Guvernul a
aprobat modificarea și completarea cadrului general de organizare și
funcționare a sistemului de inspecție tehnică periodică a vehiculelor
înmatriculate sau înregistrate în România, astfel încât noile prevederi să țină
cont de cele mai noi reglementări europene în domeniu.
O noutate
adusă este clasificarea defecțiunilor constatate cu prilejul inspecției tehnice
periodice a vehiculului, în funcție de nivelul de risc asupra siguranței
rutiere și de impactul asupra mediului:
-
deficiențe
minore – care nu au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau
impact asupra mediului, precum și alte neconformități minore;
-
deficiențe
majore – susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact
asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic,
precum și alte neconformități mai importante;
-
deficiențe
periculoase – care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței
rutiere sau care au impact asupra mediului.
Un vehicul
care prezintă deficiențe încadrabile la mai mult de o categorie de deficiențe
va fi clasificat în categoria corespunzătoare deficienței mai grave. Dacă la
același element inspectat se constată mai multe deficiențe, vehiculul poate fi
încadrat în categoria imediat superioară de gravitate dacă se poate demonstra că
efectul combinat al acestor deficiențe ar genera un risc mai mare la adresa
siguranței rutiere. După finalizarea inspecției tehnice periodice, persoana
care prezintă vehiculul la inspecție este informată cu privire la orice
deficiențe constatate și care necesită remediere. De asemenea, primește
certificat ITP conținând elementele standardizate aferente codurilor armonizate
ale Uniunii Europene, iar vehiculului i se aplică un ecuson de inspecție
tehnică periodică. În cazul în care la inspecția tehnică periodică se constată
deficiențe majore sau periculoase, se consideră că inspecția nu a fost trecută
și va fi necesară o nouă inspecție a vehiculului în cel mult 30 de zile de la
inspecția inițială.
De
menționat că la reînmatricularea unui vehicul deja înmatriculat în alt stat
membru al Uniunii Europene ori al Spațiului Economic European, certificatul de
inspecție tehnică periodică trebuie să fie încă valabil din punctul de vedere
al frecvenței inspecțiilor tehnice periodice, în conformitate cu legislația în
vigoare în România.
Cerințele
specifice pentru funcționarea sistemului ITP, precum și metodologia de
efectuare a inspecției tehnice periodice se stabilesc prin ordin al ministrului
Transporturilor.
Pe lângă
aceste schimbări, actul normativ introduce, în acord cu reglementările
europene, obligațiile de raportare ca stat membru al Uniunii Europene, iar
Regia Autonomă ”Registrul Auto Român” este desemnată ca autoritate competentă
responsabilă de administrarea sistemului național de inspecții tehnice
periodice și ca organism de supraveghere a stațiilor de inspecție tehnică.
Totodată, lista faptelor considerate contravenții a fost extinsă, cuantumul
amenzilor aplicate fiind între 1.000 și 5.000 de lei. Astfel, pe lângă faptele
penalizate conform reglementărilor actuale, se vor considera contravenții efectuarea ITP în
stații care nu dețin autorizare pentru categoria în care se încadrează
vehiculul inspectat, nerespectarea metodologiei, a procedurilor ori a fluxului
tehnologic comunicat de R.A.R. cu ocazia autorizării, atestarea ca bun de
circulație a unui vehicul care nu a fost prezentat în stația de inspecție
tehnică, precum și efectuarea ITP la vehiculele care prezintă modificări ale
caracteristicilor din cartea de identitate a vehiculului fără ca modificările
să fi fost înscrise în documentele respective.
Proiectul de lege adoptat astăzi de Guvern modifică și completează
Ordonanța Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor
înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranța circulației
rutiere, protecția mediului și în categoria de folosință conform destinației,
prin inspecția tehnică periodică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu