116 111 este linia europeană de asistenţă
pentru copii, gestionată în România de Asociaţia Telefonul Copilului şi Telekom
Romania. Apelul către 116 111 este oferit gratuit de Telekom Romania
Communications și Telekom Romania Mobile Communications.
Numărul
total de apeluri înregistrate la 116 111 a fost de 110.699, o creștere de 24,4%
față de anul 2016. 76.93% dintre copiii
care au apelat Telefonul Copilului 116 111 au afirmat că persoanele
semnificative cu care discută despre problemele personale sunt din afara
familiei, în timp ce doar 11.55% au afirmat că aceste persoane
semnificative sunt din familie (părinți, rude, frați, surori).
Mediul în care au avut loc abuzurile semnalate
a fost în principal cel familial în procentaj de 80.84%,
urmat de spațiul public în procentaj de 11.63%, mediul școlar în procentaj de
4.90% și alte medii (centrul de plasament, casa de tip familial) în procentaj
de 2.63%.
Agresorii copiilor au fost: părinții sau unul
dintre părinți (75%), un alt adult (8.36%), un alt copil (7.72%),
rudă a copilului agresat (2.45%) și alte categorii (6.47%) din care fac parte:
concubin / concubină, cadru didactic, asistent maternal, personal al centrului
de plasament.
„Anul trecut am observat o nouă tendință:
copiii așteaptă mai puțin ajutor de la autorități și caută soluții pentru a
face față singuri situațiilor dificile. Astfel, consultanții Asociației
Telefonul Copilului au oferit cu precădere consiliere psihologică. Lucrăm,
însă, în continuare în stransă legatură cu autoritățile pentru cazurile grave
și vom continua să semnalăm nevoia de intervenție atunci când este cazul.
Demersul nostru, însă, nu ar fi posibil fără susținerea constantă primită din
partea companiei Telekom România, căreia îi mulțumim pentru că vocea fiecărui
copil este ascultată la 116 111”, a declarat Cătălina Surcel, Director Executiv
al Asociației Telefonul Copilului.
“Cifrele prezentate de Telefonul Copilului
sunt îngrijorătoare pentru că arată o altă față a copilăriei - una tristă și
care poate lăsa urme adânci pentru cei mici cuprinși în aceste statistici.
Suntem partenerii Asociației Telefonul Copilului de 17 ani, iar acest proiect a
crescut foarte mult de-a lungul anilor, ceea ce dovedește că există o mare
nevoie pentru servicii de consiliere oferite copiilor. Ne bucurăm că prin
intermediul liniei puse la dispoziție de companie îi ajutăm pe cei mici să
ajungă la cineva care să îi sfătuiească și să le ofere suport specializat
pentru problemele cu care se confruntă”, a declarat Ionela Păunică, Senior
Coordonator Comunicare Telekom Romania, Director Executiv al Fundatiei Telekom
Romania
Cele mai multe dintre cazurile care au
necesitat consilierea de lungă durată a specialiștilor Asociației Telefonul
Copilului se referă la consilierea psihologică și juridică,
respectiv 6.277 astfel de cazuri, față de doar 4.277 astfel de situații
înregistrate în anul 2016, o creștere de 46% față de anul 2016.
Abuzul
de tip bullying a avut loc, cu precădere, în școală / grădiniță (87.62%) și în
medii precum online / spațiul public (12.38%). Agresorii în abuzul de tip
bullying au fost: alt copil (94.41%), cadru didactic (3.40%) și alt adult
(2.19%). 90.82% (65.94% fete și 34.06% băieți) au fost copii cei care au
sesizat situații de abuz de tip bullying și 9.18% au fost părinți sau alți
adulți. Formele în care s-a manifestat fenomenul bullying au fost: insulte, jigniri, porecle,
sarcasm în procentaj de 50.30%, loviri, îmbrânciri în procentaj de 35.73% și
intimidare, denigrare, insulte cu privire la statutul social în procentaj de
13.97%.
Abuzul sexual a înregistrat o nouă tendință în ceea ce privește
tipul agresorului: 53.73% dintre agresori sunt adulți din afara mediului social
al copilului, înregistrându-se astfel o creștere alarmantă față de anul 2016,
când un procentaj de doar 28% era înregistrat pentru acest tip de agresor, în
cazuistica Asociației Telefonul Copilului. Cele mai multe
dintre victime sunt fete, în procentaj de 65.68%, iar mediul de proveniență
este preponderent cel rural, în procentaj de 62.68%. Grupele de varstă și gen
ale copiilor abuzați sexual sunt urmatoarele: băiat 6 – 12 ani (20.89%), băiat
13 – 16 ani (13.43%), fată 6 – 12 ani (32.83%), fată 13 – 16 ani (32.85%).
Consilierea psihologică a
fost solicitată în principal de copii și s-a evidențiat cu preponderență în
următoarele categorii: nevoia de
dezvoltare a relațiilor în familie (nevoia de comunicare și nevoia de
îmbunătățire a relației copil – părinte / părinți) în procentaj de 31.45%, lipsa de încredere în sine, respectiv
probleme legate de aspectul fizic în procentaj de 31.34%, consumul de alcool, droguri și tutun,
dar și probleme specifice adolescenților
(criză de identitate, probleme sentimentale, dificultăți în relaționare,
anxietăți) în procentaj de 29.76% și disfuncționalități
în relaționare (depresii, tulburări de comportament, manifestarea unor
gânduri / gesturi extreme) în procentaj de 7.45%.
Consilierea
juridică a fost solicitată în principal de părinți și s-a evidențiat cu
preponderență în următoarele categorii: probleme legate de familie
(încredințarea minorului, violența în familie, menținerea legăturilor personale
ale copilului cu părintele care nu a obținut încredințarea) în procentaj de
60.76%, drepturile copilului în procentaj de 24.28% și alocații / prestații
sociale în procentaj de 14.96%.
2017 a fost primul an în care și copiii au solicitat consiliere
juridică privind aspecte legate de familie, într-un procentaj de 11.35%: este
vorba despre probleme legate de divorțul părinților, măsuri de combatere a
violenței în familie precum ordinul de protecție și ordinul de restricție sau
probleme legate de relațiile extraconjugale ale unuia dintre părinți.
Cei mai mulți dintre copiii care au contactat
Asociația Telefonul Copilului sunt preadolescenți și adolescenți 64.72%.
Segmentul „grupe de vârstă” raportat la gen indică drept principale categorii:
fete 13 – 15 ani (27.07%), fete 10 – 12 ani (17.59%), fete 16 – 18 ani
(10.08%), fete 6 - 9 ani (6.71%), băieți 13 – 15 ani (14.79%), băieți 16 – 18
ani (10.32%), băieți 6 - 9 ani (6.79%) și băieți 10 - 12 ani (6.65%).
Copiii și adolescenții care au contactat 116 111 în anul
2017 au provenit din: familii nucleare (75.06%), familii monoparentale (14.04%), familii extinse (6.51%)
și alte tipuri precum familii adoptatoare sau familii care au luat copii în
plasament fără să existe grade de rudenie (4.39%).
Mediul de proveniență cel mai frecvent
raportat la nivelul tuturor apelurilor înregistrate a fost mediul rural
(46.46%), urmat de mediul urban (40.03%). În 13.51% dintre situațiile
înregistrate la 116 111, apelanții nu au dorit să menționeze mediul de
proveniență. Regiunea cea mai frecvent raportată a fost Regiunea Sud - Est
(24.16%), urmată de Regiunea Sud - Muntenia (14.92%), Regiunea București -
Ilfov (14.36%), Regiunea Nord - Est (13.24%), Regiunea Sud - Vest Oltenia
(9.37%), Regiunea Centru (5.54%) Regiunea Vest (5.23%) și Regiunea Nord - Vest
(4.08%). Apelanții au solicitat confidențialitate privind regiunea din care
provin în 9.10% dintre situații.
În
ceea ce priveşte repartizarea pe judeţe, cele mai multe cazuri au fost
înregistrate din judeţele Vrancea, Constanța, Teleorman, Vaslui, Buzau, Iași,
Ilfov, Dolj, Neamț, București sector 2, iar cele mai puţine au fost sesizate
din judeţele Harghita, Bihor, Sălaj, Mehedinți, Brăila, Tulcea, Satu Mare,
Mureș, Suceava, Caraș-Severin.
Mulţumim tuturor reprezentanţilor mass media
pentru toate materialele dedicate constant activității Asociației Telefonul
Copilului, în același timp problemelor la zi cu care se confruntă copiii din
România, așa cum sunt acestea oglindite în mărturiile copiilor care apelează
linia telefonică dedicată, 116 111. Contam pe sprijinul Dumneavoastră și pentru
promovarea celui mai recent film de prezentare al organizației noastre, dedicat
copiilor: Contam pe sprijinul Dumneavoastra si pentru promovarea celui mai
recent film de prezentare al organizatiei noastre, dedicat copiilor: Ce se intampla cand suni la
116 111?
……………………………………………………..
Despre
Asociaţia Telefonul Copilului
Cu o experienţă de 17 ani în domeniul
protecţiei drepturilor copilului şi ale familiei, Asociaţia Telefonul Copilului
este singura organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune
la dispoziţia copiilor şi părinţilor o linie telefonică de asistenţă la nivel
naţional. 7 zile din 7, între orele 08.00-20.00, Asociaţia Telefonul Copilului
răspunde apelurilor copiilor şi părinţilor la 116 111, număr armonizat
european. În perioada 21 noiembrie 2001 – 31 decembrie 2017, un număr total de
2.373.972 de apeluri a fost înregistrat de Asociaţia Telefonul Copilului, iar
dintre acestea au fost identificate 75.332 cazuri care au necesitat consiliere
de lungă durată și / sau intervenţia instituţiilor abilitate. Apelul este
oferit gratuit de Telekom Romania si Telekom Romania Mobile Communications.
Pentru informaţii detaliate legate de Asociaţia Telefonul Copilului şi
activitatea acesteia, vă rugăm să ne contactaţi la numerele de telefon: 021 413
00 11 / 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau să accesaţi website-ul organizaţiei
noastre www.telefonulcopilului.ro
Despre
Telekom Romania
Telekom Romania este un brand de
telecomunicaţii nou și dinamic, care oferă servicii de telecomunicaţii fixe şi
mobile complete, inovatoare, simplificate și personalizate pentru o comunitate
vastă de clienți, cu aproximativ 10 de milioane de contracte de servicii. Prin
cei doi operatori, Telekom Romania Communications şi Telekom Romania Mobile
Communications, noul brand oferă servicii integrate de telecomunicații, astfel
încât clienţii să beneficieze de o experiență completă şi inedită: servicii de
voce și date mobile 3G și 4G, telefonie fixă tradițională, internet de mare
viteză și
televiziune pe mai multe tehnologii, inclusiv
IPTV, precum și conținut de înaltă calitate și exclusivități. Pentru clienţii
business, noul brand este promisiunea unor soluții IT&C la cheie, care să
sprijine companiile să devină mai competitive și mai agile. Brand-ul Telekom
Romania este prezent pe piața românească din 2014, după rebranding-ul comun al
Romtelecom și COSMOTE România. Telekom Romania este un brand care aparține
Deutsche Telekom, una dintre companiile de top la nivel mondial, cu peste 142
milioane de clienți pentru servicii mobile, 31 milioane de linii fixe și peste
17 millioane linii broadband (la 31 decembrie 2013). Grupul oferă produse și
servicii fixe, comunicare mobilă, Internet și IPTV pentru consumatori și soluții
ICT pentru clienți din mediul de business. Deutsche Telekom este prezent în
aproximativ 50 de țări și are circa 229.000 angajați la nivel mondial. Grupul a
generat venituri de 60,1 miliarde euro
în anul financiar 2013 – mai mult de jumătate din această valoare în
afara Germaniei.
Comunicat de presa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu