modul în care operatorii de telefonie prezenți pe piața românească aplică prevederile acestuia. Neregulile depistate au fost sancționate de Autoritate cu amenzi și cu impunerea unor termene clare de remediere a acestora. Regulamentul nu prevede însă numai obligații pentru operatori, ci și drepturi ale acestora, pentru a-și stabili politicile comerciale în funcție de strategia fiecăruia. Unul dintre aceste drepturi este acela că operatorii pot comercializa oferte fără roaming, adresate utilizatorilor care nu călătoresc în afara țării sau care au alte opțiuni pentru situațiile în care nu se află în țară. Desigur, condiția este ca operatorii să informeze corect și complet utilizatorii cu privire la conținutul ofertelor”, a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.
Sancțiunile
aplicate pentru nerespectarea regulamentului Roam like at home
În urma controalelor
efectuate de ANCOM, doi operatori au fost sancționați cu amenzi în valoare
totală de 180.000 de lei pentru aplicarea incorectă a regulamentului european
Roam like at home.
Pentru că nu a
notificat utilizatorii cu privire la faptul că a modificat clauzele
contractuale (respectiv Termenii și
condițiile generale de utilizare a serviciilor preplătite) referitoare la
condițiile în care este furnizat serviciul de roaming, Vodafone a fost
sancționat cu amendă în valoare de 30.000 de lei, operatorul remediind problemele
identificate înainte de termenul acordat de 90 de zile.
Pentru neintroducerea politicii de utilizare rezonabilă
în contractele încheiate cu utilizatorii de servicii de telefonie mobilă pe
bază de abonamente, Orange și Vodafone au fost sancționați cu câte o amendă în
valoare de 50.000 de lei. Vodafone a mai fost sancționat cu o amendă în valoare
de 50.000 de lei pentru neintroducerea politicii de utilizare rezonabilă în Termenii și condițiile generale de
utilizare a cartelelor preplătite.
Sesizări din
partea utilizatorilor
De la intrarea în vigoare a regulamentului Roam like at home și până în
prezent, Autoritatea a primit aproape 300 de reclamații de la utilizatorii de
comunicații electronice din România privind
aplicarea acestuia. Aproximativ 100 din totalul acestora au vizat neinformarea
cu privire la introducerea politicii de utilizare rezonabilă în contractele cu
utilizatorii, 90 au vizat aplicarea politicii de utilizare rezonabilă conform
Roam like at home, iar 57 dintre acestea s-au referit la comercializarea
ofertelor fără roaming inclus.
Alte
plângeri din partea utilizatorilor s-au referit la faptul că nu au fost
avertizați că urmează să li se aplice suprataxe în roaming, existența unor
limite pentru cantitatea de date disponibilă în roaming și neinformarea cu
privire la modul în care acestea se aplică.
Drepturile și
obligațiile operatorilor de telefonie
Operatorii de telefonie sunt obligați să aplice întocmai prevederile
Regulamentului european Roam like at home. Acesta prevede ca minutele,
SMS-urile și datele consumate în roaming în Spațiul Economic European (Uniunea
Europeană, Islanda, Liechtenstein și Norvegia) să se scadă din resursele
naționale incluse. După epuizarea acestora, consumul va fi tarifat la fel ca în
România, în afara propriei rețele, dar în limitele unei utilizări rezonabile.
Reglementările europene în vigoare nu interzic
operatorilor să ofere planuri tarifare (abonamente/cartele
preplătite/(extra)opțiuni) fără acces la roaming. Aceste planuri tarifare se adresează
utilizatorilor care nu doresc să utilizeze serviciile de telefonie mobilă și
atunci când călătoresc în afara României, preferând să beneficieze de resurse
naționale la prețuri avantajoase.
Potrivit reglementărilor europene în vigoare, pentru a preveni abuzurile,
există limite clar stabilite pentru o utilizare rezonabilă a serviciilor de
date, care pot fi mai mari sau mai mici decât traficul naţional inclus în
abonament/(extra)opţiune, depinzând de preţul acestuia/acesteia.
Operatorii sunt obligați să informeze utilizatorii serviciilor de
comunicații electronice asupra politicilor de utilizare rezonabilă aplicate, a
limitărilor consumului de date în roaming sau a modificării contractelor prin
introducerea unor noi condiții de furnizare a serviciilor. Informații complete
asupra prevederilor regulamentului Roam like at home, precum și drepturile și
obligațiile utilizatorilor și operatorilor pot fi găsite aici.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi
Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care
protejează interesele utilizatorilor de comunicaţii din România, prin promovarea concurenţei pe piaţa de
comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea investiţiilor
eficiente în infrastructură şi a inovaţiei. Pentru mai multe detalii despre
activitatea ANCOM vizitaţi www.ancom.org.ro şi www.portabilitate.ro. Pentru
a compara ofertele de telefonie şi internet, intraţi pe www.veritel.ro.
COMUNICAT DE PRESA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu