Pentru anul 2025,în Programul Cadru de Acţiuni al Inspecţiei Muncii este menționată acțiunea ”Campanie de verificare a modului în care serviciile externe de prevenire și protecție respectă obligațiile legale și de verificare a activităţilor pe care le desfășoară în întreprinderi” ținând cont de ponderea semnificativă a întreprinderilor/unitățilorcare apelează la servicii externe de prevenire și protecție și numărul mare al acestor servicii.
Raportat la prevederile existente în Cadrul strategic al UE privind securitatea şi sănătatea la locul de muncă pentru 2021 – 2027, securitatea și sănătatea în muncă în muncă într-o lume a muncii în schimbare, obiectivele cheie pentru existența condițiilor de muncă sigure și sănătoase le constituie:
- anticiparea și gestionarea schimbării din noua lume a muncii, generată de tranziția verde, digitală și demografică;
- îmbunătățirea prevenirii accidentelor și a bolilor la locul de muncă;
- creșterea gradului de pregătire pentru eventuale crize sanitare viitoare.
În contextul legislativ național,prin Legea nr. 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă, sunt stabilite principii generale referitoare la prevenirea riscurilor profesionale, protecţia sănătăţii şi securitatea lucrătorilor, eliminarea factorilor de risc şi accidentare, informarea, consultarea, participarea, instruirea lucrătorilor şi a reprezentanţilor lor, precum şi direcţiile generale pentru implementarea acestor principii.
Potrivit legii, toți angajatorii au obligaţia de a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă. În situația în care în unitate nu se pot organiza activităţile de prevenire şi cele de protecţie, angajatorul apelează la servicii externe.
Aceste servicii externe de prevenire și protecție sunt organizate și funcționează în conformitate cu prevederile legale și cu cerințele specifice ale diferitelor sectoare și domenii de activitate.
Principalele responsabilități ale serviciilor externe de prevenire și protecție includ:
- identificarea și evaluarea riscurilor de securitate și sănătate în muncă;
- elaborarea, monitorizarea şi actualizarea planului de prevenire şi protecţie;
- elaborarea de instrucţiuni proprii ţinând seama de particularităţile activităţilor precum şi ale locurilor de muncă;
- monitorizarea și supravegherea constantă a condițiilor de muncă și a sistemelor de securitate și protecție, precum și identificarea și remedierea deficiențelor acestora;
- colaborarea cu angajatorul, lucrătorii și medicul de medicina muncii în vederea coordonării măsurilor de prevenire şi protecţie.
Este important ca toți angajatorii să conștientizeze faptul că, indiferent de domeniul de activitate, punerea în aplicare a prevederilor legale din domeniul securității și sănătății în muncă reprezintă condiția esențială pentru îmbunătățirea mediului de muncă, pentru asigurarea locurilor de muncă sigure și, implicit, reducerea incidenței accidentelor de muncă și a bolilor profesionale.
În cadrul acestei campanii care se derulează la nivel național sub îndrumarea Inspecției Muncii pe tot parcursul anului 2025, inspectorii de muncă din compartimentul securitate și sănătate în muncă al Inspectoratului Teritorial de Muncă Caraș Severin verifică modul în care serviciile externe și unitățile care au apelat la aceste servicii respectă prevederile legale privind securitatea şi sănătatea în muncă.
În același timp, se urmărește conştientizarea angajatorilor cu privire la faptul că apelarea la servicii externe nu îi exonerează de responsabilitățile lor în domeniul securității și sănătății în muncă.
Raportat la prevederile existente în Cadrul strategic al UE privind securitatea şi sănătatea la locul de muncă pentru 2021 – 2027, securitatea și sănătatea în muncă în muncă într-o lume a muncii în schimbare, obiectivele cheie pentru existența condițiilor de muncă sigure și sănătoase le constituie:
- anticiparea și gestionarea schimbării din noua lume a muncii, generată de tranziția verde, digitală și demografică;
- îmbunătățirea prevenirii accidentelor și a bolilor la locul de muncă;
- creșterea gradului de pregătire pentru eventuale crize sanitare viitoare.
În contextul legislativ național,prin Legea nr. 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă, sunt stabilite principii generale referitoare la prevenirea riscurilor profesionale, protecţia sănătăţii şi securitatea lucrătorilor, eliminarea factorilor de risc şi accidentare, informarea, consultarea, participarea, instruirea lucrătorilor şi a reprezentanţilor lor, precum şi direcţiile generale pentru implementarea acestor principii.
Potrivit legii, toți angajatorii au obligaţia de a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă. În situația în care în unitate nu se pot organiza activităţile de prevenire şi cele de protecţie, angajatorul apelează la servicii externe.
Aceste servicii externe de prevenire și protecție sunt organizate și funcționează în conformitate cu prevederile legale și cu cerințele specifice ale diferitelor sectoare și domenii de activitate.
Principalele responsabilități ale serviciilor externe de prevenire și protecție includ:
- identificarea și evaluarea riscurilor de securitate și sănătate în muncă;
- elaborarea, monitorizarea şi actualizarea planului de prevenire şi protecţie;
- elaborarea de instrucţiuni proprii ţinând seama de particularităţile activităţilor precum şi ale locurilor de muncă;
- monitorizarea și supravegherea constantă a condițiilor de muncă și a sistemelor de securitate și protecție, precum și identificarea și remedierea deficiențelor acestora;
- colaborarea cu angajatorul, lucrătorii și medicul de medicina muncii în vederea coordonării măsurilor de prevenire şi protecţie.
Este important ca toți angajatorii să conștientizeze faptul că, indiferent de domeniul de activitate, punerea în aplicare a prevederilor legale din domeniul securității și sănătății în muncă reprezintă condiția esențială pentru îmbunătățirea mediului de muncă, pentru asigurarea locurilor de muncă sigure și, implicit, reducerea incidenței accidentelor de muncă și a bolilor profesionale.
În cadrul acestei campanii care se derulează la nivel național sub îndrumarea Inspecției Muncii pe tot parcursul anului 2025, inspectorii de muncă din compartimentul securitate și sănătate în muncă al Inspectoratului Teritorial de Muncă Caraș Severin verifică modul în care serviciile externe și unitățile care au apelat la aceste servicii respectă prevederile legale privind securitatea şi sănătatea în muncă.
În același timp, se urmărește conştientizarea angajatorilor cu privire la faptul că apelarea la servicii externe nu îi exonerează de responsabilitățile lor în domeniul securității și sănătății în muncă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu