Informare privind activitatea Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Caraş-Severin pe linia calificării profesionale a şomerilor şi contribuţia avută de către Agenţie la reintegrarea pe piaţa muncii în anul 2014
1.
Activitatea de formare profesională
Agenţia
Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Caraş-Severin organizează cursuri de
calificare care au drept scop reconversia fortei de munca , în vederea
exercitarii unei activitati profesionale prin frecventarea si absolvirea unui
curs intensiv de pregatire sau recalificare, respectiv perfectionare, prin
dobandirea unor noi competente profesionale sau schimbarea meseriei.
Meseriile, specialitatile, functiile, ocupatiile
sau activitatile în care urmeaza a fi calificaţi, recalificaţi sau
perfecţionaţi şomerii se stabilesc:
-
la cererea expresă a agenţilor economici care urmează a încadra
şomerii;
-
la cererea şomerilor care doresc să presteze o activitate autorizată;
-
pe baza
documentării , analizelor sau a studiilor de specialitate privind necesarul de
forţă de muncă pentru moment sau de perspectivă.
În cadrul Centrului de
Formare Profesională din cadrul AJOFM Caraş-Severin, aceasta activitate este focalizata asupra
nevoilor individului, în contextul particular al constrangerilor ce actioneaza
asupra acestuia, al responsabilitatilor proprii, al locurilor de munca
disponibile, cat si al evolutiei pietei muncii. Întotdeauna se are în vedere ca
formarea profesionala sa le permita unora sa-si schimbe profesia, altora sa-si
schimbe meseria, iar altora sa dobandeasca o crestere a nivelului de pregatire
prin instruire – perfectionare, în scopul de a raspunde unor nevoi reale de
personal calificat ale agentilor economici.
Centrul de
Formare Profesionala, în procesul de pregatire profesionala, porneste atat de la analiza nevoilor cat si
de la obiectivele pedagogice.
Procesul de formare este urmarit si evaluat pe tot parcursul derularii,
procentul de reinsertie pe piata muncii a absolventilor reprezentand un bun
indicator al calitatii acestuia.
Pentru meseriile care se
organizeaza prin Centrul de Formare din cadrul AJOFM Caras-Severin, pregatirea teoretica se desfasoara în salile de
curs ale Centrului de Formare Profesionala, fiind asigurata de specialisti si
cadre didactice cu experienta în domeniu, iar pentru cursurile care se
desfasoara prin furnizori autorizati cu care AJOFM Caras-Severin incheie
contracte de servicii de formare profesionala, atat pregatirea teoretica cat si
pregatirea practica este asigurata de acestia sub supravegherea specialistilor
din cadrul Centrului de Formare Profesionala.
Pregatirea practica se axeaza pe instruirea de profil în cadrul
agentilor economici cat si a atelierelor existente in cadrul Centrului de
Formare Profesionala, care are in prezent
ateliere pentru instruirea practica in urmatoarele domenii: gastronomie,
instalatii tehnico sanitare si gaze, electrician, coafor, zidarie si laborator de informatica.
Certificatele de
calificare şi certificatele de absolvire ale cursurilor organizate de A.J.O.F.M.- Centrul de Formare Profesionala
sunt cu recunoastere nationala, Centrul fiind autorizat pentru a organiza
cursuri în următoarele meserii:
Calificarea
|
Studii minime necesare
|
Inspector resurse umane
|
Liceu
|
Contabil
|
Liceu
|
Operator introducere, prelucrare şi validare date
|
Liceu
|
Instalator instalaţii tehnico-sanitare si gaze
|
10 clase
|
Bucatar
|
10 clase
|
Frizer, coafură, manichiură, pedichiură
|
10 clase
|
Lucrător în comerţ
|
Scoala generala – 8 clase
|
Lucrător finisor pentru construcţii
|
Scoala generala incompleta
|
Lucrător hotelier
|
Scoala generala – 8 clase
|
Electrician
|
10 clase
|
Ospătar
|
10 clase
|
De asemenea, în funcţie de solicitări, se organizează cursuri prin
furnizori externi de servicii de formare profesională .
Conform Planului de formare profesională
al AJOFM Caraş-Severin, pentru
anul 2014, AJOFM Caras-Severin
si-a propus derularea unui număr de 35 cursuri de calificare , la care urmau să
participe 700 persoane. Stabilirea cursurilor de calificare ce urmau să se
deruleze în cursul anului 2014 s-a axat în principal pe solicitările venite din
partea şomerilor, precum şi a analizelor efectuate în cadrul Agenţiei, bazate
pe locurile de muncă disponibile în perioada anterioară şi mai puţin pe
solicitările de calificare profesională venite din partea agenţilor economici.
Centralizarea chestionarelor aplicate agenţilor economici în cursul anului 2013
referitor la necesarul de persoane estimate a fi angajate în următoarele 12
luni, la existenta în cadrul societăţii a unui plan de formare profesională,
precum şi la necesarul de calificări pentru următoarele 12 luni, a condus la
următoarele concluzii:
-
majoritatea firmelor chestionate nu pot estima
necesarul de persoane ce urmează a fi angajate, datorită situaţiei economice
incerte;
-
majoritatea firmelor chestionate nu au un plan
de formare profesională şi nu au estimat necesarul de programe de formare
profesională pentru perioada următoare.
În cursul anului 2014 s-au derulat prin Centrul de Formare Profesională, un
număr de 40 cursuri de calificare, din
care :
-
9
cursuri demarate în anul 2013 şi finalizate în anul 2014, cursuri la care au
participat un număr de 186 persoane
Curs de calificare
|
Nr cursuri
|
Organizator
|
Total cursanti
|
Total absoventi
|
Total incadrati
|
Ingrijitor batrani la domiciliu
|
3
|
Furnizor
extern
|
69
|
60
|
20
|
Bucatar
|
2
|
AJOFM
|
35
|
35
|
15
|
Electrician exploatare retete
lelctrice
|
1
|
AJOFM
|
20
|
18
|
2
|
Lucrator in comert
|
1
|
AJOFM
|
14
|
14
|
5
|
Instalator instalatii tehnico-sanitare si de gaze
|
1
|
AJOFM
|
26
|
25
|
14
|
Operator introducere, validare si prelucrare date
|
1
|
AJOFM
|
22
|
22
|
12
|
TOTAL
|
9
|
|
186
|
174
|
68
|
-
31
cursuri demarate in anul 2014, la care au participat un număr de 611 persoane
Curs de calificare
|
Nr cursuri
|
Organizator
|
Total cursanti
|
Total absolventi
|
Total incadrati
|
Ingrijitor batrani la domiciliu
|
8
|
Furnizor
extern
|
190
|
131
|
31
|
Lucrator in comert
|
6
|
AJOFM
|
102
|
94
|
11
|
Inspector resurse umane
|
5
|
AJOFM
|
99
|
98
|
20
|
Contabil
|
3
|
AJOFM
|
51
|
47
|
11
|
Operator introducere,validare si prelucrare date
|
2
|
AJOFM
|
43
|
41
|
12
|
Lucrator finisor pentru
constructii
|
2
|
AJOFM
|
41
|
39
|
2
|
Bucatar
|
1
|
AJOFM
|
18
|
15
|
11
|
Frizer, coafor, manichiurist,
pedichiurist
|
1
|
AJOFM
|
22
|
16
|
5
|
Instalator instalatii tehnico sanitare si gaze
|
1
|
Furnizor
extern
|
18
|
17
|
4
|
Maseur
|
1
|
Furnizor
extern
|
12
|
12
|
2
|
Sudor electric
|
1
|
Furnizor
extern
|
15
|
14
|
4
|
TOTAL
|
31
|
|
611
|
524
|
113
|
Referitor la şomerii care au
început cursuri de calificare în anul 2014, cei mai mulţi au fost tinerii sub
25 de ani : 178 persoane, urmaţi de categoriile de vârstă 35-45 de ani : 153 de
personae şi peste 45 de ani: 150 persoane. De remarcat este faptul că 27 de persoane peste 55 de ani au urmat un curs
de calificare.
În ceea ce priveşte nivelul studiilor pe care le-au avut cursanţii
Centrului de Formare al AJOFM Caraş-Severin în anul 2014, cei mai mulţi au fost
absolvenţi de liceu sau şcoală postliceală : 337 persoane, urmaţi de
persoane cu nivel de calificare primar : 163 persoane şi persoane cu
studii medii : 111 persoane.
De asemenea, cursurile au fost frecventate de un număr de 21 persoane de
etnie romă şi de 104 persoane din mediul rural.
2.
Contribuţia AJOFM Caraş-Severin la reintegrarea şomerilor pe piaţa muncii
Numărul de şomeri înregistraţi
in evidentele AJOFM Caras-Severin existent la sfârşitul lunii decembrie 2013
(6764 persoane) a scazut la inceputul anului 2014, urmând o linie descendentă
până la finele lunii iunie 2014, după care a început să crească constant până
la finele anului, ajungând la data de
31.12.2014 la un număr de 5277 şomeri. Creşterea
numărului de şomeri s-a datorat în principal înregistrării în baza de date a Agenţiei a
absolvenţilor instituţiilor de învăţământ promoţia 2014.
Evoluţia numărului de şomeri şi a ratei şomajului
înregistrat în judeţul Caraş-Severin pe perioada ianuarie – decembrie 2014 a fost următoarea:
Luna
|
Total someri inregistrati
|
Someri indemnizati
|
Someri neindemnizati
|
Rata somajului
%
|
Ianuarie
|
6738
|
3579
|
3159
|
5,53
|
Februarie
|
6646
|
3415
|
3231
|
5,46
|
Martie
|
6378
|
3378
|
3000
|
5,24
|
Aprilie
|
5383
|
2730
|
2653
|
4,42
|
Mai
|
4764
|
2154
|
2610
|
3,91
|
Iunie
|
4668
|
2037
|
2631
|
3,83
|
Iulie
|
4795
|
1881
|
2914
|
3,94
|
August
|
4948
|
1911
|
3037
|
4,06
|
Septembrie
|
5042
|
2043
|
2999
|
4,14
|
Octombrie
|
5052
|
2122
|
2930
|
4,15
|
Noiembrie
|
5207
|
2239
|
2967
|
4,28
|
Decembrie
|
5277
|
2311
|
2966
|
4,33
|
În ceea ce priveşte repartizarea şomerilor pe
sex, nivel de studii şi grupe de vârstă, la finele lunii decembrie 2014, în
evidenţele AJOFM Caraş-Severin erau înregistraţi un număr de 5277 şomeri, 2259
dintre aceştia fiind femei, cei mai mulţi şomeri se încadrează în categoriile
de vârstă 40-49 de ani şi 30-39 de ani, 65 % dintre şomeri având nivel de
calificare primar, gimnazial sau profesional .Situaţia şomerilor înregistraţi
în evidenţele AJOFM Caraş-Severin la finele lunii decembrie 2014 pe grupe de vârstă
şi studii este prezentată în tabelele
următoare:
Nivel de educatie
|
Total someri
|
din care femei
|
Nivel liceal si postliceal
|
1440
|
695
|
Nivel primar, gimnazial, profesional
|
3392
|
1314
|
Nivel universitar
|
445
|
250
|
Total
|
5277
|
2259
|
|
Total
|
Sub 25 de ani
|
25 - 29 ani
|
30 - 39 ani
|
40 - 49 ani
|
50 - 55 ani
|
peste 55 ani
|
Ponderea tinerilor in numarul total de
someri
|
Total someri
|
5.277
|
918
|
381
|
1021
|
1438
|
667
|
852
|
17,39
|
Din care femei
|
2.259
|
389
|
172
|
442
|
675
|
297
|
284
|
17,22
|
Pornind de la situaţia şomerilor înregistraţi în evidenţele
noastre şi de la obiectivul general al Programului Judeţean pentru Ocuparea
Forţei de Muncă , care pentru anul 2014
a fost încadrarea în muncă a cel puţin 3.800 persoane dintr-un număr
minim de 8.500 de beneficiari, urmare a implementării programului de ocupare,
în cursul anului trecut au beneficiat de măsurile active oferite de către
Agenţie un număr de 13.156 persoane, fiind încadrate în muncă 6.216 persoane,
aceasta reprezentând 163,57% faţă de numărul persoanelor preconizate a fi
ocupate în anul 2014.
Realizarea
Programului de ocupare a forţei de muncă este strâns legată de numărul
locurilor de muncă vacante puse la dispoziţia şomerilor de către agenţii
economici din judeţ, locuri de muncă mediate de către instituţia noastră. Agenţii
economici din judeţul Caraş-Severin au oferit în cursul anului 2014 un număr de
locuri de muncă mult mai mare comparativ cu anii anteriori: 7198 locuri de muncă în 2014 faţă de 5458
locuri de muncă în anul 2013 sau 3774 locuri de muncă câte au fost înregistrate
în anul 2012. Acest lucru s-a datorat în mare măsură şi mediatizării
serviciilor oferite de către Agenţie atât prin mass-media locală, cît şi cu
ocazia vizitelor la sediile agenţilor
economici sau a diferitelor evenimente organizate (bursele locurilor de muncă).
Situaţia locurilor
de muncă vacante înregistrate la AJOFM Caraş-Severin în cursul anului 2014 a fost următoarea:
2014
|
Locuri de muncă vacante înregistrate
|
Locuri de muncă vacante ocupate
|
IANUARIE
|
281
|
264
|
FEBRUARIE
|
478
|
449
|
MARTIE
|
706
|
638
|
APRILIE
|
633
|
535
|
MAI
|
661
|
564
|
IUNIE
|
409
|
359
|
IULIE
|
534
|
425
|
AUGUST
|
358
|
313
|
SEPTEMBRIE
|
494
|
456
|
OCTOMBRIE
|
530
|
527
|
NOIEMBRIE
|
1449
|
1415
|
DECEMBRIE
|
665
|
644
|
TOTAL
|
7198
|
6589
|
Cele mai multe
locuri de muncă vacante au fost înregistrate la Punctul de lucru al AJOFM
Caraş-Severin din Moldova Nouă (2665), la Agentia Locala din
Reşiţa (1818) şi la punctele de lucru din Băile Herculane (641) si Oravita
(627). La polul opus s-au situat punctele de lucru din Anina si Bozovici, unde
agenţii economici au oferit doar 80 de locuri de muncă, respective 163 locuri
de muncă.
În ceea ce priveste
încadrarea în muncă ca urmare a serviciilor
oferite de către AJOFM Caraş-Severin, cele mai multe persoane au fost
încadrate ca urmare a beneficierii de servicii de mediere a muncii: 5914
persoane, 3117 persoane cu contract pe perioadă nedeterminată şi 2797 persoane
cu contract pe perioadă determinată.. Prin medierea muncii se urmăreşte stabilirea compatibilităţilor sau
echivalenţelor dintre cerinţele locurilor de muncă vacante comunicate de
angajatori şi aflate în baza de date a Agenţiei, cu pregătirea profesională,
aptitudinile şi opţiunile solicitantului de loc de muncă. Punerea în legătură a persoanelor aflate în
căutarea unui loc de muncă cu angajatorii s-a realizat atât prin emiterea de
repartiţii spre angajare, cât şi prin mediere directă, în cadrul Burselor
locurilor de muncă, acestea având rolul de a satisface rapid cererea şi
oferta de locuri de muncă vacante, prin întâlnirea directă a agenţilor
economici cu şomerii. Situaţia organizării burselor locurilor de muncă în
cursul anului 2014 este următoarea:
|
28.03.2014
|
28.03.2014
Caransebeş
|
28.03.2014
|
26.09.2014
|
Agenţi economici participanţi
|
21
|
18
|
7
|
16
|
Număr locuri de
muncă oferite
|
95
|
57
|
20
|
42
|
Număr persoane participante
|
587
|
317
|
51
|
66 (din care 39 absolventi)
|
Număr persoane
selectate în vederea participării la interviuri
|
105
|
56
|
42
|
13
|
Număr persoane încadrate pe loc în ziua Bursei
|
2
|
5
|
4
|
3
|
Număr persoane
încadrate la o lună de la data desfăşurării
|
76
|
26
|
20
|
12
|
În cursul anului 2014, un număr de 9080 de persoane au beneficiat de
servicii de informare şi consiliere profesională , fapt ce a condus la
creşterea şanselor de încadrare în muncă a acestor persoane. 2518 beneficiari
ai acestor servicii au reuşit să ocupe un loc de muncă în anul 2014. De
asemenea, 309 persoane au fost încadrate ca urmare a absolvirii unui curs de
calificare: 305 persoane ca urmare a cursurilor organizate din bugetul asigurărilor
pentru şomaj şi 4 persoane ca urmare a cursurilor organizate prin fonduri
europene.
Acordarea de alocaţii petru şomerii care se încadrează înainte de
expirarea şomajului a condus la încadrarea unui număr de 207 persoane în anul
2014. De asemenea, stimulentele acordate agenţilor economici pentru încadrarea
în muncă a persoanelor din categorii defavorizate a condus la încadrarea în
muncă a 351 persoane peste 45 de ani, a 6 persoane unici întreţinători ai
familiilor monoparentale, a 2 persoane care mai au 3 ani până la pensie, a 4
persoane cu handicap şi a 56 de absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ.
Acordarea de prime şomerilor care doresc schimbarea domiciliului sau
angajarea la distante mai mari de 50
km fata de domiciliu, a dus la angajarea unui număr de
48 persoane în anul 2014, 9 prin angajarea la o distanţa mai mare de 50 km de domiciliu si 39
persoane prin angajarea într-o altă localitate cu schimbarea domiciliului.
De asemenea,
stimularea încadrării în muncă a absolvenţilor prin acordarea de prime a condus
în anul 2014 la încadrarea a 46 absolvenţi , alte 4 persoane fiind încadrate ca
urmare a încheierii de contracte de solidaritate.
Cu stimă,
Caius Isac
Director
executiv
Întocmit,
Carla Goaga
Consilier superior
Compartiment Juridic,Relatii cu
publicul,
Comunicare şi Secretariatul
Consiliului Consultativ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu