În cursul acestei luni o femeie din Reșița a fost înșelată cu suma de 1.340 de lei, după ce a postat un anunț de vânzare a unei biciclete prin intermediul unui site de comerț online, în scurt timp fiind contactată de o persoană și, sub pretextul că intenționează să achiziționeze bunul, i-a trimis vânzătoarei un link printr-un mesaj pe telefonul mobil, link prin care aceasta
i-a comunicat presupusului cumpărător datele de identificare ale cardului bancar.După furnizarea
datelor cardului bancar, persoana vătămată a constatat că din contul acesteia a
fost efectuată o tranzacție bancară neaprobată, în valoare de 1.340 de lei.
Polițiștii au
întocmit dosar penal pentru comiterea infracțiunii de efectuarea de operațiuni
financiare în mod fraudulos și continuă cercetările pentru identificarea
autorilor, tragerea la răspundere penală a acestora și recuperarea
prejudiciului.
În cazul acestui tip de infracțiuni, cel mai adesea, infractorii
contactează persoanele fizice care oferă spre vânzare diferite produse pe
site-urile de comerț online.
Discuțiile se poartă,
de regulă, prin intermediul aplicațiilor instalate pe telefonul mobil. Aceștia
pretind că sunt interesați de achiziționarea produsului din anunț, poartă o
scurtă negociere (de cele mai multe ori, conversația are multe greșeli
gramaticale), pentru ca la final, să anunțe vânzătorul că produsul a fost deja
achitat în avans.
Infractorul îi
trimite victimei un link, cerându-i să îl acceseze pentru a primi
contravaloarea produselor expuse spre vânzare.
Prin intermediul
link-ului, infractorii încearcă să colecteze credențialele utilizatorilor
(datele cardului bancar, inclusiv codul CVV/CVC, date personale, soldul
contului, etc.). Odată obținute aceste date, aceștia le folosesc ulterior în
efectuarea unei tranzacții online.
Pentru a nu deveni
victime ale infracţiunii de înşelăciune, vă recomandăm:
·
Verificați cu atenție adresa paginii web pe care vi se
solicită datele personale!
·
Evitați deschiderea unor link-uri/atașamente din
email-uri/sms-uri nesolicitate!
·
Purtați discuții cu cumpărătorul doar pe chat-ul
site-ului de cumpărături online pentru a putea fi ajutați în caz de fraudă! Nu
acceptați să mutați discuțiile pe aplicaţii de socializa sau pe altă platformă!
·
Folosiți carduri bancare pentru cumpărături online care
oferă servicii suplimentare de siguranță a plății (cod unic primit prin mesaj
pe telefon, aprobarea tranzacției printr-o aplicație instalată pe telefonul
mobil, utilizarea unui procesator de plăți cunoscut )!
·
Verificați ofertele primite! Nu vă grăbiți să acceptați
orice promoție care sună atractiv! Poate fi o încercare de fraudă!
·
Pentru cumpărături online de la persoane fizice, folosiți
serviciul „Livrare cu plata ramburs” împreună cu serviciul „Livrare cu
verificare”.
·
Pentru primirea unei sume de bani în contul bancar, nu
sunt necesare datele cardului bancar! Sunt necesare doar contul IBAN al
persoanei care urmează să primească suma de bani și numele acesteia!
·
Prin introducerea și validarea unui cod de tip
”3D-SECURE” primit din partea băncii, dumneavoastră aprobați efectuarea unei
plăți, nu încasarea unei sume de bani în contul propriu!
·
Dacă cineva încearcă să vă înșele, SUNAȚI LA 112!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu