Prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului
nr. 74/2013 a fost iniţiat procesul de reorganizare al Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală. Ca urmare, prin Hotărârea Guvernului nr. 520/24.07.2013 a
fost aprobată organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală.
Având în
vedere necesitatea consolidării cadului legal privind lupta împotriva evaziunii
fiscale, luarea de urgenţă a unor măsuri de îmbunătăţire a activităţii Ministerului
Finanţelor Publice şi a structurilor sale care să conducă la îndeplinirea
obiectivelor asumate de România, legate de problema rezolvării arieratelor,
reducerea evaziunii fiscale şi creşterea veniturilor colectate, Agenţie
Naţională de Administrare Fiscală s-a reorganizat ca urmare a fuziunii prin
absorţie şi preluarea activităţii Autorităţii Naţionale a Vămilor şi prin
preluarea activităţii Gărzii Financiare, instituţie publică care s-a desfinţat.
Impactul macroeconomic al
reorganizării a avut ca principal scop creşterea eficienţei colectării şi eficacităţii în
combaterea fenomenelor de evaziune fiscală si fraudă fiscală şi vamală.
Activitatea
autorităţii vamale se exercită prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
şi structurile subordonate.
Birourile vamale de interior
funcţionează în subordinea direcţiei regionale vamale şi sub coordonarea
acesteia şi are ca obiect de activitate aplicarea legislaţiei în domeniul vamal
şi pentru accize, conform legii, în mod uniform, imparţial, transparent şi nediscriminatoriu,
tuturor persoanelor fizice şi juridice, indiferent de statutul lor juridic şi
de de forma de organizare şi funcţionare a acestora, pe raza de competenţă.
Atribuţii în domeniul vamal şi
fiscal:
- aplică
reglementările vamale, precum şi alte dispoziţii referitoare la mărfurile
aflate sub supraveghere vamală sau supuse controlului vamal; aplică, în
domeniul său de competenţă, prevederile Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal
al României, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale altor acte
normative de aplicare a acesteia;
- urmăreşte şi supraveghează,
potrivit legii, respectarea reglementărilor vamale pe întregul teritoriu al
ţării şi exercită controlul specific;
- aplică
prevederile Tarifului vamal şi ale altor acte normative referitoare la acesta; urmăreşte aplicarea corectă
a regulilor generale de interpretare a nomenclaturii Sistemului armonizat şi de
evaluare în vamă a mărfurilor, precum şi a prevederilor actelor normative
referitoare la drepturile vamale şi taxele cu efect echivalent prevăzute la
importul de mărfuri;
- aplică prevederile legale
privind originea preferenţială şi nepreferenţială a mărfurilor şi elaborează
metodologii pentru aplicarea regulilor de origine preferenţială cuprinse în
protocoalele de reguli de origine la acordurile încheiate de Uniunea Europeană;
- aplică dispoziţiile privind
gestionarea contingentelor tarifare stabilite de Comisia Europeană pe
teritoriul naţional; aplică şi gestionează în mod integrat măsurile netarifare
stabilite la nivel comunitar, precum şi cele cu caracter naţional stabilite de
alte instituţii potrivit competenţelor legale; asigură aplicarea măsurilor ce
revin pe plan naţional în exercitarea politicii agricole comune, în domeniul
său de competenţă;
- raportează, prin intermediul
Direcţiei Generale a Vămilor, Comisiei Europene cazurile de fraudă şi
iregularităţi privind drepturile vamale mai mari de 10.000 euro;
- încasează şi contabilizează
resursele proprii tradiţionale, respectiv taxe vamale, contribuţii agricole,
taxe antidumping, ale bugetului comunitar;
- exercită activitatea de
control ulterior şi orice altă formă de control specific în legătură cu
aplicarea şi respectarea reglementărilor în vigoare în domeniul vamal; urmăreşte
respectarea de către persoanele fizice şi juridice a reglementărilor vamale în
domeniul protejării drepturilor de proprietate intelectuală;
- exercită supravegherea şi
controlul vamal în domeniul traficului ilicit de droguri, precursori, plante,
substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope, produse cu regim special,
respectiv produse strategice, cu dublă utilizare, arme, muniţii, substanţe
chimice periculoase, produse care afectează stratul de ozon, produse
radioactive, biologice, nucleare, organisme modificate genetic, deşeuri etc.,
al traficului ilicit cu bunuri culturale mobile, cu specii sălbatice de floră
şi faună, cu metale preţioase, aliaje ale acestora şi pietre preţioase, al
traficului de mărfuri cu risc pentru sănătatea şi siguranţa consumatorului,
respectiv în domeniul bunurilor prohibite şi restricţionate de reglementările
vamale;
- verifică modul de declarare
de către titularul operaţiunii vamale sau de către reprezentantul său a
drepturilor de import şi a altor drepturi legal datorate reprezentând impozite
şi taxe care, potrivit legii, sunt în atribuţia autorităţii vamale; încasează
şi virează aceste drepturi; stabileşte, prin controlul ulterior al
declaraţiilor, diferenţele şi asigură încasarea sau, după caz, rambursarea ori
remiterea acestora; aplică formele şi instrumentele de plată şi de garantare a
drepturilor de import şi a altor impozite şi taxe aflate în competenţa sa;
- efectuează investigaţii,
supravegheri şi verificări, potrivit reglementărilor legale în vigoare, în
cazurile în care sunt semnalate situaţii de încălcare a legislaţiei vamale de
către persoane fizice şi juridice; verifică registre şi alte forme de evidenţă
şi are dreptul de a cere oricărei persoane fizice sau juridice să prezinte,
fără plată, documentaţia şi informaţiile privind operaţiunile vamale;
- întreprinde măsurile legale
privind verificarea, autorizarea şi supravegherea producţiei, deţinerii,
importului şi circulaţiei produselor accizabile, conform legislaţiei în
vigoare;
- organizează şi efectuează
controlul respectării prevederilor legale privind supravegherea mişcării
produselor accizabile pe teritoriul naţional; îndeplineşte atribuţiile
prevăzute de reglementările fiscale privind urmărirea documentelor
administrative electronice, întocmite în cazul deplasării produselor accizabile
în regim suspensiv;
- asigură cooperarea administrativă în
domeniul accizelor, în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului Consiliului (CE) nr. 389/2012 privind cooperarea administrativă în domeniul accizelor;
- îndeplineşte atribuţiile şi
sarcinile prevăzute de lege în domeniul autorizării, atestării, avizării
persoanelor juridice şi fizice care desfăşoară activităţi de producţie,
îmbuteliere, ambalare, primire, deţinere, depozitare şi/sau expediere,
comercializare, utilizare finală a produselor accizabile.
- constată
şi sancţionează faptele care constituie contravenţii potrivit reglementărilor
în vigoare referitoare la regimul vamal, precum şi la regimul produselor
accizabile şi reţine, în vederea confiscării, mărfurile care fac obiectul
contravenţiei, pentru care legea prevede o astfel de sancţiune.
Prezentarea
Biroului Vamal de Interior Caraş-Severin.
Potrivit
structurii organizatorice şi numărului total de posturi, aprobate prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, unitatea teritorială
Caraş-Severin este un birou vamal de interior de gradul II şi are un număr
total de 12 posturi, după cum urmează:
- şef birou
vamal: 1 post
- compartiment
autorizări: 1 post
- compartiment
mişcare produse accizabile: 1 post
- compartiment
supraveghere şi contral vamal: 5 posturi
- compartiment
financiar, contabilitate şi achiziţii: 3 posturi, din care 2 posturi personal
contractual (casier şi conducator auto)
- compartiment
informatizare: 1 post
Până la data de 31 mai 2015
situaţia personalului angajat se prezintă astfel:
- 1 post şef birou vamal
vacant ocupat prin delegare de competenţă
- 1 post de execuţie
compartiment mişcare produse accizabile
- 4 posturi de execuţie
supraveghere şi control vamal, din care din care active 2 (1 post concediu de maternitate şi 1 post
suspendare raport de serviciu pentru un an)
- 1 post de execuţie financiar
contabilitate şi achiziţii
- 2 posturi personal
contractual financiar, contabilitate şi achiziţii.
În consecinţă, activitatea
biroului vamal este asigurată prin intermediul a 4 posturi de execuţie, din
care 1 post la financiar, contabilitate şi achiziţii.
2. Realizarea principalilor
indicatori de performanţă
a) principalele venituri bugetare realizate pe total şi pe bugete:
drepturi de import (taxe vamale)
|
2.663.8131 lei
|
accize
|
138.664 lei
|
taxa pe valoarea adăugată
|
17.460.295 lei
|
altele
|
11.583 lei
|
TOTAL
|
20.274.355 lei
|
Potrivit ultimelor rectificări
privind planul de încasări repartizat Biroului Vamal Caraş-Severin acesta a
fost stabilit pentru cele 5 luni ale anului la suma de 17.250.000 lei, ca
urmare, programul de de încasări a fost realizat în procent de 117,53%.
Programul de încasări a fost
realizat ca urmare a controlului unui număr total de 1.183 mijloace de transport
încărcate cu mărfuri de import şi export, din care 928 mijloace de transport la
import şi 255 mijloace de transport la export, pentru care au fost depuse un
număr total de 1.415 declaraţii vamale în detaliu, din care, 978 declaraţii de
punere în liberă circulaţie, 305 declaraţii de export, 40 declaraţii vamale
pentru operaţiuni temporare şi 92 operaţiuni de tranzit vamal.
De asemenea, în activitatea de
control pentru bunurile introduse de persoanele fizice prin intermediului transportului
poştal, au fost controlate un număr total de 2.954 colete.
b) control
b1) eficienţa activităţii de control ulterior efectuată asupra
operaţiunilor vamale
- numărul de declaraţii vamale
reverificate: 152
- sume suplimentare atrase
aferente actelor de control încheiate: 433.461 lei
- sume suplimentare încasate:
187.517 lei, din care pe categorii de venituri: 32.656 lei taxe vamale, 105.065
lei, taxa pe valoarea adugată 46.796 lei.
- valoarea amenzilor
contravenţionale constatate: 20.000 lei
- valoarea bunurilor reţinute
în vederea confiscării: 195.147 lei.
b2) activitatea de gestiune
Activitatea de supraveghere fiscală a
producţiei, depozitării, circulaţiei şi importului produselor accizabile se
exercită de Direcţia Generală a Vămilor, prin structurile sale centrale şi/sau
teritoriale, după caz.
Autoritatea vamală competentă poate fi reprezentată de structurile
de specialitate din cadrul Direcţiei Generale a Vămilor, denumite în continuare
autoritate vamală centrală sau teritorială, după caz, direcţiile regionale
vamale sau birourile vamale de interior şi/sau birourile vamale de frontieră,
denumite în continuare autoritate vamală teritorială.
▪ sistemul de supraveghere a
producţiei de produse accizabile (autorizaţii, garanţia de conformitate, verificarea
evidenţelor scriptice, a stocurilor, a declaraţiior lunare, supravegherea
returului, recepţia produselor contaminate, marcaje, marcarea sau colorarea
produselor energetice, denaturarea alcoolului etc.);
- numărul antrepozitelor
fiscale de producţie: 2, din care:
- 1 antrepozit fiscale de
producţie bere: SARA PRODUCTUM BEVERAGES SRL
- 1 antrepozit fiscal de
producţie vinuri liniştite SENATOR PRODIMPEX SRL
▪ sistemul de supraveghere a
operaţiunilor pentru care se solicită exceptări/scutiri de la plata accizelor
(autorizaţii, verificarea evidenţelor scriptice, a stocurilor, a declaraţiilor
lunare sau trimestriale):
- număr total de utilizatori
finali : 4, din care:
- 1 utilizator
final de alcool etilic - Spitalul Jedeţean de Urgenţă Reşiţa
- 3 utilizatori
finali de produse energetice: Cămin Persoane Vârstice Sacu, Liceul Tehnologic
Nicolae Stoica de Haţeg Mehadia, Liceul Mathias Hammer Anina,
▪ sistemul de supraveghere a
operaţiunilor pentru care se solicită exceptări/scutiri de la plata accizelor:
- numărul total de
utilizatori: 29
- 29 utilizatori de gaz
natural pentru sistemul de încălzire : grădiniţe, licee, cămine
▪ sistemul de supraveghere al
importurilor/achiziţiilor
intracomunitare de alcool, distilate şi băuturi spirtoase (contracte, buletine
de analiză, sigilarea şi desigilarea recipientelor după vămuire):
- numărul destinatarilor
înregistraţi: 1, din care:
- 1 destinatar înregistrat
pentru achiziţia intracomunitară de bere LUPO TOURING SRL
▪ sistemul de supraveghere a
comercializării produselor energetice (autorizaţii, verificarea evidenţelor
scriptice/faptice, supravegherea returului produselor contaminate):
- numărul operatorilor
economici comercianţi en detail (staţii distribuţie carburanţi) : 64
- numărul operatorilor
economici comercianţi angro carburanţi : 24
▪ sistemul de supraveghere a
comercializării produselor din tutun şi băuturi alcoolice (autorizaţii,
verificarea respectării condiţiilor):
- numărul operatorilor
economici comercianţi angro: 48
▪ sistemul de supraveghere
pentru ţuică şi rachiuri de fructe (autorizaţii, notificări, declaraţii,
calculul accizelor, plata accizelor):
- numărul gospodăriilor
individuale producţie ţuică şi rachiuri de fructe: 338
▪ sistemul
de supraveghere al achiziţiilor intracomunitare de cafea (autorizaţii, calculul
şi plata accizelor):
- numărul total de operatori
economici: 6
b3) relaţii instituţionale, participare la acţiuni comune sau de
sprijin reciproc în exercitarea activităţii:
În exercitarea atribuţiilor
privind combaterea contrabandei, lupta împotriva reţelelor infracţionale, reducerea
evaziunii fiscale şi creşterea veniturilor colectate, precum şi confiscarea mărfurilor
contrafăcute periculoase, în colaborare şi cu sprijinul altor structuri cu
atribuţii de control (DIICOT, Parchetul de pe lângă Tribunalul Caraş-Severin,
Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Caraş-Severin, Inspectoratul Judeţean de
Jandarmeria Caraş-Severin, Serviciul Teritorial al Poliţiei de Frontieră
Caraş-Severin), în primele 5 luni ale anului 2015 s-au înregistrat următorii indicatori
de evaziune având ca obiect principal introducerea ilegală de bunuri supuse
declarării şi, implicit, plăţii drepturilor de import, accizelor şi a
t.v.a.-ului pe teritoriul vamal al Comunităţii şi identificate în România,
deţinerea, transportul şi comercializarea acestora:
- în categoria produsului
accizabil „ţigarete”, au fost
înregistrate un număr de 60 cazuri privind introducerea şi deţinerea ilegală a
cantităţii totale de 132.326 pachete de ţigarete, pentru care a fost stabilit
şi calculat un prejudiciu în sumă totală de 1.400.057 lei, din care 139.455 lei
taxe vamale, 942.760 lei accize şi 317.842 lei t.v.a.;
- în categoria produsului
accizabil „alcool”, au fost
înregistrate un număr de 11 cazuri privind introducerea şi deţinerea ilegală a
cantităţii totale de 269 litri alcool şi băuturi alcoolice, pentru care a fost
stabilit şi calculat un prejudiciu în sumă totală de 12.929 lei, din care
10.049 lei lei reprezintă accize datorate bugetului de stat;
- în categoria produsului
accizabil „bijuterii din aur” a fost
înregistrat 1 caz privind introducerea şi deţinerea ilegală a cantităţii de
2.351,51 grame bijuterii din aur 14 K provenite din Turcia, pentru care a fost
stabilit şi calculat un prejudiciu în sumă totală de 74.194 lei, din care 5.567
lei taxe vamale, 11.149 lei accize şi 57.478 lei t.v.a.
Ca
urmare a realizării sistemului de supraveghere, în perioada ianuarie - mai 2015
au fost realizate următoarele încasări la bugetul de stat provenind din accize:
- alcool etilic, produse intermediare, bere, vinuri
spumoase, băuturi fermentate spumoase
|
12.088 lei
|
- produse din tutun
|
107.437 lei
|
- cafea
|
1.969 lei
|
-alte produse accizabile
(arme şi muniţii)
|
23.889 lei
|
TOTAL
|
145.383
lei
|
În
activitatea sa, autoritatea vamală asigură cooperarea administrativă în
domeniul accizelor, în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului Consiliului
(CE) nr. 389/2012 privind cooperarea administrativă în domeniul accizelor; adoptă
măsurile necesare pentru asigurarea aplicării prevederilor Convenţiei privind
utilizarea tehnologiei informaţiilor de către serviciile vamale, încheiată la
26 iulie 1995, în temeiul art. K.3 din Tratatul privind Uniunea Europeană (JO C
316 din 27 noiembrie 1995, p. 34), ale Convenţiei cu privire la asistenţa
reciprocă şi cooperarea între administraţiile vamale, încheiată la 18 decembrie
1997, în temeiul art. K.3 din Tratatul privind Uniunea Europeană (JO C 24 din
23 ianuarie 1998, p. 2) şi ale Deciziei vama-electronică (CE) nr. 70/2008; acţionează
pentru îndeplinirea programelor privind integrarea vamală europeană; cooperează
cu autorităţile vamale ale altor state, precum şi cu organismele internaţionale
de specialitate, în vederea prevenirii, cercetării şi combaterii fraudelor
vamale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu