Luând în considerare
faptul că activitatea unor angajatori a fost afectată ca urmare a declanșării
conflictului din Ucraina și impunerii sancțiunilor economice la nivel
internațional împotriva Federaţiei Ruse şi a Belarusului, a fost aprobată OUG
36/2022, prin care se instituie posibilitatea ca salariații acestor firme să
beneficieze de indemnizația de șomaj tehnic, din bugetul asigurărilor pentru
şomaj, începând cu data de 7 aprilie 2022 și până la data de 31 decembrie 2022.
Indemnizația de șomaj
tehnic se va acorda salariaților al cărui contract individual de muncă este
suspendat temporar din iniţiativa angajatorului, conform art.52 alin (1) lit c)
din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, și se stabilește ca valoare brută la 75%
din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de
75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut deLegea
bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022 nr. 318/2021.
Categoriile de salariaţi care beneficiază de
prevederile OUG 36-2022 sunt:
- salariaţii
angajatorilor afectaţi economic în mod direct sau indirect ca urmare a
conflictului din Ucraina și impunerii sancțiunilor economice la nivel
internațional împotriva Federaţiei Ruse şi a Belarusului şi care înregistrează
o diminuare a încasărilor cu un procent de minimum 20% raportat la încasările
realizate în luna ianuarie 2022 sau la încasările realizate în luna similară a
anului 2021,
- salariaţii
angajatorilor supuşi sancţiunilor internaţionale care au fondurile sau
resursele economice blocate prin ordin emis de preşedintele ANAF.
Indemnizația de șomaj
tehnic se va calcula şi se va acorda proporţional cu numărul de zile în care
activitatea a fost întreruptă sau redusă temporar.
Documentele necesare acordării
sumelor necesare plăţii indemnizaţiei de şomaj tehnic angajatorilor se depun de
către angajator prin poştă electronică la agenţiile pentru ocuparea forţei de
muncă, respectiv:
-
cererea datată şi semnată de către reprezentantul
legal al firmei însoțită de o declarație pe propria răspundere din
care să reiasă că au fost afectați în mod direct sau indirect de
imposibilitatea efectuării de tranzacții comerciale cu operatori economici din
Ucraina, Federația Rusă și Belarus, ca urmare aefectelor generate de conflictul
armat din Ucraina;
-
balanţa de venituri şi cheltuieli aferentă lunii pentru care se solicită
indemnizaţia, precum şi cea la care se raportează diminuarea sau, după caz,
copia ordinului de blocare a fondurilor sau resurselor economice în domeniul
sancţiunilor internaţionale, emis de preşedintele ANAF;
-
lista persoanelor care urmează să beneficieze de această
indemnizaţie.
Modelul cererii, al declarației pe
propria răspundere, precum și al listei persoanelor care urmează să beneficieze
de indemnizația de șomaj tehnic se pot descărca în format editabil pe site-ul www.anofm.ro ,
secțiunea “Formulare angajatori”.
Serviciul
Comunicare, Relații cu Pubicul și Secretariatul Consiliului de Administrație
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu