Informare privind rezultatele activităţii de monitorizare
a unităţile administrativ teritoriale de către Serviciul Judeţean Caraş-Severin al Arhivelor Naţionale
pe linia respectării legislaţiei în domeniu. Stadiul predării-preluării
documentelor permanente între unitățile administrativ teritoriale și
Serviciul Judeţean Caraş-Severin al
Arhivelor Naţionale. Deficienţe şi măsuri de remediere.
Prezintă: Serviciul Judeţean Caraş-Severin al Arhivelor Naţionale.
Arhivele Naţionale şi structurile din
subordine îşi desfăşoară activitatea în baza Legii 16/1996, republicată în
Monitorul Oficial al României, nr. 293/22.04.2014 şi se ocupă de administrarea,
supravegherea şi protecţia specială a Fondului Arhivistic Naţional al României.
Constituie izvoare istorice şi alcătuiesc
Fondul Arhivistic Naţional al
României documentele create de-a lungul timpului de către organele de stat,
organizaţiile publice sau private economice, sociale, culturale, militare şi
religioase, de către persoane fizice autorizate, profesionişti care îşi
desfăşoară activitatea în baza unei legi speciale şi persoane fizice. Acestor
documente statul le asigură protecţie specială.
Prin documente care fac parte din Fondul
Arhivistic Naţional al României, în sensul Legii 16/1996, republicate, se
înţeleg: actele oficiale şi particulare, diplomatice şi consulare, memoriile,
manuscrisele, proclamaţiile, chemările, afişele, planurile, schiţele, hărţile,
peliculele cinematografice şi alte asemenea mărturii, matricile sigilare,
precum şi înregistrările foto, video, audio şi informatice cu valoare istorică,
realizate în ţară sau de către creatori români în străinătate.
La unităţile administraţiei publice
locale, activităţile de îndrumare şi control efectuate de către reprezentanţii
Serviciului Judeţean Caraş-Severin al Arhivelor Naţionale au vizat aspecte
legate de:
modul de
înregistrare al documentelor şi de predare a acestora între
servicii/birouri/compartimente;
constituirea
dosarelor, în baza categoriilor de documente şi a termenelor de păstrare;
întocmirea,
transmiterea spre confirmare şi aplicarea nomenclatorului arhivistic;
predarea – primirea
documentelor, în al doilea an de la creare, la depozitul de arhivă, în baza
inventarelor arhivistice şi ale proceselor verbale de predare preluare;
stadiul
prelucrării arhivistice a documentelor: fondare, ordonare şi inventariere;
selecţionarea
documentelor cu termenele de păstrare expirate;
predarea
documentelor permanente (scrise - mai vechi de 30 de ani, tehnice - mai vechi
de 50 de ani şi de stare civilă – mai vechi de 100 de ani) la Serviciul
Judeţean Caraş-Severin al Arhivelor Naţionale;
numirea comisiei
de selecţionare;
acordarea
avizului pentru persoana responsabilă de arhivă.
Activitatea de îndrumare şi control
efectuată de către Serviciul Judeţean Caraş-Severin al Arhivelor Naţionale la
unităţile administrativ teritoriale de pe raza judeţului ocupă un loc important
în planul de activitate al instituţiei.
În anul 2014, 18 din cele 53 de
controale efectuate au avut ca obiect arhiva unităţilor administraţiei locale
din judeţul Caraş-Severin.
Pentru anul 2015, dintre cele 35 de
activităţi de îndrumare şi control planificate, 12 au vizat primăriile din
mediul urban şi rural. Au fost planificate controale de fond la Primăria
municipiului Reşiţa, la Primăria municipiului Caransebeş, la primăriile
oraşelor Anina, Băile Herculane,
Bocşa, Oraviţa şi Oţelu Roşu şi controale de revenire la primăriile
comunelor: Ciudanoviţa, Dalboşeţ, Lăpuşnicul Mare, Lăpuşnicel şi Pojejena. În
urma efectuării activităţilor de control au fost constatate deficienţe, fiind
aplicate amenzi contravenţionale la primăriile comunelor: Ciudanoviţa,
Dalboşeţ, Lăpuşnicul Mare şi Lăpuşnicel.
Pentru anul
2016 sunt planificate controale de fond la Primăria oraşului Moldova Nouă şi
la primăriile comunelor: Dognecea, Fârliug, Gârnic, Iablaniţa, Lupac,
Marga, Ocna de Fier, Ramna, Topleţ, Zorlenţul Mare, Văliug şi Vermeş, controale
tematice la primăriile comunelor:
Băuţar, Cornea, Forotic, Ticvaniul Mare şi Vrani şi controale de revenire la Primăria municipiului Reşiţa, la primăriile oraşelor Băile Herculane şi Bocşa,
precum şi la primăriile comunelor
Berzasca, Copăcele, Goruia şi Sicheviţa. Astfel, din cele 59 de controale
planificate pentru anul 2016, un număr de 25 vor viza unităţi ale
administraţiei publice locale.
În ceea ce priveşte stadiul predării –
preluării documentelor permanente între unităţile administraţiei publice locale
şi Serviciul Judeţean Caraş-Severin al Arhivelor Naţionale considerăm relevant
tabelul următor, în care sunt trecuţi anii extremi ai documentelor deţinute:
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii administrativ teritoriale
|
Anii extremi
|
Observaţii
|
1
|
Primăria municipiului Reşiţa
|
1916-1981
|
|
2
|
Primăria municipiului Caransebeş
|
1872-1989
|
|
3
|
Primăria oraşului Anina
|
1885-1975
|
|
4
|
Primăria oraşului Băile Herculane
|
1875-1980
|
|
5
|
Primăria oraşului Bocşa
|
1930-1975
|
|
6
|
Primăria oraşului Moldova Nouă
|
1922-1969
|
Cantitate
extrem de mică preluată
|
7
|
Primăria oraşului Oraviţa
|
1860-1990
|
|
8
|
Primăria oraşului Oţelu Roşu
|
1923-1975
|
|
9
|
Primăria comunei Armeniş
|
1920-1970
|
|
10
|
Primăria comunei Bănia
|
1921-1974
|
|
11
|
Primăria comunei Băuţar
|
1934-1968
|
|
12
|
Primăria comunei Berlişte
|
1953-1995
|
|
13
|
Primăria comunei Berzasca
|
-
|
Nu au fost
predate documentele permanente
|
14
|
Primăria comunei Berzovia
|
1959-1970
|
|
15
|
Primăria comunei Bolvaşniţa
|
1924-1980
|
|
16
|
Primăria comunei Brebu
|
1909-1992
|
|
17
|
Primăria comunei Brebu Nou
|
-
|
Nu au fost
predate documentele permanente
|
18
|
Primăria comunei Bucoşniţa
|
1934-1970
|
|
19
|
Primăria comunei Buchin
|
1951-1980
|
|
20
|
Primăria comunei Caraşova
|
1919-1979
|
|
21
|
Primăria comunei Cărbunari
|
1927-1975
|
|
22
|
Primăria comunei Ciclova Română
|
1948-1985
|
|
23
|
Primăria comunei Ciuchici
|
-
|
Nu au fost
predate documentele permanente
|
24
|
Primăria comunei Ciudanoviţa
|
-
|
Nu au fost
predate documentele permanente
|
25
|
Primăria comunei Constantin Daicoviciu
|
1922-1975
|
|
26
|
Primăria comunei Copăcele
|
1949-1970
|
|
27
|
Primăria comunei Cornea
|
1930-1973
|
|
28
|
Primăria comunei Cornereva
|
1928-1991
|
|
29
|
Primăria comunei Coronini
|
1928-1975
|
|
30
|
Primăria comunei Dalboşeţ
|
-
|
Nu au fost
predate documentele permanente
|
31
|
Primăria comunei Doclin
|
1927-1968
|
|
32
|
Primăria comunei Dogneacea
|
1954-1970
|
|
33
|
Primăria comunei Domaşnea
|
1929-1979
|
|
34
|
Primăria comunei Eftimie Murgu
|
1864-1980
|
|
35
|
Primăria comunei Ezeriş
|
1920-1985
|
|
36
|
Primăria comunei Fârliug
|
1925-1980
|
|
37
|
Primăria comunei Forotic
|
1948-1970
|
|
38
|
Primăria comunei Gârnic
|
-
|
Nu au fost
predate documentele permanente
|
39
|
Primăria comunei Glimboca
|
1872-1968
|
|
40
|
Primăria comunei Goruia
|
-
|
Nu au fost
predate documentele permanente
|
41
|
Primăria comunei Grădinari
|
1939-1975
|
|
42
|
Primăria comunei Iablaniţa
|
1919-1985
|
|
43
|
Primăria comunei Lăpuşnicel
|
-
|
Nu au fost
predate documentele permanente
|
44
|
Primăria comunei Lăpuşnicul Mare
|
-
|
Nu au fost
predate documentele permanente
|
45
|
Primăria comunei Luncaviţa
|
1936-1980
|
|
46
|
Primăria comunei Lupac
|
1931-1980
|
|
47
|
Primăria comunei Marga
|
1898-1968
|
|
48
|
Primăria comunei Măureni
|
1872-1970
|
|
49
|
Primăria comunei Mehadia
|
1905-1975
|
|
50
|
Primăria comunei Mehadica
|
1943-1980
|
|
51
|
Primăria comunei Naidăş
|
-
|
Nu au fost
predate documentele permanente
|
52
|
Primăria comunei Obreja
|
1851-1975
|
|
53
|
Primăria comunei Ocna de Fier
|
1926-1980
|
|
54
|
Primăria comunei Păltiniş
|
1909-1996
|
|
55
|
Primăria comunei Pojejena
|
-
|
Nu au fost
predate documentele permanente
|
56
|
Primăria comunei Prigor
|
1876-1975
|
|
57
|
Primăria comunei Ramna
|
1951-1970
|
|
58
|
Primăria comunei Răcăşdia
|
1921-1985
|
|
59
|
Primăria comunei Rusca Montană
|
1896-1967
|
|
60
|
Primăria comunei Sacu
|
1937-1970
|
|
61
|
Primăria comunei Sasca Montană
|
1924-1989
|
|
62
|
Primăria comunei Sicheviţa
|
-
|
Nu au fost
predate documentele permanente
|
63
|
Primăria comunei Slatina-Timiş
|
1872-1975
|
|
64
|
Primăria comunei Socol
|
1920-1957
|
|
65
|
Primăria comunei Şopotul Nou
|
-
|
Nu au fost
predate documentele permanente
|
66
|
Primăria comunei Teregova
|
1924-1970
|
|
67
|
Primăria comunei Ticvaniul Mare
|
1924-1983
|
Cantitate
extrem de mică preluată
|
68
|
Primăria comunei Târnova
|
1927-1970
|
|
69
|
Primăria comunei Topleţ
|
1923-1975
|
|
70
|
Primăria comunei Turnu Ruieni
|
1951-1980
|
|
71
|
Primăria comunei Văliug
|
1905-1976
|
|
72
|
Primăria comunei Vărădia
|
1950-1975
|
|
73
|
Primăria comunei Vermeş
|
-
|
Nu au fost
predate documentele permanente
|
74
|
Primăria comunei Vrani
|
1951-1970
|
|
75
|
Primăria comunei Zorlenţu Mare
|
1919-1968
|
|
76
|
Primăria comunei Zăvoi
|
1844-1975
|
|
Din acest tabel se poate observa că cele
mai multe primării atât din zona urbană, cât şi din cea rurală, au predat
documentele aparţinând Fondului Arhivistic Naţional al României la Serviciul
Judeţean Caraş-Severin al Arhivelor Naţionale. Menţionăm că o parte dintre
acestea au predat documentele permanente până la nivelul anului 1968, iar cealaltă
parte au ajuns cu predarea până la nivelul anului 1975 sau chiar 1980. Chiar
dacă din tabel pot fi observate primării care au predat arhiva până la nivelul
anilor 1989 sau chiar 1995, cu câteva excepţii, precizăm că nu este vorba
despre serii complete, ci doar de dosare sau de registre care încep într-un an
şi sunt finalizate peste 10, 20 sau chiar 25 de ani. La polul opus,
identificăm Primăria oraşului Moldova Nouă şi Primăria comunei Ticvaniul Mare
care au predat doar o mică cantitate dintre documentele permanente, iar primăriile comunelor: Berzasca,
Brebu Nou, Ciuchici, Ciudanoviţa, Dalboşeţ, Gârnic, Goruia, Lăpuşnicel, Lăpuşnicul Mare, Naidăş, Pojejena, Sicheviţa, Şopotul Nou şi Vermeş care nu au
predat deloc documentele cu valoare istorică şi ştiinţifică aparţinând Fondului
Arhivistic Naţional al României la Serviciul
Judeţean Caraş-Severin al Arhivelor Naţionale.
Predarea-preluarea unităţilor
arhivistice cu valoare istorico-documentară şi ştiinţifică între unităţile
administraţiei publice locale şi Serviciul Judeţean Caraş-Severin al Arhivelor
Naţionale nu este simplă, fiind legată de probleme complexe de separare a
documentelor pe fonduri (operaţiunea arhivistică de fondare), de ordonarea în
cadrul anului şi în cadrul unităţilor arhivistice şi de inventariere. Este
vorba despre activităţi care, pe lângă cunoaşterea operaţiunilor de prelucrare
arhivistică, implică şi solide cunoştinţe de istorie locală pentru perioada
secolelor XIX-XX. Spre exemplificare, doar de la Primăria comunei
Constantin Daicoviciu au fost preluate următoarele fonduri arhivistice: Primăria
comunei Constantin Daicoviciu (Căvăran), Primăria comunei Peştere, Primăria
comunei Mâtnicul Mare, Sfatul Popular al comunei Zăgujeni, Asociaţia Economică
Intercooperatistă de Producţie Pomicolă Constantin Daicoviciu, Eforia de Păşuni
Zăgujeni, Cooperativa Agricolă de Producţie Constantin Daicoviciu şi Notariatul
Cercual Zăgujeni.
Experienţa
de până în prezent dovedeşte faptul că o arhivă greşit prelucrată arhivistic
este extrem de greu accesibilă pentru o utilizare viitoare. Astfel, dacă în
cuprinsul unui dosar nu sunt trecute pe scurt toate problemele importante la
care acesta se referă, suntem în situaţia de a putea omite cercetarea
respectivei unităţi arhivistice, răspunsul eliberat fiind greşit sau incomplet.
De asemenea, în multe situaţii arhivele mai multor primării, asociaţii,
cooperative, notariate ş.a. au fost prelucrate în cadrul aceluiaşi inventar
arhivistic, fără a fi separate pe fonduri arhivistice. În momentul de faţă un
astfel de exemplu îl găsim la Primăria comunei Pojejena, în depozitul de arhivă
al acesteia putând fi întâlnite documente create de către: Primăria comunei
Pojejena, Primăria comunei Belobreşca, Primăria comunei Şuşca, Notariatul
Cercual Pojejena de Sus, Cooperativa de Consum Pojejena, Cooperativa de Consum
Belobreşca, Cooperativa Agricolă de Producţie Pojejena, Cooperativa Agricolă de
Producţie Belobreşca, Cooperativa Agricolă de Producţie Radimna şi Cooperativa
Agricolă de Producţie Şuşca.
Pentru
rezolvarea deficienţelor legate de documentele create şi deţinute de către
unităţile administraţiei publice locale de pe raza judeţului Caraş-Severin este
nevoie de o dublă abordare, pe de o parte trebuie rezolvată problema
documentelor din depozitele de arhivă, unele datând din prima jumătate a
secolului al XX-lea, pe linia fondării, a ordonării, a selecţionării, a
inventarierii şi a predării la Serviciul
Judeţean Caraş-Severin al Arhivelor Naţionale, iar pe de cealaltă parte
trebuie avută în vedere şi arhiva curentă, cea creată în ultimii ani, care
trebuie prelucrată arhivistic (dosarele
trebuie să fie constituite în funcţie de problematică şi de termenele de
păstrare, legate, numerotate şi certificate, inventarele trebuie să fie
realizate separat pe direcţii/servicii/compartimente/birouri şi, în cadrul
acestora, pe ani şi pe termene de păstrare, iar predarea la depozitul de arhivă
trebuie să fie făcută în al doilea an de la crearea documentelor în baza
inventarelor arhivistice şi ale proceselor verbale de predare preluare).
Un alt
aspect important este cel al specializării personalului unităţilor
administrativ teritoriale în domeniul activităţilor arhivistice. Cu câteva
excepţii întâlnite la nivelul urban, unde sunt desemnate persoane responsabile
de arhivă – arhivari, în cea mai mare parte din unităţile administraţiei
publice locale atribuţiile de arhivar sunt exercitate de către persoane cu
responsabilităţi de arhivă. La aceasta se adaugă şi dinamica de personal, de
multe ori o persoană formată în domeniul arhivistic primind alte însărcinări
sau părăsind primăria.
Trebuie
semnalat şi faptul că prelucrarea arhivistică a documentelor nu este realizată
an de an, astfel, se ajunge ca unitatea administrativ teritorială să deţină
arhiva pe 10 sau chiar 20 de ani neprelucrată şi fără evidenţe, fiind mult mai
dificil ca dosarele să nu fie constituite, iar documentele să nu fie ordonate
şi inventariate chiar de către cei care le-au creat şi care le cunoşteau foarte
bine.
În
concluzie, apreciem că realizarea evidenţei documentelor la nivelul arhivei
unităţilor administrativ teritoriale de pe raza judeţului Caraş-Severin este o
condiţie sine qua non pentru
desfăşurarea în bune condiţii a activităţii acestora. Astfel, vor putea fi
utilizate informaţii despre perioada Marelui Război, criza economică dintre
anii 1929-1933, a doua conflagraţie mondială, perioada legionară, instaurarea
regimului comunist, deportarea din Basarabia şi Bucovina, a germanilor în URSS,
a ţiganilor în Transnistria sau a chiaburilor în Bărăgan, electrificarea
satelor, intrarea în întovărăşirile agricole, zootehnice sau pomicole,
înfiinţarea şi funcţionarea GAC-urilor şi a CAP-urilor, reformele agrare din
1921 şi din 1945, cotele obligatorii sau agricultura în comunism.
ŞEF SERVICIU
Dr. ROŞU LAURENŢIU
OVIDIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu