Guvernul a aprobat legislația secundară pentru
punerea în aplicare a modificărilor aduse Legii privind înființarea Agenției
Naționale de Locuințe, referitoare la facilitățile de locuire pentru tinerii
cărora sursele de venit nu le permit achiziția unei locuințe în proprietate sau
închizierea în condițiile pieței, inclusiv pentru tinerii specialiști din
sănătate și învățământ.
Printr-o
Hotărâre, Guvernul a adoptat modificarea și completarea Normelor metodologice
pentru punerea în aplicare a Legii nr. 152/1998 privind înființarea Agenţiei
Naţionale pentru Locuinţe.
Astfel, se modifică vârsta până la care pot primi
repartiţie pentru locuinţă tinerii, respectiv în cel mult 36 de luni de la
împlinirea vârstei de 35 de ani. De facilități locative vor beneficia și
tinerii specialiști din sănătate, categorie în care sunt incluși și tinerii
rezidenți. Locuinţele pentru tineri destinate închirierii vor fi repartizate
inclusiv pentru tinerii specialişti din învăţământ şi sănătate, atât din fondul
de locuinţe nou construite, cât şi din cele pentru care au fost reziliate de
drept contractele de vânzare cu plata în rate. Analizarea cererilor pentru
locuințele destinate închirierii exclusiv unor specialiști din sănătate și
educație se face de către comisii sociale, constituite de către primarul
localității, pe baza criteriilor specificate în noile norme de aplicare a
legii.
Pentru
construirea de noi locuințe ANL, vor fi preluate de la autorităţile publice
locale doar acele terenuri destinate
construcţiei de locuinţe prin programele guvernamentale pentru care sunt
viabilizate până la limita exterioară a perimetrului destinat construcţiilor.
Necesitatea şi oportunitatea proiectelor sunt stabilite în colaborare cu
autorităţile publice locale, luând în considerare şi solicitările depuse de
posibilii beneficiari, şi înregistraţi în baza de date gestionată de ANL. Tema
de proiectare este stabilită de ANL, iar plafonul maximal de cost este aprobat
de către Consiliul de Administraţie al ANL. Locuinţele se repartizează în baza
unor criterii aprobate de Consiliul de Administraţie al ANL.
Prin
ANL se derulează Programul guvernamental pentru construcția de locuințe pentru
tineri destinate închirierii și despre Programul de construcții locuințe
proprietate personală, realizate prin credit ipotecar. În ceea ce priveşte
programul de construcţii locuinţe proprietate personală, realizate cu credit
ipotecar, adică program propriu al ANL, există o serie de particularităţi în
derularea programului constând în faptul că se adresează tuturor persoanelor
cu cetăţenie română, care au împlinit vârsta de 18 ani şi care doresc să
cumpere o locuinţă construită prin intermediul agenţiei.
Pentru
a cumpăra o locuinţă construită prin acest program, este nevoie de finanţare,
reprezentată de un avans (depus de solicitant) şi de un credit ipotecar
(contractat de la băncile partenere). Locuințele se repartizează în baza unor
criterii aprobate de Consiliul de Administrație al ANL.
Prin normele metodologice
aprobate astăzi se mai stabilește:
Ø Modul
în care se determină valoarea de vânzare a locuinţelor realizate prin programul
de construcţii locuinţe proprietate personală, realizate prin credit ipotecar,
necontractate la data finalizării lucrărilor;
Ø Modul
de plată al penalităţilor în situaţia în care chiria nu este plătită la
termenul stabilit,
În
situaţia în care locuinţele ANL nu se repartizează în totalitate, autorităţile
administraţiei publice locale şi centrale, după caz, răspund de paza şi
conservarea imobilelor preluate până la repartizarea acestora către beneficiarii
de drept, urmând să efectueze pe cheltuiala lor toate remedierile necesare la
imobilele preluate şi nerepartizate la care se constată deteriorări ca urmare a
neutilizării lor.
Noile
norme metodologice stabilesc şi atribuţiile administratorilor, în sensul că
aceştia înregistrează în contabilitate locuinţele pe care le au în
administrare, cu respectarea prevederilor legale în materie, şi le supun
procedurilor de reevaluare şi amortizare, precum şi faptul că administratorul
locuinţelor exercită operaţiuni specifice unui proprietar în numele statului,
în sensul că îşi dă acordul pentru racordarea/debranşarea locuinţelor la/de
la reţelele de utilităţi; îmbunătăţirile care se aduc locuinţelor la
solicitarea chiriaşului; ieşiri din indiviziune, alipiri, dezlipiri care nu
aduc atingere proprietăţii publice/private a statului; înscrierea menţiunilor
în extrasul de carte funciară.
Noile
norme de aplicare detaliază situaţiile în care se poate realiza schimbul de
locuinţe între chiriaşi sau între unităţi administrativ-teritoriale diferite.
Astfel,
la solicitarea chiriaşilor, administratorii locuinţelor pot realiza un schimb
de locuinţe cu asigurarea exigenţelor minimale prevăzute în anexa nr. 1 la Legea nr. 114/1996,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în baza unei
convenţii/acord între chiriaşi.
În
situaţii temeinic justificate, administratorii locuinţelor pot dispune, cu
respectarea prevederilor Legii nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, schimbarea locuinţei atribuite unui chiriaş cu o altă
locuinţă vacantă de aceeaşi categorie. Sunt considerate situaţii temeinic
justificate situaţiile în care:
Ø se
constată că titularului contractului de închiriere i s-a modificat starea
civilă şi/sau numărul persoanelor aflate în întreţinere,
Ø la
repartiţie nu s-au putut asigura suprafeţele minimale în raport cu numărul de
persoane,
Ø i s-a
modificat locul muncii într-o altă unitate administrativ-teritorială.
Schimbul
de locuinţe se poate realiza numai în cazul imobilelor aflate în exploatare şi
din aceeaşi categorie de locuinţe construite de ANL, fiind exceptate locuinţele
noi, inclusiv în cazul imobilelor situate în unităţi administrativ-teritoriale
diferite. În cazul în care schimbul de locuinţe se realizează între locuinţe
amplasate în unităţi administrativ teritoriale diferite este necesar acordul
ambelor autorităţi ale administraţiei publice locale care deţin locuinţele în
administrare.
Biroul de presă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu