ANCOM
dorește să atragă atenția utilizatorilor de servicii de telefonie, internet sau
televiziune din România că retragerea dintr-un contract încheiat cu furnizorii
de servicii de comunicații electronice pe durata perioadei minime contractuale implică,
de regulă, plata unor penalități. „Utilizatorii
consideră că dacă se portează de la un operator la altul, nu vor mai trebui să
plătească penalizări legate de renunțarea la contract. Indiferent de motivul
pentru care vor să renunțe la serviciul pe care îl dețin, utilizatorii trebuie
să citească prevederile contractului pe care îl au și să se asigure că au ieşit
din perioada minimă contractuală pentru a nu risca plata de penalităţi pentru
rezilierea anticipată a contractului”, a declarat Sorin Grindeanu,
președintele ANCOM.
Furnizorii
de comunicaţii electronice sunt obligaţi să ofere contracte cu perioade minime
de cel mult 24 de luni, dar și să aibă oferte cu o perioadă contractuală de cel
mult 12 luni. După expirarea perioadei minime, contractul se va derula în
continuare pe o perioadă nedeterminată sau se va prelungi succesiv cu perioade
egale cu perioada contractuală minimă.
Perioada minimă contractuală
Potrivit prevederilor
legale, furnizorii de servicii de telefonie,
internet și televiziune pot stabili o perioadă contractuală minimă,
denumită și perioadă contractuală
inițială în cazul contractelor ce au ca obiect furnizarea de servicii de
comunicații electronice. Renunțarea la contract în această perioadă
contractuală minimă atrage, de regulă, plata unor penalități. Excepție fac
situațiile în care utilizatorii solicită rezilierea contractului ca urmare a
modificării unilaterale a acestuia de către furnizor. În funcție de strategia comercială a fiecărui furnizor, aceștia își pot
concepe și oferte ce presupun încheierea contractului pe o perioadă
nedeterminată (adică fără durată minimă contractuală), de regulă la
prețuri standard (fără beneficii sau reduceri), avantajul pentru utilizatori fiind
că acest contract poate fi reziliat oricând, fără plata unor penalități.
Durata totală a contractului
Durata totală a
contractului nu trebuie confundată cu perioada contractuală minimă. Din analiza
efectuată de ANCOM a contractelor principalilor furnizori de servicii de
comunicații electronice din România a reieșit că, după expirarea perioadei contractuale minime, contractul
nu încetează, ci se derulează în continuare pe o perioadă nedeterminată sau se
prelungește succesiv cu perioade egale cu perioada contractuală minimă, în
funcţie de prevederile concrete ale contractului și de solicitările abonaților.
În acest caz, după expirarea perioadei minime inițiale nu este necesară
contractarea unei noi oferte pentru prelungirea duratei contractuale, oferta
curentă fiind în continuare disponibilă. De asemenea, după expirarea perioadei
minime inițiale, utilizatorii pot renunța la contract fără plata penalităților de reziliere anticipată.
Bine de știut
ü Prin lege există un prag
maxim pentru stabilirea duratei contractuale iniţiale: de 24 de luni; furnizorii
trebuie să pună la dispoziția utilizatorilor și oferte cu o perioadă
contractuală inițială de maximum 12 luni;
ü Unii furnizori oferă și
posibilitatea de a încheia contracte pe o perioadă nedeterminată, caz în care utilizatorii
pot solicita încetarea acestora fără plata penalităților de reziliere
anticipată;
ü Perioada minimă
contractuală în cazul contractelor încheiate cu utilizatorii - persoane
juridice poate depăși 24 de luni, fiind
de regulă negociată de părți. Acești utilizatori pot însă solicita aplicarea
regimului de consumator, respectiv oferirea posibilității încheierii unui
contract pentru o perioadă contractuală minimă de până la 24 de luni;
ü Stabilirea prin contract a unor sume de bani pe care clientul trebuie să le
plătească în cazul în care dorește rezilierea contractului înainte de expirarea
perioadei minime contractuale nu este interzisă, însă modul în care sunt
stabilite aceste sume trebuie să respecte legislația din domeniul protecției
consumatorilor;
ü Utilizatorii care doresc rezilierea unui contract
de servicii de comunicații electronice ar trebui să verifice (în contractele
lor) dacă a expirat perioada minimă a contractului, precum și sumele pe care ar
trebui să le plătească pentru încetarea contractului în cazul în care sunt în
interiorul perioadei minime contractuale;
Atenție!
Portarea numărului de telefon nu anulează
obligația de a plăti penalități de reziliere anticipată a contractului, dacă procesul
de portare are loc în cadrul perioadei minime contractuale.
Ce, cum şi unde reclami?
ü În cazul în care consumatorii
doresc să reclame modul în care un furnizor de comunicații electronice a
stabilit sumele percepute ca penalități de reziliere anticipată, aceștia se pot
adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), instituția
care poate constata existența unor clauze abuzive în
contracte.
ü În cazul în care contractul de servicii de
comunicații electronice nu conţine nicio precizare referitoare la durata
acestuia sau, în cazul consumatorilor, se menționează o perioadă inițială mai
mare de 24 de luni sau nu li se oferă și posibilitatea de a încheia un contract
cu o durată iniţială de cel mult 12 luni, utilizatorii se pot adresa ANCOM, urmând pașii descriși în
secţiunea Sesizează ANCOM. De asemenea,
persoanele juridice cărora li s-a refuzat, ca urmare a cererii acestora,
încheierea contractelor cu o durată maximă de 24 de luni, precum și
posibilitatea de a încheia un contract cu o durată de maximum 12 luni se pot
adresa ANCOM.
Pentru informații suplimentare, cei interesați pot
accesa InfoCentrul din pagina de internet a Autorităţii, www.ancom.org.ro,
subsecţiunea Contractul pe înţelesul tău.
Secțiunea InfoCentru din pagina de internet
ANCOM pune la dispoziția utilizatorilor informații utile despre serviciile de
comunicații electronice (telefonie, internet și televiziune) și serviciile
poștale, pentru a-i sprijini în alegerea și folosirea acestor servicii.
Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de
tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de
roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum
fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
Autoritatea Naţională pentru
Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituția care
protejează interesele utilizatorilor de comunicații din România, prin promovarea concurenței pe piața de
comunicații, administrarea resurselor limitate, încurajarea investițiilor
eficiente în infrastructură și a inovației. Pentru mai multe detalii despre
activitatea ANCOM vizitați www.ancom.org.ro, www.portabilitate.ro și www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de
internet, accesați www.netograf.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu