Cadrul legislativ general care reglementează în principal
activitatea și atribuțiile autorității vamale
îl constituie Hotărârea Guvernului nr.520 din 30.07.2013 , privind
organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Răspunderea personalului Direcției Generale a Vămilor
este cea prevăzută de :
- Ordonanța
de urgență a Guvernului nr.10/2004, privind Statutul personalului vamal, aprobată cu modificări și
completări prin Legea nr.243/2004,
- Ordonanța
Guvernului nr.92/2003, republicată cu modificările și completările ulterioare,
- Legea
188/2006 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările
și completările ulterioare
- Legea
nr.53/2003, codul muncii republicată, cu modificările și completările ulterioare
Actele normative care reglemntează activitățile specifice
vamale sunt:
- Legea
nr.86/2006 privind Codul Vamal al României, cu competările și modificările
ulterioare
- HG
707/2006 privind Regulamentul de aplicare al Codului Vamal al României
- Regulamentul
(CEE) nr.2913/92 AL CONSILIULUI din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului
Vamal Comunitar
- Regulamentul
(CEE) nr.2454/1993 A COMISIEI din 2 iulie 1993 privind dispoziții de aplicare a
reglementării (CEE) nr.2913/92 a Consiliului de stabilire a Codului Vamal
Comunitar
- Regulamentul
(CEE) nr. 450/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 aprilie
2008 de stabilire a Codului Vamal Comunitar (Codul Vamal Modernizat)
II. OBIECTIVELE
A.N.A.F. PE ANUL 2015
Protejarea
teritoriului vamal naţional şi comunitar prin combaterea traficului
ilicit de droguri, precursori, produse cu regim special, mărfuri contrafăcute
şi pirat, precum şi a traficului şi comerţului ilegal de ţigarete şi produse
din tutun
Promovarea
şi implementarea de măsuri privind supravegherea în domeniul produselor
accizabile şi a operaţiunilor de vămuire
Dezvoltarea
şi modernizarea sistemului implementat de supraveghere şi control al mişcării
produselor accizabile EMCS-RO
Intensificarea
controlului la frontieră, în special a celei de Nord şi Est
Creşterea
numărului de acţiuni ale echipelor mobile, prin prezenţa mai activă în teren şi
prin efectuarea controalelor în trafic
Protejarea
intereselor financiare ale Uniunii Europene în domeniul resurselor proprii
tradiţionale şi ale bugetului naţional (inclusiv privind alte impozite
şi taxe datorate statului în cadrul operaţiunilor vamale), prin activitatea de
control ulterior sau reverificare a declaraţiilor vamale, selectate ca urmare a
identificării aplicării dispozițiilor care reglementează regimul vamal
respectiv pe baza unor informații incomplete sau incorecte;
Verificarea
respectării condiţiilor de către beneficiarii procedurilor simplificate de
vămuire sau a corectitudinii completării declaraţiilor vamale selectate
automat pe culoarul verde de vămuire (pentru care s-a acordat liber de vamă
fără efectuarea controlului vamal documentar şi fizic);
Realizarea
activităţilor de auditare în vederea autorizării agenţilor economici, pentru
securizarea lanţului logistic de comercializare al mărfurilor care fac
obiectul comerţului internaţional
III. ATRIBUȚIILE
PRINCIPALE ALE BIROULUI VAMAL NAIDĂȘ
Biroul vamal Naidăș își desfășoară activitatea la
frontiera cu Republica Serbia, având un program de lucru permanent, prin 2
(două) puncte vamale și anume:
- Naidăș
- rutier – situat pe DN 57, între localitățile Oravița și Moldova Veche , în
dreptul localității Naidăș
- Moldova
Veche – situat în incinta portului fluvial Moldova Veche
Serviciul vamal este asigurat de un număr de 17 lucrători
vamali operativi, organizați pe patru ture, un șef birou vamal, economist,
casier și șofer.
Atribuțiile principale al Biroului Vamal Naidăș ca birou
vamal de frontieră sunt următoarele:
(1) organizează
şi efectuează activitatea specifică a echipelor proprii de control;
(2) aplică
legislaţia vamală şi alte acte normative care reglementează supravegherea
vamala şi plasarea mărfurilor sub un regim vamal;
(3) înregistrează
declaraţiile vamale ;
(4) acceptă
declaraţiile vamale;
(5) stabileşte
modul de control;
(6) efectuează
control documentar;
(7) efectuează
control fizic;
(8) exercită
activitatea de control ulterior şi orice altă formă de control specific în
legătură cu aplicarea şi respectarea reglementărilor în vigoare în domeniul
vamal; întocmeşte actele de control prevăzute de lege în domeniul de
competenţă, iar in situatia constatarii unor fapte ce constituie posibile
infractiuni, le transmite organelor in drept;
(9) verifică
modul de declarare de către titularul operaţiunii vamale sau de către
reprezentantul său a drepturilor de import şi a altor drepturi legal datorate
reprezentând impozite şi taxe care, potrivit legii, sunt în atribuţia Direcţiei
generale a vămilor; încasează şi virează aceste drepturi; stabileşte, prin
controlul ulterior al declaraţiilor, diferenţele şi asigură încasarea sau, după
caz, rambursarea ori remiterea acestora; aplică formele şi instrumentele de
plată şi de garantare a drepturilor de import şi a altor impozite şi taxe aflate
în competenţa sa;
(10) transmite
actele de control organului competent cu atribuţii de executare silită, la
termenele legale;
(11) acordă
liberul de vamă, după verificarea parcurgerii etapelor de vămuire prevăzute de
reglementările în vigoare, inclusiv dovada plăţii drepturilor vamale şi a altor
taxe datorate în vamă;
(12) raportează
nemijlocit către conducerea Direcţiei generale a vămilor evenimentele deosebite
apărute în activitatea curentă şi propunerile concrete de remediere a
deficienţelor;
(13) asigură
supravegherea produselor accizabile care fac obiectul unor operaţiuni vamale
sau la solicitarea biroului vamal de interior sau a direcţiei regionale vamale;
(14) asigură
monitorizarea realizării pragului minim de control pentru operaţiunile de export
de produse agricole pentru care se solicită restituiri,
(15) aplică
metodologiile privind realizarea controalelor fizice şi de substituţie în cazul
exportului de produse agricole care beneficiază de restituiri ;
(16) asigură
crearea şi actualizarea unei baze de date specifice domeniului politicii
agricole comune, inclusiv pentru rezultatele probelor primite de la
laboratoare;
(17) asigură
verificarea validităţii controalelor fizice realizate în cadrul operaţiunilor
de vămuire la export a mărfurilor care se supun măsurilor politicii agricole
comune, stabilind controalele fizice invalidate;
(18) birourile
vamale de frontieră din incinta porturilor şi a aeroporturilor asigură
supravegherea operaţiunilor cu produse accizabile destinate alimentării navelor
sau aeronavelor;
(19) sancţionează
faptele care constituie contravenţii potrivit reglementărilor în vigoare
referitoare la regimul vamal şi al produselor accizabile şi reţine, în vederea
confiscării, mărfurile care fac obiectul contravenţiei, pentru care legea
prevede o astfel de sancţiune;
(20) asigură
monitorizarea mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv de accize în
aria de competenţă şi efectuează analiza de risc, informează direcţia regională
vamală în legătură cu rezultatul analizei de risc;
(21) efectuează
operaţiuni de control şi vămuire a bunurilor apartinând persoanelor care trec
frontiera de stat a României ;
(22) efectuează
controlul vamal al mijloacelor de transport de mărfuri la trecerea fontierei de
stat a României ;
(23) acţionează
în domeniul combaterii traficului de droguri, precursori, plante, substanţe şi
preparate stupefiante şi psihotrope, de produse cu regim special (produse
strategice, cu dublă utilizare, arme, muniţii, substanţe chimice periculoase,
produse care afectează stratul de ozon, produse radioactive, biologice,
nucleare, organisme modificate genetic, deşeuri, etc.), traficului cu bunuri
culturale mobile, cu specii sălbatice de floră şi faună, cu metale preţioase,
aliaje ale acestora şi pietre preţioase, traficului de mărfuri cu risc pentru
sănătatea şi siguranţa consumatorului, de alte bunuri de contrabandă, interzise
şi restricţionate de legislaţia vamală, precum şi în domeniul asigurării
respectării drepturilor de proprietate intelectuală şi al controlului mişcării
de numerar la frontiera comunitară;
(24) ia
măsurile şi îndeplineşte toate procedurile privind reţinerile de mărfuri
suspectate de încălcarea unui drept de proprietate intelectuală, în
conformitate cu prevederile legislaţiei specifice naţionale şi comunitare;
(25) asigură
la nivel local îndeplinirea atribuţiilor ce revin Direcţiei generale a vămilor
privind obiectivele înscrise în strategii naţionale şi în planurile de acţiune
ale acestora;
(26) asigură
aplicarea oricăror altor reglementări vamale;
(27) îndeplinește,
în domeniul său de activitate, orice alte atribuții prevăzute de lege sau
dispuse pe cale ierarhică în condițiile legii.
IV. ACTIVITATEA
VAMALĂ ÎN INTERVALUL 01.01. – 31.05.2015
1. Gradul
de îndeplinire a planului de încasări
Biroul vamal Naidăș ca structură teritorială a Direcției
Generale a Vămilor, în cadrul ANAF, are stabilit ca principal indicator de
evaluare a activității , gradul de îndeplinire a planului de încasări la
bugetul de stat
Încasări la buget
01.01. – 31.05.2015 PLAN REALIZAT Procent
de realizare
140
000 lei 159 978 lei 114,27%
Încasările la bugetul de stat pe primele 5 (cinci) luni
ale anului 2015, prezentate în tabelul de mai sus, reprezintă taxele
vamale și TVA-ul încasat de la
operațiunile de punere în liberă circulație a mărfurilor de proveniență Serbia,
în special materiale de construcții
(cărămidă , țiglă și nisip).
Dacă luăm în considerare și TVA-ul amânat de la plată ,
realizările biroului nostru sunt în cuantum de 330 938 lei , reprezentând
236,4% din planul acordat nouă.
Realizarea planului are ca principale surse, redresarea
agenților economici din zonă
precum și mărirea numărului de importatori.
Încasările de taxe vamale sunt foarte mici (366 lei) deoarece politica vamală a Comunității
Europene și a României implicit ,conform acordurilor încheiate cu alte țări din
afara Uniunii Europene , este una de
liberalizare a schimburilor economice, prin acordarea de concesii, eliminarea
restricțiilor cantitative și a contigentelor, precum și eliminarea taxelor
vamale la majoritatea produselor industriale și agricole.
2. Operațiuni
de control, documente emise, sancțiuni
Având în vedere că nu toate controalele vamale se
materializează în încasări de sume, amenzi aplicate sau bunuri confiscate, unul
din criteriile de evaluare a activității îl reprezintă și încărcătura sau
volumul de operațiuni pe lucrător vamal, care se evidențiază în indicatorii
fizici ai activității vamale, respectiv:
- Nave
controlate – 102
- Marinari
- 327
- Autovehicule
– 45 129
- Număr
total de călători – 126 058
- Declarații
vamale de import – 67
- Chitanțe
vamale - 4
- Adeverințe
de reținere a bunurilor – 366
- Procese
verbale de contravenție – 57
- Total
țigări confiscate și abandonate – 55 680 țigarete(2784 pachete)
- Alcool
confiscat și abandonat – 69 litri
- Autoturisme
reținute până la plata amenzii – 3
- Autoturisme
confiscate - 2
- Valoarea
amenzilor aplicate – 30 000 lei
- Valoare
amenzi încasate pe loc – 5 000 lei
- Sesizări
penale - 8
Analizând traficul de autovehicule și de persoane,
constatăm o medie de 299 autovehicule/zi (12,4/oră) și 835 călători/zi (35/oră)
, față de anul precedent, când au fost înregistrate 347 autovehicule/zi
(14,4/oră) și 922 călători/zi (38/oră).
Din punct de vedere al traficului fluvial vă pot informa
că numărul de nave este în continuă creștere , iar mărfurile transportate sunt
în special cereale și pietriș.
Taxele vamale încasate de la persoanele fizice sunt în
continuare nesemnificative deoarece , în
conformitate cu legislația vamală în vigoare este permisă introducerea în țară
de bunuri în scutire de taxe vamale și TVA , în limita unei valori globale de
300 euro/călător, cu condiția ca aceste bunuri să nu fie importate în vederea
comercializării.
Peste suma de 300 euro, dar să nu depășească o valoare de
700 de euro, se aplică o taxă vamală forfetară de 2,5% din valoarea bunurilor.
În momentul de față în aria de supraveghere vamală a
Biroului Vamal Naidăș nu mai funcționează niciun magazin duty-free.
Un accent deosebit s-a pus în această perioadă pe
întărirea controlului vamal în vederea limitării fenomenelor de contrabandă și
evaziune fiscală cu produse accizabile, fapt demonstrat și de numărul ridicat
de procese verbale de contravenție închiate, 57, precum și 8 sesizări penale .
Țin să menționez că sesizările penale au fost întocmite
persoanelor fizice care se află la a doua sancțiune emisă pe baza art. 653,
alin.2, din HG 707/2006, Regulamentul de
aplicare a Codului vamal al României ,
și unde am considerat că sunt întrunite elementele constitutive ale infracțiunii de contrabandă,
faptă prevăzută și pedepsită de art.270, alin.2, lit.b, din Legea 86 din 2006,
Codul Vamal al României.
V. PROBLEME
ÎNTÂMPINATE ÎN DESFĂȘURAREA ACTIVITĂȚII
În continuare ne confruntăm cu problema lipsei de personal
și chiar dacă numărul de personal a crescut de la 15 lucrători operativi la 17
lucrători operativi aceștia nu sunt suficienți pentru desfășurarea în bune
condițiuni a activității și spun acest lucru prin prisma faptului că biroul
nostru vamal trebuie să asigure cu personal , 24 de ore din 24 , atât biroul
vamal Naidăș rutier cât și portul Moldova Veche care este primul port de
intrare în România și ultimul de ieșire. Această problemă a fost adusă la
cunoștința conducerii Direcției Vamale Timișoara și a Direcției Generale
Regionale a Finanțelor Publice Timișoara și se fac demersurile necesare pentru
suplimentarea cu personal a biroului
nostru vamal.
VI. COOPERAREA
CU ALTE INSTITUȚII ÎN VEDEREA EFICIENTIZĂRII ACTIVITĂȚII
Cea mai importantă colaborare pe care biroul nostru o are
cu alte instituții este cea cu Inspectoratul Teritorial al Poliției de
Frontieră Timișoara, fapt care a stat și
la încheierea , în anul 2015, unor PLANURI DE COOPERARE între Poliția de
Frontieră Sector Naidăș, Poliția de Frontieră Port Moldova Veche și Biroul
Vamal Naidăș. Planurile de cooperare au fost încheiate în baza Protocolului
dintre Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și Direcția Generală a
Vămilor și au următoarele obiective:
- Dezvoltarea
cooperării inter-instituționale, în vederea eficientizării activității de
control la trecerea frontierei, asigurarea unui trafic fluent, civilizat de
nivel european;
- Combaterea
infracționalității transfrontaliere, a migrației ilegale, a traficului ilegal
de arme, substanțe psihotrope și halucinogene, prevenirea introducerii în țară
de bunuri prin metode frauduloase care aduc prejudicii statului român( în mod
deosebit prevenirea introducerii în țară de produse supuse accizelor);
- Îndeplinirea
cu profesionalism a atribuțiilor de serviciu în activitatea de control la
trecerea frontierei de stat, asigurarea cadrului legislativ și luarea măsurilor
necesare pentru asigurarea siguranței cetățeanului indiferent de calitatea
procesuală a acestuia.
Astfel prin punerea la dispoziție a datelor și
informațiilor deținute de Poliția de Frontieră și Direcția Generală a Vămilor,
precum și prin munca depusă de personalul vamal din cadrul Biroului Analiză de
Risc a biroului nostru vamal , au fost
aplicate un număr de 57 de amenzi contravenționale în cuatum de 30 000 lei, au
fost întocmite 8 de sesizări penale, au fost reținute până la plata amenzii 3
autoturisme implicate în traficul ilicit de țigarete , 2 autoturisme confiscate
deoarece aveau locașuri special amenajate pentru sustragerea de la vămuire a
țigaretelor și au fost confiscate 55
680 țigarete diverse sortimente.
Au mai fost și alte colaborări în această perioadă cu
următoarele instituții , cărora le mulțumim pentru sprijinul acordat nouă, :
- Instituția
Prefectului județul Caraș-Severin
- Direcția
Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Caraș-Severin
- Serviciul
de Telecomunicații Speciale
- Administrația
Județeană a Finanțelor Publice Caraș-Severin
- Parchetele
de pe lângă Judecătoriile Oravița și Moldova Nouă
Personalul Biroului Vamal Naidăș, chiar în condiţiile
de număr redus de personal, a depus
toate eforturile pentru a rezolva toate sarcinile ce le-a avut de îndeplinit în
prima parte a acestui an.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu