Activitatea de prevenire și combatere a muncii nedeclarate a străinilor reprezintă o prioritate a polițiștilor de imigrări din Timiș, în vederea creșterii gradului de siguranță al cetățeanului, printr-un control permanent asupra respectării legislației în domeniul migrației.
În ceea ce privește dreptul de ședere/rezidență pe teritoriul României, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024, poliţiştii de imigrări au asigurat managementul șederii și rezidenței pentru 10.861 de persoane, dintre care 9.675 de străini din state terțe și 1.186 din state al Uniunii Europene. Cei mai mulți provin din Nepal – 1.842, Sri Lanka – 987, Moldova – 481, Serbia - 415 și India - 380, dar și 1.186 de cetățeni ai Uniunii Europene/SEE/CH, majoritatea din Italia, Germania şi Franța.
Principalele scopuri pentru care străinii şi-au stabilit reşedinţa pe teritoriul României sunt angajarea în muncă și studii.
Ca urmare a aprobării dreptului de ședere au fost emise 7.498 de permise de ședere, dintre care 7.326 pentru ședere temporară și 172 pentru ședere pe termen lung. Au fost eliberate 1.089 de certificate de înregistrare și 97 de cărți de rezidență permanentă pentru cetățenii Uniunii Europene/SEE/CH.
În perioada analizată au fost înregistrate 1.777 de cereri pentru eliberarea avizelor de angajare în muncă, fiind emise 1.214 avize de angajare pentru lucrători permanenţi şi detașați, iar 486 de cereri au fost respinse.
De asemenea, au fost înregistrate 156 de invitații pentru cetățenii din state terțe, fiind aprobate 95 și respinse 61. A mai fost înregistrat un număr de 144 de cereri privind reîntregirea familiei cu cetățeni din state terțe, fiind avizate – 101 și respinse – 21, iar diferența se află în curs de soluționare.
Pe linia combaterii șederii ilegale, în perioada de referință, au fost organizate 427 de activități specifice de control, în urma cărora au fost depistați în situații ilegale 270 de străini. Dintre aceștia, cei mai mulți provin din Nepal – 88, Pakistan – 28, Bangladesh – 24 și Siria – 20, iar diferența sunt din alte state.
Au fost emise 145 de decizii de returnare cu termen de plecare voluntară de 15 sau 30 de zile de pe teritoriul României, dintre care, pentru ședere ilegală – 72, refuzarea prelungirii dreptului de ședere – 29, la cerere – 28, respingerea cererii de azil - 10 și ca urmare a anulării dreptului de ședere/revocare viză de intrare – 6.
Ca urmare a emiterii deciziilor de returnare, față de 96 de străini, a fost instituită măsura nepermiterii intrării pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene, pentru o perioadă cuprinsă între 6 luni și 5 ani, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
În perioada analizată au fost emise 507 decizii de returnare sub escortă ca urmare a finalizării procedurii de azil și a riscului sustragerii, iar 111 persoane au fost introduse în centrele de custodie publică, până la îndepărtarea de pe teritoriul țării noastre.
Totodată, au fost aplicate 135 de sancțiuni contravenționale, dintre care 34 au fost aplicate persoanelor juridice și 101 persoanelor fizice, pentru nerespectarea prevederilor O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, și a prevederilor O.G. nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României, cu modificările și completările ulterioare.
Valoarea totală a sancțiunilor aplicate este de 410.100 de lei.
Ca element de noutate, pentru a veni în sprijinul cetățenilor, Inspectoratul General pentru Imigrări a îmbunătățit și a crescut eficiența sistemului informatic în anul 2024, astfel avizele de angajare în muncă și detașare, în prezent sunt emise în sistem electronic, semnate cu semnătură electronică calificată și transmise solicitanților către adresa de e-mail comunicată, fără a mai fi necesară prezența acestora la ghișeu în vederea înmânării.
Noile modificări aduse aplicației Portal IGI oferă posibilitatea de a alege data și ora la care solicitanții doresc să se prezinte la ghișeu, iar cererile privind obținerea avizelor de angajare în muncă și detașare sunt preluate exclusiv în baza unei programări prin intermediul acestei aplicații, astfel fiind eliminate cozile de așteptare la ghișeu.
De asemenea, în scopul eficientizării preluării cererilor privind prelungirea dreptului de ședere și a reducerii timpilor de așteptare, începând cu luna octombrie 2024, la nivelul Serviciului pentru Imigrări al județului Timiș a fost deschis al doilea ghișeu unde au fost preluați cu prioritate studenții și cetățenii care au solicitat urgentarea depunerii cererilor din diferite motive.
Începând cu data de 1 ianuarie a.c., în contextul aderării României la Spațiul Schengen, polițiștii de imigrări au intensificat activitățile specifice pe linia combaterii șederii ilegale a străinilor, în special prin organizarea de acțiuni, atât cu efective proprii, cât și în cooperare cu alte structuri din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (Inspectoratul de Poliție Județean Timiș, Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Timișoara și Inspectoratul Județean de Jandarmi Timiș), în locurile și mediile frecventate de străini, având în vedere principalele rute utilizate de aceștia pentru accesarea neautorizată a Spațiului Schengen.
SERVICIUL PENTRU IMIGRĂRI AL JUDEȚULUI TIMIȘ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu