenţelor datorate în plus
sau în minus, după caz, faţă de obligaţia fiscală principală declarată de către
contribuabil şi/sau stabilită, după caz, de organul fiscal;
j) sancţionarea potrivit legii a faptelor reprezentând încălcări ale
legislaţiei fiscale şi contabile constatate şi dispunerea de măsuri pentru
prevenirea şi combaterea abaterilor de la prevederile legislaţiei fiscale şi
contabile ;
k) dispunerea măsurilor asigurătorii în condiţiile legii;
l) aplicarea de sigilii asupra bunurilor, întocmind în acest sens
proces-verbal.
II. Acţiunile
desfăşurate şi rezultatele obţinute în urma activităţii de inspecţie fiscală,
în semestrul I 2017
Activitatea
de inspecţie fiscală se organizează şi se desfăşoară în baza unor programe
lunare aprobate în condiţiile stabilite prin Ordinul Preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3714/2016 privind aprobarea programelor
anuale, trimestriale şi lunare pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de
inspecţie fiscală.
Astfel, potrivit prevederilor
ordinului anterior invocat, structurile cu atribuţii de inspecţie fiscală din
cadrul Administraţiei Finanţelor Publice a judeţului Caraş-Severin întocmesc în
baza programelor lunare elaborate de Direcţia Generală Coordonare Inspecţie
Fiscală şi aprobate de conducerea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
programe lunare proprii pentru activitatea de inspecţie fiscală. Aceste
programe lunare sunt întocmite în baza analizei de risc, precum şi în funcţie
de solicitările primite de la contribuabili (solicitarea rambursării soldului
sumei negative de taxă pe valoarea adăugată), în vederea realizării
obiectivelor dispuse de A.N.A.F., fiind
înaintate spre aprobare conducerii
Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Timişoara.
Prin programul lunar de activitate
aprobat de conducerea Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice
Timişoara, Administraţia Judeţeană
a Finanţelor Publice Caraş-Severin –
Inspecţie Fiscală are de realizat următoarele obiective:
1) inspecţii fiscale urmare analizelor
de risc proprii, la contribuabilii persoane fizice sau juridice, în limita
competenţelor, pentru verificarea legalităţii şi conformităţii declaraţiilor
fiscale, corectitudinii şi exactităţii îndeplinirii obligaţiilor în legătură cu stabilirea obligaţiilor
fiscale de către contribuabil/plătitor, respectării prevederilor legislaţiei
fiscale şi contabile, verificarea sau stabilirea, după caz, a bazelor de
impozitare şi a situaţiilor de fapt aferente, stabilirea diferenţelor de
obligaţii fiscale principale.
2) inspecţii fiscale în vederea
soluţionării deconturilor cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu
opţiune de rambursare.
3) inspecţii fiscale la contribuabilii
aflaţi sub incidenţa prevederilor Legii nr.85/2014 privind procedurile de
prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă.
4) inspecţii fiscale la contribuabili
aflaţi în alte arii de competenţă, în baza delegărilor de competenţă dispuse de
către Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Timişoara şi de către
Direcţia Gnerală Coordonare Inspecţie Fiscală.
5) efectuarea de controale
inopinate/încrucişate şi constatări la faţa locului pentru:
- verificarea faptică şi documentară, ca urmare a unor
informaţii cu privire la existenţa unor fapte de încălcare a legislaţiei
fiscale;
- verificarea documentelor şi operaţiunilor impozabile
ale unui contribuabil/plătitor, în corelaţie cu cele deţinute de persoana sau
entitatea supusă unui control fiscal;
- verificarea unor elemente ale bazei de impozitare sau
cu privire la situaţia fiscală faptică, precum şi constatarea, analizarea şi
evaluarea unui risc fiscal specific;
- verificarea contribuabililor ce renunţă la opţiunea de
rambursare;
- verificarea contribuabililor aflaţi în administrare
care îndeplinesc condiţiile pentru declararea ca inactivi/reactivare;
- soluţionarea cererilor de restituire de accize;
- certificarea declaraţiei privind nedeductibilitatea
taxei pe valoarea adăugată;
- confirmarea riscului fiscal estimate, în vederea
selectării contribuabililor pentru inspecţie fiscală.
- verificări la cererea autorităţilor solicitante din
alte state membre.
Rezultatele acţiunilor de inspecţie fiscală desfăşurate în baza programelor
lunare de activitate se monitorizează prin indicatori de performanţă care
reflectă eficienţa activităţii şi stau la baza evaluării activităţii
desfăşurate de către structurile de inspecţie fiscală, iar pentru anul 2017, aceştia sunt:
·
Număr inspecţii
efectuate de un inspector la contribuabili persoane juridice;
·
Număr inspecţii
efectuate de un inspector la contribuabili persoane fizice;
·
Sume stabilite
suplimentar pe un inspector, urmare inspecţiilor fiscale la contribuabili
persoane juridice;
·
Sume stabilite
suplimentar pe un inspector, urmare
inspecţiilor fiscale la contribuabili persoane fizice;
·
Ponderea numărului
deciziilor de impunere în total rapoarte de inspecţie fiscală încheiate la
contribuabili persoane juridice;
·
Ponderea numărului
deciziilor de impunere în total rapoarte de inspecţie fiscală încheiate la
contribuabili persoane fizice;
·
Ponderea impozitelor,
taxelor şi contribuţiilor pentru care s-a modificat baza de impunere în total
impozite, taxe şi contribuţii verificate la contribuabili persoane juridice.
2.A. Inspecţie fiscală
la contribuabili persoane juridice
a) Număr inspecţii efectuate de un inspector la contribuabili persoane
juridice
Activitatea de inspecţie
fiscalã la contribuabili persoane juridice a fost desfãşuratã în semestrul I al
anului 2017 cu un numãr mediu de 34,7 inspectori, care au încheiat un numãr de 97
rapoarte de inspecţie fiscală urmare inspecţiilor fiscale efectuate (rezultând
2,79 inspecţii/inspector), astfel:
- 30 inspecţii fiscale au fost
efectuate pentru soluţionarea cu control anticipat a deconturilor cu sumă
negativă de TVA cu opţiune de rambusare,
- 67 inspecţii fiscale au fost
efectuate la contribuabili care prezintă risc fiscal identificat pe baza
analizei de risc. Riscul fiscal este stabilit în funcţie de rezultatele
obţinute pe baza Fişei de risc fiscal, precum şi a altor date şi informaţii
deţinute de fiecare structură fiscală în parte, relevante pentru impunerea
contribuabililor, prin evaluarea şi însumarea, pentru fiecare contribuabil, a
riscurilor identificate pe baza criteriilor de risc.
În cursul semestrului I
2017 au fost efectuate 17 acţiuni de control finalizate prin procese verbale, având ca obiectiv verificarea faptică şi documentară, în principal, ca
urmare a unor informaţii cu privire la existenţa unor fapte de încălcare a
legislaţiei fiscale; verificarea documentelor şi operaţiunilor impozabile ale
unui contribuabil, în corelaţie cu cele deţinute de persoana supusă unui
control fiscal (control încrucişat); verificarea contribuabililor care
îndeplinesc condiţiile pentru declararea ca inactivi/reactivare; confirmarea
riscului fiscal estimat, în vederea selectării contribuabililor pentru
inspecţie fiscală.
b)
Sume stabilite suplimentar pe un inspector, urmare inspecţiilor fiscale la
contribuabili persoane juridice
Urmare acţiunilor de
inspecţie fiscalã au fost atrase la bugetul general consolidat în perioada ianuarie
- iunie 2017 sume suplimentare în valoare de 26.745 mii lei, (respectiv 771 mii
lei/inspector), din care:
-
obligaţii fiscale principale:
26.148 mii lei
-
TVA fără drept de
rambursare rezultat urmare inspecţiilor fiscale pentru soluţionarea DNOR : 597
mii lei
Sume stabilite suplimentar de un
inspector
|
|||||||
în semestrul I 2017 (persoane juridice)
|
|||||||
ian.17
|
feb.17
|
mar.17
|
apr.17
|
mai.17
|
iun.17
|
sem.I 2017
|
|
sume stabilite
suplimentar /inspector (mii lei/inspector)
|
51,5
|
95,5
|
243,3
|
132,2
|
95,6
|
152,6
|
770,7
|
Totodată, pentru încălcarea
prevederilor legislaţiei fiscale în vigoare, au fost aplicate un număr de 20
amenzi contravenţionale în valoare totală de 52 mii lei.
c) Ponderea numărului deciziilor de impunere în total rapoarte de inspecţie
fiscală încheiate la contribuabili persoane juridice;
Urmare inspecţiilor
fiscale efectuate în semestrul I 2017 au fost emise 84 decizii de impunere,
ponderea acestora în numărul rapoartelor de inspecţie fiscală fiind de 87%.
Ponderea numărului deciziilor de impunere în total rapoarte de inspecţie
fiscală
încheiate la contribuabili persoane juridice
Luna
|
Nr. decizii
impunere
|
Nr. rapoarte de inspecţie fiscală
|
Pondere %
|
ian.17
|
13
|
16
|
81%
|
feb.17
|
10
|
15
|
67%
|
mar.17
|
19
|
20
|
95%
|
apr.17
|
9
|
10
|
90%
|
mai.17
|
18
|
20
|
90%
|
iun.17
|
15
|
16
|
94%
|
Sem.I 2017
|
84
|
97
|
87%
|
d) Ponderea impozitelor, taxelor şi contribuţiilor
pentru care s-a modificat baza de impunere în total impozite, taxe şi
contribuţii verificate la contribuabili persoane juridice
În semestrul I 2017, din
totalul de 191 impozite şi taxe verificate a fost modificată baza de impunere
pentru 149 impozite şi taxe, rezultând o pondere de 78%.
Ponderea impozitelor,
taxelor şi contribuţiilor pentru care s-a modificat baza de impunere în total
impozite, taxe şi contribuţii verificate la contribuabili persoane juridice
Luna
|
Nr. impozite, taxe
pentru care s-a modificat baza de impunere
|
Nr. impozite, taxe verificate
|
Pondere %
|
ian.17
|
22
|
27
|
81%
|
feb.17
|
15
|
24
|
63%
|
mar.17
|
44
|
52
|
85%
|
apr.17
|
15
|
18
|
83%
|
mai.17
|
27
|
37
|
73%
|
iun.17
|
26
|
33
|
79%
|
Sem.I 2017
|
149
|
191
|
78%
|
2.B. Inspecţie fiscală
la contribuabili persoane fizice
a) Număr inspecţii efectuate de un inspector la contribuabili persoane fizice
Activitatea de inspecţie fiscalã la
contribuabili persoane fizice a fost desfãşuratã în semestrul I al anului 2017
cu un numãr mediu de 11,5 inspectori, care au încheiat un numãr de 146 rapoarte
de inspecţie fiscală urmare inspecţiilor fiscale efectuate (rezultând 12,69
inspecţii/inspector) la contribuabili care prezintă risc fiscal identificat pe
baza analizei de risc.
În cursul semestrului I
2017 au fost efectuate 11 acţiuni de control finalizate prin procese verbale, având ca obiectiv verificarea faptică şi documentară, în principal, ca
urmare a unor informaţii cu privire la existenţa unor fapte de încălcare a
legislaţiei fiscale.
b)
Sume stabilite suplimentar pe un inspector, urmare inspecţiilor fiscale la
contribuabili persoane fizice
Urmare acţiunilor de
inspecţie fiscalã au fost atrase la bugetul general consolidat în perioada ianuarie
- iunie 2017 sume suplimentare în valoare de 1.665 mii lei, (respectiv 145 mii
lei/inspector), reprezentând obligaţii fiscale principale.
Sume stabilite suplimentar de un
inspector
|
|||||||
în semestrul I 2017 (persoane fizice)
|
|||||||
ian.17
|
feb.17
|
mar.17
|
apr.17
|
mai.17
|
iun.17
|
sem.I 2017
|
|
sume stabilite
suplimentar /inspector (mii lei/inspector)
|
12,2
|
10,4
|
27,7
|
24,6
|
34,4
|
35,4
|
144,7
|
Totodată, pentru încălcarea
prevederilor legislaţiei fiscale în vigoare, au fost aplicate un număr de 41
amenzi contravenţionale în valoare totală de 132 mii lei.
c) Ponderea numărului deciziilor de impunere în total rapoarte de inspecţie
fiscală încheiate la contribuabili persoane fizice;
Urmare inspecţiilor
fiscale efectuate în semestrul I 2017 au fost emise 131 decizii de impunere,
ponderea acestora în numărul rapoartelor de inspecţie fiscală fiind de 90%.
Ponderea numărului deciziilor de impunere în total rapoarte de inspecţie
fiscală
încheiate la contribuabili persoane fizice
Luna
|
Nr. decizii
impunere
|
Nr. rapoarte de inspecţie fiscală
|
Pondere %
|
ian.17
|
23
|
24
|
96%
|
feb.17
|
26
|
27
|
96%
|
mar.17
|
17
|
19
|
89%
|
apr.17
|
24
|
25
|
96%
|
mai.17
|
20
|
25
|
80%
|
iun.17
|
21
|
26
|
81%
|
Sem.I 2017
|
131
|
146
|
90%
|
În vederea îmbunătăţirii imaginii
publice a M.F.P.-A.N.A.F. şi a activităţii de inspecţie fiscală se va avea în
vedere o mai bună mediatizare a activităţii de inspecţie, pentru a se evidenţia
rolul şi contribuţia aparatului de inspecţie fiscală la realizarea veniturilor
bugetului general consolidate al statului şi ţinerea sub control a evaziunii şi
fraudei fiscale.
Şef administraţie
DORU
CONSTANTIN COZMA
Finanțare între special puternic depună mărturie.
RăspundețiȘtergereAi nevoie de orice tip de credit? Dacă da, atunci contactati-ne azi pentru un împrumut rapid rapid până la 90.000 euro la o rată a dobânzii de 3% pentru o perioadă de nu determinabile de 15 ani.
Contact email: offertafinanzaprestito@gmail.com