Peste 360 de participanți online în
webinar și 80 de persoane prezente fizic au participat vineri, 8 Martie 2024, la
a XI-a ediție a Open Education & Science Workshop, eveniment internațional
dedicat provocărilor și oportunităților din domeniul științei și educației
deschise, găzduit de Universitatea Politehnica Timișoara, prin Departamentul de
ID/IFR și Educație Digitală.
Împreună cu Alianța de Universități Europene E³UDRES² și proiectul Ent-r-e-novators, cu sprijinul IEEE Romania, în cadrul Săptămânii Educației Deschise 2024 susținută de Open Education Global, ediția din
acest an a reunit 11 specialiști de renume din România, Olanda, Letonia, Austria, Portugalia și Belgia. Prezentările acestora au pus accent pe diverse aspecte ale practicilor, instrumentelor și metodelor din sfera științei deschise și educației deschise și pe modul în care acestea pot fi integrate în viața de zi cu zi, cu accent pe contextul universitar, al proiectelor de cercetare și al educației în general. Discuții interesante și întrebări punctuale au avut loc în cadrul panelurilor care au reunit prezentatorii, în mod hibrid, la finalul fiecărei sesiuni de prezentări.Evenimentul
a fost dedicat comunităților de cadre didactice din toate sferele academice,
cât și studenților, formatorilor IT sau departamentelor de resurse umane și a
înregistrat un real succes cu privire la interesul crescut pe care comunitatea
științifică și academică l-a adus în memoria comunității colective, adunând la
acest eveniment persoane care au petrecut alături de organizatori mai bine de
șase ore într-o sesiune interactivă, cu numeroase întrebări și curiozități
adresate prezentatorilor sau diferiților experți care au participat la
workshop. Publicul a fost unul divers, astfel că în mediul online evenimentul
s-a bucurat de participanți nu doar din România,
ci și din Austria, Belgia, Letonia,
Portugalia și Olanda, care au participat activ la workshop, inițiind
discuții cu vorbitorii, dar și schimbând date și informații despre bunele
practici în instituțiile proprii și abordările pe care aceștia le-au
implementat cu ajutorul științei deschise și a educației deschise.
Printre temele abordate în cadrul
workshopului s-au numărat:
●
Prezentări despre proiectele europene E³UDRES² și
Ent-r-e-novators, pentru înțelegerea contextului și a obiectivelor acestor
inițiative europene care promovează practicile deschise și cooperarea
universitară;
●
Provocări și oportunități în implementarea practicilor de știință
deschisă;
●
Utilizarea resurselor educaționale deschise pentru a îmbunătăți
predarea și învățarea;
●
Open Science (Știința deschisă), rolul Open pedagogies (Pedagogii
deschise) și al tehnologiilor emergente;
●
Impactul pe care Inteligența Artificială generativă îl are asupra educației deschise.
„Considerăm că accesul liber la
cunoaștere și resurse educaționale este esențial pentru progresul societății,
iar acest workshop contribuie semnificativ la promovarea principiilor
fundamentale ale științei și educației deschise”, a transmis prof. dr. ing. Radu
Vasiu câteva cuvinte despre organizarea ediției din acest an.
Luís
Coelho, coordonatorul proiectului Ent-r-e-novators, profesor la Institutul
Politehnic din Setubal, Portugalia, a declarat: „Acest workshop este foarte important pentru membrii universităților
noastre, din alianța E³UDRES² ,
cercetători, doctoranzi și profesori, deoarece prezintă cele mai noi aspecte în
Open Science, dar este și rezultatul cercetărilor și analizelor făcute în primul
an de proiect. Astfel, a rezultat cât este de important să îi pregătim pe
membri noștri în promovarea principiilor corecte și etice de știință, dar și
cum să poată să producă inovare în regiuni.”
Evenimentul
a avut loc în sala K1, Centrul de Conferințe al Universității Politehnica
Timișoara, dar și online pe platforma Zoom, și a fost transmis live pe
Facebook. Participarea a fost liberă, prezentările s-au desfășurat în engleză
iar participanții au primit Open
Education Workshop Participant Open Badges (Certificate digitale deschise)
online și în plus, Certificate de
participare pentru participanții fizic, în sală, eliberate de UPT cu
validarea IEEE Romania.
„Ediția din acest an a Open
Education & Science Workshop a fost un real succes, demonstrând interesul
crescut pentru domeniul științei și educației deschise. Prezentarea de către
experți de renume a celor mai noi tendințe și bune practici a contribuit
semnificativ la stimularea dialogului și la identificarea de soluții inovatoare
pentru provocările actuale, întâlnite atât în domeniul academic, cât și în
viața de zi cu zi; de la impactul pe care rolul pe care educația deschisă și
pedagogiile deschise îl au asupra tehnologiilor emergente, până la impactul pe
care Inteligența Artificială îl are asupra educației deschise. M-au bucurat
discuțiile ușor în contradictoriu, deoarece ele au permis explicarea, cu
exemple reale, a unor concepte care altfel pot părea abstracte și nu de interes
pentru fiecare dintre noi. Dar, în practica actuală, fiecare educator,
cercetător și student are zilnic activități care conțin elemente de practici
deschise. ”,
a transmis dr. Diana Andone, directoarea Departamentului de ID/IFR și Educație
Digitală și coordonatoarea acestor workshopuri.
Prezentările
și materialele de la ediția din acest an vor fi disponibile pe platforma
UniCampus.ro pentru a facilita liberul acces la informații, susținând astfel
dezvoltarea continuă a sferelor academice, tehnologice, tehnice și științifice,
inclusiv abordările de practici deschise pe care oamenii le pot utiliza în
viața de zi cu zi.
Universitatea Politehnica Timișoara
- contribuții valoroase în Educația Deschisă
Universitatea
Politehnica Timișoara, prin Departamentul de ID/IFR și Educație Digitală aduce
contribuții valoroase la Săptămâna Educației Deschise și idealurile acestui
eveniment încă din 2013, prin găzduirea workshopurilor anuale organizate cu
scopul promovării colaborărilor și creării de rețele educaționale.
E³UDRES² (Alianța Universităților
Europene) este o alianță a universităților
europene ce urmărește consolidarea cooperării în domeniul educației și
cercetării, promovând schimbul de cunoștințe și colaborarea în vederea
dezvoltării sustenabile și inovatoare a învățământului superior în Europa. https://eudres.eu/
Ent-r-e-novators este un proiect european care
reunește șase universități din Europa Centrală și de Est. Proiectul are ca scop
crearea unei alianțe europene de universități care să promoveze
antreprenoriatul, inovația și educația incluzivă. Proiectul a început în octombrie 2022, este finanțat de
Comisia Europeană și gestionat de Agenția Executivă pentru Cercetare Europeană
(REA), prin programul Orizont Europa, în cadrul pilonului său privind excelența
științifică (apelul HORIZON-WIDERA-2021-ACCESS-05), care vizează consolidarea
capacității de cercetare și inovare a instituțiilor de învățământ superior.
țări și a ecosistemelor acestora. https://www.entrenovators.eu/
IEEE
România încurajează și sprijină activitățile de promovare a
ingineriei printr-o varietate de acțiuni, materiale de suport create și
împărtășite între colegii din IEEE, organizează conferințe în care sunt
prezentate studii din experiențele educaționale, seminarii și webinarii pentru
inspirarea celor mai bune practici.
https://romania-edu.ieeer8.org/
Săptămâna
Educației Deschise (Open Education Week) este un eveniment
promovat de asociația mondială Open Education Consortium, având ca scop
prezentarea oportunităților pe care le oferă educația deschisă, a rezultatelor
integrării acesteia în toate formele de educație, fie că e vorba de dezvoltarea
de abilități sau cunoștințe la locul de muncă, ca suport al educației
universitare și pre-universitare sau pur și simplu pentru a afla ceva nou,
legat de un interes personal al fiecărui individ în parte. Mai multe informații
despre Săptămâna Educației Deschise puteți afla accesând: https://oeweek.oeglobal.org/
Universitatea Politehnica Timișoara a sărbătorit în anul 2020 primul
veac de învățământ universitar la Timișoara, fiind înființată prin Decretul
Regal semnat de Regele Ferdinand la 11 noiembrie 1920. Universitatea
Politehnica Timişoara, universitate de cercetare avansată şi educaţie, este astăzi
una dintre şcolile româneşti cu tradiţie, recunoscută în plan naţional şi
internaţional, atât prin activitatea generaţiilor de cadre didactice, cât şi
prin activitatea de excepţie a unor academicieni prestigioşi. Cele 10 facultăţi
ale universităţii asigură programe de studii pentru aproximativ 13.500
studenţi. În cadrul celor 27 departamente îşi desfăşoară activitatea peste 800
cadre didactice, iar personalul administrativ şi auxiliar numără în jur de 1000
persoane.
Departamentul ID/IFR și educație digitală a fost înființat prin rezoluția
Senatului Universitatea Politehnica Timișoara din data de 11.02.1998, ca parte
a rețelei naționale de învățământ deschis la distanță, cu scopul de integrare
funcțională în rețeaua trans-regională de centre de studiu pentru învățământ
deschis la distanță. În 5-6 octombrie 2018, s-au sărbătorit 20 de ani de la
înființare printr-o serie de manifestări științifice (link), de implicare în comunitate
regională, de legătură cu mediul economic, dar și împreună cu studenții și
absovenii ID/IFR.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu