Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



miercuri, 17 februarie 2021

Creşterea încrederii în vaccinuri, depăşirea crizei privind sănătatea mintală a tinerilor şi eliminarea decalajului digital, câteva dintre oportunităţile cheie pentru copiii lumii după pandemie - UNICEF

Într-o scrisoare deschisă ce vorbeşte despre reimaginarea lumii după COVID-19, directorul executiv al UNICEF menţionează cinci lecţii pe care le putem învăţa din pandemie

Reînnoirea încrederii în vaccinuri la nivel mondial, depăşirea provocărilor ce afectează sănătatea mintală şi bunăstarea tinerilor, combaterea discriminării, lupta împotriva schimbărilor climatice şi eliminarea decalajului digital constituie cele mai importante oportunităţi în beneficiul copiilor pe care le prezintă comunităţii internaţionale pandemia de COVID-19, afirmă directorul executiv al UNICEF Henrietta Fore în scrisoarea sa deschisă anuală, publicată astăzi.

În scrisoarea publicată într-un moment în care UNICEF lansează o serie de activităţi pentru a comemora la nivel mondial cea de-a 75-a aniversare a sa, Fore prezintă modul în care trebuie să exploatăm, odată cu continuarea luptei împotriva pandemiei, oportunităţile-cheie pe care le prezintă această criză pentru a putea reimagina o lume mai demnă pentru copii.

"Debutul celei de-a 75-a aniversări a UNICEF ne reaminteşte că această organizaţie a fost înfiinţată în mijlocul unei alte crize istorice, după cel de-al Doilea Război Mondial", scrie Fore. "În acele vremuri, am fi putut fi cu uşurinţă copleşiţi de numeroasele probleme cu care se confruntau copiii într-o lume devastată de război. Însă ne-am reimaginat ceea ce era posibil. Am construit noi sisteme de sănătate şi de protecţie socială în întreaga lume. Am învins variola şi poliovirusul sălbatic. Am înfiinţat Organizaţia Naţiunilor Unite. Istoria ne cheamă la fapte din nou".

În privinţa vaccinurilor, Fore avertizează că reticenţa faţă de acestea ne va afecta profund capacitatea de a învinge COVID-19. Pe lângă colaborarea cu guvernele, partenerii şi donatorii pentru achiziţionarea, transportul şi livrarea vaccinurilor în lumea întreagă, scrie Fore, trebuie să creştem şi încrederea în vaccinuri pentru ca populaţia să le accepte. "Dacă nu există încredere în ele, vaccinurile nu sunt altceva decât nişte fiole scumpe în cabinetele medicale".

În ceea ce priveşte sănătatea mintală, Fore afirmă că pandemia de COVID-19 a intensificat creşterea îngrijorătoare a incidenţei tulburărilor mintale în rândul copiilor şi al tinerilor şi îndeamnă comunitatea internaţională să se implice mai mult. "Este necesar ca ţările să realizeze investiţiile cuvenite în acest domeniu, să dezvolte substanţial serviciile de sănătate mintală şi sprijinul acordat tinerilor în comunităţi şi şcoli şi să implementeze programe de educaţie parentală pentru a asigura copiilor din familiile vulnerabile sprijinul şi protecţia de care au nevoie acasă", scrie Fore.

În legătură cu eliminarea decalajului digital, Fore subliniază faptul că măsurile de carantină din întreaga lume au scos la iveală inegalităţile provocate de acest decalaj. În momentul de vârf din 2020 al închiderii şcolilor, aproximativ 30% dintre elevii din întreaga lume nu au reuşit să acceseze învăţământul la distanţă, unii dintre ei fiind chiar copiii care au oricum acces redus la o educaţie de calitate. Scrisoarea îndeamnă la regândirea educaţiei şi la eliminarea decalajului digital, astfel încât instrumentele digitale să poată fi utilizate pentru a reinventa educaţia şi pentru a face un salt în viitor.

În final, scrisoarea arată cât de critic este acest moment, plin de oportunităţi. "Comunitatea internaţională trebuie să sprijine un efort de redresare incluzivă care să acorde prioritate investiţiilor pentru copii", notează Fore. "În acest an, când UNICEF sărbătoreşte 75 de ani în care a reimaginat viitorul fiecărui copil, haideţi să venim în sprijinul copiilor şi al tinerilor cu un suflu nou inspirat de urgenţa situaţiei, creându-le oportunităţi, însufleţindu-le visele şi susţinându-i în toate aspectele vieţii lor".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu