Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



luni, 17 februarie 2025

Analiza datelor privind fenomenului traficului de persoane aferente anului 2024


Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane (ANITP) a finalizat și transmis, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, Departamentului de Stat al SUA, analiza datelor privind fenomenului traficului de persoane aferente anului 2024.

Raportul privind traficul de persoane elaborat anual de către Departamentul de Stat al SUA (Traficking in Persons Report/TIP Report) oferă o imagine cuprinzătoare asupra situației traficului de persoane din întreaga lume și a instrumentelor pe care statele le folosesc pentru a consolida răspunsul și coordonarea în lupta împotriva acestui flagel. De asemenea, TIP Report evidențiază poveștile supraviețuitorilor, tacticile utilizate de traficanți și oferă recomandări despre cum pot statele să-și optimizeze politicile și răspunsul pentru a combate această infracțiune.

Raportul transmis de ANITP este produsul muncii susținute de-a lungul întregului an 2024 al instituțiilor implicate în lupta împotriva traficului de ființe umane (Ministerul de Interne-ANITP, IGPR, IGPF, IGI, Ministerul Public-DIICOT, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, ANPDCA, Ministerul Sănătății, Ministerul Educației) și oferă o imagine detaliată a măsurilor și progreselor realizate de autoritățile române în combaterea acestui fenomen în anul de referință.

Oferirea rapidă a unei imagini detaliate asupra traficului de persoane, la puțină vreme după încheierea anului 2024, este un instrument vital pentru prevenirea, protecția victimelor, destructurarea rețelelor infracționale și consolidarea încrederii în instituțiile statului.

Astfel în anul 2024, autoritățile române au demonstrat o implicare pro-activă și constantă în lupta împotriva traficului de persoane, reușind să identifice cu 35% mai multe victime față de anul anterior, în SIMEV fiind înregistrate un număr total de 610 de victime exploatate prin diferite forme.

La acest rezultat au contribuit mai mulți factori, dintre care menționăm:

Implementarea consolidată a MNIR-Mecanismul Național de Identificare și Referire, după revizuirea acestuia în anul precedent, de către toți actorii instituționali și din sfera societății civile și aplicarea principiului identificării pro-active a victimelor reprezintă de asemenea mijloace ce au avut ca efect o mai bună identificare a victimelor traficului de persoane.

În anul 2024, ANITP, în cooperare cu Organizația Internațională pentru Migrație (OIM) și Asociația eLiberare, au elaborat o serie de ghiduri practice, adresate diferitelor categorii de practicieni, cu scopul de a asigura o implementare mai ușoară și unitară a procedurilor și formularelor specifice, dar și cu scopul de a stimula identificare pro-activă a victimelor. Un alt factor ce poate fi menționat este proiectul derulat de ANITP, dedicat actualizării bazei de date SIMEV, la nevoile reale de identificare victimelor traficului de persoane.În aceași direcție au contribuit și modificărilor legislative, ce au debutat în anul 2023, prin care anumite tipologii infracționale au fost incluse în sfera traficului de persoane (spre exemplu, formele agravante ale proxenetismului).

Din perspectivă victimologică, exploatarea sexuală, cu toate formele asociate acesteia, inclusiv pornografia infantilă, se regăsește la majoritatea victimelor exploatate , având o prevalență de 75% la victimele traficate.

Din perspectiva combaterii acestui fenomen , investigațiile și condamnările din perioada supusă evaluării se mențin constant la un nivel ridicat, tabloul datelor fiind unul similar cu al ultimilor ani. Astfel în anul 2024 au fost urmărite penal un număr de 796 de persoane, cu 313 persoane trimise în judecată. Și tendința condamnării faptelor de trafic de persoane se menține la un nivel ridicat, înregistrându-se un număr de 152 de persoane condamnate.

Succint amintim câteva dintre cele mai relevante măsuri întreprinse de autoritățile române cu responsabilități în domeniul luptei împotriva traficului de persoane în anul 2024:

Coordonarea luptei împotriva traficului de persoane a fost asigurată de Cancelaria Prim-Ministrului, care a continuat să prezideze Comitetul Interministerial de Coordonare Strategică Intersectorială. Adoptarea Strategiei Naționale Împotriva Traficului de Persoane 2024-2028 și Planul de Acțiune 2024-2026 subliniază angajamentul de a avea un sistem eficient de luptă împotriva traficului de persoane, cu resurse alocate corespunzător. Strategia prevede obiective structurate în jurul pilonilor Prevenire, Pedepsire, Protecție și Parteneriat. Prin acest document strategic, se promovează operaționalizarea unui mecanism guvernamental integrat de alocare a fondurilor pentru protecția și asistența victimelor.

Operaționalizată în februarie 2024, Comisia specială comună a Camerei Deputaților și Senatului pentru combaterea traficului de persoane a consolidat cadrul legislativ, inclusiv prin amendamente pentru înăsprirea sancțiunilor pentru traficanți și creșterea protecției victimelor. Astfel, în anul 2024, România a adoptat o serie de amendamente semnificative la Codul Penal, pentru a întări măsurile de combatere a traficului de persoane. Astfel pedepsele pentru traficul de persoane au fost majorate, ajungând între 5 și 12 ani de închisoare, iar în caz de recidivă, pedeapsa poate crește între 7 și 15 ani. Totodată, circumstanțele agravante pentru infracțiunea de proxenetism au fost eliminate și incluse în infracțiunile de trafic de persoane și minori. La fel de importantă este amendarea articolului 210 CP, ce a fost completat pentru a sancționa determinarea la începerea sau continuarea practicării prostituției, cu aceeași pedeapsă ca și pentru traficul de persoane.

Aceste modificări au fost adoptate pentru a descuraja astfel de activități ilicite și a proteja grupurile vulnerabile, consolidând astfel cadrul legislativ în lupta împotriva traficului de persoane.

În scopul creșterii capacității instituționale de identificare a victimelor, ANITP a derulat 175 de sesiuni de instruire a categoriilor socio-profesionale care pot intră în contact cu victimele/potențialele victime ale traficului de persoane, adresate unui număr de peste 6.800 de persoane. Aceste activități, alături de aplicarea mai eficientă a noului Mecanism de Identificare a Victimelor Traficului de Persoane, au condus la îmbunătățirea capacității acestora de a recunoaște și a răspunde eficient cazurilor de trafic de persoane.

ANITP a continuat să desfășoare campanii de conștientizare publică, subliniind importanța implicării comunității și a sprijinirii victimelor traficului de persoane. În anul 2024, agenția a derulat 128 de proiecte educaționale și 26 de campanii naționale, sensibilizând peste 316.000 de persoane privind riscurile traficului de persoane, în diferitele lui forme de exploatare.

Dincolo de importanța sa internațională, răspunsul consolidate/integrat al autorităților române la Raportul privind traficul de persoane (RAPORTUL TIP) este unul deosebit de util și pe plan intern, deoarece surprinde încă de la începutul anului portretul actualizat al fenomenului traficului de persoane în România și demonstrează implicarea și determinarea societății românești împotriva acestui flagel.



COMUNICAT

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu