Pe parcursul anului 2016 s-a menținut
tendința de creștere a numărului utilizatorilor de abonamente la serviciile de telefonie
mobilă,în detrimentul utilizatorilor pe bază de cartele
preplătite active, ajungându-se pentru prima dată la un număr de abonamente mai mare decât cel de cartele preplătite active. Utilizatorii de telefonie din România au vorbit în medie în fiecare lună a anului 2016 câte 1 oră și 4 minute prin intermediul rețelelor fixe și de patru ori mai mult prin intermediul rețelelor mobile (4 ore și 17 minute). Deși,în continuare, un apel efectuat de pe telefonul fix (3 minute și 4 secunde) durează,în medie,mai mult decât unul de pe mobil (2 minute și 37 de secunde), diferența dintre cele două categorii de trafic se micşoreazăde la an la an. Infografic aici.
preplătite active, ajungându-se pentru prima dată la un număr de abonamente mai mare decât cel de cartele preplătite active. Utilizatorii de telefonie din România au vorbit în medie în fiecare lună a anului 2016 câte 1 oră și 4 minute prin intermediul rețelelor fixe și de patru ori mai mult prin intermediul rețelelor mobile (4 ore și 17 minute). Deși,în continuare, un apel efectuat de pe telefonul fix (3 minute și 4 secunde) durează,în medie,mai mult decât unul de pe mobil (2 minute și 37 de secunde), diferența dintre cele două categorii de trafic se micşoreazăde la an la an. Infografic aici.
Evoluția telefoniei
mobile
La sfârșitul anului 2016, în
România erau 22,9 milioane de utilizatori
activi de servicii de telefonie mobilă (în scădere cu 1% față de sfârşitul
anului 2015), dintre care 11,5 milioane (+8%) erau utilizatori pe bază de
abonament și 11,4 milioane (-9%) utilizatori pe bază de cartele preplătite
active. Creșterea numărului de abonamente se datorează, în principal,
utilizatorilor persoane fizice care preferă acest tip de acces la serviciile de
telefonie mobilă, numărul acestora înregistrând o creştere cu +11% în anul 2016,
până la 8,6 milioane.
Rata
de penetrare
la nivelul populației a cartelelor SIM active pentru serviciile de telefonie
mobilă a ajuns la 116% la finalul anului 2016.
Deși numărul total de utilizatori activi ai acestui serviciu a scăzut ușor,
traficul total de voce (exclusiv
roaming internațional) efectuat de aceștia a crescut cu +2% în anul 2016 față
de anul 2015, până la aproape 70,6
miliarde minute. Doar traficul în rețelele mobile proprii a înregistrat o scădere
de -10%, până la 44 miliarde minute, celelalte categorii de trafic înregistrând
creşteri în anul 2016: traficul către alte rețele de telefonie mobilă +36%,
până la 20,3 miliarde minute, traficul către reţele din afara României +10%,
până la 4,1 miliarde minute și, respectiv,traficul către rețelele fixe +4%,
până la 2,3 miliarde minute.
Numărul total de mesaje SMS a scăzut în anul 2016 cu -10%, până la18 miliarde de mesaje,cel mai probabil
ca urmare a utilizării tot mai intense a altor mijloace de transmitere a
mesajelor instant. Majoritatea traficului de voce (60%) este realizat de
utilizatorii pe bază de abonament, însă în cazul mesajelor SMS majoritatea
traficului (52%) este realizat de cei care dețin cartele preplătite active.
Durata medie a unui apel realizat prin intermediul reţelelor publice mobile (exclusiv
roaming internaţional) a crescut în anul 2016la 2 minute și 37 de secunde, iar traficul de voce efectuat de un
utilizator activ într-o lună a fost în medie de 4 ore și 17 minute, cu 4 minute mai mult decât în anul 2015. Totodată,
un utilizator a transmis,în medie,67 de
mesaje SMS într-o lună.
În ceea ce privește serviciile de roaming
internaţional, traficul de voce a continuat să înregistreze și pe parcursul
anului 2016 o creștere semnificativă, de +56%, până la 1,6 miliarde de minute
(din care 0,5miliardereprezintă apelurile efectuate și 1,1 miliarde apelurile
primite), în timp ce traficul de mesaje SMS trimise în roaming a înregistrat o
creștere anuală de +16%, până la 151 milioane de mesaje. Cea mai mare creştere a
fost înregistrată de serviciile de date utilizate în roaming, de +59%,până la 967TB în 2016, de la 607TB în 2015.
Evoluția telefoniei
fixe
Gradul de utilizarea telefoniei fixe a continuat să scadă pe parcursul
anului 2016, înregistrându-se scăderi atât la nivelul numărului de linii de acces (-4%, până la 4,1 milioane), cât și la
nivelul traficuluide voce. La 31
decembrie 2016, rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de gospodării
înregistra valoarea de 44%.
Traficul total de voce realizat prin intermediul rețelelor fixe s-a diminuat
până la 3,2 miliarde de minute în anul 2016, în scădere anuală cu -15%. Toate
categoriile de trafic de voce au înregistrat scăderi: traficul către rețele
publice fixe a scăzut cu -17% până la 2,1 miliarde de minute, traficul către
rețele publice mobile s-a diminuat cu -9% până la valoarea de 0,9 miliarde de
minute, iar traficul către rețele din afara României s-a redus cu -15%, până la
0,24 miliarde de minute.
Media lunară a traficului originat de la un post de abonat a continuat să
scadă, ajungând la 1 oră și 4 minute, mai puțin cu 8 minute față de valoarea
medie din anul 2015, iar un apel a avut o durată medie de 3 minute și 4
secunde.
Raportul de date
statistice
Raportul de date
statistice privind piața de comunicații electronice din România pentru anul
2016 este realizat de ANCOM pe baza datelor statistice raportate semestrial de
furnizorii care au obligaţia de a transmite către ANCOM valorile indicatorilor
corespunzători categoriilor de servicii conform Deciziei nr. 333/2013şi va fi
disponibil în curând pe www.ancom.org.ro.
17 mai - Ziua
Internațională a Telecomunicațiilor și Societății Informaționale
Ziua de 17 mai a
fost declarată Ziua Internațională a Telecomunicațiilor și Societății
Informaționalepentru a marca semnarea la Paris, la 17 mai
1865, a primei Convenții Internaționale privind Telegrafia, ocazie cu care a
fost creatăUniunea Internațională a Telecomunicatiilor
(UIT).
Autoritatea
Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care
protejează interesele utilizatorilor de comunicaţii din România, prin promovarea concurenţei pe piaţa de
comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea investiţiilor
eficiente în infrastructură şi a inovaţiei. Pentru mai multe detalii despre
activitatea ANCOM, vizitaţi www.ancom.org.ro,www.portabilitate.ro şi www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de
internet, accesați www.netograf.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu