INFORMARE
PRIVIND SISTEMUL INFORMATIC – SIUI ÎN CORELAŢIE CU NIVELUL DE IMPLEMENTARE A
DOSARULUI ELECTRONIC AL PACIENTULUI
Dosarul
electronic de sănătate, denumit în continuare DES, este o componentă a
sistemului informaţional sanitar şi reprezintă înregistrări electronice
consolidate la nivel naţional, cuprinzând date şi informaţii medicale relevante
pentru medici şi pacienţi.
Dosarul
electronic de sănătate conţine date şi informaţii clinice, biologice,
diagnostice şi terapeutice, personalizate, acumulate pe tot parcursul vieţii
pacienţilor, aceştia fiind şi proprietarii de drept ale acestor informaţii / date.
Utilizarea
dosarului electronic de sănătate are drept scop principal creşterea calităţii
şi eficienţei actului medical prin accesul la date şi informaţii medicale
relevante, furnizarea de date şi informaţii statistice necesare politicilor de
sănătate, precum şi transformarea pacientului într-un factor activ al protejării
şi promovării propriei sănătăţi prin implicarea acestuia în completarea
informaţiilor privind antecedentele personale, stil de viaţă şi prin
consultarea directă a datelor medicale proprii din dosarul său de sănătate.
Sistemul
DES este parte integrantă a platformei informatice din asigurările de sănătate,
care se utilizează în mod obligatoriu la nivelul furnizorilor de servicii
medicale, autorizaţi în conformitate cu prevederile legale, prin medicii care
îşi desfăşoară activitatea într-o formă legală la aceşti furnizori, pentru
toate serviciile medicale acordate pacienţilor aferente întregii activităţi
medicale.
Sistemul
DES este un serviciu public furnizat de Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate, pentru toţi pacienţii care au obligaţia, potrivit prevederilor Legii
nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare, să se asigure în sistemul de asigurări sociale de
sănătate, şi pentru toţi furnizorii de servicii medicale - pentru toate
tipurile de asistenţă medicală, aflaţi sau nu într-o relaţie contractuală cu o
casă de asigurări de sănătate.
Datele şi informaţiile din DES sunt
structurate în :
a) modulul Sumar de urgenţă - accesibil
tuturor medicilor numai în vederea realizării actului medical, fără a fi
necesar acordul pacientului;
b) modulul Istoric medical, modulul
Antecedente declarate de pacient, modulul Documente medicale şi modulul Date
personale - accesibile medicilor numai cu acordul pacienţilor.
Accesul
medicilor la datele şi informaţiile din
modulul Sumar de urgenţă- se realizează în baza unui certificat
calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat,
certificat înregistrat la casa de asigurări de sănătate în raza
administrativ-teritorială în care aceştia îşi desfăşoară activitatea.
Accesul medicilor la datele şi informaţiile
din modulule : Istoric medical, Antecedente declarate de pacient, Documente
medicale şi Date personale - se realizează în baza certificatului calificat,
numai cu acordul pacientului.
Acordul
pacientului pentru ca medicul să poată vizualiza informaţiile existente în
modulele definite la lit. b) se exprimă
astfel:
a)
înainte
de prezentarea la medic - prin configurarea drepturilor de acces la propriul
dosar electronic de sănătate sau la dosarele electronice de sănătate ale
persoanelor pe care le reprezintă legal, direct în sistemul informatic DES la
adresa www.des-cnas.ro
sau
b) la prezentarea la medic - prin
utilizarea, în prezenţa medicului, fie a matricei de securitate, fie a cardului
naţional de asigurări de sănătate şi a codului PIN asociat acestuia, după caz.
Accesul
pacienţilor la datele şi informaţiile din DES se realizează prin intermediul:
a) matricei de securitate şi a parolei de
acces;
b) cardului naţional de asigurări sociale
de sănătate şi a codului PIN asociat, precum şi prin intermediul parolei de
acces.
Matricea
de securitate se eliberează de către medicii înrolaţi în platforma informatică
din asigurările de sănătate la solicitarea pacienţilor, în baza actului de
identitate al acestora.
Matricea
de securitate se prezintă sub forma unui tabel compus din 8 linii şi 8 coloane,
fiecare poziţie din tabel conţinând un cod generat în mod aleatoriu de către
sistemul DES. Matricea are o serie unică, generată automat de sistemul DES.
Numărul de matrici care pot fi generate pentru un pacient nu este limitat.
Sistemul DES recunoaşte numai ultima matrice de securitate generată pentru un
pacient, restul fiind invalidate automat.
Matricea de securitate se eliberează
pacientului în format imprimat de hârtie A4 şi se înmânează acestuia imediat
după imprimare. Jumătatea superioară a foii se semnează de către pacient şi se
reţine de către medic, iar jumătatea inferioară care conţine tabelul, împreună
cu instrucţiunile de utilizare a matricei de securitate, se înmânează
pacientului.
Medicii
au obligaţia să genereze matricea de securitate pacienţilor.
Matricea
de securitate este activă din momentul generării acesteia.
După
primirea matricei de securitate, pacientul poate accesa portalul DES în maximum
3 zile calendaristice de la primirea matricei pentru a-şi defini parola de
acces; în caz contrar matricea de securitate se dezactivează şi este necesară o
nouă generare a acesteia.
Parola de acces este personalizată
de fiecare pacient, este strict confidenţială, fiind un element de securitate
cunoscut numai de pacient, şi se utilizează în cadrul DES atât pentru cardul
naţional de asigurări de sănătate, cât şi pentru matricea de securitate.
După
definirea parolei de acces pacientul poate să îşi acceseze propriul dosar
electronic de sănătate sau al persoanei pe care o reprezintă legal şi să
genereze matricea de securitate direct din portalul DES, ori de câte ori este
nevoie.
Operaţiunile
de generare a matricei de securitate şi înregistrarea reprezentantului legal al
unei persoane se pot realiza numai prin intermediul portalului DES doar de
către medici.
Utilizarea
datelor şi informaţiilor depersonalizate cuprinse în sistemul DES este permisă
CNAS şi Ministerului Sănătăţii în vederea realizării de analize şi evaluări
statistice proprii, cu respectarea garanţiilor privind prelucrarea datelor cu
caracter personal prevăzute de normele care reglementează activitatea statistică
potrivit prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu
privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a
acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.
Pentru
a utiliza sistemul DES, furnizorii de servicii medicale vor folosi o aplicaţie
informatică compatibilă şi certificată faţă de acest sistem sau pot accesa
direct sistemul DES la adresa www.des-cnas.ro
Prin
utilizarea sistemului DES se înţelege consultarea informaţiilor şi datelor
existente în DES, precum şi transmiterea către sistem de informaţii şi date
medicale.
Transmiterea datelor şi informaţiilor medicale
către sistemul DES este obligatorie pentru toţi furnizorii de servicii medicale
.
Neîndeplinirea acestei obligaţii, utilizarea,
extragerea şi prelucrarea datelor şi informaţiilor din DES, în alt scop decât
cel prevăzut în legislaţia aplicabilă, precum şi orice altă încălcare a
reglementărilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal se
sancţionează potrivit prevederilor Legii nr. 677/2001, cu modificările
şi completările ulterioare.
Neutilizarea
DES de către furnizorii de servicii medicale aflaţi în relaţii contractuale cu
casele de asigurări de sănătate, reprezentând necompletarea şi/sau
neînregistrarea datelor şi informaţiilor în sistemul DES, se sancţionează
corespunzător prevederilor actelor normative în vigoare care reglementează
materia asigurărilor sociale de sănătate în ceea ce priveşte relaţia
contractuală dintre furnizorii de servicii medicale şi casele de asigurări de
sănătate. Pentru furnizorii de servicii medicale care nu se află într-o relaţie
contractuală cu o casă de asigurări de sănătate, neîndeplinirea acestei
obligaţii se sancţionează de către Ministerul Sănătăţii în condiţiile legii.
În activităţile de utilizare a DES al
pacienţilor, medicii vor aplica principiile şi normele metodologice de
deontologie medicală şi etică medicală stabilite de codul de deontologie
medicală potrivit prevederilor legale în vigoare, inclusiv regulile de prelucrare
a datelor cu caracter personal.
Pacienţii au responsabilitatea păstrării şi
utilizării în condiţii de siguranţă a elementelor de securitate pentru accesul la DES , respectiv parola de
acces, cardul naţional de asigurări sociale de sănătate, a codului PIN asociat
acestuia şi matricea de securitate.
Medicii
au responsabilitatea păstrării şi utilizării în condiţii de siguranţă a
elementelor de securitate, respectiv certificatul calificat eliberat de un
furnizor de servicii de certificare acreditat şi codul PIN asociat acestui
certificat.
După
decesul pacientului, dosarul electronic de sănătate al acestuia se arhivează în
sistemul DES şi datele conţinute se pot utiliza în formă depersonalizată, cu
excepţia cazurilor în care există dispoziţii legale contrare. După expirarea
perioadei de arhivare, datele conţinute în dosarul electronic de sănătate al
persoanei, din sistemul DES, se şterg sau se distrug, după caz.
Furnizorii
de servicii medicale care nu se află în relaţii contractuale cu casele de asigurări
de sănătate, precum şi medicii care îşi desfăşoară activitatea într-o formă
legală la aceştia, în vederea utilizării sistemului DES, au obligaţia înrolării
în platforma informatică din asigurările de sănătate.
Aplicaţiile
informatice utilizate de furnizorii de servicii medicale trebuie să fie
compatibile cu sistemele informatice din platforma informatică din asigurările
de sănătate şi certificate în sistemul DES, caz în care furnizorii de servicii
medicale sunt obligaţi să asigure confidenţialitatea în procesul de transmitere
a datelor. Prin intermediul acestor aplicaţii datele şi informaţiile se
transmit în mod automat.
Furnizorii
de servicii medicale care nu deţin sisteme informatice proprii vor utiliza
portalul DES pentru a completa şi transmite date în dosarul electronic de
sănătate al pacientului.
Transmiterea datelor şi informaţiilor medicale
către sistemul DES se realizează din aplicaţia informatică a furnizorului de
servicii medicale sau din portalul DES.
Datele şi informaţiile medicale care din
motive justificate nu pot fi transmise on-line către sistemul DES se salvează
local în aplicaţiile informatice utilizate de furnizorii de servicii medicale
şi se transmit în maximum 5 zile calendaristice .
Furnizorii
de servicii medicale aflaţi în relaţie contractuală cu Casa Asigurărilor de
Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii
Judecătoreşti care îşi desfăşoară activitatea în mediul off-line transmit
datele şi informaţiile în maximum 10 zile calendaristice.
Datele şi informaţiile medicale în sistemul
DES sunt organizate şi structurate pe module, după cum urmează:
a) modulul "Sumar de urgenţă", care cuprinde:
1. alergii şi intoleranţe diagnosticate;
2. proteze şi alte dispozitive medicale
interne;
3. transplanturi;
4. proceduri medicale relevante pentru
urgenţă;
5. fistulă arterio-venoasă (existenţa
acesteia);
6. boli cronice;
7. boli hematologice relevante pentru
urgenţă;
8. boli transmisibile relevante pentru
urgenţă;
9.
tratamente curente;
10. internări recente;
b) modulul "Istoric medical", care cuprinde:
1. alergii şi intoleranţe diagnosticate;
2. boli cronice diagnosticate;
3. istoricul de boli/diagnostice (altele
decât alergii şi cronice);
4.
intervenţii şi proceduri efectuate, servicii medicale, imunizări;
5. tratament medicamentos acordat în cadrul
unor studii clinice;
c) modulul "Antecedente declarate de pacient", care cuprinde:
1. antecedente medicale heredo-colaterale,
antecedente fiziologice, patologice;
2. informaţii despre mediul şi modul de
viaţă;
3. informaţii despre consumul de alcool,
tutun, cafeină sau droguri;
d) modulul "Documente medicale", care cuprinde date şi informaţii din:
1. fişe de observaţie clinică generală
pentru spitalizare continuă;
2. fişe de observaţie clinică generală
pentru spitalizare de zi;
3. fişe de consultaţie medic specialist;
4. fişe de consultaţie medicină de familie;
5. trimiteri pentru investigaţii clinice;
6. trimiteri pentru investigaţii
paraclinice;
7. recomandări pentru îngrijire la
domiciliu;
8. recomandări pentru dispozitive medicale;
9. prescripţii medicale prescrise de
medici;
10. prescripţii medicale eliberate de
farmacii;
e)
modulul "Date personale",
care cuprinde: nume, prenume, data naşterii, CID, sex, vârstă, grup sanguin.
Datele
şi informaţiile medicale transmise din eroare sau în mod greşit în sistemul DES
şi constatate de medicul care a transmis datele şi informaţiile medicale sau de
către pacient se modifică şi se anulează numai de către medicul autentificat
care a transmis acele date şi informaţii medicale în sistemul DES.
Datele şi informaţiile medicale se păstrează
în sistemul DES şi se pot vizualiza de pacient sau de către reprezentantul
legal al acestuia.
Modalitatea de corectare şi anulare a datelor
şi informaţiilor medicale transmise din eroare sau în mod greşit în sistemul
DES prin utilizarea aplicaţiilor proprii, compatibile şi certificate în
sistemul DES, este postată în portalul DES.
Accesul direct al pacientului la propriul
dosar electronic de sănătate sau al persoanei pe care o reprezintă legal se
realizează numai prin intermediul portalului DES şi numai după autentificare.
După autentificare prin intermediul portalului
DES, pacientul sau reprezentantul legal al acestuia poate efectua următoarele
operaţiuni:
a) accesarea informaţiilor din dosarul
electronic de sănătate propriu sau al persoanelor pe care le reprezintă legal;
b) acordarea sau retragerea dreptului de
acces al medicilor la propriul dosar electronic de sănătate sau la dosarele
persoanelor pe care le reprezintă legal;
c) adăugarea de date şi informaţii medicale
în dosarul electronic de sănătate propriu sau al persoanelor pe care le
reprezintă legal, doar în modulul "Antecedente declarate de pacient".
Legislaţia aplicabilă:
-
Hotărârea Guvernului României nr. 34/2015 pentru
aprobarea Normelor metodologice privindmodalitatea de utilizare şi completare a
dosarului electronic de sănătate al pacientului;
-
Ordinul Ministrului Sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate nr. 1123/849/2016 pentru
aprobarea datelor, informaţiilor şi procedurilor operaţionale necesare
utilizării şi funcţionării dosarului electronic de sănătate ( DES ) al
pacientului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu