Guvernul
a adoptat, în ședința din data de 10.05.2018, o ordonanţă de urgenţă care
reglementează încheierea şi derularea parteneriatului public-privat.
Potrivit actului normativ,
parteneriatul public-privat are ca obiect realizarea sau, după caz,
reabilitarea şi/sau extinderea unui bun sau a unor bunuri care vor aparţine
patrimoniului partenerului public.
De asemenea, ordonanţa
reglementează posibilitatea de a se realiza în parteneriat public – privat și
proiecte care presupun exclusiv operarea unui serviciu public.
Printre elemente principale ale
parteneriatului public-privat se află durata de cel puțin 5 ani a raporturilor
contractuale, care să permită partenerului privat recuperarea investiţiei şi
realizarea unui profit rezonabil, finanţarea proiectului, în principal din
fonduri private şi, după caz, prin punerea în comun a fondurilor private cu
fonduri publice sau distribuirea riscurilor între partenerul public şi
partenerul privat, în funcţie de capacitatea fiecărei părţi contractante de a
evalua, gestiona şi controla un anumit risc.
Cu scopul de a înlătura
ambiguitatea juridică, a fost înlocuit în multe dispoziții termenul de proiect
de parteneriat public – privat cu cel de contract de parteneriat public –
privat.
Finanţarea investiţiilor care se
realizează în cadrul contractelor de parteneriat public-privat se poate
asigura, după caz:
Ø integral,
din resurse financiare asigurate de partenerul privat;
Ø din
resurse financiare asigurate de partenerul privat, împreună cu partenerul
public.
Cota de contribuție a
partenerului public la finanțarea realizării investițiilor dintr-un contract de
parteneriat public - privat reprezentată de resurse financiare de altă natură
decât fonduri externe nerambursabile şi contribuţia naţională aferentă unor
astfel de fonduri nu poate depăși 25% din valoarea totală a investiției.
De asemenea, actul normativ
prevede constituirea, în termen de 1 an, a unui Fond special de finanțare a
contractelor de parteneriat public-privat care se încadrează în categoria
proiectelor strategice. Acest Fond special va fi constituit din venituri
publice provenind din resurse financiare fiscale și nefiscale, inclusiv
subvenții, prevăzute de legea specială de înființare a respectivului fond
special.
În scopul implementării
contractului de parteneriat public-privat se înființează și funcționează,
conform Legii societăților nr.31/1990, o
societate de proiect.
Prin contractul de parteneriat
public-privat, partenerul public va putea transmite sau constitui, în favoarea
societăţii de proiect, dreptul de a colecta şi utiliza pentru derularea
proiectului tarife de la utilizatorii bunului/bunurilor sau serviciului public
ce formează obiectul contractului de parteneriat public-privat. Tipurile de
tarife şi nivelul acestora se reglementează în condiţiile legii.
În vederea încheierii și începerii
executării obligațiilor dintr-un contract de parteneriat public-privat este
necesară parcurgerea mai multor etape:
Ø realizarea
de către partenerul public a unui studiu de fundamentare;
Ø aprobarea
studiului de fundamentare de către Guvern pentru proiectele administraţiei
publice centrale sau, după caz, de către autorităţile deliberative, pentru
proiecte ale administraţiei publice locale;
Ø parcurgerea
procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat;
Ø aprobarea
contractului de parteneriat public-privat rezultat în urma finalizării
negocierilor și inițializat de către părți de către Guvern pentru proiectele
administraţiei publice centrale sau, după caz, de către autorităţile
deliberative, pentru proiecte ale administraţiei publice locale;
Ø semnarea
contractului de parteneriat public-privat;
Ø îndeplinirea
tuturor condițiilor suspensive prevăzute în contractul de parteneriat
public-privat, inclusiv a închiderii financiare.
Investitorul privat desemnat
câştigător al procedurii de atribuire care încheie un contract de parteneriat
public-privat dobândeşte calitatea de partener privat.
Partenerul public are obligaţia
de a transmite Institutului Național de Statistică, în termen de 30 zile de la
semnare, o copie conformă cu originalul a contractului de parteneriat
public-privat.
Guvernul poate decide prin
hotărâre ca anumite proiecte pe care le consideră strategice să fie pregătite
şi atribuite în numele partenerilor publici care urmează să le implementeze de
către Comisia Națională de Strategie și Prognoză.
Iniţiativa
realizării unui proiect în regim de parteneriat public-privat aparţine
partenerului public.
Durata contractului de
parteneriat public-privat se stabileşte, în principal, în funcţie de perioada
de amortizare a investiţiilor ce urmează să fie realizate de către societatea
de proiect şi în funcţie de modalitatea de finanţare a acestor investiţii.
Stabilirea duratei se va face astfel încât:
Ø să se
evite restricţionarea artificială a concurenţei;
Ø să se
asigure un profit rezonabil pentru domeniul respectiv, ca urmare a exploatării
bunului/bunurilor şi operării serviciului public ce formează obiectul
proiectului;
Ø să se
asigure un nivel rezonabil şi suportabil al preţurilor pentru serviciile ce
formează obiectul proiectului, ce urmează să fie plătite de către beneficiarii
serviciilor.
Contractul de parteneriat
public-privat trebuie să prevadă bunurile sau categoriile de bunuri care, pe
parcursul derulării contractului sau la încetarea acestuia, urmează să intre în
proprietatea partenerului public, respectiv a societăţii de proiect inclusiv,
după caz:
Ø bunurile
realizate pe parcursul executării contractului ca urmare a realizării
investiţiilor asumate de către partenerul privat sau societatea de proiect;
Ø bunurile
pe care societatea de proiect trebuie să le transfere partenerului public la
încetarea, din orice motiv, a contractului de parteneriat public-privat;
Ø bunurile
pe care partenerul public are opţiunea de a le cumpăra la încetarea, din orice
motiv, a contractului de parteneriat public-privat;
Ø bunurile
care rămân în proprietatea societăţii de proiect la încetarea, din orice motiv,
a contractului de parteneriat public-privat.
Partenerul public are dreptul să
monitorizeze şi să controleze, pe toată perioada derulării contractului de parteneriat
public-privat, modul în care partenerul privat şi/sau societatea de proiect îşi
execută obligaţiile născute din contractul de parteneriat public-privat şi/sau
din prevederile legale aplicabile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu