Pasul 1: Daca la Biroul de mediere se v-a prezenta o singura parte, aceasta va epune o cerere de mediere care va trebui sa contina: datele partii(partilor) care solicita medierea, datele partii(partilor) pe care mediatorul trebuie sa le invite sa participe la procedura de mediere, obiectul conflictului/litigiului, daca conflictul/litigul se afla pe rolul instantei de judecata se va mentiona numarul dosarului si instanta unde este depus acesta.
Pasul 2: Daca mediatorul considera ca are competentele necesare pentru rezolvarea conflictului supus medierii, va incheia cu partea(partile) care a/au solicitat medierea, un contract de pregatire a medierii(contract de premediere). Prin incheierea contractului de pregatire a medierii, mediatorul este imputernicit sa faca toate demersurile pentru contactarea celeilalte parti, informarea si invitarea acesteia la procedura de mediere. In aceasta etapa se aduce la cunostinta partii invitate faptul ca poate fi asistata de avocat, consilier juridic sau un membru al familiei, in situatia in care accepta medierea.
Pasul 3: In situatia in care toate partile accepta medierea, de comun acord cu acestea, mediatorul va stabili data, ora si locul unde va avea loc medierea.
In situatia in care partea(partile) invitate la mediere vor refuza sa participe la mediere, mediatorul va elibera partii care a solicitat medierea un proces-verbal de neprezentare prin care va fi specificat motivul pentru care partea invitata a refuzat procedura medierii. Acest proces-verbal va fi eliberat doar partii care a solicitat medierea iar acesta il va anexa la actiunea pe care o va demara la instantele competente. Partea care a solicitat medierea, la depunerea actiunii pe instanta si a procesului-verbal de neprezentare, poate solicita la cheltuieli de judecata inclusiv suma pe care acesta a platit-o mediatorului la incheierea contractului de pregatire a medierii.
Pasul 4: La data si ora stabilita de catre toate partile conflictului/litigiului, mediatorul va incheia cu acestea un contract de mediere prin care va fi stabilit onorariul
mediatorului si modalitatea de plata. Acest contract de mediere va fi semnat de catre toate partile care participa la procedura de mediere, inclusiv de avocat, consilier juridic sau membrul familiei. In acelasi timp se incheie si un contract de confidentialitate. Prin semnarea contractului de confidentialitate, atat partile conflictului cat si cei care ii asista(avocati, consilieri juridici sau membrii familiei) nu vor putea folosi in instanta, in situtaia in care nu se incheie un acord de mediere, aspectele asupra carora vor lua la cunostinta in procedura medierii.
Pasul 5: In procedura medierii partile se pot consulta cu partile care ii asista, dar numai partile aflate in conflict/litigiu pot lua deciziile. In situatia in care una dintre parti nu poate participa la sedinta de mediere, acestea vor putea fi reprezentate prin procura speciala in acest sens.
Pasul 6: Pe parcursul medierii, care este sedinta comuna, daca mediatorul considera ca este necesar, va efectua si sedinte separate, cu fiecare parte. Pe tot parcursul medierii, mediatorul va facilita comunicarea dintre parti astfel incat acestea sa isi gaseasca solutiile cele mai avantajoase la rezolvarea conflictului.
Procedura de mediere se poate realiza in una sau mai multe sedinte de mediere.
Un aspect foarte important este acela ca: mediatorul nu va da solutia asa cum se intampla la instanta de judecata. Solutia va partine intotdeauna partilor.
Pasul 7: In situatia in care partile vor ajunge la o solutie, mediatorul va redacta un Acord de mediere care va cuprinde termenii stabiliti de catre parti. Acordul de mediere are valoarea unui inscris sub semnatura privata. Acordul de mediere poate fi redactat si de catre parti.
Dupa redactarea Acordului de mediere, mediatorul va incheia un Proces-verbal de inchidere a medierii in care vor fi consemnate date referitoare la procesul de mediere.
Daca conflictul se afla pe rolul instantei de judecata, partile vor depune la instanta competenta pentru solutionarea cauzei respective, Acorul de mediere si Procesul-verbal de inchidere a medierii. Judecatorul va lua act de Acordul de mediere la primul termen si va da o hotarare care va cuprinde intelegerea partilor concretizata in Acordul de mediere.
In situatia in care partile au platit o taxa judiciara de timbru, la depunerea Acordului de mediere la instanta competenta, vor putea solicita si restituirea a 50% din valoarea taxei.
Exista si situatia in care partile nu ajung la nici un acord. In acesta situatie, mediatorul va elibera un proces-verbal de esuare a medierii iar pentru rezolvarea conflictului/litigiului vor continua procesul la instanta de judecata sau , daca nu se afla pe rolul instantei, vor putea accesa instanta de judecata.
In ceea ce priveste medierea in materia penala, cererea de medierea poate fi depusa de catre faptuitor sau de catre partea vatamata(daca este interesata de solutionarea mai rapida a situatiei ori recuperare rapida a prejudiciului). Cei aflati in arest preventiv pot apela la un mediator prin terte persoane ori prin solicitarea directa a mediatorului care se va deplasa la centrul de detentie preventiva. Mediarea penala poate incepe si se poate termina fara ca partile din conflict sa se vada, propunerile lor fiind transmise de la una la alta de catre mediator. In situatia in care suspectul este in penitenciar ori la un centru de detinere/arest preventiv, sedintele de mediere vor avea loc separat, intre mediator si faptuitor, la locul de grefa din institutia unde este in arest. Tot mediatorul se va deplasa la persoanele arestate la domiciliu, care nu pot parasi domiciliul pe durata perioadei de arest la domiciliu.
Mediator-Berbencea Maria-Elena
vicepresedinte CPMJ-CS
Tel. 0749078433
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu