Conducerea Departamentului Consular din cadrul Ministerului Afacerilor Externe a susţinut astăzi, 22 ianuarie 2015, un briefing de presă pentru a prezenta măsurile de modernizare a serviciilor consulare implementate în ultimii doi ani. Prezentarea realizată la sediul Centrului de Instruire pentru Personalul Consular a fost urmată de o demonstraţie practică a sistemelor dezvoltate.
Cu acest prilej, directorul general al Departamentului Consular, Bogdan Stănescu, a trecut în revistă proiectele de modernizare ale sistemului de servicii reunite în cadrul Sistemului Informatic Consular (E-cons), dezvoltat sub deviza „Consulatul mai aproape de casa ta”. Odată implementat, acesta va plasa sistemul consular românesc printre cele mai moderne la nivel european.
Din proiectul E-cons fac parte următoarele componente: Centrul de contact şi suport al cetăţenilor români din străinătate - un sistem informatic integrat de tip Call Center şi Mail Center, care preia apelurile telefonice şi toate mesajele transmise de cetăţenii români către oficiile consulare ale României în străinătate și prin care se solicită informaţii şi sprijin consular, portalul pentru facilitarea solicitării vizelor - E-Viza, Sistemul Naţional de Informaţii privind Vizele (SNIV), prin intermediul căruia se derulează întreg procesul de preluare-eliberare a vizei româneşti, Sistemul Informatic Integrat de Management al Documentelor de Călătorie-componenta operată de MAE (E-Pass), Sistemul Informatic pentru Managementul Integrat al Serviciilor pentru Cetăţeni, pentru solicitări de servicii consulare din sfera activităţii notariale şi de stare civilă şi Registrul Electronic al Documentelor, cu rol în monitorizarea documentelor interne şi Sistemul Informatic pentru Managementul Integrat al Serviciilor pentru Cetăţeni (a cărui implementare este preconizată a debuta în luna februarie 2015), platformă ce va informatiza celelalte servicii consulare, altele decât documentele de călătorie şi vizele, care, la ora actuală sunt prestate prin intermediul sistemelor deja existente (E-viza, SNIV, E-pass).
„Deviza nu reprezintă o simplă frază, ci reflectă maniera de funcţionare a acestui sistem şi anume informarea prealabilă cu privire la toţi paşii ce trebuie parcurşi, precum şi iniţierea procedurilor consulare chiar de acasă sau de la orice terminal cu acces la internet”, a afirmat Bogdan Stănescu.
Şeful Departamentului Consular a subliniat că aceste sisteme informatice sunt deja folosite de personalul consular şi de solicitanţii de servicii consulare, dovedindu-și deja eficacitatea în perioada de când au fost implementate: ”Eforturile MAE s-au canalizat către proiecte concrete concepute după o atentă analiză a nevoilor reale ale cetăţenilor români. Aceste proiecte reprezintă cea mai elocventă dovadă a faptului că principalul obiectiv al MAE este acela de a veni constant în sprijinul cetăţenilor români aflaţi în străinătate şi de a facilita accesul la servicii consulare de calitate. Este de subliniat faptul că un număr considerabil de români au apelat la aceste sisteme, într-un interval relativ scurt de la lansarea lor. 45% din cererile de viză pentru România procesate în intervalul mai – decembrie 2014 au fost transmise prin intermediul platformei E-viza, acest serviciu dovedindu-se extrem de util”, a declarat Bogdan Stănescu. De asemenea, a mai precizat că începând din 5 ianuarie 2015, de când Centrul de contact şi suport al cetăţenilor români din străinătate este activ, au fost primite 42.176 de apeluri telefonice, dintre care 8.565 au fost soluţionate de către operatori, iar 30.433 au obţinut informaţiile solicitate prin intermediul robotului telefonic. De asemenea, aproximativ 2.500 de e-mailuri au fost soluţionate de componenta mail center din acest Centru unic.
Bogdan Stănescu a prezentat şi demersurile întreprinse de Departamentul Consular în ceea ce priveşte informarea cetăţenilor români care călătoresc în străinătate în scop turistic sau de muncă: „Am încercat să intensificăm activitatea de prevenire a situaţiilor neplăcute care pot apărea ca urmare a lipsei de informare în cazul cetăţenilor români care se deplasează în străinătate. Recomandăm românilor să folosească aplicaţia pentru telefonul mobil şi tabletă Călătoreşte în siguranţă, pentru a se informa cu privire la condiţii şi alerte de călătorie; de asemenea, am dezvoltat campania Un SMS îţi salvează viaţa, care oferă informaţii cetăţenilor români cu telefoane mobile cu număr românesc în unele zone sensibile de pe mapamond. Împreună cu unele instituţii de învăţământ am derulat şi o campanie menită a preveni cazurile de persoane care transportă droguri, infracţiune pedepsită cu moartea în mai multe state”. Pentru o mai bună informare a cetăţenilor români, Departamentul Consular va crea şi un cont de Facebook, unde va posta informaţii actualizate de călătorie, precum şi alte informaţii consulare utile cetăţenilor români care călătoresc sau locuiesc în străinătate.
Totodată, directorul general al Departamentului Consular a afirmat că modernizarea sistemului consular cuprinde şi partea de îmbunătăţire a logisticii. Astfel, au fost reamenajate 37 de secţiuni consulare ale unor misiuni diplomatice, au fost achiziţionate clădiri pentru unele misiuni diplomatice (Bălţi, Cahul, Tbilisi, Shanghai, Tunis, precum şi Centrul de Instruire pentru Personalul Consular al MAE, din Bucureşti), dotarea a 70 de misiuni diplomatice şi oficii consulare cu sisteme şi echipamente specifice, sisteme informatice de comunicaţii şi de securitate, birotică şi mobilier. Valoarea investiţiilor realizate din fonduri europene a fost de 53,7 milioane de euro, din care 15,7 milioane de euro au fost contribuţia naţională de la bugetul de stat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu