NOUTATE LEGISLATIVĂ: LEGEA 85/2022 - DRUMURI PENTRU CICLIŞTI
În Monitorul Oficial 366/13/04.2022 s-a publicat Legea 85/2022 pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, precum şi pentru completarea Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local.
Intenţia legii e bună, dar realizarea concretă are multe şi destul de grave deficienţe, pentru că iniţiatorii nu au consultat ONG-urile de biciclişti şi au acţionat heirupist şi ignorant, ratând o mare ocazie de a se face un pas mare înainte pentru promovarea utilizării bicicletei şi generând mai degrabă probleme suplimentare decât impact pozitiv.
În esenţă au modificat definiţia pistei de bicicleta astfel că acum când e separată de carosabil şi de trotuar se va numi "drum pentru ciclişti" şi se introduc unele definiţii şi aparenţe facilităţi pentru realizarea de cai de comunicaţie specifice pentru biciclete separate de cele pentru alte categorii de vehicule şi pentru pietoni. Ceea ce era posibil şi până acum, contrar afirmaţiilor iniţiatorilor, pentru că ceea ce lipsea nu era cadrul legal ci voinţa politică.
Dintre aspectele negative se poate menţiona faptul că au prevăzut lăţimea minimă de numai 1.20 metri / banda, ceea ce este inacceptabil de puţin, iar utilizarea termenului "ciclişti" va genera confuzie, dat fiind că în limba romana e consacrat cu sensul limitativ de persoane care utilizează bicicleta în scop sportiv, iar legislaţia nu definieste termenul de "ciclist". Nu au fost prevăzute nici un fel de reguli specifice privind accesul şi utilizarea acestor "drumuri" în condiţiile în care legislaţia privind circulaţia pe drumurile publice face referire la vehicule nu la conducătorii lor, astfel că apare o gravă discordanta care va genera mari confuzii. Şi a fost eliminată din definiţia pistei de biciclete din OUG 195/2002 precizarea că este "destinată numai circulaţiei bicicletelor şi trotinetelor electrice".
Dintre aspectele oarecum pozitive este introducerea unor texte exprese în legislaţia privind exproprierea pentru cauza de utilitate publică, prevenind astfel interpretările răuvoitoare care susţineau că legislaţia existenta nu permitea exproprieri pentru infrastructuri velo ( deşi de fapt permitea, ca şi pistele pentru biciclete în definiţia anterioară, foarte largă, erau "drum public"). Pe ansamblu însă e greu de identificat elemente cert pozitive şi utile în noua lege, pentru că până acum ceea ce nouă lege defineşte ca "drum pentru ciclişti" exista dar era inclus în definiţia, mai largă, a pistelor pentru biciclete.
O miză majoră va fi elaborarea normelor de aplicare, ce urmează a fi aprobate în următoarele 60 de zile de către Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii,care trebuie convins să se orienteze după bunele practici pe plan internaţional şi nu după viziunea desuetă, nefavorabilă promovării bicicletei, ce mai este încă larg răspândită în multe instituţii din România.
av. Radu Mititean
preşedinte - Federaţia Bicicliştilor din România (FBR) director executiv - Clubul de Cicloturism Napoca (CCN)
În Monitorul Oficial 366/13/04.2022 s-a publicat Legea 85/2022 pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, precum şi pentru completarea Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local.
Intenţia legii e bună, dar realizarea concretă are multe şi destul de grave deficienţe, pentru că iniţiatorii nu au consultat ONG-urile de biciclişti şi au acţionat heirupist şi ignorant, ratând o mare ocazie de a se face un pas mare înainte pentru promovarea utilizării bicicletei şi generând mai degrabă probleme suplimentare decât impact pozitiv.
În esenţă au modificat definiţia pistei de bicicleta astfel că acum când e separată de carosabil şi de trotuar se va numi "drum pentru ciclişti" şi se introduc unele definiţii şi aparenţe facilităţi pentru realizarea de cai de comunicaţie specifice pentru biciclete separate de cele pentru alte categorii de vehicule şi pentru pietoni. Ceea ce era posibil şi până acum, contrar afirmaţiilor iniţiatorilor, pentru că ceea ce lipsea nu era cadrul legal ci voinţa politică.
Dintre aspectele negative se poate menţiona faptul că au prevăzut lăţimea minimă de numai 1.20 metri / banda, ceea ce este inacceptabil de puţin, iar utilizarea termenului "ciclişti" va genera confuzie, dat fiind că în limba romana e consacrat cu sensul limitativ de persoane care utilizează bicicleta în scop sportiv, iar legislaţia nu definieste termenul de "ciclist". Nu au fost prevăzute nici un fel de reguli specifice privind accesul şi utilizarea acestor "drumuri" în condiţiile în care legislaţia privind circulaţia pe drumurile publice face referire la vehicule nu la conducătorii lor, astfel că apare o gravă discordanta care va genera mari confuzii. Şi a fost eliminată din definiţia pistei de biciclete din OUG 195/2002 precizarea că este "destinată numai circulaţiei bicicletelor şi trotinetelor electrice".
Dintre aspectele oarecum pozitive este introducerea unor texte exprese în legislaţia privind exproprierea pentru cauza de utilitate publică, prevenind astfel interpretările răuvoitoare care susţineau că legislaţia existenta nu permitea exproprieri pentru infrastructuri velo ( deşi de fapt permitea, ca şi pistele pentru biciclete în definiţia anterioară, foarte largă, erau "drum public"). Pe ansamblu însă e greu de identificat elemente cert pozitive şi utile în noua lege, pentru că până acum ceea ce nouă lege defineşte ca "drum pentru ciclişti" exista dar era inclus în definiţia, mai largă, a pistelor pentru biciclete.
O miză majoră va fi elaborarea normelor de aplicare, ce urmează a fi aprobate în următoarele 60 de zile de către Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii,care trebuie convins să se orienteze după bunele practici pe plan internaţional şi nu după viziunea desuetă, nefavorabilă promovării bicicletei, ce mai este încă larg răspândită în multe instituţii din România.
av. Radu Mititean
preşedinte - Federaţia Bicicliştilor din România (FBR) director executiv - Clubul de Cicloturism Napoca (CCN)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu