Persoanele cu handicap grav sau
accentuat vor putea beficia de îngrijire și la domiciliul unui asistent
personal profesionist, prevede o hotărâre adoptată de guvern
în ședința de
astăzi.
Actul normativ stabilește condițiile
de obținere a atestatului, procedurile de atestare și statutul asistentului
personal profesionist și reprezintă un pas important în promovarea
alternativelor de tip familial la protecția instituționalizată a persoanelor cu
dizabilități.
Potrivit hotărârii, asistentul
personal profesionist este persoana fizică atestată care asigură, prin
activitatea pe care o desfășoară la domiciliul său, îngrijirea și protecția
adultului cu handicap grav sau accentuat.
De asemenea, actul normativ
reglementează modalitatea prin care o persoană adultă cu handicap grav sau
accentuat poate beneficia de îngrijire la asistent personal profesionist:
persoana respectivă sau reprezentantul legal al acestuia adresează o cerere în
acest sens către serviciul public de asistență socială din subordinea
autorității administrației publice locale în a cărei rază are
domiciliul/reședința persoana cu handicap sau către un furnizor public/privat
de servicii sociale, acreditat în condițiile legii.
Adultul cu handicap grav sau
accentuat, beneficiar de servicii în centre rezidențiale pentru persoane cu
handicap, adresează cererea către conducerea instituției respective.
Direcția Generală de Asistență
Socială și Protecția Copilului poate acorda asistent personal profesionist
pentru o persoană adultă cu handicap grav sau accentuat, și din oficiu.
Asistentul maternal care are în
plasament un copil cu handicap grav sau accentuat poate opta să devină asistent
personal profesionist pentru copilul devenit tânăr.
Hotărârea stabilește și modalitățile
de evaluare a îndeplinirii condițiilor necesare pentru atestare. Astfel, vor fi
avute în vedere elementele sociale și medicale ale capacității solicitantului,
determinate prin interviuri luate acestuia, vizite la domiciliul sau,
interviuri luate persoanelor cu care solicitantul locuiește și alte
investigații suplimentare considerate necesare. Din echipa care realizează
evaluarea îndeplinirii condițiilor necesare pentru atestare fac parte cel puțin
un asistent social și un psiholog.
Activitatea asistentului personal
profesionist se desfășoară în baza unui contract individual de muncă încheiat pe
perioada corespunzătoare valabilității atestatului și în condiții specifice
privind munca la domiciliu.
Contractul se încheie cu DGASPC sau
cu furnizorii privați de servicii sociale.
Monitorizarea și controlul
activității asistentului vizează respectarea drepturilor și demnității
persoanelor cu handicap, iar opinia adultului cu handicap grav sau accentuat va
fi luată în considerare de către angajator în procesul de evaluare a
activității desfășurate de asistentul personal profesionist.
Modelul atestatului de asistent
personal profesionist, dar și standardele minime obligatorii pentru asigurarea
îngrijirii și protecției adulților cu handicap grav sau accentuat la asistenul
personal profesionist se vor aproba prin ordin al ministrului muncii și
justiției sociale, în termen de la 30 de zile de la intrarea în vigoare a
hotărârii adoptate astăzi.
Totodată, tot prin ordin al
ministrului muncii se aprobă procedura de monitorizare și control a activității
asistenului personal profesionist, în termen de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a hotărârii.
Finanțare între special puternic depună mărturie.
RăspundețiȘtergereAi nevoie de orice tip de credit? Dacă da, atunci contactati-ne azi pentru un împrumut rapid rapid până la 90.000 euro la o rată a dobânzii de 3% pentru o perioadă de nu determinabile de 15 ani.
Contact email: offertafinanzaprestito@gmail.com