O mare parte dintre sesizările referitoare la serviciile poștale primite de Autoritate vizează livrarea unui produs achiziționat online, prin careutilizatorii reclamă în special primirea unor produse deteriorate, pierderea sau primirea cu întârziere a acestora. ANCOM informează că în procesul de livrare a unor produse comandate online sunt implicați atât comerciații online, cât și furnizorii de servicii poștale, însă, pentru orice nemulțumire legată de livrarea unui produs comandat online, consumatorii ar trebui să se adreseze, în primul rând, comerciantului.
Obligațiile magazinelor online
La momentul efectuării unei comenzi
online se încheie un contract între comerciant (magazinul
online) și cumpărător, iar livrarea produselor
comandate se face în baza acestui contract. La rândul său, comerciantul
încheie, de regulă, contracte cu unul sau mai mulți furnizori de servicii
poștale pentru livrarea propriu-zisă a produselor.
În situația în care produsele
comandate sunt livrate cu întârziere, nu sunt livrate sau sunt livrate
deteriorate,comerciantul este cel care ar trebui să răspundă față de consumator.
Într-o astfel de
situație, comerciantul se poate îndrepta împotriva furnizorului de servicii
poștale pentru nerespectarea contractului încheiat cu acesta.Astfel, în
situațiile în care întâmpină probleme legate de livrarea unor produse comandate
online, este necesar și eficient ca utilizatorii să se adreseze, în primul
rând, magazinului online.
Magazinul online trebuie să
informeze în prealabil consumatorul despre condițiile de livrare a
respectivului produs, cum ar fi: costul de livrare, modalitatea de plată a
bunului (card, transfer bancar, numerar sau POS), posibilitatea de verificare a
produsului la livrare (dacă oferă această facilitate), termenul de livrare. Potrivit
legislației în vigoare, termenul maxim de livrare a produselor comandate online
este de 30 de zile de la încheierea contractului, cu excepția cazurilor în care
părțile au agreat un alt termen. În cazul în care livrarea produsului nu s-a
realizat în termenul convenit, în termenul maxim de 30 de zile sau într-un
termen suplimentar acordat de consumator, acesta poate solicita rezilierea
contractului.
Obligațiile
furnizorilor de servicii poștale
Furnizorul de servicii poștale are
obligația să predea trimiterea poștală numai destinatarului sau persoanei
autorizate.Predarea se poate face fie la orice recipient (cutie poștală, sistem
automat de livrare în care destinatarul este de acord să primească trimiteri
poştale), la adresa indicată de expeditor sau la punctul de contact deservit de
personal al furnizorului (după transmiterea prealabilă a unui aviz care să
anunţe sosirea trimiterii poştale).
Dacă destinatarul nu este găsit la
adresa indicată, furnizorul are obligația de a păstra trimiterea în vederea
predării, la un punct de lucru și, totodată, de a aviza (a anunța) în prealabil
destinatarul despre cum va putea intra în posesia trimiterii poștale.
Deși de cele mai multe ori furnizorii
de servicii poștale informează destinatarii(telefonic sau prin SMS/e-mail)
despre faptul că urmează să primească o trimitere poștală, aceștia nu au o obligație
legală în acest senscu excepția cazului în careexpeditorul a solicitat livrarea la
un sistem automat de predare.De
asemenea, potrivit legii, furnizorii trebuie să încerce să livreze trimiterea
poștală cel puțin o dată chiar dacă, în practică, mulți asigură și o a doua
încercare de livrare în cazul în care prima este fără succes.
Recomandări
·
Pentru
orice nemulțumire legată de livrarea unui produs comandat online,consumatorii
ar trebui să se adreseze, în primul rând, comerciantului.
·
În
lipsa unei soluționări amiabile de către magazinul online, consumatorii se pot
adresa:
- Autorității
Naționale pentru Protecția Consumatorilor - în
cazul în care comerciantul de este situat pe teritoriul României;
- reprezentantului
local al Centrului European al Consumatorilor - https://eccromania.ro/, în cazul
unui comerciant dintr-un alt stat, care este însă membru al Uniunii
Europene
·
În cazul unui comerciant dintr-un stat care nu este
membru al Uniunii Europene, soluționarea reclamațiilor se desfășoară conform mențiunilor
de pe site-ul comerciantului respectiv.
·
Pentru orice reclamație ulterioară este important
ca utilizatorii să păstreze toate documentele (factură, bon fiscal, formularul
de livrare) care pot dovedi achiziția făcută.
·
ANCOM nu poate impune furnizorului de servicii poștale
implicat în livrare să reia livrarea coletului returnat, fără costuri de
expediere, sau să ofere eventuale despăgubiri ca urmare a modului în care a
gestionat expedierea acestuia. ANCOM poate însă analiza și, după caz, sancționa, conduita
furnizorului de servicii poștale implicat în livrarea bunului din perspectiva
legislației din acest domeniu. Astfel de încălcări pot fi semnalate Autorității
aici.
InfoCentruANCOM pune la dispozitia
utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicatii electronice
(telefonie, internet si televiziune), serviciile postale și serviciile digitale,
pentru a-i sprijini in alegerea si folosirea acestor servicii. Informatiile se
refera in principal la incheierea contractelor, modalitatea de tarifare,
calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. In
plus, utilizatorii pot gasi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin
telefon sau serviciile de acces la internet.
ANCOM este instituția care promovează interesele utilizatorilor de servicii
prin promovarea concurenței și inovației pe piețele comunicațiilor electronice
și serviciilor poștale, administrarea pro-competitivă a resurselor limitate
(spectru radio, resurse de numerotație și resurse tehnice asociate),
încurajarea investițiilor eficiente în rețele și infrastructuri și promovarea
conectivității ultrarapide. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM
vizitați www.ancom.ro,www.portabilitate.ro și www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza
calitatea serviciului de internet, accesați www.netograf.ro. Pentru a consulta acoperirea cu
semnal mobil a localităților, drumurilor naționale și județene din România,
accesați www.aisemnal.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu