Agenţia Naţională de Integritate aduce la cunoştinţa persoanelor interesate o serie de clarificări cu privire la regulile de integritate aplicabile în contextul alegerilor pentru Parlamentul European şi pentru administraţia publică locală din anul 2024.
Această măsură areca scop prevenirea incompatibilităţilor ce pot surveni în procesul alegerilor, dar şi în perioada post-electorală.
Persoanele interesate pot consulta următoarele situaţii de fapt relevante:
1. Dacă un funcţionar public poate candida la funcţia de ales local:
Un funcţionar public poate candida pentru funcţia de ales local cu condiţia suspendării raportului de serviciu potrivit dispoziţiilor art. 97 din Legea nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 514 alin. (1) lit. h) din Codul administrativ. Suspendarea raportului de serviciu are loc la iniţiativa funcţionarului public şi durează până în ziua ulterioară alegerilor, dacă nu este ales, sau până la încetarea funcţiei eligibile, în cazul în care funcţionarul public a fost ales. În situaţia în care funcţionarul public nu este ales, trebuie să îşi reia activitatea în prima zi lucrătoare ulterioară alegerilor.
2. Dacă prefectul în funcţie poate candida pentru o funcţie electivă fără a se genera o situaţie de incompatibilitate:
Potrivit dispoziţiilor art. 119 din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, prefecţii şi subprefecţii nu pot candida şi nu pot participa la acţiunile din campania electorală, sub sancţiunea demiterii din funcţie, cu excepţia situaţiei în care aceştia demisionează cu cel puţin 50 de zile înaintea datei alegerilor.
3. Dacă un funcţionar public poate face parte din birourile electorale:
Potrivit art. 25 alin.(4) din Legea nr. 115/2015, persoanele care ocupă funcţii publice pot face parte din birourile electorale.
De asemenea, art. 109 alin.(2) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, prevede că pe perioada cât funcţionează birourile şi oficiile electorale, membrii acestora, statisticienii, personalul tehnic auxiliar şi operatorii de calculator se consideră detaşaţi şi primesc o indemnizaţie stabilită prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Autorităţii Electorale Permanente. Preşedinţii birourilor electorale, locţiitorii acestora şi membrii primesc indemnizaţia de la data încheierii proceselor-verbale de învestire.
Având în vedere că pe perioada de funcţionare a birourilor şi a oficiilor electorale, membrii acestora, statisticienii, personalul tehnic auxiliar şi operatorii de calculator se consideră detaşaţi, arătăm că deţinerea unei funcţii publice simultan cu exercitarea calităţii membru în biroul electoral nu este de natură să genereze o situaţie de incompatibilitate.
4. Dacă un consilier local / judeţean poate încheia contracte de prestări servicii de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autorităţile administraţiei publice locale din care face parte:
Potrivit dispoziţiilor art. 90 din Legea nr. 161/2003, consilierii locali şi consilierii judeţeni care au funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie sau cenzor ori alte funcţii de conducere, precum şi calitatea de acţionar sau asociat la societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unităţi administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestări de servicii, de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autorităţile administraţiei publice locale din care fac parte, cu instituţiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau judeţean respectiv ori cu societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, înfiinţate de consiliile locale sau consiliile judeţene respective.
Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul în care funcţiile sau calităţile respective sunt deţinute de soţul sau rudele de gradul I ale alesului local.
Conform prevederilor art. 92 din acelaşi act normativ, încălcarea dispoziţiilor art. 90 atrage încetarea de drept a mandatului de ales local la data încheierii contractelor.
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE INTEGRITATE
Această măsură areca scop prevenirea incompatibilităţilor ce pot surveni în procesul alegerilor, dar şi în perioada post-electorală.
Persoanele interesate pot consulta următoarele situaţii de fapt relevante:
1. Dacă un funcţionar public poate candida la funcţia de ales local:
Un funcţionar public poate candida pentru funcţia de ales local cu condiţia suspendării raportului de serviciu potrivit dispoziţiilor art. 97 din Legea nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 514 alin. (1) lit. h) din Codul administrativ. Suspendarea raportului de serviciu are loc la iniţiativa funcţionarului public şi durează până în ziua ulterioară alegerilor, dacă nu este ales, sau până la încetarea funcţiei eligibile, în cazul în care funcţionarul public a fost ales. În situaţia în care funcţionarul public nu este ales, trebuie să îşi reia activitatea în prima zi lucrătoare ulterioară alegerilor.
2. Dacă prefectul în funcţie poate candida pentru o funcţie electivă fără a se genera o situaţie de incompatibilitate:
Potrivit dispoziţiilor art. 119 din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, prefecţii şi subprefecţii nu pot candida şi nu pot participa la acţiunile din campania electorală, sub sancţiunea demiterii din funcţie, cu excepţia situaţiei în care aceştia demisionează cu cel puţin 50 de zile înaintea datei alegerilor.
3. Dacă un funcţionar public poate face parte din birourile electorale:
Potrivit art. 25 alin.(4) din Legea nr. 115/2015, persoanele care ocupă funcţii publice pot face parte din birourile electorale.
De asemenea, art. 109 alin.(2) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, prevede că pe perioada cât funcţionează birourile şi oficiile electorale, membrii acestora, statisticienii, personalul tehnic auxiliar şi operatorii de calculator se consideră detaşaţi şi primesc o indemnizaţie stabilită prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Autorităţii Electorale Permanente. Preşedinţii birourilor electorale, locţiitorii acestora şi membrii primesc indemnizaţia de la data încheierii proceselor-verbale de învestire.
Având în vedere că pe perioada de funcţionare a birourilor şi a oficiilor electorale, membrii acestora, statisticienii, personalul tehnic auxiliar şi operatorii de calculator se consideră detaşaţi, arătăm că deţinerea unei funcţii publice simultan cu exercitarea calităţii membru în biroul electoral nu este de natură să genereze o situaţie de incompatibilitate.
4. Dacă un consilier local / judeţean poate încheia contracte de prestări servicii de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autorităţile administraţiei publice locale din care face parte:
Potrivit dispoziţiilor art. 90 din Legea nr. 161/2003, consilierii locali şi consilierii judeţeni care au funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie sau cenzor ori alte funcţii de conducere, precum şi calitatea de acţionar sau asociat la societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unităţi administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestări de servicii, de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autorităţile administraţiei publice locale din care fac parte, cu instituţiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau judeţean respectiv ori cu societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, înfiinţate de consiliile locale sau consiliile judeţene respective.
Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul în care funcţiile sau calităţile respective sunt deţinute de soţul sau rudele de gradul I ale alesului local.
Conform prevederilor art. 92 din acelaşi act normativ, încălcarea dispoziţiilor art. 90 atrage încetarea de drept a mandatului de ales local la data încheierii contractelor.
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE INTEGRITATE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu