Observatiile si propunerile privind proiectul de act normativ pot fi transmise in scris la sediul MDRAP din Str. Apolodor, nr. 17, sector 5, Bucuresti (Directia Generala Juridica si Relatia cu Parlamentul), la adresa de e-mail iulia.matei@mdrap.ro sau la numarul de fax 0372.114.569.
Obiectivul actului normativ este de a reglementa statutul localitatilor din Romania si de a le clasifica astfel incat sa poata furniza un cadru pentru politici investitionale cu impact pozitiv asupra dezvoltarii teritoriului national si imbunatatirea calitatii vietii pentru toate comunitatile locale. Forma supusa consultarii propune clasificarea unitatilor administrativ teritoriale (UAT) urbane in 7 categorii, iar a celor rurale - in 2 categorii.
Anexele la lege prevad pentru fiecare categorie de UAT un set de dotari minime de echipare a teritoriului: sedii administrative, sisteme de transport public si acces la infrastructura nationala/internationala de transport, institutii de invatamant, de sanatate si cercetare, in functie de rangul localitatii. Totodata, sunt prevazuti indicatori de monitorizare pentru localitati, care vor arata gradul de dezvoltare al fiecareia in parte. Un astfel de sistem poate servi, dupa implementarea lui efectiva, la prioritizarea investitiilor publice: de exemplu, localitatile mai putin dezvoltate pot avea prioritate la accesul in programele guvernamentale de de investitii. Criteriul nou utilizat in clasificarea localitatilor este rolul teritorial conferit de: statutul administrativ, pozitia geografica, pozitia in reteaua de localitati, nivelul de echipare si dotare, valentele de natura culturala si ecologica.
Se propune clasificarea unitatilor administrativ teritoriale urbane in 7 categorii: municipiu capitala, de importanta nationala si europeana; poli regionali principali cu potential transnational; poli regionali secundari; poli judeteni principali; poli judeteni secundari; centre urbane cu rol zonal, municipii si orase cu rol de servire teritorial; centre urbane cu functii specializate. Localitatile componente ale municipiilor si oraselor sunt incluse in reteaua localitatilor urbane. Pentru unitatile administrativ teritoriale rurale se propune o grupare pe 2 categorii: poli rurali (comune cu functie de loc central) si alte comune. Satele componente ale polilor rurali si comunelor, precum si satele apartinatoare municipiilor si oraselor isi pastreaza caracterul rural si apartin retelei de localitati rurale. Prevederile planului de amenajare a teritoriului national pot fi utilizate pentru directionarea anumitor tipuri de investitii spre localitati cu probleme de dezvoltare.
Astfel, proiectul de lege introduce cateva categorii speciale: comune, municipii si orase cu scaderi semnificative de populatie, municipii, orase, comune cu localitati sub 100 de locuitori la recensamantul din 2011, orase cu caracteristici rurale. Se propune introducerea notiunii de oras cu caracteristici rurale: un oras care indeplineste cel putin 3 dintre urmatorii 4 indicatori: scadere demografica in intervalul 1990-2012; peste 30% din populatie ocupata in sectorul primar (la ultimul recensamant); peste 40% din populatia totala localizata in sate apartinatoare si localitati componente; peste 50% din strazi nemodernizate.
Proiectul revizuieste setul de dotari si indicatori de dezvoltare pentru fiecare categorie de localitati si introduce concepte noi in stransa legatura cu evolutia retelei de localitati la nivel european si national, cum ar fi aria functionala - formatiunea teritoriala care include mai multe unitati administrativ-teritoriale de baza intre care au loc relatii functionale de natura economica, sociala, culturala sau de infrastructura.
Ariile functionale pot fi de tip sectorial sau de tip integrat teritorial, acestea din urma au un caracter complex fiind create in jurul unui centru polarizator in scopul gestionarii in comun a mai multor servicii publice, inclusiv de planificare teritoriala. Ariile functionale integrate teritorial pot fi constituite in jurul capitalei si a resedintelor de judet (de tip metropolitan), in jurul oraselor de peste 20000 locuitori fara functie administrativa dar cu o potential de polarizare semnificativ (arii functionale urbane) sau in jurul polilor rurali, respectiv oraselor cu caracteristici rurale (arii functionale potentiale).
Modificarile fata de actul normativ in vigoare au urmarit o reclasificare a localitatilor care sa reflecte mai bine situatia reala la nivelul teritoriului national. In Romania exista 3181 unitati administrativ–teritoriale de baza (103 municipii, 217 orase si 2861 comune), care cuprind 13750 de localitati astfel: 320 de localitati urbane resedinta de oras / municipiu, 2861 de sate resedinta de comuna, 473 de localitati componente ale oraselor / municipiilor, 470 de sate apartinatoare de orase / municipii si 9626 de sate componente ale comunelor.
Revizuirea sistemului actual de stabilire a statutului urban / rural este necesara intrucat acesta a permis, in lipsa unui mecanism de monitorizare, trecerea in categoria urbana a unor comune fara potential de urbanizare si fragmentarea administrativa a altor comune. In momentul de fata, foarte putine municipii si orase indeplinesc indicatorii minimali cantitativi si calitativi de definire a localitatilor, astfel incat este nevoie de o noua viziune asupra retelei de localitati pentru ca acestea sa poata fi sprijinite in procesul de dezvoltare in mod adaptat in functie de rolul lor teritorial dar si de nevoile lor specifice. Pentru a facilita aplicarea noilor concepte, MDRAP va elabora si aproba, in termen de 3 luni de la publicarea legii, metodologia de delimitare pentru fiecare categorie de arie functionala.
Revizuirea PATN sectiunea IV a inceput in 2013 si a avut la baza Studiul de fundamentare in vederea actualizarii PATN – sectiunea reteaua de localitati, un raport de cercetare complex elaborat de consortiul coordonat de Universitatea de Arhitectura si Urbanism Ion Mincu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu