Furnizorii de servicii de telefonie, internet sau televiziune pot solicita garantii financiare daca exista indicii ca utilizatorul a avut datorii in trecut, pe baza unei analize a comportamentului acestuia. Pot fi luate in calcul si datoriile la alti furnizori de servicii de comunicatii electronice. Garantia este o masura de protectie pentru furnizori, iar ANCOM se asigura de
respectarea de catre acestia a obligatiei de informare, astfel incat utilizatorii sa fie constienti de posibilitatea solicitarii unei astfel de garantii.
Obligatiile furnizorilor
Potrivit legislatiei din domeniul comunicatiilor electronice, furnizorii au obligatia de a informa clar si transparent utilizatorii cu privire la posibilitatea solicitarii unui avans sau altor garantii financiare, precum si despre conditiile aferente perceperii unor astfel de garantii. Aceste informatii trebuie furnizate atat inainte de incheierea contractului, cat si in contractul propriu-zis.
Sumele concrete sau modul de calcul al acestora, precum si conditiile de solicitare si returnare ulterioara a garantiilor nu fac obiectul reglementarilor telecom. Limitele de credit, solicitarea unor plati in avans a serviciilor sau solicitarea unei sume cu titlu de garantie sunt stabilite de fiecare furnizor in parte, in functie de politica sa comerciala.
Preventel
Pentru o comunicare corecta si rapida, furnizorii de servicii de comunicatii electronice au dezvoltat Preventel, o baza de date care contine informatii cu privire la clientii care nu isi indeplinesc obligatiile de plata a serviciilor contractate. De regula, informatii privind Preventel se regasesc in contractele de telefonie, internet sau televiziune.
Atentie! ANCOM nu reglementeaza Preventel si nu are nicio competenta cu privire la inregistrarea sau stergerea datelor in/din acest sistem.
Bine de stiut
Utilizatorii care doresc sa incheie un contract pentru servicii de telefonie, internet sau televiziune si au avut facturi neachitate la timp pentru aceste servicii sunt sfatuiti sa intrebe furnizorul daca li se va solicita o suma in avans si care sunt conditiile de plata si returnare a acesteia. ANCOM recomanda verificarea acestui aspect si in cazul in care contractul este incheiat prin mijloace de comunicare la distanta (online sau in urma unui apel telefonic).
Furnizorii nu pot refuza portarea numarului de telefon dar, si in aceasta situatie, furnizorul in reteaua caruia utilizatorii doresc sa isi transfere numarul poate conditiona incheierea contractului de plata in avans a unei sume cu titlu de garantie.
Ce, cum si unde reclami
Pentru a semnala lipsa de informare cu privire la sumele solicitate cu titlu de garantie de catre furnizorii de servicii de comunicatii electronice, utilizatorii se pot adresa ANCOM aici.
La nivel national, institutia competenta sa verifice legalitatea inregistrarii si prelucrarii datelor cu caracter personal in sistemele informatice ale furnizorilor este, in cazul persoanelor fizice, Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Persoanele juridice se pot adresa instantelor de judecata.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu