1. Introducere (o scurtă prezentare a structurii)
Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara este structura teritorială a Poliţiei de Frontieră Române, cu personalitate juridică, subordonată nemijlocit Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră. Inspectoratul este organizat şi funcţionează în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei de Frontieră Române, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare.Lungimea totală a frontierei aflată în responsabilitatea Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara este de 621,4 Km, în zona administrativă a județelor Timiș, Caraș-Severin şi Mehedinţi, având frontieră comună cu R. Serbia pe o distanţă de 543,8 km, cu Ungaria 49,3 km şi R. Bulgaria 28,3 km.
În subordinea inspectoratului își desfășoară activitatea:
- 3 Servicii Teritoriale ale Poliţiei de Frontieră,
- 16 Sectoare ale Poliţiei de Frontieră cu 13 Puncte Poliție de Frontieră,
din care: - 8 rutiere,
- 2 rutiere şi feroviare,
- 3 fluviale.
Date statistice privind traficul de călători şi mijloace de transport în P.T.F.-uri
În anul 2023, valorile traficului de călători înregistrate în punctele de control a trecerii frontierei de pe raza de competenţă a inspectoratului, au fost de 4.343.112 persoane în creştere cu 25 %, comparativ cu anul precedent.
Valorile traficului de călători 2022 / 2023
P.T.F. 2022 2023 Tendințe
T O T A L - I.T.P.F. 3.473.225 4.343.112 25 %
În perioada analizată, valorile de trafic pentru mijloacele de transport înregistrate în punctele de trecere a frontierei de stat au fost de 1.651.031 mijloace de transport, cu 23 % mai mari comparativ cu anul 2022.
Valorile de trafic pentru mijloacele de transport 2022/2023
P.T.F. 2022 2023 Tendințe
T O T A L - I.T.P.F. 1.347.513 1.651.031 23 %
Deși valorile de trafic au crescut în anul 2023, au fost luate măsuri pentru fluidizarea traficului, în perioada analizată nefiind înregistrate creșteri semnificative ale timpilor de așteptare la controlul de frontieră.
2. Siguranţa cetăţeanului şi evoluţia fenomenului infracţional
Misiunile şi activităţile desfăşurate la nivelul inspectoratului teritorial au avut drept scop creşterea gradului de siguranţă a cetăţeanului prin combaterea migraţiei ilegale şi a infracţionalităţii transfrontaliere în punctele poliției de frontieră şi în zona de frontieră.
Activităţile pe linia combaterii migraţiei ilegale şi a infracţionalităţii transfrontaliere în anul 2023 s-au desfăşurat conform prevederilor legale şi dispoziţiilor eşaloanelor superioare în domeniu, urmărindu-se permanent executarea misiunilor şi acţiunilor specifice la nivelul exigenţelor actuale, în scopul identificării şi contracarării fenomenului infracţional transfrontalier, dar şi a celorlalte activităţi specifice combaterii infracţionalităţii transfrontaliere.
În perioada supusă evaluării, inspectoratul teritorial şi-a concentrat eforturile pe linia combaterii migraţiei ilegale, asigurarea suportului informativ–operativ, coordonarea, sprijinul şi îndrumarea activităţii structurilor subordonate pe linia cercetării penale cu respectarea cadrului incident în materie.
Prezentare generală a fenomenului migraţiei ilegale
Fenomenul migraţiei ilegale este influenţat de situaţia socio-economică, militară şi deteriorarea nivelului de trai a populaţiei unor state terţe, factori care, în mod unilateral sau combinat, determină schimbarea/adaptarea continuă a rutelor de migraţie ilegală şi o deplasare continuă (necontrolată) a populaţiei.
În anul 2023 I.T.P.F. Timişoara s-a confruntat cu fenomenul migraţiei externe la frontiera cu Serbia, materializat prin încercările cetăţenilor terţi de a intra ilegal în România din Serbia şi cu încercarea cetăţenilor terţi intraţi legal pe teritoriul României (pe bază de vize sau permise de şedere) de a trece ilegal frontiera din România către Ungaria sau Serbia cu scopul de a ajunge într-un stat din Spaţiul Schengen.
COMBATERE A MIGRAŢIEI ILEGALE
TRECEREA FRAUDULOASĂ A FRONTIEREI DE STAT - INTRARE
Structurile I.T.P.F. Timişoara au depistat, în anul 2023, în zona de competenţă a inspectoratului, un număr de 421 migranţi care au intrat în România prin trecere frauduloasă a frontierei de stat, în scădere cu 77% comparativ cu anul 2022 când au fost depistaţi 1838 migranţi.
Măsurile adoptate sistematic la frontiera cu Serbia au condus la o scădere cu 95% comparativ cu anul 2022 a numărului de migranţi care au intrat în România din Serbia(82 persoane ) prin trecere fraudulosă a frontierei de stat.
În urma cercetărilor efectuate, a audierii făptuitorilor şi a conducerii în teren pentru o parte semnificativă a grupurilor depistate s-a stabilit locul trecerii şi metodele prin care migranţii au trecut ilegal frontiera, astfel încât, în baza analizelor de risc întocmite, dispozitivele de supraveghere şi verificare au fost adaptate în permanenţă.
În anul 2023 dintre cei 421 de migranţi, care au intrat în România prin trecere frauduloasă a frontierei de stat şi au fost depistaţi de către structuri ale I.T.P.F. Timişoara, un număr de 347 migranţi au solicitat o formă de protecţie (azil) din partea statului român, la structurile poliţiei de frontieră, reprezentând 82% din numărul migranților depistaţi.
A. PREVENIREA MIGRAŢIEI ILEGALE
La frontiera cu Serbia, poliţiştii de frontieră români, împreună cu poliţişti ai Agenţiei Frontex, acţionează pentru depistarea timpurie a migranţilor şi prevenirea intrării acestora în ţară.
Securizarea frontierei externe a Uninunii Europene a fost realizată în principal prin creşterea capacităţii de reacţie la observarea activităţilor pregătitoare desfăşurate de migranţi încă de pe teritoriul Serbiei, prin suplimentarea dispozitivului de supraveghere a frontierei, folosirea tehnicii de observare şi detecţie şi buna cooperare cu organele de frontieră ale statului vecin.
În cursul anului 2023, la nivelul frontierei cu R.Serbia, au fost depistate şi dispuse măsuri de prevenire împotriva unui număr de peste 800 persoane care au încercat să intre fraudulos pe teritoriul României.
Se constată o scădere semnificativă în activităţi de prevenire, cu aproximativ 97% faţă de perioada anului 2022 când au fost înregistrate peste 27.000 persoane și cu 99% faţă de perioada anului 2021 când au fost înregistrate aproximativ 75.000 persoane.
Constatăm că și în anul 2023 aproximativ 86% dintre persoane au acționat la frontieră, pentru a intra fraudulos din Serbia în România, prin zona de competenţă a structurilor de pe raza judeţului Timiş.
TENTATIVĂ LA TRECEREA FRAUDULOASĂ A FRONTIEREI DE STAT
Actuala provocare cu care se confruntă Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara este migrația pe sensul de ieșire din țară. Măsurile adoptate la nivelul inspectoratului pentru combaterea migraţiei pe sensul de ieșire din țară a condus la depistarea în anul 2023 în tentativă de trecere frauduloasă a frontierei de stat a unui număr de aproximativ 1000 de persoane, față de 100 persoane în anul 2022.
La nivelul S.P.F. Sannicolau Mare (frontiera cu Ungaria) au fost depistați un număr de 224 migranți în tentativă de trecere frauduloasă din România în Ungaria, dintre care 104 în P.P.F. Cenad ascunşi în mijloace de transport şi 120 în zona dintre Punctele de Trecere ale Poliției de Frontieră.
În anul 2023 în baza acțiunilor comune ale polițiștilor de frontieră din cadrul I.T.P.F. Timișoara și I.T.P.F. Oradea au fost depistate în tentativă de ieșire ilegală din țară un număr de peste 2900 de persoane.
COMBATEREA INFRACŢIUNILOR DE TRAFIC DE MIGRANŢI
În scopul combaterii fenomenului migraţiei ilegale în zona de competenţă, lucrătorii structurilor de poliţie judiciară din cadrul I.T.P.F. Timişoara au acţionat pentru destructurarea reţelelor organizate de trafic de migranţi, reţinerea persoanelor implicate, probarea activităţii infracţionale şi prezentarea acestora în faţa procurorilor şi a instanţelor de judecată.
Măsurile adoptate atât la frontiera cu Serbia cât şi la frontiera cu Ungaria au vizat o intensificare a acţiunilor de combatere a traficului de migranţi, astfel în anul 2023, deşi fenomenul migraţiei, în ansamblu a cunoscut o scădere, numărul de traficanţi (A.C.) depistaţi, a crescut cu 42% comparativ cu anul 2022 .
Au fost identificate un număr de 121 de persoane care au săvârşit infracţiuni de trafic de migranţi fiind dispuse măsuri preventive față de persoane arestate preventiv
- 37 arestaţi preventiv
- 25 s-a instituit măsura control
La nivelul inspectoratului teritorial în urma cercetărilor efectuate în dosarele penale pentru infracţiunea de trafic de migranţi au fost reţinute în vederea cercetării/ confiscării un număr de 26 autovehicule în valoare de peste 1.750.000 lei.
ACŢIUNI ŞI MISIUNI ÎN SISTEM INTEGRAT
Pe raza municipiului Timişoara, şi în localitaţile limitrofe, în baza dispoziţiei Şefului C.Z.C.I.A. în anul 2023, au fost desfăşurate zilnic câte două acţiuni în sistem integrat cu participarea structurilor M.A.I. din judeţul Timiş (I.T.P.F. Timişoara, I.P.J. Timiş, I.J.J. Timiş, Serviciul pentru Imigrări al Judeţului Timiş, Direcţia Poliţiei Locale Timişoara, C.R.C.P.S.A. Timişoara, Gruparea de Jandarmi Mobilă Timişoara şi Direcţia Regională de Poliţie Transporturi Timişoara).
Persoanele depistate în cadrul acestor acţiuni sunt conduse la sediul inspectoratului pentru identificare, verificare şi dispunerea măsurilor legale.
Pe parcursul derulării misiunilor în sistem integrat, în anul 2023, au fost depistate:
- peste 3000 persoane, cetăţeni străini care au fost conduşi la sediul I.T.P.F. Timişoara pentru clarificarea situaţiei juridice.
Migranţii depistaţi fără documente au fost cercetaţi pentru infracţiunea de trecere frauduloasă a frontierei de stat iar după finalizarea cercetărilor au fost predaţi C.R.C.P.S.A. Timişoara, Serviciului Imigrări sau D.G.A.S.P.C. Timiş, după caz.
Misiuni aeriene executate pentru combaterea migrației ilegale
În vederea prevenirii și combaterii fenomenului migraționist, în anul 2023 la nivelul I.T.P.F. Timișoara s-au desfășurat, misiuni aeriene, după cum urmează:
- În baza ”Planului de acțiune al Inspectoratului General de Aviație și I.G.P.F., pentru executarea de misiuni aeriene de către structurile poliției de frontieră, au fost executate cu elicopterul tip EC-135, aflat în dotarea IGAv, un număr de 76 misiuni reprezentând aproximativ 174 de ore pe timp de zi și 42 de ore pe timp de noapte.
- Cu sprijinul Agenției Frontex au fost executate un număr de 196 misiuni de supraveghere aeriană, cu aeronava Osprey, (Frontex Surveillance Aircraft) reprezentând 659 de ore zbor pe timp de noapte şi 254 ore de zbor pe timp de zi, cu 178 de ținte detectate.
- Cu cele 5 drone din dotarea I.T.P.F. Timișoara, au fost efectuate în baza unor Planuri de acțiune un număr de 676 misiuni (480 ore de zbor), fiind depistate un mnumăr de 52 de persoane în tentativă de trecere frauduloasă a frontierei din România în Serbia.
Acţiuni operative derulate sub egida FRONTEX
În baza notei I.G.P.F. privind găzduirea de experţi din categoria 1, 2 şi 3 a corpului permanent al Agenţiei Frontex, conform Planului Operaţional al Agenţiei Frontex “JO TERRA 2023”, s-a desfășurat la frontiera României cu Serbia operațiunea de sprijin la nivelul celor 16 sectoare de la frontiera terestră și de apă, la care au participat 351 reprezentanți din Statele Membre și Corpului Permanent (Standing Corps) al Agenției Frontex.
Pe tot parcursul misiunii acestora în România, experții detașați au fost asigurati în permanenţă, de întreaga disponibilitate a părţii române de a conlucra pe deplin în vederea realizării unui schimb eficient de experienţă, bune practici şi informaţii, în concordanță cu prevederile legale și cu obiectivele specifice misiunii lor.
Nu au fost înregistrate incidente în colaborarea dintre poliţiştii de frontieră români şi cei ai Agenţiei Frontex.
TRAFICUL CU PRODUSE ACCIZABILE - CONTRABANDĂ
Traficul cu produse din tutun reprezintă una din amenințările cu care se confruntă I.T.P.F. Timişoara. Acest fapt se datorează accizelor și faptului că aceste produse se comercializează la prețuri mai mici în Serbia, Macedonia sau Albania (țări tranzitate de cetățenii români), fapt care încurajează valorificarea acestora pe piața neagră din România.
În anul 2023 au fost constatate un număr de 12 infracţiuni de contrabandă, în care au fost implicate 13 persoane, în creștere cu 20% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent când au fost constatate 10 infracţiuni în care au fost implicate 20 persoane.
În urma instrumentării infracţiunilor de contrabandă, au fost ridicate în vederea confiscării peste 500.000 țigarete, aproximativ 700 g de aur, 3 autovehicule și altele, în valoare totală de aproximativ 800.000 lei.
Caz semnificativ
S.P.F. Drobeta Turnu Severin - P.P.F. Porțile de Fier I
În data de 27.11.2023, pe sensul de intrare în țară s-a prezentat cetățeanul român O.V., conducând autoturismul marca BMW înmatriculat în Irlanda. La controlul de frontieră, în baza unei acțiuni desfășurate privind contrabanda, s-a solicitat în scris organului vamal efectuarea unui control amănunțit asupra autoturismului prezent la control. În urma controlului amănunțit au fost descoperite ascunse și nedeclarate, sub bancheta din spate a autoturismului 24 de inele și 14 brățări din metal de culoare galben, având o greutate totală de 700,34 gr (susceptibile a fi din aur), valoarea acestora fiind aproximativ de 200.000 lei. Bunurile au fost reținute de către Biroul Vamal Porțile de Fier I în baza A.R.B., pentru a fi expertizate. S-a întocmit L.P. sub aspectul săvârșirii infracțiunii de contrabandă prevazută de art.Art.270 alin.2, lit.a) din Legea 86/2006 privind Codul Vamal al României.
Proiect de importanță strategică „Un climat mai sigur în zona de frontieră româno-sârbă” (Safer climate within the Romanian-Serbian border area - SAFE)
Programul Interreg VI-A IPA România-Serbia aferent cadrului financiar multianual 2021-2027
Parteneri ai proiectului:
- Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Timișoara - lider de proiect;
- Ministerul de Interne al Republicii Serbia - partener;
- Școala de Perfecționare a Pregătirii Personalului Poliției de Frontieră Drobeta Turnu Severin (S.P.P.P.P.F. Dr. Tr. Severin) - partener;
- Inspectoratul General al Poliției Române - partener;
- Inspectoratul General al Jandarmeriei Române - partener.
I.T.P.F. Timișoara, în calitate de lider de proiect, a depus cererea de finanțare pentru proiectul “Safer climate within the Romanian-Serbian border area- RORS00004 – SAFE”, prin care se acordă finanţarea nerambursabilă în Programul Interreg VI-A IPA România-Serbia aferent cadrului financiar multianual 2021-2027, în valoare totală de 13,8 milioane de euro, din care I.T.P.F. Timișoara are alocat 7,74 milioane de euro (din care 15% reprezintă cofinanțare de la bugetul de stat).
Obiectivul specific al proiectului este reprezentat de consolidarea capacității de gestionare a frontierelor, precum și a capacității instituționale a autorităților publice, în special a celor mandatate să gestioneze un anumit teritoriu și a părților interesate.
Până la aprobarea cererii de finanțare a acestui proiect, a fost întocmit proiectul de PAAP și anexa privind cumpărările directe pentru întregul proiect cât și extrasul de PAAP și anexa privind cumpărările directe pentru I.T.P.F. Timișoara. Au fost întocmite documentațiile de atribuire și au fost publicate în SEAP două proceduri simplificate de achiziție în luna decembrie 2022 ( având termen limită de depunere a ofertelor data de 20.01.2023) în vederea încheierii contractelor de lucrări (proiectare și execuție), pentru obiectivele:
1. Modernizare Centru de Conferințe al Poliției de Frontieră Române – Vârciorova, județul Mehedinți;
2. Amenajare mal Dunăre Moldova-Nouă, județul Caraș-Severin (construcție bază de andocare).
Descrierea celor 2 obiective:
1. Modernizare Centru de Conferințe al Poliției de Frontieră Române – Vârciorova, județul Mehedinți:
Actualul sediu al Centrului de Pregătire Vârciorova nu asigură condiţii optime de desfăşurare a activităţilor specifice, sens în care se impune realizarea unui sediu nou pentru structura în cauză, care să răspundă cerinţelor de calitate a fondului construit şi alinierea, din punct de vedere logistic şi funcţional la normele impuse de Uniunea Europeană. Se doreşte organizarea unui centru multifuncţional care să poată găzdui activităţi în cadrul unor întâlniri de lucru, conferinţe, consfătuiri, etc., în condiţii propice desfăşurării unor astfel de activităţi. Prin realizarea acestei investiţii, se va crea un mediu modern de formare profesională iniţială şi continuă a personalului M.A.I. şi a altor categorii de persoane din afara ministerului cu atribuţii în domeniul Schengen, precum şi de cercetare ştiinţifică. Suprafaţa şi situaţia juridică a terenului pe care se execută investiţia: imobilul / terenul pe care se va implementa proiectul are o suprafaţă de 3200 mp, se află în domeniul public al statului și în administrarea Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timișoara. În prezent, în cadrul imobilului sunt edificate două construcţii, din care una face obiectul desfiinţării. Procedura de atribuire se va finaliza prin încheierea unui contract de achiziție publică de lucrări între ofertantul câştigător şi Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara, iar contractul se va derula pe o perioadă de 20 luni de la data semnării sale de către ultima parte.
-Valoare estimată a procedurii: 15.804.417,50 lei;
-Valoare ofertă câștigătoare: 13.881.921,71 lei;
-Operator economic câștigător: Asociere : CONCELEX (Leader), QUADRATUM ARCHITECTURE.
2. Amenajare mal Dunăre Moldova-Nouă, județul Caraș-Severin:
În perioada 2002–2018, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră a achiziţionat, din fonduri externe nerambursabile, cca. 220 nave şi mijloace plutitoare, necesare îndeplinirii misiunilor specifice. Una dintre problemele logistice majore este lipsa spaţiilor de acostare, bazare şi staţionare a tehnicii de marină. În prezent, din cauza lipsei spațiilor amenajate pentru mijloace plutitoare, în zona Moldova Nouă, bazarea se realizează, în mod necorespunzător, în dana triplă, în zona portului turistic, la un cheu aparţinând Căpităniei Portului Moldova Nouă. Situația prezentată privește Sectorul Poliţiei de Frontieră Moldova Veche din judeţul Caraş Severin, în dotarea căruia se găsesc 5 şalupe, 6 ambarcaţiuni de intervenţie şi 2 pontoane, care vor fi relocate în noua locație. Procedura de atribuire se va finaliza prin încheierea unui contract de achiziție publică de lucrări între ofertantul câştigător şi Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara, iar contractul se va derula pe o perioadă de 18 luni de la data semnării sale de către ultima parte.
-Valoare estimată a procedurii: 10.662.274,12 lei;
-Valoare ofertă câștigătoare: 9.814.513,36 lei;
-Operator economic câștigător: Asociere : TEHNODOMUS S.R.L. (Leader), AQUACON PROIECT.
Campanii de informare
Pe parcursul anului 2023 au fost desfășurate numeroase campanii umanitare cu preponderență în apropierea sărbătorilor, totodată înaintea minivacațelor au fost susținute campanii de informare cu privire la măsurile speciale întreprinse la nivelul inspectoratului teritorial pentru asigurarea unui control eficient şi operativ în toate punctele deschise traficului internaţional.
A fost organizat de două ori „Ziua Portilor Deschise” eveniment care continuă să se bucure de o largă apreciere, atăt din partea adulților cât și a copiilor.
La nivelul I.T.P.F. Timişoara, cu sprijinul Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică (ATOP), în luna aprilie 2023 s-a desfăşurat o Campanie de prevenire intitulată “Stop Migraţiei ilegale! Ştiţi pe cine transportaţi în autoturism? Nu adăpostiţi persoane intrate ilegal în ţară“
Prin intermediul campaniei s-a urmărit informarea corectă a angajaţilor unităţilor de cazare, angajaţilor societăţilor de taxi, a persoanelor care parctică servicii de taximetrie precum şi a localnicilor din zona de frontieră cu privire la consecinţele negative ale migraţiei ilegale precum şi la urmările săvârşirii infracţiunii de trafic de migranţi prevăzută şi pedepsită de art. 263 Cod Penal.
Resurse umane
Activitatea în domeniul resurselor umane s-a desfăşurat în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi a avut drept scop realizarea unei bune încadrări cu personal a inspectoratului, participarea la programe de pregătire a personalului inspectoratului și respectarea prevederilor legale cu privire la securitatea și sănătatea în muncă, urmărindu-se identificarea resurselor umane care corespund atât cerinţelor generale ale instituţiei cât şi cerinţelor posturilor vacante, perfecţionarea activităţii acestora și respectarea condițiilor de muncă.
Conform dinamicii de personal realizată la data de 31.12.2023, procentul de încadrare, raportat la numărul posturilor prevăzute, este de aproximativ 82 %(deficitul pe categorii fiind de aproximativ 15% la ofițeri și agenți, iar aproximativ 3% fiind la categoria personalului civil)
Concluzii
Considerăm că prin activitatea desfăşurată pe parcursul anului 2023, obiectivele şi indicatorii de performanţă asumaţi au fost îndepliniţi.
Măsurile dispuse la frontieră în cooperare cu reprezentanţii Agenţiei Frontex în cadrul operaţiunii TERRA 2022-2023, misiunile executate în sistem integrat cu celelalte structuri ale M.A.I. de pe raza judeţului Timiş (Poliție, Jandarmerie, I.G.I.), cât și prin cooperare internațională cu autoritățile sârbe (monitorizare prefrontalieră) au determinat o descurajare a fenomenului şi o scădere semnificativă a indicatorilor pe linie de migraţie.
Se constată o creştere alarmantă a fenomenului migraţiei secundare, adică a numărului de persoane care au intrat legal pe teritoriul României cu o viză de muncă/ studii şi care se organizează în vederea trecerii frauduloase a frontierei către state din vestul Europei.
Pentru combaterea acestui fenomen, structurile poliţiei de frontieră au iniţiat acţiuni pentru prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale secundare, depistarea persoanelor care încearcă să iasă ilegal din România spre ţări din vestul Europei precum şi depistarea reţelelor de trafic de migranţi.
Situația este în dinamică iar măsurile din competența I.T.P.F. Timișoara vor fi adaptate de asemenea, în funcție de evoluția acesteia.
Polițiștii de frontieră sunt la datorie în permanentă legătură cu partenerii instituționali, fiind dispuse toate măsurile necesare pentru asigurarea securității frontierelor României în zona de competență
Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu