Funcționarea rețelelor și serviciilor de comunicații poate
fi afectată de incidente, cauzate de diverși factori, de la întreruperi ale
alimentării cu energie electrică sau căderi masive de zăpadă până la atacuri
informatice. Atunci când astfel de factori intervin, furnizarea serviciilor de
comunicații electronice se poate întrerupe pentru perioade mai mici sau mai
mari de timp, fapt ce poate afecta de la câteva zeci de utilizatori până la zeci
de mii de utilizatori sau chiar întreaga bază de abonați. Unele dintre aceste
incidente pot fi prevenite, iar efectele, în cazul în care incidentele au loc,
pot fi diminuate prin diverse măsuri.
Cui se adresează?
Ghidul se adresează tuturor furnizorilor de rețele publice
de comunicații electronice sau de servicii de comunicații electronice destinate
publicului, care au obligația legală de a lua toate măsurile de securitate
adecvate pentru a administra riscurile la adresa securităţii reţelelor şi
serviciilor de comunicaţii electronice, astfel încât să asigure un nivel de
securitate corespunzător riscului identificat şi să prevină sau să minimizeze
impactul incidentelor de securitate asupra utilizatorilor şi reţelelor
interconectate.
Ce conține Ghidul?
Ghidul detaliază obligațiile pe care le au operatorii în domeniul
managementului incidentelor și oferă o serie de exemple la îndemâna acestora pentru
eficientizarea activităților implicate în gestionarea incidentelor. Astfel, furnizorii
interesați pot afla detalii aferente diverselor abordări și bune practici în
ceea ce privește întocmirea politicii de management al incidentelor, organizarea
echipelor de răspuns la incidentele de securitate, stabilirea fluxului de lucru
pentru o gestionare eficientă a incidentelor sau întocmirea procedurilor
asociate managementului incidentelor.
Aceștia pot de asemenea consulta ghidul pentru a se informa
în privința unor măsuri pentru monitorizarea rețelelor și serviciilor de
comunicații electronice, monitorizarea accesului în locații, a mecanismelor
prin intermediul cărora incidentele pot fi detectate și notificate de diferite
părți, a elementelor ce necesită a fi considerate în stabilirea unor proceduri
sau planuri de comunicare a informațiilor despre incidente către abonați, mass-media,
alți furnizori afectați sau ANCOM.
Ghidul poate fi consultat aici.
Incidentele de securitate
În cadrul Deciziei ANCOM nr. 512/2013, incidentele de
securitate sunt definite ca acele evenimente care pot afecta sau amenința,
direct ori indirect, securitatea și integritatea rețelelor și serviciilor de comunicații
electronice. Totodată, incidentele cu impact semnificativ sunt considerate acele
incidente care afectează un număr mai mare de 5.000 de conexiuni, timp de cel
puţin 60 de minute. Furnizorii au obligația de a raporta ANCOM incidentele cu
impact semnificativ, conform procedurii de raportare stabilite de Autoritate
prin decizie. Pe baza acestor raportări, ANCOM întocmește anual Raportul
privind incidentele care au afectat securitatea și integritatea rețelelor și
serviciilor de comunicații electronice.
Alte informații
Alte
informații privind securitatea și integritatea rețelelor și serviciilor de
comunicații electronice se regăsesc pe pagina web a ANCOM, la secțiunea Securitate.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi
Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care protejează
interesele utilizatorilor de comunicaţii din România, prin promovarea concurenţei pe piaţa de
comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea investiţiilor
eficiente în infrastructură şi a inovaţiei. Pentru mai multe detalii despre
activitatea ANCOM vizitaţi www.ancom.org.ro
şi www.portabilitate.ro.
Persoană de contact:
Cătălina Dragomir, Şef Serviciu Comunicare, tel. 0372.845.417
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu