Activitatea desfăşurată de către
AGENŢIA JUDEŢEANĂ PENTRU PLĂŢI ŞI INSPECŢIE SOCIALĂ CARAŞ-SEVERIN
în perioada 01.01.2014 – 31.12.2014
- Sinteza activităţilor desfăşurate în perioada
analizată
În perioada de referinţă, instituţia noastră şi-a
desfăşurat activitatea în conformitate cu competenţele stabilite de lege,
urmărindu-se, în principal, realizarea obiectivelor cuprinse în programul de
activitate.
În acest sens, prezentăm principalele activităţi
realizate de A.J.P.I.S. în perioada 01.01.2014 – 31.12.2014:
Activitatea A.J.P.I.S. Caraş-Severin se desfăşoară
pe două mari componente:
I.
STABILIREA DREPTURILOR ŞI PLATA PRESTAŢIILOR DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ
II. ACTIVITATEA DE
INSPECŢIE SOCIALĂ
III. ALTE ACTIVITĂŢI care intră în atribuţiile A.J.P.I.S.
Caraş-Severin
I. STABILIREA DREPTURILOR ŞI PLATA PRESTAŢIILOR
DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ:
Creditele
repartizate de ANPIS în luna de referinţă au fost achitate, după cum urmează:
a) Alocaţia de stat pentru copii -
reglementată de Legea nr.61/1993, republicată :
-
nr. mediu copii în plată: 47.780
-
sume plătite: 34.150.078 lei;
-
taxe poştale: 214.911 lei.
Cuantumul
alocaţiei de stat pentru copii se acordă diferenţiat, astfel:
-
200 lei / lună pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 ani, respectiv, 3 ani
pentru copiii cu handicap;
-
42 lei / lună pentru copiii cu vârsta peste 2 ani;
-
84 lei pentru copii cu vârsta de peste 3 ani, pentru copiii cu handicap.
b) Alocaţia de întreţinere
pentru copiii daţi în plasament familial - reglementată de Legea nr.272/2004 privind
protecţia copilului :
-
nr. mediu beneficiari: 934;
-
sume plătite: 1.699.783 lei
-
taxe poştale:12.330 lei
Cuantumul alocaţiei de plasament a fost majorat
începând cu 01.12.2014 la suma de 600 lei / lună, iar pentru copiii cu
handicap, alocaţia de plasament este majorată cu 50 % , respectiv 900 lei.
c) Plata drepturilor acordate persoanelor
cu handicap – conform
Legii nr. 448/2006:
În perioada
ianuarie – iulie 2014, s-au virat 34.727.589
lei, către Direcţia Generală de
Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, în vederea plăţii drepturilor pentru un număr mediu lunar de 11.900 persoane cu handicap.
Tipurile de
prestaţii pentru persoanele cu handicap achitate în anul 2014 de către
instituţia noastră au fost:
Indemnizaţie lunară, indiferent de
venituri:
- în
cuantum de 202 lei, pentru adultul cu handicap grav;
- în
cuantum de 166 lei, pentru adultul cu handicap accentuat;
- în
cuantum de 91 lei, pentru adultul cu handicap grav;
- în
cuantum de 68 lei, pentru adultul cu handicap accentuat;
- în
cuantum de 33,5 lei, pentru adultul cu handicap mediu.
Indemnizaţie lunară pentru însoţitorul
adultului cu handicap vizual grav, echivalentă cu salariul net al
asistentului social debutant cu studii medii din unităţile de asistenţă socială
din sectorul bugetar .
Potrivit H.G. nr. 989 / 04.11.2014,
începând cu data de 1 ianuarie 2015,
nivelul prestaţiilor sociale prevăzute la art. 58 alin. (4) din Legea nr.
448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se actualizează după cum urmează:
a) indemnizaţie lunară, indiferent de venituri:
- 234 lei, pentru adultul cu handicap grav;
- 193 lei, pentru adultul cu handicap accentuat;
b) buget personal complementar lunar, indiferent de venituri:
- 106 lei, pentru adultul cu handicap grav;
- 79 lei, pentru adultul cu handicap accentuat;
- 39 lei, pentru adultul cu
handicap mediu.
d) Alocaţia pentru susţinerea familiei - reglementată de Legea nr. 277/2010
-
nr. mediu familii în plată: 2.287
-
sume plătite: 2.500.795 lei;
-
taxe poştale: 24.100 lei
Începând cu 01 noiembrie 2014, cuantumul alocaţiei
pentru susţinerea familiei a fost majorat, prin Ordonanţa de Urgenţă a
Guvernului nr. 65 / 2014 şi se acordă diferenţiat, astfel:
a) Pentru familia formată din soţ, soţie şi copiii aflaţi în
întreţinerea acestora, care locuiesc împreună (bărbatul şi femeia necăsătoriţi,
cu copiii lor şi ai fiecăruia dintre ei, care locuiesc şi gospodăresc
împreună), al cărei venit net mediu
lunar pe membru de familie se situează până la 200 lei inclusiv, cuantumul
lunar al alocaţiei, în prezent, este stabilit după cum urmează:
-
82 lei pentru familia cu un copil;
-
164 lei pentru familia cu 2 copii;
- 246 lei pentru familia cu 3 copii;
- 328 lei pentru familia cu 4 copii şi mai mulţi.
b) Pentru familia formată din soţ, soţie şi copiii aflaţi în
întreţinerea acestora, care locuiesc împreună (bărbatul şi femeia necăsătoriţi,
cu copiii lor şi ai fiecăruia dintre ei, care locuiesc şi gospodăresc
împreună), al cărei venit net mediu
lunar pe membru de familie se situează între 201 lei şi până la 530 lei
inclusiv, cuantumul alocaţiei, în prezent, este stabilit după cum urmează:
- 75 lei pentru familia cu un copil;
-
150 lei pentru familia cu 2 copii;
-
225 lei pentru familia cu 3 copii;
-
300 lei pentru familia cu 4 copii şi mai mulţi.
c) Pentru familia formată din persoana singură şi copiii aflaţi în
întreţinerea acesteia şi care locuiesc împreună cu aceasta, al cărei venit net mediu lunar pe membru
de familie se situează până la 200 lei inclusiv, cuantumul lunar al alocaţiei,
în prezent, este stabilit după cum urmează:
-
107 lei pentru familia cu un copil;
-
214 lei pentru familia cu 2 copii;
-
321 lei pentru familia cu 3 copii;
-
428 lei pentru familia cu 4 copii şi mai mulţi.
d) Pentru familia formată din persoana singură şi copiii aflaţi în
întreţinerea acesteia şi care locuiesc împreună cu aceasta, al cărei venit net mediu lunar pe membru
de familie se situează între 201 lei şi până la 530 lei inclusiv, cuantumul
alocaţiei, în prezent, este stabilit după cum urmează:
-
102 lei pentru familia cu un copil;
-
204 lei pentru familia cu 2 copii;
-
306 lei pentru familia cu 3 copii;
-
408 lei pentru familia cu 4 copii şi mai mulţi.
e) Indemnizaţia lunară de hrană cuvenită persoanelor infectate cu HIV
sau bolnave de SIDA – reglementată
de prevederile HG nr. 1177/2003, cu modificările şi completările
ulterioare :
-
nr. mediu beneficiari: 204 ;
-
sume plătite: 964.306 lei;
-
taxe poştale: 1.733 lei
Alocaţia lunară
de hrană este calculată pe baza alocaţiei zilnice de hrană stabilite pentru
consumurile colective din unităţile sanitare publice, conform H.G. nr. 429 /
2008, respectiv 13 lei / zi pentru adulţi şi 11 lei / zi pentru minori.
f) Indemnizaţie / stimulent pentru
creşterea copilului – conform OUG nr. 111 / 2010:
INDEMNIZAŢII INDEMNIZAŢIE STIMULENT
ART. 31, art.32, OUG. 111/2010 art. 2, O.U.G. 111/2010 art. 7, O.U.G. 111/2010
- nr. mediu beneficiari :
336 - nr. mediu beneficiari:
1.617 - nr. mediu
beneficiari: 267 - sume
plătite : 1.455.555 lei - sume
plătite : 15.147.769 lei -
sume plătite: 1.659.728 lei
- taxe poştale :
7.003 lei -
taxe poştale : 46.597 lei - taxe poştale: 5.612 lei
Contribuţie asigurări de sănătate aferentă
indemnizaţiilor acordate:
- sume plătite: 884.561 lei pentru 1.787
beneficiari.
Potrivit
prevederilor OUG nr. 111 / 2010, indemnizaţia lunară se acordă astfel:
- Opţiunea
I – indemnizaţie cuprinsă între 600 lei minim şi 3.400 lei, pentru creşterea
copilului până la vârsta de 1 an;
- Opţiunea II - indemnizaţia lunară
cuprinsă între 600 lei şi 1.200 lei, pentru creşterea copilului până la vârsta
de 2 ani.
Stimulentul acordat potrivit OUG nr.
111 / 2010 persoanelor îndreptăţite să
beneficieze de indemnizaţia pentru creşterea copilului, reglementată de
prezenta ordonanţă de urgenţă, şi realizează venituri profesionale supuse
impozitului pe venit, este în cuantum lunar de 500 lei.
Potrivit art. 31 din OUG 111 / 2010
pentru copilul cu dizabilitate care a împlinit vârsta de 3 ani, oricare dintre
părinţii săi poate beneficia de un concediu
pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 7 ani şi de o indemnizaţie
lunară de 450 lei.
Art. 32 din OUG 111 / 2010
reglementează şi alte tipuri de beneficii sociale:
- sprijin lunar în cuantum de 450 lei, acordat persoanei cu dizabilitate
gravă sau accentuată care nu realizează alte venituri în afara beneficiilor de
asistenţă socială destinate persoanelor cu dizabilităţi, până la împlinirea de
către copil a vârstei de 3 ani, respectiv de 300 lei pentru copilul cu vârsta
cuprinsă între 3 şi 7 ani;
- sprijin lunar în cuantum de 300
lei, acordat persoanei care nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru
acordarea concediului pentru creşterea copilului şi indemnizaţiei lunare
aferente, până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, respectiv de 150
lei pentru copilul cu vârsta cuprinsă între 3 şi 7 ani.
Persoana cu dizabilitate gravă sau
accentuată care are în întreţinere un copil şi care nu îndeplineşte condiţiile
prevăzute de lege pentru acordarea concediului pentru creşterea copilului şi indemnizaţiei
lunare aferente beneficiază de sprijin lunar în cuantum de 450 lei până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv de 150 lei
pentru copilul cu vârsta cuprinsă între 2 şi 7 ani.
g)
Sprijin financiar acordat celor cu venituri reduse pentru încălzirea locuinţei
în sezonul rece - ajutoare pentru încălzirea locuinţei – conform O.G.
nr.70/2011,
În perioada
01.01.2014 – 31.12.2014 au fost efectuate plăţi pentru ajutoare de încălzire a
locuinţei cu energie termică pentru un număr de 287 beneficiari, suma acordată
fiind de 129.667 lei (aferent perioadei noiembrie 2013 – martie 2014).
Referitor la ajutorul
de încălzire a locuinţei cu gaze naturale
au fost acordate 4.356 ajutoare, sumele plătite fiind în cuantum de
1.663.159 lei.
În ceea ce
priveşte ajutoarele de încălzire a locuinţei cu lemne, în anul 2014, s-au
acordat pentru 6.115 familii / persoane singure astfel de ajutoare, sumele
plătite fiind în cuantum de 1.184.240 lei.
Pentru
beneficiarii de ajutoare de încălzire a locuinţei cu energie electrică, s-au
acordat 176 de ajutoare pentru familiile
şi persoanele care foloseau acest tip de încălzire. Suma acordată pentru plata
ajutoarelor de încălzire a locuinţei cu energie electrică a fost de 72.921 lei.
h) Ajutoare financiare şi
ajutoare de urgenţă acordate pentru situaţii deosebite:
Ajutoare
financiare acordate în baza unor hotărâri de Guvern:
Pe parcursul
perioadei monitorizate, nu au fost acordate ajutoare financiare.
Ajutoare de urgenţă plătite din bugetul de stat, conform Legii nr.
416/2001 privind venitul minim garantat:
În perioada ianuarie – decembrie 2014 au fost
acordate 469 ajutoare de urgenţă,
în sumă de 1.342.000 lei.
i) Asigurarea venitului minim
garantat prin acordarea ajutorului social lunar – în condiţiile prevăzute de
Legea nr. 276/2010, de modificare şi completare a Legii nr. 416/2001 privind
venitul minim garantat
- nr.
mediu beneficiari: 2.486;
- plăţi efectuate: 6.316.038 lei
- taxe poştale v.m.g.: 61.747 lei
- CASS aferent v.m.g.: 348.373 lei
Ajutorul social se acordă
diferenţiat, astfel:
-
Persoana singură are dreptul la un ajutor social de 142 lei;
-
Familia compusă din două persoane are dreptul la un ajutor social de 255
lei;
-
Familia compusă din 3 persoane are dreptul la un ajutor social de 357 lei;
-
Familia compusă din 4 persoane are dreptul la un ajutor social de 442 lei;
-
Familia compusă din 5 persoane are dreptul la un ajutor social de 527 lei;
-
Pentru fiecare persoană în plus peste 5, se acordă
câte 36,5 lei.
Nivelul
ajutorului social se stabileşte prin diferenţa între cuantumul stabilit de lege
(menţionată anterior) şi veniturile nete
realizate de persoana singură / familia beneficiară (exceptând alocaţia pentru susţinerea familiei prevăzută de Legea
nr. 277/2010, a bugetului personal
complementar prevăzut de Legea nr. 448/2006, a ajutoarelor de stat acordate în baza Ordonanţei Guvernului nr.
14/2010 privind măsuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat
acordate producătorilor agricoli, începând cu anul 2010, a burselor de studiu şi a burselor sociale,
precum şi a sprijinului financiar
prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 1.488/2004 privind aprobarea
criteriilor şi a cuantumului sprijinului financiar ce se acordă elevilor din
cadrul Programului naţional de protecţie socială “Bani de liceu ), precum şi veniturile
obţinute din activităţile cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri în
condiţiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor
activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, cu modificările şi
completările ulterioare.
II. ACTIVITATEA DE INSPECŢIE SOCIALĂ:
CAPITOLUL
1. Controlul beneficiilor de asistenta sociala – campanii tematice
Controlul beneficiilor de asistenta sociala, in anul
2014 s-a concretizat prin desfasurarea unor campanii tematice la nivel
judetean, precum si a unor controale inopinate.
Au fost desfăşurate următoarele campanii tematice:
1.’’Control
privind principalele beneficii de asistenţă socială’’ pentru alocaţia de
susţinere a familiei (ASF);
2. ’’Control privind principalele beneficii de
asistenţă socială’’pentru venitul minim garantat (VMG);
3. Campanie tematică ,,Control evaluare şi
monitorizarea comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap şi a
serviciilor de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap;
4. Campania de control a beneficiului Alocaţie de stat
pentru copii şi a indemnizaţiei de hrană pentru bolnavii de HIV/SIDA;
5. Campania de control a beneficiului Indemnzaţie creştere
copil;
1.1. Programul ASF (alocaţie pentru
susţinerea familiei)
Controlul privind stabilirea, acordarea alocatiei
pentru susţinerea familiei a vizat un număr de 322 dosare, ceea ce reprezintă un număr de 322
suspiciuni (CNP titulari decedaţi, venituri nedeclarate).
În urma verificării s-au confirmat 90 de suspiciuni
fiind inspectate un număr de 51 primării.
Inspectorii sociali au dispus un număr de 156 măsuri de remediere, toate cu
impact financiar. În urma măsurilor dispuse de inspectorii sociali, au fost
emise 90 decizii de recuperare a sumelor plătite necuvenit cu titlul de ASF, în
valoare totală de 11.867 lei.
1.2. Programul VMG (venit minim garantat)
Controlul
privind stabilirea, acordarea venitului minim garantat a vizat un număr de 158 dosare, ceea ce reprezintă un număr de 158
suspiciuni (CNP titulari decedaţi, venituri nedeclarate).
În
urma verificării s-au confirmat 35 suspiciuni, fiind inspectate un număr de 47
entităţi (primării). Inspectorii sociali au dispus un număr de 46 măsuri de
remediere, din care 29 de măsuri au avut impact financiar. În urma măsurilor
dispuse de inspectorii sociali, au fost emise 29 decizii de recuperare a sumelor
plătite necuvenit cu titlul de VMG, în valoare totală de 17.707 lei.
1.3.
Programul control evaluare şi monitorizare a comisiilor de evaluare a
persoanelor adulte cu handicap şi a serviciilor de evaluare complexă a
persoanelor adulte cu handicap
Campania privind controlul, evaluarea şi monitorizarea
comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap şi a serviciilor de
evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap a vizat 2 entităţi ( Comisia
de Evaluare a persoanelor Adulte cu Handicap şi Compartimentul de Evaluare
Complexă a Persoanelor Adulte cu Handicap din cadrul DGASPC Caraş- Severin), au
fost verificate un număr de 102 dosare ale persoanelor încadrate în grad de
handicap grav în cursul anului 2013, precum şi documente şi proceduri ce stau
la baza organizării şi funcţionării celor două entităţi. Au fost vizitate la
domiciliu 14 persoane încadrate în grad de handicap grav.
În urma controlului au fost propuse spre reevaluare un
număr de 16 dosare şi au fost dispuse 10
măsuri de remediere cu privire la activitatea Comisiei de Evaluare a
Persoanelor Adulte cu Handicap şi a Compartimentului de Evaluare Complexă a
Persoanelor Adulte cu Handicap din cadrul DGASPC Caraş- Severin.
1.4. Programul alocaţie de stat pentru
copii şi a indemnizaţiei de hrană pentru bolnavii de HIV/SIDA
Controlul privind stabilirea, acordarea alocatiei de
stat pentru copii si a indemnizatiei de hrana pentru bolnavii de HIV/SIDA a vizat
un număr de 7 dosare, ceea ce
reprezintă un număr de 7 suspiciuni (
CNP decedat ). Din cele 7 CNP-uri supuse verificarii 2 CNP-uri au fost de
beneficiari de alocatie de stat pentru copii si 5 CNP-uri au fost ale
beneficiarilor de indemnizatie de hrana pentru bolnavii de HIV/SIDA.
În urma verificării s-au confirmat 4 situatii privind beneneficiarii de indemnizatie de
hrana pentru bolnavii de HIV/SIDA fiind inspectata o singura entitate .
Inspectorii sociali au dispus un număr de 4 măsuri de remediere cu impact
financiar.
Referitor la cele 5 CNP-uri ale beneficiarilor de
indemnizatie de hrana HIV/SIDA, mentionam ca toti cei 5 beneficiari erau
persoane majore la momentul acordarii beneficiului, iar platile se efectuau
prin virare in contul acestora. Pentru un CNP
plata dupa data decesului a fost retinuta, nemaifiind virata in cont,
iar pentru 4 CNP-uri indemnizatia de hrana a fost virata in cont pe perioade
cuprinse intre 3 luni si 13 luni.
1.5.
Programul ICC (indemnizaţia pentru creşterea şi îngrijirea copilului);
Controlul privind stabilirea, acordarea si plata
indemnizatiei pentru cresterea copilului a vizat un număr de 94 dosare, ceea ce
reprezintă un număr de 94 suspiciuni
dintre care 30 dosare cu suspiciunea
*cuantum stagiu ICC* şi 64 dosare cu suspiciunea *lucrează în ICC*.
În urma verificării s-au confirmat 11 situatii privind beneneficiarii de indemnizatie pentru
cresterea copilului fiind inspectata o singura entitate . Inspectorii sociali
au dispus suspendarea unui nr. de 0 dosare, respectiv încetarea unui nr. de 0
dosare şi au dispus un umăr de 28 măsuri de remediere, din care 11 cu impact
financiar.
Au fost emise 11 decizii de recuperare.
CAPITOLUL 2 – Controlul serviciilor
sociale
Controlul serviciilor sociale, în anul 2014 s-a
concretizat prin desfasurarea unor campanii tematice la nivel judetean, precum
si a unor controale inopinate.
Au fost desfăşurate următoarele campanii tematice:
1. Campania privind „Stadiul implementării Legii nr.
272 / 2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului de către
Serviciile Publice de Asistenţă Socială de la nivelul Municipiilor din judeţul
Caraş-Severin”;
În cadrul acestei campanii tematice s-a controlat
modul în care s-au respectat prevederile legale privind protecţia şi promovarea
drepturilor copilului, campania având obiective specifice privind controlul
gradului de acoperire a serviciilor sociale şi modul în care serviciile publice
de asistenţă socială (S.P.A.S.)de la nivelul Municipiilor din judeţul
Caraş-Severin, asigură accesul şi utilizarea serviciilor destinate familiilor
şi copiilor la nivel local.
Controlul privind gradul de acoperire a serviciilor la
nivel local şi modul în care S.P.A.S. – urile de la nivelul municipiilor asigură
accesul şi utilizarea serviciilor destinate familiilor şi copiilor din
comunităţile proprii, au reprezentat obiectivele specifice ale acestei campanii
de control, iar în mod concret, s-a vizat modul în care autorităţile locale au
avut în vedere nevoile comunităţilor lor, modalităţile de răspuns la aceste
nevoi prin servicii adecvate, parteneriatele derulate pentru buna desfăşurare a
activităţii S.P.A.S.- urilor , precum şi aspecte legate de sustenabilitatea
serviciilor şi viabilitatea lor.
Au fost verificate de către inspectorii sociali,
documentele privind identificarea şi soluţionarea problemelor sociale ale
comunităţii, existenţa unei strategii de dezvoltare, plan de acţiune, proceduri
particularizate pe problematică. Au fost aplicate un număr de 20 de chestionare
pentru măsurarea gradului de satisfacţie a familiei copiilor, care frecventau
Centrul de zi „Maria” şi Centrul de zi ABC
din Reşiţa.
Pentru remedierea deficienţelor constatate a fost
dispus un număr de două măsuri.
2. Campania privind „Controlul serviciilor sociale
dezvoltate prin Programul Operaţional Regional – Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Administraţiei Publice”;
Această campanie a fost demarată la solicitarea
Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice,
urmare a solicitării venite din partea autorităţii de Management pentru
Programul Operaţional Regional din
cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.
În cadrul acestei campanii, inspectorii sociali au
verificat dacă fondurile destinate contractelor finanţate au fost utilizate
eficient, prin verificarea standardelor specifice de calitate şi îndrumarea
furnizorilor în vederea îndeplinirii şi menţinerii condiţiilor de acreditare a
serviciilor sociale.
În judeţul Caraş-Severin au beneficiat de aceste
fonduri Căminul pentru Persoane Vârstnice din cadrul C.S.S.C.P.A. Reşiţa,
Centrul de servicii sociale pentru persoane vârstnice şi Centrul de zi ABC din
cadrul Serviciului Public Direcţia de Asistenţă Socială Reşiţa, Centrul de Îngrijire
şi Asistenţă Socială Oraviţa şi Centrul de Plasament „Casa Noastră” Zăgujeni
unităţi aflate în subordinea D.G.A.S.P.C. Caraş-Severin. În urma misiunilor de
inspecţie efectuate s-a constatat faptul că sunt respectate prevederile actelor
normative în vigoare în ceea ce priveşte organizarea şi funcţionarea, iar
serviciile sociale oferite în cadrul acestor unităţi de asistenţă socială sunt
bune din punct de vedere calitativ.
Baza materială de care dispun serviciile inspectate,
locaţia în care se desfăşoară activitatea, precum şi pregătirea personalului
centrelor inspectate, converg la oferirea de servicii de calitate în raport cu
nevoile beneficiarilor direcţi şi indirecţi.
3. Campania privind „Controlul implementării programului de
subvenţionare derulat în baza Legii nr. 34 / 1998”:
Campania a vizat modul în care au fost utilizate
fondurile destinate programului de subvenţionare a asociaţiilor şi fundaţiilor
române, cu personalitate juridică, care au înfiinţat şi administrat unităţi de
asistenţă socială. Obiectivul campaniei a fost acela de stabilire a
corectitudinii sumelor acordate cu titlul de subvenţie, potrivit Legii nr. 34 /
1998, de stabilire a sumelor acordate necuvenit şi de recuperare a sumelor
constatate ca fiind încasate necuvenit.
Au fost demarate iniţial, activităţi de colectare şi
prelucrare a datelor privind beneficiarii şi personalul angajat al asociaţiilor
/ fundaţiilor care au primit subvenţie de la bugetul de stat între anii 2011 –
2014.
Au fost efectuate în cadrul acestei campanii acţiuni
de verificare la Asociaţia
de Binefacere Provitam Reşiţa şi la Federaţia Caritas
Timişoara – punctele de lucru de pe raza judeţului Caraş-Severin: Reşiţa,
Anina, Caransebeş şi Oţelu Roşu.
3.1. Urmare a controalelor efectuate la Asociaţia de Binefacere
Provitam Reşiţa, asupra modului de utilizare a subvenţiilor primite de la
bugetul de stat potrivit Legii nr. 34 / 1998 şi a modului de acordare a
serviciilor sociale, în perioada 2011 – 2014 au fost întocmite două acte de
control, respectiv Procesul Verbal de control nr. 9144 / 19.11.2014 şi Procesul
Verbal de control nr. 9826 / 12.12.2014.
În actele de control încheiate, au fost dispuse
măsuri, în vederea calculării şi recuperării sumelor achitate necuvenit cu
titlul de subvenţie, de către A.J.P.I.S. Caraş-Severin.
3.2. Urmare a
controalelor efectuate la
Federaţia Caritas Timişoara, la punctele de lucru de pe raza
judeţului Caraş-Severin – Reşiţa, Anina, Caransebeş şi Oţelu Roşu, asupra
modului de utilizare a subvenţiilor primite de la bugetul de stat potrivit
Legii nr. 34 / 1998 şi a modului de acordare a serviciilor sociale, în perioada
2011 – 2014, a
fost încheiat Procesul verbal de control nr. 1393 / 18.11.2014, care a fost
comunicat către A.J.P.I.S. Timiş, cu măsura dispusă de a calcula şi recupera
sumele achitate necuvenit cu titlul de subvenţie, în perioada 2011 - 2014.
CAPITOLUL 3 - Alte activităţi
Activităţi de
control inopinat privind beneficiile de asistenţă socială
Controlul inopinat s-a desfăşurat în baza a 34
sesizari şi a vizat un număr de 431 dosare. Au fost inspectate un număr de 17
entităţi (primării şi DGASPC Caraş-Severin).
În urma verificării, inspectorii sociali au dispus
suspendarea acordării dreptului beneficiului de asistenţă socială pentru un
număr de 6 dosare, încetarea acordării dreptului beneficiului de asistenţă
socială pentru un număr de 69 dosare şi 8 măsuri cu impact financiar.
Activităţi de
control inopinat privind serviciile sociale
Controlul inopinat s-a desfăşurat în baza
sesizărilor/autosesizărilor şi a vizat verificarea unui număr de 10 entitati, respectiv:
-
Centrul de zi pentru copii din oraşul Bocşa, aflat în subordinea Primăriei oraşului Bocşa;
-
Căminul pentru Persoane Vârstnice Anina, Căminul pentru
Persoane Vârstnice Sacu şi Căminul pentru Persoane Vârstnice, Reşiţa, Căminul
pentru Persoane Vârstnice „Sf. Constantin şi Elena” Caransebeş, unităţi aflate
în subordinea Consiliului Judeţean Caraş-Severin;
-
Centrul de Îngrijire şi Asistenţă, Oraviţa aflat în
subordinea DGASPC Caraş-Severin;
-
Centrul Social „Sf. Iosif” Oraviţa, furnizor de servicii
sociale Biserica Catolică Oraviţa;
-
Fundaţia Aşezământul social Monahal cu casa de bătrâni „Sf.
Treime” Glimboca;
Pentru remedierea deficienţelor constatate a fost
dispus un număr total de 78 măsuri. Nu au fost sesizate organele de urmărire
penală şi nu au fost aplicate sancţiuni contravenţionale şi/sau avertismente.
III. ALTE
ACTIVITĂŢI care intră în atribuţiile A.J.P.I.S. Caraş-Severin
Acreditarea instituţiilor de asistenţă
socială şi a furnizorilor de servicii sociale
În perioada ianuarie – decembrie 2014, la secretariatul
tehnic al Comisiei judeţene constituită în vedera acreditării furnizorilor de
servicii sociale, au fost înregistrate 3 solicitări:
-
Serviciul
Public " Directia de Asistentă Socială " Resita - CENTRUL DE SERVICII
DE ASISTENTA SOCIALA PT. PERSOANE VARSTNICE, situat în Municipiul Reşiţa, str.
Teilor, nr. 1, cu o capacitate de 60 beneficiari;
-
CENTRUL
DE ZI PENTRU PERSOANE VÂRSTNICE VAMA MARGA, situat în Comuna Marga, sat Vama
Marga, cu o capacitate de 15 beneficiari;
-
Serviciul
Public " Directia de Asistentă Socială " Resita - CENTRUL DE ZI „
ABC”, situat în Municipiul Reşiţa, str. P-ţa Republicii, nr. 1, cu o capacitate
de 30 beneficiari;
Cererile au fost soluţionate favorabil, în termenul legal,
în trimestrul I 2014.
Începând cu luna
februarie 2014 se aplică prevederile noi în materie de acreditare a
furnizorilor de servicii sociale, respectiv de licenţiere a serviciilor sociale
furnizate:
- Legea nr. 197 din
01.11.2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale – act
normativ intrat în vigoare la data de 01 iunie 2013;
- H.G. nr. 118 din 19.02.2014 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicarea a Legii nr. 197 / 2012;
Potrivit noilor reglementări legislative, furnizorii de servicii sociale pot acorda servicii doar dacă deţin
certificat de acreditare, iar serviciile sociale pot funcţiona pe teritoriul
României, doar dacă sunt licenţiate.
Dosarul de acreditare / reacreditare se poate depune direct la
registratura Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor
Vârstnice sau poate fi trimis prin poştă, cu confirmare de primire.
Verificarea datelor şi informaţiilor din dosarul de acreditare al
furnizorului, precum şi propunerea de aprobare sau respingere a cererii de
acreditare / reacreditare se realizează de către persoanele care îşi desfăşoară
activitatea în cadrul compartimentului de acreditare, din cadrul M.M.F.P.S.P.V.
Dacă sunt îndeplinite criteriile cerute de lege, se eliberează
Decizia şi Certificatul de acreditare a furnizorului de servicii sociale.
În situaţia în care, în primii 3
ani de la data eliberării certificatului de acreditare, furnizorul nu a
înfiinţat servicii sociale sau niciunul dintre serviciile sociale înfiinţate de
acesta nu a primit licenţă de funcţionare, acreditarea furnizorului este
retrasă din oficiu şi acesta este radiat din Registrul electronic unic al
serviciilor sociale.
De la data retragerii acreditării, furnizorul poate depune o nouă
solicitare de acreditare numai după o perioadă de minimum 2 ani.
În prezent pe raza judeţului Caraş Severin sunt acreditaţi un
număr de 43 de furnizori de servicii sociale, publici şi privaţi.
Furnizori
Publici de servicii sociale:
- Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi
Protecţia Copilului Caraş Severin:
Servicii în
subordinea D.G.A.S.P.C.:
- Centrul de
plasament „Speranţa” Reşiţa;
- Centrul de
plasament „Bunavestire” Zăgujeni;
- Complexul de
servicii sociale Reşiţa;
- Complexul de
servicii sociale „Bunavestire”Caransebeş;
- Centrul de
îngrijire şi asistenţă socială Oraviţa;
- Complexul de
servicii sociale Oraviţa
- Complexul de Servicii Sociale Comunitare pt.
Persoane Adulte Reşiţa;
- Căminul pentru Persoane Vârstnice Sacu;
- Căminul pentru Persoane Vârstnice Bocşa;
- Căminul pentru Persoane Vârstnice Anina;
- Serviciul Public - Direcţia de Asistenţă Socială
Reşiţa;
- Serviciul Public de Asistenţă Socială Bocşa;
- Serviciul Public de Asistenţă Socială Oraviţa;
- Serviciul Public de Autoritate tutelară şi
asistenţă Socială Anina;
- Serviciul Public de Asistenţă Socială Caransebeş;
- Centrul de Urgenţă pentru Persoane fără Adăpost
Caransebeş;
- Episcopia Caransebeş - Complexul de Servicii
Sociale "Sf. Vasile cel Mare” Caransebeş;
- Centrul de zi pentru copii Berlişte;
- Centrul de servicii sociale – Centrul de zi
pentru persoane vârstnice Eftimie Murgu;
- Centrul sociale pentru vârstnici Borlovenii Noi;
- Centrul de zi pentru persoane vârstnice Bucova;
- Centrul de zi pentru persoane vârstnice
Petroşniţa;
- Centrul de zi pentru persoane vârstnice Soceni;
- Serviciul Public - Direcţia de Asistenţă Socială
Reşiţa – Centrul de servicii de asistenţă socială pentru persoane vârstnice
Reşiţa;
- Centrul de zi pentru persoane vârstnice Vama
Marga
- Serviciul Public - Direcţia de Asistenţă Socială
Reşiţa – Centrul de zi „ABC” Reşiţa;
- Biserica greco- catolică Oraviţa;
- Primăria
Comunei Forotic;
Furnizori privaţi de servicii sociale:
- Fundaţia „ HUMANITAS PRODEO”: Oţelu Roşu:
Servicii în subordinea Fundaţiei Humanitas Pro Deo:
-
Centrul de tip familial Tabita Bocşa;
-
Centrul de zi Humanitas Pro Deo Reşiţa;
-
Centrul social pentru persoane cu HIV Reşiţa;
-
Locuinţe protejate pentru tinerii aflaţi în dificultate – Reşiţa;
-
Centrul pentru Adulţi şi Bătrâni Oţelu Roşu;
- Centrul pentru dezvoltarea
deprinderilor de viaţă independentă Reşiţa
- Asociaţia de Binefacere ProVitam Reşiţa - servicii în
subordine: Centrul de zi Pro Vitam Reşiţa;
- Asociaţia Caritativă „ Sf. Vincenţiu de Paul ”
Reşiţa – serviciu în subordine - Centrul
social „Frederick Ozanam” Reşiţa pentru copii şi tineri care provin din familii
cu situaţie socio- materială precară ;
- Asociaţia „Curcubeul” Pojejena: acordă
servicii specializate pentru copii şi adulţi încadraţi în grad de
handicap, – Centru de recuperare
neuromotorie Moldova Nouă;
- Asociaţia „ CARITAS ”: Caransebeş serviciu în
subordine - Centrul de zi pentru copii şi tineri care provin din familii cu
situaţie socio- materială precară şi asistenţă şi suport pentru persoane
vârstnice de pe raza Municipiului Caransebeş;
- Asociaţia Medicală „Sfinţii Cosma şi Damian”
Reşiţa serviciu în subordine - Centrul de zi pentru copii şi tineri, care
provin din familii cu situaţie socio- materială precară;
- Fundaţia „Triumful Inimii” Bocşa: serviciu în
subordine - Centrul de zi
pentru copii şi tineri care provin din familii cu situaţie socio- materială
precară.
- Fundaţia Aşezământul social Monahal Glimboca – Casa de
bătrâni „Sfânta Treime” – servicii specializate pentru persoane vârstnice;
- Asociaţia Baptistă „Casa Dorca” Prilipeţ serviciu în
subordine - Centru de plasament pentru copii şi tineri;
- Fundaţia
Creştină „Copiii Noştri” Caransebeş acordă servicii de găzduire, suport
familial, activităţi recreative pentru copii şi tineri care provin din familii
cu situaţie socio- materială precară;
- Asociaţia „World Teach”: Oţelu Roşu:
-
Servicii de asistenţă şi suport pentru copii şi tineri care provin din familii
cu situaţie socio- materială precară,
-
Servicii de asistenţă şi suport pentru persoane afectate de violenţa în familie
şi victime ale traficului de fiinţe umane;
- Asociaţia Handicapaţilor Neuromotori Reşiţa acordă servicii
primare de identificare, informare despre drepturi şi obligaţii persoanelor cu
dizabilităţi neuromotorii;
- Asociaţia pentru Handicapaţii Psihic Caraş
Severin acordă servicii primare de identificare, informare despre drepturi şi
obligaţii persoanelor cu afecţiuni psihice;
- Asociaţia familiilor Anti HIV „ Inocenţă şi
Speranţă ” Reşiţa acordă servicii primare de identificare, informare
despre drepturi şi obligaţii persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA;
-
Asociaţia Diabeticilor Caraş Severin acordă servicii primare de identificare, informare despre drepturi şi
obligaţii persoanelor cu diabet;
- Asociaţia Nevo Parudimos Reşiţa - Centrul de zi
pentru copii şi tineri care provin din familii cu situaţie socio- materială
precară.
- Cabinet individual de asistenţă socială
„Boc Florin Petru” – acreditat pentru a furniza servicii sociale
primare pentru copii, familii, persoane vârstnice: identificare a nevoii
sociale, informare despre drepturi şi obligaţii, activităţi şi servicii de
consiliere socială;
- Asociaţia Evolution Reşiţa – acreditată
pentru a furniza servicii sociale primare de identificare, informare despre
drepturi şi obligaţii, consiliere, pentru copii, familii, persoane vârstnice,
precum şi servicii de sprijin şi orientare pentru integrarea, readaptarea şi
reeducarea profesională.
- Asociaţia
„Jesus Christ Living Hope Ministry” Caransebeş;
- Asociaţia
Româno-germană „Sf. Maria” din Comuna Ticvaniu Mare.
Asigurarea finanţării/cofinanţării instituţiilor de asistenţă socială şi
unităţilor medico-sociale, precum şi a programelor de interes naţional:
a) În perioada de referinţă au fost acordate sume
pentru funcţionarea Căminului pentru Persoane Vârstnice Bocşa şi a Căminului
pentru Persoane Vârstnice Anina, pentru un număr mediu de 92 beneficiari, suma
achitată fiind de 1.366.986 lei.
Astfel, pentru Căminul
pentru Persoane Vârstnice Anina, a fost achitată suma de 655.907 lei,
pentru un număr mediu de 46 beneficiari.
Pentru Căminul
pentru Persoane Vârstnice Bocşa, a fost achitată suma de 712.007 lei,
pentru un număr mediu de 48 beneficiari.
b) A fost plătită suma de 1.779.018 lei, (sumă aprobată conform HG. 973/2012, prin
Ordinul Ministrului Muncii nr. 496 / 15.03.2013), pentru finanţarea
lucrărilor de amenajare, reparaţii, modernizări şi dotări la următoarele
obiective de investiţii:
- Căminul pentru Persoane Vârstnice Sacu;
- Complexul de Servicii Sociale Comunitare
pentru Persoane Adulte Reşiţa (fostul cămin pentru persoane vârstnice);
- Complexul de Servicii Sociale „Sf.
Maria” Reşiţa;
- Centrul de urgenţă pentru
Persoane fără Adăpost Caransebeş .
Subvenţii
pentru asociaţii şi fundaţii
alocate de la bugetul de stat, în condiţiile Legii nr. 34/1998 privind
acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate
juridică care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţă socială
În perioada ianuarie – decembrie 2014 a fost acordată suma de 30.421 lei, cu titlul de subvenţie de la bugetul de stat,
pentru Asociaţia de Binefacere Pro Vitam Reşiţa – Centrul de zi Pro Vitam,
pentru un număr mediu de 21 beneficiari
/ lună.
Evaluarea
şi verificarea calităţii serviciilor sociale:
În perioada de referinţă au fost
efectuate verificări la următorii furnizori de servicii sociale:
-
Serviciul
Public " Directia de Asistentă Socială " Resita – Centrul de Servicii
de asistenţă socială pentru persoane vârstnice
-
Centrul
de zi pentru persoane vârstnice Vama MArga;
-
Serviciul
Public " Directia de Asistentă Socială " Resita – Centrul de zi „
ABC” Reşiţa;
-
Căminul
pentru Persoane Vârstnice Sacu;
-
Complexul
de Servicii Sociale Comunitare pentru Persoane Adulte (fost cămin pentru
persoane vârstnice) Reşiţa;
-
Căminul
Pentru Persoane Vârstnice Anina;
-
Centrul
social „Sf. Iosif” Oraviţa;
-
Serviciul
Public de Asistenţă Socială Bocşa - Centrul de zi Bocşa;
-
Centrul
de Îngrijire şi Asistenţă socială Oraviţa;
- Căminul pentru persoane vârstnice „Sf.
Constantin şi Elena” Caransebeş;
- Fundaţia Aşezământul social monahal cu
Casa de bătrâni „Sf. Treime” Glimboca;
- Federaţia Caritas Timişoara: puncte de
lucru Reşiţa / Anina şi Caransebeş / Oţelu Roşu;
- Asociaţia de Binefacere Pro Vitam Reşiţa –
Centrul de zi şi Centrul de Recuperare Neuromotorie Reşiţa;
- Căminul pentru Persoane Vârstnice Anina;
- Centrul social „Sf. Iosif” Oraviţa.
De asemenea au fost verificate serviciile
sociale furnizate şi modul de utilizare a subvenţiei acordate de la bugetul de
stat în baza Legii nr. 34 / 1998, la Asociaţia de Binefacere Pro Vitam Reşiţa şi
Federaţia Caritas Timişoara, (punctele de lucru din Reşiţa / Anina şi
Caransebeş / Oţelu Roşu).
Acordarea de prestaţii sociale
lucrătorilor migranţi, în
conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 883 / 2004 privind
coordonarea sistemelor de securitate socială şi a Regulamentului CE nr. 987 /
2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului CE nr.
883 / 2004:
În perioada ianuarie – decembrie 2014 au fost eliberate /
gestionate următoarele formulare:
- 2.876 formulare E 411, reprezentând cerere de informaţii
privind dreptul la prestaţii familiale în statul de reşedinţă al membrilor
familiei;
- 2.059 formulare E401, reprezentând atestatul privind
componenţa familiei în vederea acordării prestaţiilor familiale;
- 15 formulare F002 – răspuns la cererea privind
determinarea competenţei;
- 42 formulare E402 – atestat privind continuarea studiilor
în vederea acordării prestaţiilor familiale;
- 1 formular F027 - răspuns la cererea de informaţii
suplimentare (formularul E411);
- 1 formular E407 – reprezintă certificatul medical în
vederea atribuirii unei alocaţii familiale speciale sau a unor alocaţii familiale
majorate pentru copiii cu handicap;
- 2 formulare E001- cerere de solicitare sau comunicare de
informaţii;
- 1 formular F003 – decizie privind determinarea
competenţei;
- 2 formulare F004 – răspuns la cererea privind
determinarea competenţei;
- 2 formulare E405 – atestat privind totalizarea
perioadelor de asigurare, de angajare sau de activitate independentă sau
privind cazurile de ocupări succesive în mai multe state membre, între
termenele de plată prevăzute de legislaţia acestor state;
- 1 formular F023 – răspuns la cererea privind determinarea
competenţei.
Activitatea
Comisiei constituite potrivit prevederilor Decretului Lege nr. 118/1990,
republicat
În cadrul
A.J.P.I.S. este constituită Comisia
pentru aplicarea prevederilor Decretului Lege nr. 118 / 1990 privind acordarea
unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura
instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în
străinătate sau constituite prizonieri.
Comisia are rolul de a stabili calitatea de persecutat politic pentru
persoanele care au fost în una din următoarele situaţii:
a) a
executat o pedeapsă privativă de libertate în baza unei hotărâri judecătoreşti
rămase definitivă sau a fost lipsită de libertate în baza unui mandat de arestare
preventivă pentru infracţiuni politice;
b) a
fost privată de libertate în locuri de deţinere în baza unor măsuri
administrative sau pentru cercetări de către organele de represiune;
c) a fost internată în spitale de
psihiatrie;
d) a avut stabilit domiciliu obligatoriu;
e) a fost strămutată într-o altă localitate.
f) a fost deportată în străinătate după 23 august 1944;
g) a fost constituită în prizonier de către partea
sovietica după data de 23 august 1944 ori, fiind constituită ca atare, înainte
de aceasta dată, a fost reţinută în captivitate după încheierea armistiţiului.
Persoanele aflate în situaţiile
menţionate au dreptul la o indemnizaţie lunară de 100 lei (lit. c, d) sau 200
lei (lit. a,b, e, f, g), acordată proporţional cu perioada de persecuţie
politică.
În perioada ianuarie –decembrie 2014, la
Secretariatul Comisiei
D.L. nr. 118/1990 au fost depuse 47 cereri noi.
Autorizarea furnizorilor de formare
profesională a adulţilor
Au
fost acordate autorizări noi pentru următorii furnizori de formare profesională
a adulţilor:
-
I.I. RADU SORIN BEBE;
-
SC. NEW HOPE S.R.L.;
-
UNIVERSITATEA „EFTIMIE MURGU”
REŞIŢA;
-
ASOCIAŢIA CENTRUL DE AFACERI
REŞIŢA;
-
S.C. ASTRAL CONSULTING S.R.L.;
-
S.C. SHOP GSM S.R.L.;
-
ASOCIAŢIA DE BINEFACERE PROVITAM
REŞIŢA;
-
S.C. MAGIC STUDIO S.R.L.;
-
S.C. EUROPEAN STEPS S.R.L.;
-
S.C. GENERAL AGRO S.R.L.;
-
S.C. TOP MEDIA S.R.L.;
- S.C.
B’ART CONSULTING S.R.L.;
- S.C. G.V. GHEDAM INTERIM S.R.L.;
- S.C. EUROPEAN STEPS S.R.L.
-
S.C. AD FHR TRAINING S.R.L;
-
S.C. IVAN SECURITY CONSULTING S.R.L.;
-
S.C. MBK SOFTWARE S.R.L.;
-
S.C. POP TIR SPORTIV S.R.L.;
-
S.C. PSIHO EXPERT S.R.L.;
-
S.C. IORDACHE SECURITY TRAINING S.R.L.;
-
CAMERA DE COMERŢ ŞI INDUSTRIE CARAŞ-SEVERIN;
În perioada ianuarie – decembrie 2014 nu au
apărut situaţii care să impună retragerea unor autorizaţii, în condiţiile
legii.
Concluzii
privind activitatea desfăşurată:
Din analizarea rezultatelor
obţinute, se poate aprecia îndeplinirea corespunzătoare, de către personalul
agenţiei, a sarcinilor şi atribuţiilor stabilite prin lege.
Având în vedere atribuţiile conferite de lege,
activităţile Agenţiei Judeţene pentru
Plăţi şi Inspecţie Socială, au în general caracter permanent, majoritatea
desfăşurându-se lunar şi în funcţie de solicitări. Fac excepţie ajutoarele
financiare şi ajutoarele de urgenţă care se acordă, pe bază de anchete sociale,
pentru situaţii deosebite, precum şi sprijinul financiar acordat pentru
încălzirea locuinţelor (aferent doar sezonului rece).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu