În
2010, studiul realizat de Organizația Salvați Copiii[1] arăta, în
premieră, că educația este, în România, gratuită doar în teorie. În practică,
părinții erau nevoiți să achite costuri care nu apăreau în nicio Lege și
reformă a educației și pentru care, în proporție covârșitoare, nu primeau nicio
chitanță. În medie, suma pe care elevul o aducea de acasă, pentru a beneficia
de educație, era, atunci, de 1.490 de lei.
La
opt ani distanță, cu o săptămână înaintea începerii unui nou an școlar, suma pe
care părinții trebuie să o aloce suplimentar este dublă: 3.093 de lei costă
anual, în medie, educaţia „gratuită” a copilului,
arată datele de teren procesate de Salvați Copiii, într-un nou raport sociologic,
iar valorile sunt mai mari în mediul
urban faţă de rural (3.351 lei faţă de 2.757 lei).
“Copii
mari, costuri mari”
În ciclul primar părinţii
plătesc, în medie, 2.545 lei anual, în gimnazial 3.083, iar dacă elevul este la
liceu, părintele trebuie să scoată din buzunar 3.647 lei.
Ce
trebuie să plătească, în plus, un elev, pentru a primi educație
Cei mai mulți bani pe care
părinții îi scot din buzunar pentru ca elevul să primească educație de calitate
se duc pe materiale didactice – rechizite, dotarea sălilor de clasă, manuale.
Lipsa
resurselor umane, calitatea precară a materialelor didactice și starea critică
în care se află școlile – de la tavane și bănci până la pază și dotarea
laboratoarelor – i-au determinat pe părinți să dubleze și efortul pedagogic,
prin meditații contra cost.
Față
de 2010, procentul
celor care apelează la meditaţii plătite la materiile studiate în şcoală (nu au
fost incluse aici cursuri extracurriculare) a crescut de la 24% la 40%,
iar costul acestora a crescut și el, pe măsura inflației: de la aproximativ
1.350 de lei media anuală în 2010, la peste 1.850 lei în 2018. Procentul
variază de la aproximativ 19% dintre elevii din ciclul primar la 56% dintre
liceeni.
Fondul
clasei rămâne unul dintre costurile neoficiale ale educației: deși procentul
părinților care îl achită a scăzut, el rămâne o constantă a școlii românești: 56%
dintre părinţi, comparativ cu 72% în 2010, contribuie la acest fond.
Aproximativ
2 din 10 părinţi afirmă că fondul clasei este o contribuţie obligatorie, dar
cei mai mulți nu sunt consultați în privința destinației acestor bani. Aproximativ
46% dintre părinți indică, totuși, cheltuieli cu materiale didactice sau
amenajarea sălilor de clasă.
Fondului clasei i se
adaugă, pentru 28% dintre părinți, și un alt ”fond”, al școlii, care crește
semnificativ costul ascuns al educației.
Ponderea
părinţilor care afirmă că li s-au cerut sume de bani pentru înscrierea
copilului la şcoală, acordarea de note, promovarea examenelor sau protocol la
examene a scăzut semnificativ comparativ cu 2010, de la valori de
aproximativ 5% din total, la valori sub 1%.
Au apărut și categorii noi
de costuri, cum sunt cele asociate programelor de after school, a căror
incidenţă era semnificativ mai scăzută acum opt ani. Deşi incidenţa este
relativ scăzută şi acum, în jurul valorii de 10%, acolo unde apar reprezintă a
doua categorie de cost în ordinea importanţei.
Mai mult decât atât, aproximativ 90% dintre părinţii ai căror
copii sunt parte a astfel de programe, suportă integral costurile, indiferent
că sunt desfăşurate în instituţii publice sau private.
De altfel, costul ridicat
al acestor programe reprezintă una dintre problemele majore ale sistemului
educațional românesc, cauzând discriminări succesive și vulnerabilizarea suplimentară
a copiilor care provin din medii socio-economice vulnerabile.
Una dintre
măsurile cele mai eficiente de menținere a copiilor vulnerabili în școală este
programul ”Școala după școală”, prin care li se asigură asistență pedagogică,
psihologică, dar mai ales un mediu social stabil și în siguranță. Aproximativ
25.000 de copii au beneficiat de programul ”Școala după școală”, desfășurat de
Salvați Copiii România, până în prezent.
„Accesul egal al copiilor la educație de calitate este un
beneficiu pentru întreaga societate. De aceea, condiționarea financiară a
participării la programe de suport educațional constituie un factor de
discriminare extrem de grav, pentru că sunt astfel dezavantajați tocmai acei
copii care au nevoie de ajutor. În acest fel, decalajele sunt adâncite, iar
sărăcia educațională devine un statut social permanent.
Singura cale de a garanta integrarea socială de calitate
este accesul la educație. Salvați Copiii face eforturi constante pentru ca
programul Școala după Școală să fie implementat la nivel național, cu
prioritate crescută acolo unde sunt copii care au nevoie de tot suportul
pedagogic pentru a putea rămâne în școală. Educația nu trebuie să fie un lux,
ci, așa cum prevede și legea, un drept universal și neîngrădit, pentru toți
copiii ”, spune Gabriela Alexandrescu, Preşedintele Executiv
Salvaţi Copiii România.
Din experiența
Organizației Salvați Copiii, integrarea în programul Şcoala după Şcoală are un
impact pozitiv clar asupra succesului școlar al copiilor. Cu toate acestea,
doar 45% dintre școlile bucureștene, de pildă, au implementat programul, în
anul școlar trecut: 89 de școli din cele 200 în care se organizează
învățământul primar și gimnazial.
Accesul
limitat la programe de suport educațional agravează fenomenul copiilor rămași în afara școlii, în contextul în care România rămâne printre
țările fruntașe la acest capitol, cu un procent de 12,1, îngrijorător la nivel
european, potrivit raportului End of Childhood Index, al organizației internaționale
Save the Children.
Referindu-ne
doar la abandonul școlar , în anul școlar 2013-2014, 25.891 copii au
abandonat învățământul primar și gimnazial, în anul școlar următor (2014
– 2015), numărul a crescut la 34.293,
pentru ca în 2015-2016, numărul copiilor în această situație să ajungă la
30.504. În ceea ce privește învățământul liceal și profesional, 23.290
elevi au abandonat studiile în anul școlar 2013-2014; lor li se adaugă 27.225 de elevi
în anul școlar următor (2014-2015) și 26.722 în anul școlar 2015-2016.
Organizația Salvați
Copiii România reia astfel apelul către autorități, să asume ca prioritate a
agendei guvernamentale educația și dreptul fiecărui copil de a rămâne în
școală, prin garantarea programului ”Școala după Școală” în fiecare unitate de
învățământ, astfel încât abandonul școlar să poată fi corectat, înainte de a
deveni cronic și cu efecte dezastruoase pentru întreaga societate.
Date
tehnice: Tipul
studiului: sondaj de opinie cantitativ, prin interviuri faţă în faţă, pe
un eșantion de 903 respondenți, la nivel naţional.
Cercetarea s-a desfășurat
prin realizarea de interviuri față în față. Selecția respondenților s-a
realizat prin metoda ”bulgărelui de zăpadă”, interviurile fiind efectuate în
mediul de activitate al respondenților: acasă, la domiciliul subiecților, la
serviciu, sau în locul în care proprii copii își desfășoară activitatea
(școală, locuri de desfășurare a activităților extrașcolare).
Pentru
mai multe detalii:
Anca Stamin – director de programe
0745.039.084
Ciprian Grădinaru – sociolog
0723.005.932
Despre Organizaţia Salvaţi Copiii
Salvați Copiii este o organizație neguvernamentală, asociație de
utilitate publică, non-profit, democratică, neafiliată politic său religios,
care militează activ pentru protecția drepturilor copilului în România, din
1990, în acord cu prevederile Convenţiei Naţiunilor Unite cu privire la
Drepturile Copilului, cu Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene și
cu legislația României. Salvați Copiii adoptă o poziție independentă în raport
cu acțiunile și măsurile instituțiilor, recunoscând că implementarea
legislaţiei şi a politicilor publice în materia drepturilor copiilor nu poate
ignoră strânsa colaborare dintre autorităţi, familie, copii şi societatea în
care fiecare actor implicat îşi acceptă responsabilitatea conform principiilor
unui parteneriat autentic şi viabil. În calitate de membru al Save the Children
International, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează
drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în
peste 120 de ţări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare
copil, dreptul său la supraviețuire, educație, protecție și participare,
asumându-ne MISIUNEA de a obţine progrese importante privind modul în care
copiii sunt trataţi şi producerea schimbărilor imediate şi de durată în viaţa
acestora. În cei 28 de ani de activitate, peste
1.750.000 de copii au fost implicați în programele și campaniile Organizației
Salvați Copiii.
[1] Cercetare cu privire la costurile
„ascunse” din educaţie - https://www.salvaticopiii.ro/sci-ro/files/9f/9fec6efa-93cd-4a23-9765-4d62bf239809.pdf
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu